Apple Sverige höjer priserna rejält, rimligt?

Permalänk
Medlem

Apple Sverige höjer priserna rejält, rimligt?

Noterade i Apple store att billigaste, senaste, iPhone(14) nu kostar 12k(!).
Då får man dessutom förra årets CPU.

I USA kostar de fortfarande 799 USD.
Visst har kronan tappat mkt mot dollarn, men ändå.
Vem betalar dessa sinnessjuka priser?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Noterade i Apple store att billigaste, senaste, iPhone(14) nu kostar 12k(!).
Då får man dessutom förra årets CPU.

I USA kostar de fortfarande 799 USD.
Visst har kronan tappat mkt mot dollarn, men ändå.
Vem betalar dessa sinnessjuka priser?!

Ja, med moms kommer amerikanska företag ta 15 kr / USD, synd att SEK tappat från 6 kr till 11 de senaste 8-9 åren men så är faktan. Hoppas du hunnit dubbla lönen under tiden så du inte blivit fattigare.

Lite "överpris" tar de då 11 x 1.25 = 13.75 SEK / USD men en liten valuta som SEK brukar tappa när det blåser snålt i världen så de vill väl ha lite marginal.

Permalänk
Medlem

Ja, det är 1400kr (799*10.63*1.25 = 10617) mer än det borde vara. Men sen ska copyswede ha 4,38 kronor per gigabyte (560kr för 128GB, antar att moms tillkommer här också? så 700kr) och sen också kemikalieskatten.

Permalänk
Medlem

Gäller inte bara Apple, utan de flesta nya produkter. Ett bra exempel på detta är LGs alla nya skärmar. Tex 32GQ950-B som ännu inte släppts i Sverige kommer kostar omkring 16500, medan i USA och Tyskland har LG dumpat priset till 999 Dollar, och 1100Euro.

Gissar på att det även gäller övriga märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, det är 1400kr (799*10.63*1.25 = 10617) mer än det borde vara. Men sen ska copyswede ha 4,38 kronor per gigabyte (560kr för 128GB, antar att moms tillkommer här också? så 700kr) och sen också kemikalieskatten.

Detta ändrades för något år sedan. Copyswede kostar bara 75:-, då det är 1:-/GB, om enheten har mer än 75GB lagring blir totalkostnaden 75:- för mobiltelefoner "1 SEK per GB med ett tak på 75 SEK" Källa: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/pkeavtal/tariffe... Sedan är det ingen moms heller: "Enligt ett avgörande från EU-domstolen är privatkopieringsersättningen inte momspliktig. Det innebär att Copyswede inte tar ut någon moms på ersättningen."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av taliz:

Noterade i Apple store att billigaste, senaste, iPhone(14) nu kostar 12k(!).
Då får man dessutom förra årets CPU.

I USA kostar de fortfarande 799 USD.
Visst har kronan tappat mkt mot dollarn, men ändå.
Vem betalar dessa sinnessjuka priser?!

Det är väl 799 USD + sales tax på de flesta ställena i USA? så runt 6-7% påslag där

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

För att kasta in ytterligare en variabel bland de tidigare nämnda (moms, kemikalieskatt, Copyswede) så verkar $799 bara gälla om man kopplar sig till en av deras fyra utvalda operatörer (AT&T, Sprint, T Mobile, Verizon). Vill man själv kunna välja operatör i efterhand så landar priset på $829 plus moms.

Permalänk
Medlem

I Thailand kostar den motsvarande 9600 SEK. Då får man dessutom tillbaka 7% när man åker därifrån.
Dvs ca 3000kr(eller 25%) billigare.
Klart mer rimligt.

Permalänk
Medlem

Det är i princip bara valutakursförändringar vi ser just nu. Skulle gissa att Apple dessutom antingen valutasäkrar eller gör det själva då det lägger på lite extra för att kronan varit så instabil mot dollarn. Så ingen prishöjning från Apples sida bara vi som har en dålig valuta.

Trodde själv Apple skulle höja priserna på grund av inflationen så det var en glad överraskning när de inte gjorde det då det var dags för mig och frun att köpa nya telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

I Thailand kostar den motsvarande 9600 SEK. Då får man dessutom tillbaka 7% när man åker därifrån.
Dvs ca 3000kr(eller 25%) billigare.
Klart mer rimligt.

vi har sjuka skatter i det här landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

vi har sjuka skatter i det här landet.

Du kan ju kolla skatten på importbilar i Thailand , så ska du få se på skatt…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av taliz:

I Thailand kostar den motsvarande 9600 SEK. Då får man dessutom tillbaka 7% när man åker därifrån.
Dvs ca 3000kr(eller 25%) billigare.
Klart mer rimligt.

Om du reser in med varor till Sverige som du handlat i utlandet (utanför EU) så ska du betala tull och skatt på varorna, om de överstiger ett visst belopp. Reser du från ett land utanför EU, som t.ex. Thailand med flyg i ditt exempel, så är gränsen på 4700 kr. Källa: Tullverket - Frågor och svar om att handla i ett annat land.

Betalar du faktiskt den tull och moms på telefonen som du faktiskt ska betala så hamnar du alltså på ungefär samma pris som du hade handlat den i Sverige. Syftet med att du kan få tillbaka skatten från Thailand är att du inte ska bli dubbelbeskattad, d.v.s. betala skatt/moms både i Thailand och Sverige.

