Wifi 7 visar framfötterna i demonstration

Permalänk
Melding Plague

Wifi 7 visar framfötterna i demonstration

Hisnande hastigheter står på menyn när Intel och Broadcom visar den kommande Wifi 7, med hastigheter som slår många trådbundna anslutningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wi-Fi 6 är väl inte ens utbrett än så varför demonstrerar dom en ny redan? Känns lite som vad PCI-e blivit.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi har precis fått 6E och nu visas 7an upp? Nån annan som kommer ihåg när det gick mer än två år mellan versionerna oavsett vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Wi-Fi 6 är väl inte ens utbrett än så varför demonstrerar dom en ny redan? Känns lite som vad PCI-e blivit.

Varför ska jag behöva vänta på medelsvensson? Varför ska tillverkarna sluta innovera?

Permalänk
Medlem

5gbps, sen skaffar alla grannar också wifi7 och så är det snarare 0,5 Gbps och svajig latens. Luft o radio kommer alltid krocka med andras saker.
Luften är fri

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

5gbps, sen skaffar alla grannar också wifi7 och så är det snarare 0,5 Gbps och svajig latens. Luft o radio kommer alltid krocka med andras saker.
Luften är fri

Så är det. Jag använder kabelanslutning till samtliga datorer och till Apple TV.

Wi-Fi använder jag endast till telefon,surfplatta samt till några ”smarta” elpluggar.

Permalänk
Musikälskare

Intressant att många klagar på utvecklingen, jag tycker bara det är positivt att man planerar i förväg och jag tror det är ett måste i ett sådant komplext område med många aktörer imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att wifi dansar förbi ethernet när det kommer till prestanda/pris? Priserna och tillgängligheten för kabelbundet över 1gbps är ju helt orimliga

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Hur kommer det sig att wifi dansar förbi ethernet när det kommer till prestanda/pris? Priserna och tillgängligheten för kabelbundet över 1gbps är ju helt orimliga

Man kanske inte ska jämföra en etablerad standard med teknik som är under utveckling. Vad klarar Wifi 7 om det är en betongvägg i vägen? Vilka hastigheter klarar Wifi 7 i praktiken? Vad blir prislappen när tekniken blivit etablerad?
Det är lite tidigt att jämföra.

Permalänk
Hedersmedlem

Men accesspunkten kommer fortfarande sitta på GbE

Olé!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Moderator
Testpilot

Spännande, men det som jag haft problem med sedan 5 GHz-bandet introducerades är effektiv räckvidd. I takt med att mer högfrekventa band används så går också räckvidden ner. Det är inom fysikens lagar, som vi inte kan ändra på. Jag har själv mesh-nätverk som fungerar finemang men när det senare kommer till Wifi7 så undrar jag hur många puckar jag kan komma att behöva för att faktiskt få till de där riktigt snabba hastigheterna.

Sen implementeras olika nya tekniker för att mitigera just detta men det är ju svårt att helt slå fysikens lagar ur spel.

Jag kan också bara vara gammal och gubbgrinig och tycker att trådat är det enda rätta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag kan också bara vara gammal och gubbgrinig och tycker att trådat är det enda rätta.

Bara latmaskar som inte orkar dra kabel.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av maweric:

Bara latmaskar som inte orkar dra kabel.

Exakt!

Kan man sina saker så river man ner väggarna i huset och drar kabel som man ska!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinoman:

Exakt!

Kan man sina saker så river man ner väggarna i huset och drar kabel som man ska!

Ja? finns det andra val i livet????

/skrivet från Wifi för jag kan inte riva vägen sade face.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

Riva väggarna..

Klammer, kabelkanaler och håltagning är en grej. Tänker man ett varv innan man gör är det inte ett dugg svårt att få upp kabel snyggt.

Lider folk av kabelskräck?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Exakt!

Kan man sina saker så river man ner väggarna i huset och drar kabel som man ska!

Nä, så omständiga behöver vi inte vara. Men tilläggsisolerar man huset så drar man självklart nätverkskabel inne i väggen ner till källaren

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Snackas bara om hastigheter. Svarstider då? Även om det är helt okej nu och säkert kan bli bättre så har jag svårt att tro att trådlöst någonsin kan ligga på trådats nivå av stabilitet. Jag har hellre halva hastigheten med STABILITET än sjukaste hastigheten som dropppar emellanåt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Så är det. Jag använder kabelanslutning till samtliga datorer och till Apple TV.

Wi-Fi använder jag endast till telefon,surfplatta samt till några ”smarta” elpluggar.

Samma här!

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem

Så tröttsamt, jag behöver varken 5gbps eller 1gbps eller 0,5gpbs på mitt wifi. Jag behöver räckvidd och stabilitet (och låg respons/latens). Börja där snarare än att fläska upp hastigheten (som man ändå inte kommer uppleva för en fluga flög framför routern som halverade hastigheten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

5gbps, sen skaffar alla grannar också wifi7 och så är det snarare 0,5 Gbps och svajig latens. Luft o radio kommer alltid krocka med andras saker.
Luften är fri

Bara till att börja måla ju (inkl. under parketten och i taket naturligtvis)
Färg som stoppar WiFi-signaler

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vi har precis fått 6E och nu visas 7an upp? Nån annan som kommer ihåg när det gick mer än två år mellan versionerna oavsett vad?

6e tog lång tid på sig för att man var tvungen att få myndigheter att godkänna användandet av det nya bandet. Och det har tagit olika lång tid, överenskommelser förhandlas mellan olika nationer, det slutligen tilldelade utrymmet varierar - det har gått segt.

