PCWorld tittar på 90-talsdator - Nu känner jag mig gammal

Permalänk
Medlem

PCWorld tittar på 90-talsdator - Nu känner jag mig gammal

Tyckte detta inte var länge sedan. Kanske skulle sparat gamla datorer då visst industrin, som kör gamla system, betalar bra för äldre fungerande delar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tiden flyger!

Min första dator var en 200 Mhz P2, 16 Mb ram.

jag undrar var den tog vägen...

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Tyckte detta inte var länge sedan. Kanske skulle sparat gamla datorer då visst industrin, som kör gamla system, betalar bra för äldre fungerande delar.

https://youtu.be/FI21Pj0WPXI

De flesta äldre datorer jag sparat en längre tid har dock kondensatorerna börjat ge upp på.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Här är min gamla dator... men jag börjar frukta att jag måste ta upp den och löda av alla kondensatorer och ta bort batteriet... jobbigt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1200189-min-underbara-...

Permalänk
Medlem

Han pratar om ersättare till ATX.
Det finns redan i form av BTX.
Blev dock ingen hit bland konsumenter då man behövde både nytt chassi och nytt nätagg.
Så nya standarder i all ära, men om konsumenterna inte är intresserade så är det svårt att tvinga igenom.

Och vad är det egentligen för fel med ATX?
Chansen att branschen skulle kunna enas om en ny standard är ju obefintlig (se bara på frontpanel kontakterna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och vad är det egentligen för fel med ATX?

Massor. Den största effektutvecklingen sitter i kortplatserna, vilka inte är designade för kylning. Standarden knakar i att det görs massor med expansionskort som egentligen bryter mot standarden. Det finns ingen spec på hur mycket plats en CPU-kylare får ta upp, vilket gör att en större kan krocka med RAM, VRMer eller lådan själv. Ingen spec på var de flesta portarna sitter på moderkortet, så man får dra kablar kors och tvärs. Sju kortplatser är rätt meningslöst idag. Nätenheten är onödigt komplex för att man en gång i tiden behövde skumma spänningsplan som -12V. Det finns ingen definition av hur man fördelar effekten mellan olika spänningsplan.

Citat:

Chansen att branschen skulle kunna enas om en ny standard är ju obefintlig (se bara på frontpanel kontakterna).

Mestadels så, ja. Nya nätenheter verkar vi få, så sakteliga, med moderkort och lådor fortsätter nog rakt framåt för all framtid.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Massor. Den största effektutvecklingen sitter i kortplatserna, vilka inte är designade för kylning. Standarden knakar i att det görs massor med expansionskort som egentligen bryter mot standarden. Det finns ingen spec på hur mycket plats en CPU-kylare får ta upp, vilket gör att en större kan krocka med RAM, VRMer eller lådan själv. Ingen spec på var de flesta portarna sitter på moderkortet, så man får dra kablar kors och tvärs. Sju kortplatser är rätt meningslöst idag. Nätenheten är onödigt komplex för att man en gång i tiden behövde skumma spänningsplan som -12V. Det finns ingen definition av hur man fördelar effekten mellan olika spänningsplan.

Mestadels så, ja. Nya nätenheter verkar vi få, så sakteliga, med moderkort och lådor fortsätter nog rakt framåt för all framtid.

Men tillverkare har ju glatt ignorerat ATX reglerna sedan i princip dagen den släpptes
Finns ju heller ingenting som hindrar chassitillverkare att göra chassin med extremt bra kylning till expansionsplatser.
Expansionsplatserna skulle väldigt enkelt kunna sitta i en egen kammare, med luft in framifrån och luft ut via sidan i chassit.
Och att man ignorerar den redan existerande standarden (ALLA stora proffskort har det) för att stöda långa och/eller tunga kort med slots i chassit är ju häpnadsväckande.

Men man prioriterar menlösa fönster och RGB istället.

Permalänk
Medlem

Såg filmen Elvis igår o insåg att jag är äldre än vad han blev... Den här artikeln bara förstärker känslan

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3