Analytiker: "Förbokning av Iphone 14 lägre än väntat"

Permalänk
Medlem

Jag får från jobbet om jag vill men kan inte släppa min 12 mini, hoppas de fortsätter med mini-varianter!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Dom borde övergå till USB Type-C, och lägga på rejält med hastighet. Lightningporten med USB 2.0 är ett skämt. Konstigt att det ska till lag från EU innan det ska ske.

Varenda gång! Kan man få göra en bot som svarar folk som säger att Lightning maxar vid USB 2.0-fart?

(Lightning stödjer USB 3.0 i ett par iPad Pro innan de fick över till USB-C. Apple har bara inte brytt sig om att lägga till det stödet i iPhone för att ingen bryr sig om att koppla in dem i datorn längre.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Dom borde gå över till usb-c, men bara för att det bli lite enklare.

Hastigheten är skitsamma, mina lightningkablar har nog inte överfört data på minst 5-6 år, det är ju bara för att ladda telefonen man behöver sladd

Har inte kopplat in sladd i min iPhone senaste två åren, den går att ladda ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Den billigaste modellen kostar ungefär lika mycket som datorn i min signatur kostade för snart två år sedan, det är rätt galet.

Ja det är riktigt coolt att man kan få in så mycket kraft i en liten telefon, runt 1/1000 så stor som din dator, för ungefär samma pengar. Och då inkludera batteri, skärm och 5G också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Marknaden har mättats.

Kanske, och dessutom knappt nån uppgradering från förra året. Många väljer nog att hoppa över p.g.a det.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att de som köper Pro är sådana som har pengar och inte drabbats hårt av stigande priserna medan de som brukar köpa icke pro modellerna är sådana som antingen inte har råd eller är rädda för att inte ha råd och tänker att de klarar sig bra med vad de har.

Sen att iPhone 14 inte för A16 kan göra att folk inte tycker det är värt det.

Sen har ju priset ökat rejält i Europa även om de kostar samma i USA. I EU är de runt 200 euro dyrare än vad 13 var.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Citat: Analytiker: "Förbokning av Iphone 14 lägre än väntat
Vad är väntat? För mig är naturligt att iPhone 14 inte skulle bli en dundersucce när den var så dyr och så liten skillnad för den stora skaran.
Hade den haft usb c ännu mindre flärp och gärna någon tusenlapp billigare här i sverige så hade den nog sålts som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det finns väl ingen EU-lag om högre hastighet?

Nä, bara USB Type-C.

Skrivet av mpat:

Varenda gång! Kan man få göra en bot som svarar folk som säger att Lightning maxar vid USB 2.0-fart?

(Lightning stödjer USB 3.0 i ett par iPad Pro innan de fick över till USB-C. Apple har bara inte brytt sig om att lägga till det stödet i iPhone för att ingen bryr sig om att koppla in dem i datorn längre.)

Jag pratade ju om iPhone.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med tanke på hur tråkig Iphone 14 var. Är ju Iphone 13 med minimala förbättringar. Har man redan Iphone 13 så kan man lika gärna behålla den ett år till. Och har man en ännu äldre så kan man lika gärna köpa Iphone 13 till ett bättre pris.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilken analytiker trodde att en identisk telefon med föregångaren skulle sälja bra??

Har ju sällan varit nya banbrytande funktioner eller designer hos Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Jag pratade ju om iPhone.

Du pratade om USB 2.0 som en anledning att byta bort Lightning. Det är det inte. Man kan lägga till USB 3.0 utan att lämna Lightning, och man kan byta till USB-C utan att lägga till USB 3.0. Apple’s laddsladdar till MBPn är sådana. Dessa två funktioner är helt ortogonala.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Dom borde gå över till usb-c, men bara för att det bli lite enklare.

Hastigheten är skitsamma, mina lightningkablar har nog inte överfört data på minst 5-6 år, det är ju bara för att ladda telefonen man behöver sladd

Om man bara ansluter sladden för att ladda (vilket man inte heller behöver göra längre om man har trådlös laddning, vilket dock tar längre tid) så spelar det väl ingen roll om det är USB-C eller Lightning?

Eller ni tänker på att man glömmer laddaren, och kan då låna någon annans som har likadan anslutning? För det är ju såklart smidigare ja.

OnT: Nej jag har inte förhandsbokat, kommer inte göra det heller.

