IKEA lanserar skivspelaren Obegränsad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att det fortfarande finns en diskussion om huruvida Vinyl eller CD har bättre ljudkvalitet är bara absurt. En CD har bättre ljud och så är det bara. Sen kan man tycka vad man vill om det.

Men sen så finns det även andra fördelar med Vinyl jämfört med andra format.
Jag märker själv hur jag sedan MP3or och sedan streaming blivit mindre intresserad av mer aktivt lyssnande. Nu finns det ju många faktorer men jag kan verkligen tänka mig att varsamt ta fram en Vinylskiva, lägga på spelaren, försiktigt haka på nålen och sedan sätta mig ner för att liksom verkligen lyssna på musiken ger en helt annan upplevelse än att bara klicka fram ett album digitalt eller bara stoppa i en CD skiva i en spelare. Det blir lite av en ritual. Och det ska inte underskattas.

Nu är ju inte CD jämförbart med streaming i hantering, cdn och lpn är ju rätt lika frånsett att man slipper byta sida.

Jag har ett par Billy bokhyllor med cds och det är ju samma grej som att plocka ut en vinyl ur Kallax. Nu har jag skivspelare med tangentialarm som precis som med cdn så trycker jag på play för att lyssna, den har ju tom repeat även om det bara blir ena sidan då. Även när jag kör på 1210an så använder man ju spaken för att släppa ner nålen om man nu är en seriös lyssnare och inte nån dj-wannabe som kör helt manuellt för att det skall gå fort

Sen kan det ju vara kul att ta ett gäng cds från ett specifikt år eller en artist i kronologisk ordning och slänga i cd-växlaren och lyssna på non-stop. Så man får ett bands utveckling eller vilka album som var bäst 1983. Ja, jag har flera cd-spelare precis som skivspelare.

Det kan även vara kul att ta fram blandband och köra om man vill ha en specifik genre eller årtal.

När man lägger tillbaka skivan/cdn så skiljer det sig lite. LPn in i sitt fodral, CDn däremot ser man ju till att den hamnar rätt i fodralet, aldrig att skiva "lutar" eller är uppochner i sitt fodral för när man tar fram den nästa gång vill man ju se den rätt när man öppnar boxen. Så ritualer har man med cds oxå. Jag har tom plastficka på cdna precis som på lps, repiga boxar är inte kul.

Skivor, oavsett cds eller lps har man förstås i bokstavsordning och inom artisten kronologisk ordning

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nu är ju inte CD jämförbart med streaming i hantering, cdn och lpn är ju rätt lika frånsett att man slipper byta sida.

Nej, CD och Streaming är ju också stor skillnad.
Men även med CD mot Vinyl så är det inte alls samma rituella känsla utan det blir mer bara "slänga i en skiva". Nu är ju allt det här högst subjektivt och CD kanske är mer likt vinyl än det är streaming men jag tänker ändå att det finns en poäng för många i att hantera vinyl, kolla på omslag osv.

Citat:

Skivor, oavsett cds eller lps har man förstås i bokstavsordning och inom artisten kronologisk ordning

Självfallet.
Även om alla mina cd-skivor bara ligger i en kartong i källaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är absolut ingen audiofil, men till och med jag tycker det verkar konstigt att köpa ljudutrustning från Ikea. Vinyl är det väl i princip bara mer eller mindre inbitna entusiaster som håller på med idag. Finns det ens på världskartan att sådana skulle köpa en skivspelare från Ikea, annat än möjligen om den klådde allt som finns på marknaden tekniskt?

Eller är det bara ett något försenat aprilskämt?

redan där har du faktiskt fel. sjukt mycket ungdomar som tex lyssnar på punk och metal på vinyl. de samlar, byter och köper.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att det fortfarande finns en diskussion om huruvida Vinyl eller CD har bättre ljudkvalitet är bara absurt. En CD har bättre ljud och så är det bara. Sen kan man tycka vad man vill om det.