Sedan finns det ju så klart många sätt runt det här (och även andra sätt att få tag på en iPhone mycket billigare än listpris om man väljer att inte förhålla sig till lagen), men jag vill ju påminna att vi här på forumet inte uppmanar till brott eller ger andra tips på hur man kringgår skatter genom att bryta mot lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

vi har sjuka skatter i det här landet.

Man få välja mellan höga skatter eller ännu högre avgifter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ibland så har jag köpt grejer i USA och levererat till Sverige genom forwardingtjänst. Where theres a will theres a way.

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt personliga spartips: Om du tycker att en mobil är för dyr, köp den inte.

Du kanske kan köpa en äldre iPhone, refurbad eller beg? Eller kanske t.o.m. en annan telefon. Nu är inte alla exakt som jag, men jag har en OnePlus 6 från mitten på 2018 som fortfarande fungerar utmärkt. Funderar på att byta batteriet i den, bara. Apple-telefoner ska ju tydligen vara fantastiska hårdvarumässigt så om jag klarar mig med något gammalt "Android-skräp" som är 4 år gammalt utan problem så borde ju Apple-telefoner hålla ännu längre?

Permalänk
Medlem

Låter smart av Apple tycker jag med tanke på att Apple-användare aldrig varit priskänsliga. Tror inte detta kommer påverka försäljningen nämnvärt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Sveriges krona är kass, vi har en massa skatter och kostnader av olika slag.

Detta går att diskutera, men det är högst en politisk fråga.

Andra frågan är Apples priser. Jag själv förstår mycket väl argumentet om man får något som är riktigt bra så kan man betala mer. Men för mig blir Apples prylar för att ens ha något som för mig är "Okej" svindyrt. En "Okej" iPhone 14 för mig går på runt 17 000kr om jag minns rätt, men såklart en iPhone 13 hade räckt. I vilket fall för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man få välja mellan höga skatter eller ännu högre avgifter.

Om man bortser från alla bidrag som bekostas av skatten så går våra skattepengar till en del bra saker iallafall.

Permalänk
Skrivet av taliz:

Noterade i Apple store att billigaste, senaste, iPhone(14) nu kostar 12k(!).
Då får man dessutom förra årets CPU.

I USA kostar de fortfarande 799 USD.
Visst har kronan tappat mkt mot dollarn, men ändå.
Vem betalar dessa sinnessjuka priser?!

Det är varken livsnödvändigt eller en mänsklig rättighet att ha en ny iPhone.

Om tillräckligt många helt enkelt låter bli att köpa produkter när de tycker priset är orimligt behöver tillverkaren tänka om runt försäljningspris och/eller vad de betalar för FoU/komponenter/tillverkning. Det kan resultera i en produktserie som är inriktad på en mer prismedveten kundgrupp eller i att man helt enkelt ignorerar den del av marknaden som inte vill betala priset.

Permalänk
Medlem

Var redo för ny mobil efter två år.
Men med 15papp gick det över väldigt fort

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Det är dags att hoppa på Euro tåget om kronan fortsätter försvagas såhär.

1 Euro = 1,01 dollar

1 Euro = 10,62 kronor

Kommer ihåg att vi handlade euro för inte alls för länge sen för runt 9kr.

det betyder att vi börjar närma oss 10% högre pris än resten av Europa enbart från vår valuta + alla skatter och avgifter

12 tusen svenska är = 1000 euro i princip.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Apple dominerar i Sverige enligt tidigare nyhet. Så varför inte suga ut mer pengar?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kommer ihåg att vi handlade euro för inte alls för länge sen för runt 9kr.

Ja, 8 år går fort. För 2 år sedan så var euron över 11 kr så det svänger en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Apple dominerar i Sverige enligt tidigare nyhet. Så varför inte suga ut mer pengar?

Vi kan trösta oss med att norrmännen blir lika utsugna. Visserligen en klen tröst.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Apple dominerar i Sverige enligt tidigare nyhet. Så varför inte suga ut mer pengar?

De har inte ändrat priset i dollar, så telefonerna är de facto billigare än de var förra året om du bor där firman har hemvist. De har ändrat priserna där valutorna fallit kraftigt mot dollarn. Men det är inte som att potentiella kunder inte har något val, som jag skrev ovan. Enklaste sättet att inte drabbas av prishöjningen är att inte köpa ny telefon. 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Var redo för ny mobil efter två år.
Men med 15papp gick det över väldigt fort

Varför måste du köpa just en iPhone då?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Glöm inte att $799 är exklusive skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sedan finns det ju så klart många sätt runt det här (och även andra sätt att få tag på en iPhone mycket billigare än listpris om man väljer att inte förhålla sig till lagen), men jag vill ju påminna att vi här på forumet inte uppmanar till brott eller ger andra tips på hur man kringgår skatter genom att bryta mot lagen.

Jag får inte prata om hur jag fick tag på min från en man i en vit skåpbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Enklaste sättet att inte drabbas av prishöjningen är att inte köpa ny telefon. 🤷

Hur skulle det se ut? Alla skulle se att jag inte har senaste modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Varför måste du köpa just en iPhone då?

Har deras klocka och sen tycker jag att iPhone är väldigt bra nu för tiden.

Visa signatur

^^^
@¿@
o