Permalänk
Medlem

1. Svag krona
2. Återanvänder gamla systemkretsen (detta är första gången det händer att pro är snabbare än vanliga)
3. Fortfarande samma notch
4. Ingen ny design
5. Samma priser (dyrare lägsta eftersom mini blivit plus)

Denna borde inte ens få heta 13S

Sen har vi yttre faktorer som
1. Studande lågkonjunktur
2. Galna priser på mat och bränsle
3. Skenande priser på el
4. Inflation från helvetet
5. …

Permalänk
Medlem

Visst att iphone 14 inte kom med några direkta nyheter.. men europa med flera är påväg in i recession och en dollar som är urstark..

Iphone 14 är helt enkelt för dyr utanför usa.
Sen vågar jag aldrig underskatta apple, men blir spännande att se hur tillväxten ser ut kommande 12 månader.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Kaine_Uro:

Om man bara ansluter sladden för att ladda (vilket man inte heller behöver göra längre om man har trådlös laddning, vilket dock tar längre tid) så spelar det väl ingen roll om det är USB-C eller Lightning?

Eller ni tänker på att man glömmer laddaren, och kan då låna någon annans som har likadan anslutning? För det är ju såklart smidigare ja.

OnT: Nej jag har inte förhandsbokat, kommer inte göra det heller.

Precis, det blir överlag lite enklare om alla bara har samma sladd överallt, så att "ladda hos kompisen"-scenariot inte spricker för att han är fattiglapp och inte har råd med Apple

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är bästa pris för 13 pro nuförtiden?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2. Återanvänder gamla systemkretsen (detta är första gången det händer att pro är snabbare än vanliga)

Nja, det är väl inte helt korrekt. Antalet kärnor på grafikdelen har skiljt tidigare.

Permalänk
Medlem

Detta gäller ”Apple’s online stores in major markets” så med andra ord har svenska kronkursen föga betydelse.

iPhone 14 Pro verkar sälja bra. Att inte iPhone 14 gör det är inte så konstigt tycker jag då den bjöd på få nyheter.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Skaffade en iphone 13 pro max för något halvår sedan så den får räcka iaf 2år o då kommer väl iphone 16....
Sen är det inte värt 17k-25k för en mobil, speciellt inte när man redan har 2 fungerande

Permalänk
Medlem

Min S21 är grym! Dessutom Android 😂👌

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Min S21 är grym! Dessutom Android 😂👌

Min 13 Pro Max är grym! Dessutom iOS

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Det finns alltid extremt initierade professionella användare som behöver de senaste specsen. Men många som regelbundet köper nya telefoner, gör det inte för att få 7% högre benchmarks i artificiella mätningar, eller såna bilder som man direkt kan skriva ut på en 3m-duk för att få priser i utställningar, utan som en del i en förespegling av en viss livsstil. Många skulle inte erkänna det (och ja, det finns dem som gör hopp från generation åtta med sprucken skärm till fjorton, etc) men många vill hoppa på senaste Apple, därför att om de inte gör det, så kommer folk se att de inte har senaste Apple och så dra implicita slutsatser om vederbörandes ställning i en tänkt hierarki.

iPhone 14 tappar hela den gruppen, då den synes se helt identisk ut med föregående generation. Apple har tidigare alltid gjort något på det yttre. Förstora kameraringarna, byta ordning på dem från lodrät till diagonal, och hej och hå. Nu är det inte så längre, utan plötsligt kommer up and coming influencer-Matilda ställas inför frågan om hon vill pröjsa 14k för en iPhone 14 som inte har ett högre flashvärde än sin iPhone 13, men fyra megapixlar till på kameran eller whatever. Hon kommer inte köpa den, och det här är 70% av anledningen till att iPhone 14 kommer av sig. Inget flashvärde.

Varje ny iteration måste utmärka sig estetiskt från föregångaren, annars är det "bara" specs - och så säljs inte telefoner, tror jag. Igen, no offense till alla dem som verkligen byter mobiler varje år för att ni behöver det till professionella eller semiprofessionella grejer, typ som i Apples demo, när man behöver filma en hoppande person strax bakom, i slowmotion i 4k, över ett gap som gör att en konventionell filmkamera är för tung, etc. Och no offense till alla er som har en iPhone 8 med sprucken skärm och i sanning förtjänar en ny fungerande telefon. Men för alla andra, det man betalar för är inte specsen. Det är samma som med bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Har ju sällan varit nya banbrytande funktioner eller designer hos Apple.

