Snabbkoll: Har du en gaming-stol?

Permalänk
Medlem

En äldre Kinnarps kör jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har en Håg Capsico. Hade den som stol på två tidigare kontor och när det blev dags att flytta hem kontoret i och med pandemin skaffade jag en privat. Toppenstol som går att sitta i en hel dag, men som uppmanar till en vettig sittposition och aktivt sittande.

Har en också. Fast 8107 i grön så den syns som fan.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte hittat någon som man sitter bekvämt i. Använder ibland min frus kontorsstol, men oftast sitter jag på en vanlig gammal köksstol. Det är mest bekvämt tycker jag, iallafall om man ska sitta lite längre.

Permalänk
Snusfri

Noblechairs Hero.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hade en men den var inte bekväm. Fick ont i ryggen av den och mängder av rövsvett.

Köpte en Herman-Miller Aeron istället. Nöjd som fan. Inget ryggont och framför allt inget jädrans rövsvett!
Bonus är att fjärtarna åker rakt igenom meshen också. :+1:

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Känns bra i ryggen och benen för mig. I latare stunder balanserar jag i skräddarställning på pallen. Kanske får jag sota för detta om 10 år men än så länge känns allt toppen.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Har själv en Svive Gemini Gamingstol, börjar få rejält ont i ryggen nu och tittar titt som tätt på andra alternativ. Herman Miller Aeron är det som blicken faller för, är det något någon här kan rekommendera? 😀

Permalänk
Musikälskare

Kinnarps 9000 all the way

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har en AKRacing Premium V2, haft i cirka 2-3år.
Överlag väldigt nöjd... dock stör jag mig på två saker, dels att det är "svårt" att luta sig bakåt (så att både sitsen och ryggen följer med, utan att justera ryggdelen)
Vill ibland bara kunna enkelt vinkla mig bakåt då man tittar på film/youtube eller bara chillar och skrollar nätet.

Det andra är att sidostöden vid lårens ytterdel är lite hårda/för vinklade så att mina lår trycks ihop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en Noblechairs. Den duger och ser okej ut (inte lika gamingaktig som många andra stolar). Blev en sån då jag inte hittade någon passande Kinnarps till rätt pris.

Permalänk
Medlem

Sitter med en SecretLab Titan 2022
Väldigt nöjd hittills

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Herman Miller Mirra 2

Permalänk
Medlem

Alla gamingstolar som jag testat brukar göra att man sitter väldigt kutryggigt. Inte tillräckligt med svankstöd och de här "vingarna" som gamingstolar har upptill har för mig ingen annan funktion än att de trycker ihop axlarna. De liksom trycker ihop och ned axlarna, jag får ont i ländryggen och axlarna efter bara några timmar.

Kinnarps 8000 eller Capella funkar perfekt för mig 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av telrad:

Har själv en Svive Gemini Gamingstol, börjar få rejält ont i ryggen nu och tittar titt som tätt på andra alternativ. Herman Miller Aeron är det som blicken faller för, är det något någon här kan rekommendera? 😀

Herman Miller Embody kan också va värt att fundera på, skulle säga det viktigaste som delar dem två från varandra är huruvida du gillar att sitta stilla i "korrekt" position eller om du är sån som gillar att ha lite olika sittställningar eller variera dem. Aeron är gjord för att du ska sitta med benen rakt hela tiden, kanterna är hårda och böjda att det mer eller mindre tvingar en att sitta "korrekt". För vissa kan det upplevas som ett störningsmoment. Jag upplevde det med t.ex. en DXRacer där pga de hårda kanterna som stack upp litegrann att man var tvungen att sitta rakt hela tiden i "normal" position det blev för psykiskt tungt för mig (gillar ibland sitta bredbent, kanske ena benet över den andra osv), slutade med att jag fick sälja stolen så därför vet jag personligen Herman Miller Embody är nog säkert den jag personligen behöver om jag nångång väljer Herman Miller. 😅 Båda två är riktigt bra alternativ dock, är mera smak och tycke, vissa föredrar ena över den andra.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kör en IKEA-pinnstol vid skrivbordet för tillfället men kommer nog köpa någon bättre kontorsstol när det behövs.
För tillfället sitter jag dock mest och gamear med datorn i vardagsrummet kopplat till TV så det blir mest att sitta i fåtölj.

Permalänk
Medlem

hade en dx racer men frugan tyckte den var för ful så har numera en beige stol från ikea 🙁

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Kör med en DX Racer, vars modell jag har glömt. Tror den är inne på 7:e eller 8:e året. Klädd i tyg, inte skumplast.
Inga tecken på slitage eller något. Sitter i den dagligen upp mot 4 timmar eller mer när jag spelar / streamar.