Men sen så finns det även andra fördelar med Vinyl jämfört med andra format.
Jag märker själv hur jag sedan MP3or och sedan streaming blivit mindre intresserad av mer aktivt lyssnande. Nu finns det ju många faktorer men jag kan verkligen tänka mig att varsamt ta fram en Vinylskiva, lägga på spelaren, försiktigt haka på nålen och sedan sätta mig ner för att liksom verkligen lyssna på musiken ger en helt annan upplevelse än att bara klicka fram ett album digitalt eller bara stoppa i en CD skiva i en spelare. Det blir lite av en ritual. Och det ska inte underskattas.

Mycket gamla saker gjordes det ju ny master med mindre dynamiskt omfång där de digitaliserades till CD, därav mycket av myten. Inte något med tekniken i sig egentligen, men påverkar ryktet sedan dess. Så det beror på vilken skiva du spelar mer än vilken teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket gamla saker gjordes det ju ny master med mindre dynamiskt omfång där de digitaliserades till CD, därav mycket av myten. Inte något med tekniken i sig egentligen, men påverkar ryktet sedan dess. Så det beror på vilken skiva du spelar mer än vilken teknik

Helt sant! Det tänkte jag inte på!
Och det gjordes ännu värre när MP3 och digital försäljning började ta över.

Och det är för mig så kontraintuitivt då just bristen på dynamiskt omfång är en av dom stora nackdelarna med vinyl kontra digitalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket gamla saker gjordes det ju ny master med mindre dynamiskt omfång där de digitaliserades till CD, därav mycket av myten. Inte något med tekniken i sig egentligen, men påverkar ryktet sedan dess. Så det beror på vilken skiva du spelar mer än vilken teknik

Skrivet av Kilroy:

Helt sant! Det tänkte jag inte på!
Och det gjordes ännu värre när MP3 och digital försäljning började ta över.

Och det är för mig så kontraintuitivt då just bristen på dynamiskt omfång är en av dom stora nackdelarna med vinyl kontra digitalt!

Är trist att de inte kunde låta gamla masters vara under digitaliseringens guldålder. Hade ju varit fint om det som spelades in analogt hade fått förbli det iaf på mastern.Då hade det nu kunnat pressas upp nyutgåvor på vinyl som faktiskt var helt analoga. Nu måste man ju typ läsa på vilken utgåva som ska köpas om man vill hitta nått gammalt med hela det analoga dynamiska omfånget (vare sig det är hörbart eller ej). Borde finnas nån märkning på det. En, "Analog Master"-stämpel eller liknande. 😁

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Är trist att de inte kunde låta gamla masters vara under digitaliseringens guldålder. Hade ju varit fint om det som spelades in analogt hade fått förbli det iaf på mastern.Då hade det nu kunnat pressas upp nyutgåvor på vinyl som faktiskt var helt analoga. Nu måste man ju typ läsa på vilken utgåva som ska köpas om man vill hitta nått gammalt med hela det analoga dynamiska omfånget (vare sig det är hörbart eller ej). Borde finnas nån märkning på det. En, "Analog Master"-stämpel eller liknande. 😁

Det finns, men är nog inte så vanligt numera och saknades normalt på sådant som var analogt igenom hela kedjan:
https://en.wikipedia.org/wiki/SPARS_code

Sedan är det inget som hindrar att ha ett frekvensomfång över 20 kHz på en digital master om man använder en högre samplingsfrekvens (gäller ju även en DSD-master, som beter sig lite annorlunda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Är trist att de inte kunde låta gamla masters vara under digitaliseringens guldålder. Hade ju varit fint om det som spelades in analogt hade fått förbli det iaf på mastern.Då hade det nu kunnat pressas upp nyutgåvor på vinyl som faktiskt var helt analoga. Nu måste man ju typ läsa på vilken utgåva som ska köpas om man vill hitta nått gammalt med hela det analoga dynamiska omfånget (vare sig det är hörbart eller ej). Borde finnas nån märkning på det. En, "Analog Master"-stämpel eller liknande. 😁

Det är så märkligt att digitaliseringen ledde till mindre dynamiskt omfång när teknologin öppnar upp för betydligt större dynamiskt omfång än just Vinyl.

När det kommer till HD-ljud så borde fokus vara mer på just masteringen och så än dom tekniska detaljerna.