CPUn brukar åtminstone vara ny.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

1. Inte alltför stor skillnad från iPhone 13.
2. Folk har inte råd pga elpriser, drivmedelspriser, lågkonjunktur och allsköns djävulskap.

Permalänk
Medlem

Är det så konstigt med tanke på prislappen och att det är relativt få intressanta uppdateringar.

Är det bara jag som tycker det är så tramsigt när Telia satte potentiella kunder på vänt när sidan öppnades för köp av iPhone 14? Känns som ett uppenbart PR-trick från Apples sida. ”Åh vi har så extremt många som vill köpa överhypade iPhone 14 just nu så kunderna måste vänta i kö för att överhuvudtaget kunna komma in på sidan”. 😂

Permalänk
Medlem

Kan också bero på att några väntar på en iPhone med USB-C.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Det finns alltid extremt initierade professionella användare som behöver de senaste specsen. Men många som regelbundet köper nya telefoner, gör det inte för att få 7% högre benchmarks i artificiella mätningar, eller såna bilder som man direkt kan skriva ut på en 3m-duk för att få priser i utställningar, utan som en del i en förespegling av en viss livsstil. Många skulle inte erkänna det (och ja, det finns dem som gör hopp från generation åtta med sprucken skärm till fjorton, etc) men många vill hoppa på senaste Apple, därför att om de inte gör det, så kommer folk se att de inte har senaste Apple och så dra implicita slutsatser om vederbörandes ställning i en tänkt hierarki.

iPhone 14 tappar hela den gruppen, då den synes se helt identisk ut med föregående generation. Apple har tidigare alltid gjort något på det yttre. Förstora kameraringarna, byta ordning på dem från lodrät till diagonal, och hej och hå. Nu är det inte så längre, utan plötsligt kommer up and coming influencer-Matilda ställas inför frågan om hon vill pröjsa 14k för en iPhone 14 som inte har ett högre flashvärde än sin iPhone 13, men fyra megapixlar till på kameran eller whatever. Hon kommer inte köpa den, och det här är 70% av anledningen till att iPhone 14 kommer av sig. Inget flashvärde.

Varje ny iteration måste utmärka sig estetiskt från föregångaren, annars är det "bara" specs - och så säljs inte telefoner, tror jag. Igen, no offense till alla dem som verkligen byter mobiler varje år för att ni behöver det till professionella eller semiprofessionella grejer, typ som i Apples demo, när man behöver filma en hoppande person strax bakom, i slowmotion i 4k, över ett gap som gör att en konventionell filmkamera är för tung, etc. Och no offense till alla er som har en iPhone 8 med sprucken skärm och i sanning förtjänar en ny fungerande telefon. Men för alla andra, det man betalar för är inte specsen. Det är samma som med bilar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Apple-kunder förväntar väl sig att varje ny generation skall vara en revolution. Men nu verkar det mest handla om en evolution och det duger väl inte. Tycker själv att de blivit mycket mindre innovativa sedan Steve Jobs inte längre är vid rodret. Så jag tror det blir svårt att motivera ett byte om man redan har en hyfsat ny iPhone.

Ja det säger ju en del när Steves dotter driver med det 😬 https://www.gp.se/ekonomi/steve-jobs-dotter-driver-med-apples...

Som iPhone 13-ägare är jag snarare glad över att Apple A15 lär bli långlivad!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kan också bero på att några väntar på en iPhone med USB-C.

Tror du själv på det?

Skulle i sånna fall vara dom 5 forumisterna på swedroid eller sweclockers som svär att allt utan USB-C är skräp.

Gemene man struntar i kontakten, den används för laddning och headset. Laddning görs med laddaren hemma och sladden i lådan. Headsetet har man kvar sen 2 telefoner eller så köper man airpod..

USB-C är inget som folk utanför internet bryr sig om. Den tillför endå inget för användaren.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

I Sverige är det fullt förståeligt. Jag hade rekommenderat alla jag känner att köpa en 13 för 9300kr före en 14 för 12000kr.

Jag hade rekommenderat att köpa iphone 12 begagnad för 4000kr-4500kr om man inte måste ha nytt.

Iphone 13 väger mer, om en lite men kännbart, och "flärpen" går längre ner på skärmen, även det bara lite men ändå...

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740