Raspberry pi fungera som backup

Permalänk

Raspberry pi fungera som backup

Tjo,

Kollat runt lite men inte hittat riktigt det jag söker. Kanske ni kan hjälpa mig.
Min önskan är att ha min Raspberry pi och kunna göra backuper från en hårddisk till en annan hårddisk. Och då kunna välja vilka filer man skall göra backup på. Tex gör backup på hårddisk A alla bilder och filmer och kopiera dessa till hårddisk B. Och även att man kan köra virusskydd som kollar av scripter, malware, trojaner m.m. Och en grej till kunna spegla en hårddisk till den andra, just detta med spegling har jag fattat det som att då måste hårddiskarna vara lika stora annars kan man inte spegla dom ?

Super tacksam för tips och idéer på lösningar.

/Force

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Kollat runt lite men inte hittat riktigt det jag söker. Kanske ni kan hjälpa mig.
Min önskan är att ha min Raspberry pi och kunna göra backuper från en hårddisk till en annan hårddisk. Och då kunna välja vilka filer man skall göra backup på. Tex gör backup på hårddisk A alla bilder och filmer och kopiera dessa till hårddisk B. Och även att man kan köra virusskydd som kollar av scripter, malware, trojaner m.m. Och en grej till kunna spegla en hårddisk till den andra, just detta med spegling har jag fattat det som att då måste hårddiskarna vara lika stora annars kan man inte spegla dom ?

Super tacksam för tips och idéer på lösningar.

/Force

Det du frågar om är funktioner som oftast bör köras i den datorn de är tänkta att skydda och jag antar att det inte är PIn du syftar på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan köra RI som en NAS. Dvs du delar den ut via SAMBA.. Svårt att veta vad TS menar.. Du kan även köra rsync till av en hårddisk en RPI.. Det finns till t.ex windows ett program heter https://freefilesync.org/ .. Då kan du regelbunde synca över förändringar till din andra hårddisk tom står på annan plats.

Nu förutsätter jag att Ts kommer köra någon linux smak på RPI som t.ex Debian / Ubuntu.

Permalänk

Oj lite mer detalj från min sida. Jag kör ubuntu på RPI:n tanken var att hårddiskarna är usb så jag kopplar två st Hårddiskar till usb:n på RPI som jag sedan grafiskt kör då ett program som löser mina önskemål ovan.

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Kollat runt lite men inte hittat riktigt det jag söker. Kanske ni kan hjälpa mig.
Min önskan är att ha min Raspberry pi och kunna göra backuper från en hårddisk till en annan hårddisk. Och då kunna välja vilka filer man skall göra backup på. Tex gör backup på hårddisk A alla bilder och filmer och kopiera dessa till hårddisk B. Och även att man kan köra virusskydd som kollar av scripter, malware, trojaner m.m. Och en grej till kunna spegla en hårddisk till den andra, just detta med spegling har jag fattat det som att då måste hårddiskarna vara lika stora annars kan man inte spegla dom ?

Super tacksam för tips och idéer på lösningar.

/Force

Många önskemål på samma gång.
För backupändamål, använd ett riktigt backupprogram med versionerade generationer av gammal data så du kan komma tillbaka även om det tar ett tag innan du upptäcker att data blivit korrupt eller förlorats. Jag har ärligt talat inte superkoll på konsument-/klientanpassad mjukvara för detta, men Timeshift verkar populärt.

Du behöver själv avgöra om du vill ha backup av hela maskinen eller bara givna filer. Om du vill göra en selektiv backup är det bästa att ha en eller flera katalogstrukturer där du lägger sådana filer du vill ha backup av. Annars är risken att backupprogrammet får jobba hårt för att förstå vad du menar ("ta backup av bilder och filmer").

Jag har inte heller koll på icke-kommersiell antimalware för Linux. Gissningsvis kan du hacka ihop något med ClamAV, men jag har inga råd att ge där.

Spegling annat än för undervisnings-/teständamål något du garanterat inte vill göra med USB-anslutna hårddiskar om du inte aktivt är ute efter att förlora data. Det fungerar inte heller som ersättning för backup, eftersom samma ändringar som förstör din data på ena disken gör samma destruktiva förändring på den andra i princip samtidigt.