Det "bästa" ljudet jag upplever i normala fall är ju när jag kollar på film, ett riktigt bra mixat DTS-ljudspår ger en helt annan upplevelse på många sätt än mycket annan musik. (Jag har en gammal förstärkare så det är bara legacy DTS eller DD som gäller, och där är DTS vida överlägset. Jag har inte nog med erfarenheter för att uttala mig om dom modernare ljudformaten.)

Det spelar liksom ingen roll om det är extremt högupplöst och okomprimerat om det inte är välmixat och mastrat till att börja med. Jag skulle rent av säga att du får mycket "bättre" ljud med en bra master-mix och relativt hård komprimering jämfört med en platt master-mix och lossless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Köp begagnade skivor då om du har allvarlig miljöångest. Orsakar noll nya utsläpp, till skillnad från all elektronik som byts ungefär som kalsonger och elen till att driva alla servrar etc som krävs för "modern musik".

Hur är det med transporter, samt påverkan av lokal för förvaring/försäljning? Belysning, värme, etc.

Skulle tro att digital lagring har en betydligt mindre påverkan per song/album.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Det här kommer jag aldrig förstå, att knastret skulle vara något positivt. Knastret är ett av mediets stora brister som uppstår när skivan är sliten eller smutsig. Jag har spenderat mycket tid med rengöring för att få bort knaster när jag har köpt skivor, med olika grader av framgång. Men aldrig har jag känt att knastret tillför något

Det är ju en del av charmen.

Vill man ha knasterfritt så är det ju bättre med streamat/filer, eller om man vill ha fysiska skivor med CD.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är ju en del av charmen.

Vill man ha knasterfritt så är det ju bättre med streamat/filer, eller om man vill ha fysiska skivor med CD.

Ja, visst kan man köpa CD, det gör jag också. Men en del av samlar aspekten för mig är att ha musiken på det format den ursprungligen släpptes. Det är enormt mycket roligare att ha en Disraeli Gears originalpress från 1967 att lyssna på än en CD som gjordes i Taiwan förra året. Jag lever med knastret, och kan hålla med om att det finns en viss charm i att det låter lite när man sänker ner pickupen. Men efter det föredrar jag det definitivt knasterfritt.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Ja, visst kan man köpa CD, det gör jag också. Men en del av samlar aspekten för mig är att ha musiken på det format den ursprungligen släpptes. Det är enormt mycket roligare att ha en Disraeli Gears originalpress från 1967 att lyssna på än en CD som gjordes i Taiwan förra året. Jag lever med knastret, och kan hålla med om att det finns en viss charm i att det låter lite när man sänker ner pickupen. Men efter det föredrar jag det definitivt knasterfritt.

Är det då inte bättre att du får tillgång till mastertejperna, eller en så ren kopia som möjligt av de?

LP-skivorna kan du ju alltid ha för deras samlarvärde och snygga omslag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är ju en del av charmen.

Vill man ha knasterfritt så är det ju bättre med streamat/filer, eller om man vill ha fysiska skivor med CD.

Man kan köpa en bra pickupp med smart nålslipning samt använda luftfuktare men jag har 2 skivor som knastrat som var pressade 1984 under dåvarande oljekris annars upplever jag inte att mina skivor knastrar, allt beror hur man sköter sina skivor och vilka innerpåsar man använder, plast är no no samt inga fingrar på skivorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är det då inte bättre att du får tillgång till mastertejperna, eller en så ren kopia som möjligt av de?

LP-skivorna kan du ju alltid ha för deras samlarvärde och snygga omslag.

Jag säger inte att vinyl är skit, jag säger att jag inte tycker att knastret är något att eftersträva. Jag gillar LP-skivor. Knastret är oftast inte ett problem för mig eftersom jag för det mesta köper skivor i hyfsat skick, och sedan rengör dem. Småknaster får man nästan alltid räkna med, men på de flesta skivor jag har hörs det knappt. För övrigt, var skulle jag få tag i mastertapes till all musik jag vill ha? Det är inte som att jag kan gå på skivaffären och köpa dom. Tordes vara ganska dyrt också.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

För övrigt, var skulle jag få tag i mastertapes till all musik jag vill ha? Det är inte som att jag kan gå på skivaffären och köpa dom. Tordes vara ganska dyrt också.