Innan dess hade jag två jävligt sköna fåtöljer från en liten möbeltillverkare på -80 talet, som tyvärr förstörde både golvet och rasade ihop. Fick stel-operera dem med svets på sluttampen. Men det höll bara ett litet tag.

Sedan har jag haft en stol från IKEA, som brakade ihop som brasved. Fick limma armstöden väldigt ofta, sedan ryggstödet, då spjälorna gled isär om och vartannat.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

KAB Controller. Dyr, men håller förhoppningsvis resten av livet.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag har en - på vinden (eftersom jag är lat och inte orkat köra den till tippen). Köpte en sån för 6-7 år sedan, den kostade 2 200kr men den gav sån träsmak i röven och fick ont i ryggen av den, så jag återgick till min då 6 år gamla IKEA-stol som jag gav 700kr för och som jag använder fortfarande. Konstlädret har förvisso lossnat vid ryggen och är lite knarrig men ack så skön att sitta timmar i.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Har något motvilligt en Secretlabs Titan. Köpt för att jag absolut behövde en bra stol under pandemin och det gick inte att få tag i kontorsstolar av nån kvalitet. Den är numer helt OK, eftersom jag har lagt till en lumbarkudde, men jag hade inte rekommenderat den ny eftersom lumbarstödet från början är kass. Förstår att de har jobbat på detta med 2022-modellen, som jag aldrig suttit i.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Absolut ingen gamingstol. Sånt skit undviker jag. De ser dock snygga ut, det kan jag inte förneka.

En Be-Ge 852 sitter jag på hemma framför datorn.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Satt på en kinnarps i många år. Men nu är min rumpa och rygg skonad av en KAB Director

Permalänk

Kör med en hyper x stealth och den funkar förvånansvärt bra med tanke på att det är en gaming stol. Hade dock gärna testat lite gedigna välbyggda kontorsstolar med lite mer prio på ergonomi. Men det får vänta tills stealth:en börjar visa tecken på gammal ålder.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Satt på en kinnarps i många år. Men nu är min rumpa och rygg skonad av en KAB Director

Nice!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av F1zken:

Sitter på en Herman Miller Aeron, kan sitta 10+ timmar om dagen utan problem. Mycket skönare än min förra DxRacer.

Jag tittar lite på stolar sen ett par år och kommer nog inom ett par byta ut min gamla Kinnarp. Den du har är ju den som "Team Riktig Kontorsstol" oftast rekommenderar (i alla fall på engelskspråkiga forum, i Sverige rekommenderas kanske oftast Kinnarp).

Men jag har två problem med den, dels tycker jag den är fruktansvärt ful (det kan jag leva med, min nuvarande är katastrof också) men den har inget stöd för huvudet vilket nog är en röd linje för mig.

När det gäller "Team Gamingstol" så rekommenderar de oftast Secret Lab. Jag tycker deras stolar är snygga, särskilt den med The Witcher-tema. Problemen där är att jag inte kan provsitta någonstans och att de snygga stolarna (de med olika teman) är alltid i någon slags fuskläder som jag inte tror är bekvämt. Jag svettas ganska mycket och sitter bäst på välventilerat tyg. Att lägga en kudde på stolen är inte aktuellt när man betalar så mycket, det ska vara nativt bra så att säga.

Permalänk
Medlem

Tidigare haft "gaming" stol, riktigt skit enligt mig. Fick en Herman miller av jobb under Covid, aldrig varit så nöjd sitter i en kinnarps 9000 på jobb som funkar rätt okej den med, men knarrar rätt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Har en gammal röd Kinnarps 6000, eller 8000. Ful som stryk men jag sitter bra i den. Ingen "gamingstol" jag provat har varit bekvämare. Börjar bli dags för en ny dock, den rör sig lite i sidled och det tycks inte gå att fixa.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

står upp hela dagen framför datorn, så ingen stol

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Köpte en Autonomous Ergo pro efter att jag började ha lite problem med ryggen då förra stolen varken var bekväm eller ergonomisk att sitta längre stunder i. Min gamla stol var en "racing gaming stol" av budget kvalité, dom är ju verkligen inte att föredra!

Vill tipsa om min stol, ifall det är någon annan som är intresserad. Vettigt pris och väldigt snabb frakt då dom verkar ha ett lager i EU.
https://www.autonomous.ai/en-SE/office-chairs/ergonomic-chair

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4