Så det är inte WiFi7 som har gått snabbt, det är 6e som har tagit tid på sig att rulla ut. Fan vet om det är någon vits med 6e här i Sverige - måttlig utökning av bandbredd och rimligen kort tid på marknaden innan WiFi7, som är en hel siffra bättre, börjar marknadsföras. MediaTek, Intel, Broadcom och Qualcomm har samtliga förstagenerations WiFi7 hårdvarulösningar.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta motverkar överdriven spridning av apparater för 60Ghz bandet så det får vara fredat från klåpare, så att inte varenda förbaskade router har 60Ghz bara för att "det kan gå fortare" etc. Det är så sjukt mycket störningar numera på båda 2.4Ghz och 5Ghz bandet i området med tätt bebyggelse att det är svårt köra länkar genom dessa platser. Tror nog de flesta vill ha bättre respons och stabilitet på sitt WiFi än att det måste gå sjukt mycket fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Spännande, men det som jag haft problem med sedan 5 GHz-bandet introducerades är effektiv räckvidd. I takt med att mer högfrekventa band används så går också räckvidden ner. Det är inom fysikens lagar, som vi inte kan ändra på. Jag har själv mesh-nätverk som fungerar finemang men när det senare kommer till Wifi7 så undrar jag hur många puckar jag kan komma att behöva för att faktiskt få till de där riktigt snabba hastigheterna.

Sen implementeras olika nya tekniker för att mitigera just detta men det är ju svårt att helt slå fysikens lagar ur spel.

Jag kan också bara vara gammal och gubbgrinig och tycker att trådat är det enda rätta.

Högre frekvens betyder inte automatiskt kortare räckvidd.
5Ghz har en våglängd på ca 6cm och 6Ghz omkring 5cm.
Har du tex armeringsjärn i väggen så kan mindre vågor enklare ta sig förbi metallen få de kommer igenom mindre hål.
Hur mycket av signalen som absorberas i övrigt material är dessutom frekvensberoende.

5 till 6 GHz är inte så stor skillnad så du kommer troligen kunna köra på samma antal puckar.
Däremot finns det andra nyheter som högre modulation, vilket kräver känsligare radiodelar, vilket borde betyda att de har lägre egenbrus (mottagaren kan höra mindre signaler), då bör de även få längre räckvidd när de kör långsammare.
(Förutsätter att antennerna har samma dBi)

Permalänk
Skrivet av Wenro:

Snackas bara om hastigheter. Svarstider då? Även om det är helt okej nu och säkert kan bli bättre så har jag svårt att tro att trådlöst någonsin kan ligga på trådats nivå av stabilitet. Jag har hellre halva hastigheten med STABILITET än sjukaste hastigheten som dropppar emellanåt.

Jag har ca 4ms svarstid med mitt AC (Wifi 5) wifi, behövs väl knappast bättre än så? 400/400Mbit i hela huset, tvärstabilt. De fåtal gånger nätverket krånglar så är det aldrig wifi som är orsaken för mig iaf, sedan många år tillbaka.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Sötast

Bor i nyproducerat lägenhetshus. Det verkar som att man lägger lite krut på isolering numera faktiskt.

Mobiltäckningen i trapphuset är nästan helt obefintlig.
I lägenheten är den sådär, trots att utomhus har en god signal.
Jag ser som bäst 1-2 grannars wifi (c:a 1/5 signalstyrka), trots att betydligt fler har det än så.

Bådar riktigt gott imo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Hur kommer det sig att wifi dansar förbi ethernet när det kommer till prestanda/pris? Priserna och tillgängligheten för kabelbundet över 1gbps är ju helt orimliga

Jag håller med. Utvecklingen på wifi fortsätter att gå framåt, vilket ju är bra, men varför går det så långsamt med trådbunden ethernet? Gigabit blev väl populärt för ungefär 20 år sedan och är fortfande helt dominerande. Som jämförelse var det 802.11b,a,g som gällde på den tiden, med upp till 54 Mbps, alltså 20 ggr långsammare än Gigabit, och upp till 800 ggr långsammare än wifi 7. Det är som att vi idag fortfarande skulle ha datorer med 256 MB RAM och de största hårddiskarna vara på 100 GB.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att ha mer än 1 gbps för vanliga dödliga...så mycket porr har man ändå inte....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Finns ingen anledning att ha mer än 1 gbps för vanliga dödliga...så mycket porr har man ändå inte....

Ja, och 640 kB RAM borde vara tillräckligt för alla

Permalänk
Inaktiv

Signalen ska vara så stark att man får cellförändring av att befinna sig mellan en enhet och routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bor i nyproducerat lägenhetshus. Det verkar som att man lägger lite krut på isolering numera faktiskt.

Mobiltäckningen i trapphuset är nästan helt obefintlig.
I lägenheten är den sådär, trots att utomhus har en god signal.
Jag ser som bäst 1-2 grannars wifi (c:a 1/5 signalstyrka), trots att betydligt fler har det än så.

Bådar riktigt gott imo!

Låter ju faktiskt riktigt lovande. Undrar om alla byggfirmor använder material som skapar detta för de boende. Kanske är det till och med så att det finns inbyggd shielding i de pre-made gjorda betongdelarna dom bygger ihop husen med? Då är det sannolikt att väldigt många nya byggnader får den "funktionen", eftersom det är vägen att bygga hus numera generellt (iaf vad jag har sett)