Tänker att det finns de förtag som erbjuder mastertape som digitaliserats direkt och som säljs som tex. nerladdningsbara filer i Flac. Finns även liknande strömningstjänster som plockats med full dynamik från masters har jag för mig. Då kan du plocka fram skivomslagen samtidigt som du njuter av maximal kvalitet (även 100% knasterfritt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänker att det finns de förtag som erbjuder mastertape som digitaliserats direkt och som säljs som tex. nerladdningsbara filer i Flac. Finns även liknande strömningstjänster som plockats med full dynamik från masters har jag för mig. Då kan du plocka fram skivomslagen samtidigt som du njuter av maximal kvalitet (även 100% knasterfritt).

Aha, ja det kanske det gör Så petnoga är jag dock inte med ljudkvalitet att jag behöver ett digitalt bibliotek på det sättet. Lyssnar hellre på de skivor jag har och använder streamingtjänster till den andra musiken, tills det är dags att köpa den Sen är det ju mycket jag lyssnar på som jag mest troligt aldrig kommer att köpa, där ligger det fina med Spotify, Tidal osv. Det och enorma blandlistor!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Aha, ja det kanske det gör Så petnoga är jag dock inte med ljudkvalitet att jag behöver ett digitalt bibliotek på det sättet. Lyssnar hellre på de skivor jag har och använder streamingtjänster till den andra musiken, tills det är dags att köpa den Sen är det ju mycket jag lyssnar på som jag mest troligt aldrig kommer att köpa, där ligger det fina med Spotify, Tidal osv. Det och enorma blandlistor!

Absolut. Kör själv nästan enbart med Spotify!

Dock så tycker jag att det är kul att det börjar komma streamingtjänster som erbjuder masterversioner som inte är så sönderkomprimerade som de modernt mastrade versioner som erbjuds på de vanliga tjänster.

Loudnesskriget och medvetet sönderkomprimerad musik i studio vid mastring är verkligen det som försämrat att kvaliteten i dag är sämre än förr. Därav att både gamla LP och gamla CD kan låta bättre än moderna utgivningar. Rent tekniskt är det inte något större fel på överföringskomprimeringen hos streamad musik som hos Spotify (även om det hade varit trevligt med lossless som alternativ då de andra strömningstjänsterna som Tidal och Apple erbjuder det). Det är den högst medvetna sönderkomprimeringen i studions kompressorer som fördärvar ljudet i moderna masters. Det har alltså inget med överföringsmediat att göra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hmmm, ni som kan det här med skivspelare, hur bra/dålig är Ikeas egentligen, något man bör försöka knipa om man inte har någon skivspelare i dag?
https://feber.se/pryl/ikea-obegransad-skivspelare-slapps-30-s...

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag är för gammal för denna nostalgitripp. Jag hade en del vinyl, inga större mängder men ett par backar LP och ett par EP plus en hel del sjuor (och något hundratal stenkakor men de hade jag mer för jag trodde de hade samlarvärde än för att lyssna på), men de förpassades till vinden för länge sedan. Jag behöll några riktiga klassiker och spelaren i vardagsrummet i några år, men det blev ytterst sällan jag faktiskt spelade något där så vid nästa flytt gick de också upp på vinden.

Jag hade ett tag en tanke om att sätta upp de snyggaste skivorna på väggen, kanske täcka en vägg eller så, vilket jag hade ett tag i tonåren när jag bodde hemma, men flickvän och sedermera barn har kommit emellan för de planerna.

Visst var det lite speciellt med ritualen liksom, men bekvämligheten väger kraftigt över i mina ögon. Jag minns ju hur jobbigt det var att bära runt på skivor trots att jag hade en "record bag" och så. Jag minns också paniken på fester när man hörde någon repa en av ens favoritskivor eller när någon överförfriskad skulle börja scratcha, eller när man kom hem från exempelvis London med alla sina nyinköpta skivor som inte gick att hitta här, och en tredjedel var knäckta i bagaget.