Permalänk
Medlem

Man kunde ha ett script med en liten meny där man först väljer input och output disk och sedan kör Rclone för dataöverföringen.

Permalänk
Skrivet av enterthewoid:

Man kunde ha ett script med en liten meny där man först väljer input och output disk och sedan kör Rclone för dataöverföringen.

Ett bra tips i all IT: Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, annars kommer du ångra dig djupt förr eller senare.
Ett sådant script du beskriver bör innehålla kontroller att du verkligen hämtar och lämnar data på rätt volymer, och det bör ställas in att gå automatiskt och regelbundet, och redan med den nivån av komplexitet kan du lika gärna använda ett riktigt backupprogram som någon annan skrivit eftersom detta är ett sedan länge löst problem i datorvärlden.

Permalänk

Men hur gör man om jag har en gammal hdd disk med windows 10 på säger vi men vill spegla över denna hdd till en sdd. Hur löser jag det ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Men hur gör man om jag har en gammal hdd disk med windows 10 på säger vi men vill spegla över denna hdd till en sdd. Hur löser jag det ?

Med något som exempelvis Clonezilla (med en massa asterisker om du exempelvis använder fulldiskkryptering, signerade bootloaders, etc).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Men hur gör man om jag har en gammal hdd disk med windows 10 på säger vi men vill spegla över denna hdd till en sdd. Hur löser jag det ?

Det är kloning och inte spegling, det kallas spegling när du använder lagringsenheterna i raid 1.
Det brukar finnas kloningsprogram att ladda hem via ssdns hemsida men det bästa är att installera om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är kloning och inte spegling, det kallas spegling när du använder lagringsenheterna i raid 1.
Det brukar finnas kloningsprogram att ladda hem via ssdns hemsida men det bästa är att installera om.

Ledsen skriver alltid spegling när det gäller kloning.
Ja men problemet är att alla os ligger på hårddisken idag. Hur får jag över os:et till den nya hårddisken ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Ledsen skriver alltid spegling när det gäller kloning.
Ja men problemet är att alla os ligger på hårddisken idag. Hur får jag över os:et till den nya hårddisken ?

Vilken dator handlar det om, är det en pc eller en RPI ? Du är lite otydlig om exakt vad det handlar om, operativsystemen finns i vart fall att ladda ner och bara man förbereder sig sig innan medans man har en fungerande dator så är det inga större problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vilken dator handlar det om, är det en pc eller en RPI ? Du är lite otydlig om exakt vad det handlar om, operativsystemen finns i vart fall att ladda ner och bara man förbereder sig sig innan medans man har en fungerande dator så är det inga större problem.

Det är pc och windows, men kan man bara ladda ner windows utan att köpa det ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Det är pc och windows, men kan man bara ladda ner windows utan att köpa det ?

Ja, det du behöver en nyckel till är för är att aktivera det, du kan ladda hem det med "verktyget"
Win 11
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11
Win 10
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Openmediavault.
https://www.openmediavault.org/

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja, det du behöver en nyckel till är för är att aktivera det, du kan ladda hem det med "verktyget"
Win 11
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11
Win 10
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Okej, men vart hittar jag nyckeln ? Förr stod det under datorn eller på förpackningen till windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Okej, men vart hittar jag nyckeln ? Förr stod det under datorn eller på förpackningen till windows.

Har du köpt en dator med win installerat från början sköts aktiveringen automatisk när du går online och har du köpt wein löst har du nyckeln där men har dfatorn tidigare varit aktiverad så sköts allt automatisk när du går online, win går också att köra oaktiverat det som händer är att du inte kan ändra utseendet på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du köpt en dator med win installerat från början sköts aktiveringen automatisk när du går online och har du köpt wein löst har du nyckeln där men har dfatorn tidigare varit aktiverad så sköts allt automatisk när du går online, win går också att köra oaktiverat det som händer är att du inte kan ändra utseendet på det.

Jaha så har man köpt bärbar dator med win 10/11 tex så finns det i hårdvaran då?
Hade jag ingen aning om.
Tack för den info:n.