Det pratas mycket om att vinylen har ny glansperiod men försäljningen är ändå väldigt begränsad. Jämfört med för tio eller tjugo år sedan är det kanske en stor uppgång men ändå en droppe i havet mot för trettio eller fyrtio år sedan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, ni som kan det här med skivspelare, hur bra/dålig är Ikeas egentligen, något man bör försöka knipa om man inte har någon skivspelare i dag?
https://feber.se/pryl/ikea-obegransad-skivspelare-slapps-30-s...

Det är nog än så länge få som hört den då den ännu inte börjart säljas men en gissning baserad på hur deras övriga ljudprylar varit är att det är en prisvärd budgetspelare om man avser ljudet den ger "ur kartong"

Den har ingen automatik vilket är en fördel, den har ½" standardfäste på pickupen vilket också är bra. Det framgår dock inte om man byter varvtal elektroniskt eller mekaniskt.

Det som ev kan vara nackdelar är att det inte framgår om det finns ett lock till den, verkar i vart fall inte synas gångjärn på nån bild av den, saknar den lock lär den bli en riktig dammsamlare vilket inte är bra men Ikea kanske har nån möbel i åtanke som skyddar den från att bli dammig.
Skivtallriken sticker ut utanför chassit, det är lite opraktisk design före bra funktion.
Riaadelen går inte att koppla förbi med nån omkopplare och det är oklart om tonarmen går att höjdjustera men det är ju inget man bör döma ut den för då den bara ska kosta 1495:- och riaan lär gå att "löda förbi" för de som vill det och bra justermöjligheter på tonarmen för ev pickupbyten är ovanligt på skivspelare i den här prisklassen, många budgetspelare ger ju inte ens möjlighet att byta pickup (det är en Audio Techinca på den från början enligt Ikeas bilder men de har inte skrivit vilken modell)

https://www.ikea.com/se/sv/p/obegraensad-skivspelare-svart-70...

Vi får nog helt enkelt vänta tills den börjar säljas för att få reda på mer detaljer och ev prova den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

det är en Audio Techinca på den från början enligt Ikeas bilder men de har inte skrivit vilken modell)

"Vi vet åtminstone att pickupen är en Audio Technica AT3600L och att den är remdriven."
https://feber.se/pryl/ikea-obegransad-skivspelare-slapps-30-s...

https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/x7zdny/for_those...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Ok så det är den. Remdrift är ganska självklart men det framgår inte hur de ändrar varvtalet, jag tror de gör det elektroniskt eftersom reglaget sitter där det sitter och det är också billigare att styra det elektroniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag orkar med att vänta på den här spelaren från Ikea, visst, det släpps lite ex ibland men man måste ju tydligen ta sig till exakt det varuhuset där de finns, går inte att köpa online.

När det väl släpps ex har man väl ca 1 timme på sig att rusa till det Ikea varuhuset som har dem (under arbetstid) innan de tar slut, jag har svårt för sådant... en otroligt fjantig psykos skapat av Ikea för en högst medelmåttig skivspelares skull, det måste absolut motarbetas.

Folk får alltså ett mail eller pling i deras mobil om att det äntligen finns några ex tillgängliga och sedan skrikande av glädje, flåsande/svettandes lämnar de arbete, barn och fru, kastar sig in i en bil och kör som en galning för en halvtaskig skivspelares skull, lite slagsmål i kön på IKEA också, vad f-n liksom. LoL totalt patetiskt, snacka om att förnedra sig själv

Fråga: Jag skulle uppskatta tips här i tråden på skivspelare som är "ok", inte för dyrt, kanske max 3000? Jag behöver antingen en separat förförstärkare eller vad nu det kallas alternativt att skivspelaren har det inbyggt. Har en Marantz SR7500 förstärkare.

Jag vill dessutom att den ska spela tung rock och metal bra (dvs inget skapat av svensk husmaffia).

Ett annat krav är att den ska vara bättre än Ikeas husmaffia spelare. Ingen som gick på den här psykosen och kom över ett ex ska kunna hävda att den spelar bättre än min. LoL

stavning
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Vet inte om jag orkar med att vänta på den här spelaren från Ikea, visst, det släpps lite ex ibland men man måste ju tydligen ta sig till exakt det varuhuset där de finns, går inte att köpa online.

När det väl släpps ex har man väl ca 1 timme på sig att rusa till det Ikea varuhuset som har dem (under arbetstid) innan de tar slut, jag har svårt för sådant... en otroligt fjantig psykos skapat av Ikea för en högst medelmåttig skivspelares skull, det måste absolut motarbetas.

Folk får alltså ett mail eller pling i deras mobil om att det äntligen finns några ex tillgängliga och sedan skrikande av glädje, flåsande/svettandes lämnar de arbete, barn och fru, kastar sig in i en bil och kör som en galning för en halvtaskig skivspelares skull, lite slagsmål i kön på IKEA också, vad f-n liksom. LoL totalt patetiskt, snacka om att förnedra sig själv

Fråga: Jag skulle uppskatta tips här i tråden på skivspelare som är "ok", inte för dyrt, kanske max 3000? Jag behöver antingen en separat förförstärkare eller vad nu det kallas alternativt att skivspelaren har det inbyggt. Har en Martantz SR7500 förstärkare.

Jag vill dessutom att den ska spela tung rock och metal bra (dvs inget skapat av svensk husmaffia).

Ett annat krav är att den ska vara bättre än Ikeas husmaffia spelare. Ingen som gick på den här psykosen och kom över ett ex ska kunna hävda att den spelar bättre än min. LoL

Begagnatmarknaden är stor och du lär kunna hitta en Thoren, Dual, Rega eller liknade för ett par tusen och så behöver du en riaadel om förstärkaren inte har det och de kostar från 250-300 kr för en som klara MM pickuper, Finns flera bra skivspelare under 3000 kr på https://hifitorget.se/index.php?page=6&k=14
men billiga riaadelar finns inte på begmarknaden så de får du leta nya.
https://www.thomann.de/se/behringer_pp400.htm
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/pa-ljud-underhal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Begagnatmarknaden är stor och du lär kunna hitta en Thoren, Dual, Rega eller liknade för ett par tusen och så behöver du en riaadel om förstärkaren inte har det och de kostar från 250-300 kr för en som klara MM pickuper, Finns flera bra skivspelare under 3000 kr på https://hifitorget.se/index.php?page=6&k=14
men billiga riaadelar finns inte på begmarknaden så de får du leta nya.
https://www.thomann.de/se/behringer_pp400.htm
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/pa-ljud-underhal...

Tack

Jag är lite förvirrad över detta, brukar skivspelare med inbyggd riadel generellt vara sämre, att man ska undvika dem?

Var billiga riadelar du tipsade om men de duger, bättre man lägger krutet på skivspelaren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Tack

Jag är lite förvirrad över detta, brukar skivspelare med inbyggd riadel generellt vara sämre, att man ska undvika dem?

Var billiga riadelar du tipsade om men de duger, bättre man lägger krutet på skivspelaren?

Inbyggda riaadelar är en sak som nyligen börjat komma på främst enklare skivspelare, förr innan lp dog hade man riaa i alla förstärkare men sedan togs de bort för att spara pengar och nu när lp har blivit en innegrejj igen så har man börjat bygga in riaadelar i instegsgrammofonerna så man enkelt kan ansluta dem till dagens "normala" integrerade förstärkare för de har bara linjeingångar. De som är mer seriösa lp användare har ett försteg med riaa eller ett separat riaasteg så integrerad riaa brukar inte finnas i bättre eller äldre skivspelare.

En dyr riaa är inget man bör satsa på till ett verk för 2-3000 kr (åtminstone inget man brukar göra från början) men har du mycket gamla skivor som inte går att få tag på digitalt och vill spela av dem på bästa sätt så kanske du skaffar MC pickuper och det klarar inte de enklaste riaadelarna av.
Men ska man komma igång så är det inte i den änden man bör börja utan det är nått man kan fixa om det uppstår ett behov, en enkel riaa är ändå tämligen bra och ska det bli bättre behöver man bättre skivspelare och pickup innan riaan blir nån verklig begränsning och då lägger du > 2500 kr på bara pickupen för att gå över till MC och då har du bränt din 3000 kr budget rätt ordentligt.

Väljer man ett bra verk så går det oftast att byta tonarm och pickup på det om man vill uppgradera sig i framtiden och då är det antagligen dags för en mer påkostad riaadel också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.