The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (Breath of the Wild 2)

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (Breath of the Wild 2)

The Legend of Zelda: Breath of the Wild släpptes 2017 och fans av det öppna Zelda-märkta äventyret har suktat efter en uppföljare till titeln. Under E3 2019 fick vi reda på att en uppföljare officiellt var på ingång, men utvecklingen var i ett förhållandevis tidigt skede. Gårdagens Nintendo Direct gav oss äntligen officiell titel på spelet samt ett ordentligt släppdatum. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom heter spelet och det släpps 12 maj.

Vad har ni för tankar och förhoppningar om den eftertraktade uppföljaren? Kommer spelets nya fokus på vertikalitet ta spelserien till nya höjder, eller tror du att det kommer bli mer av samma? Väntar ni att uppföljaren kommer köra en Metal Gear Solid 2 och låter spelaren kontrollera Zelda i stället för Link? Är det dags för Ganondorf att komma tillbaka på riktigt? Oavsett vad du väntar dig, skriv av dig i tråden!

Permalänk
Medlem

Zelda är min favorit spel-serie, det är i stort sett det enda som kan få mig att lämna datorn en längre tid
Hade varit trevligt med en Prime 4 uppdatering också men man kan inte få allt.

Är orimligt taggad på detta, är det något Nintendo alltid lyckas med så är det Zelda!

Permalänk
Medlem

Känns bra att det kommer till Nintendo Switch. Om det tar 6 år till nästa Zelda så slipper jag köpa en ny Nintendo innan 2029

Tror dock att det ändå blir så att nästa konsol får en Zelda som launch game. Blir det inte nu i maj så blir det nog ändå relativt snart.

Stafvel
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Älskade Botw, har lirat igenom det tre gånger. Så jag ser verkligen fram emot Totk.

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta ett mer givet köp. Botw gav mig jättemycket spelglädje. Hejja!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Synd att den inte kom till en ny Switch

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

För egen del var jag extremt förtjust i att Breath of the Wild samlade ihop alla tidslinjer i en gemensam historia och utspelas 10 000 år efter de andra spelen. Det gav mig en skön känsla av slutgiltighet. Nu verkar det här vara en ganska direkt uppföljare av Breath of the Wild, så de kan säkert bygga på loren på ett bra sätt, men jag kan ändå inte helt släppa tanken på att de kanske stökar till känslan för mig om de blir för vilda i historieberättandet.

Utöver det kändes trailern väldigt Breath of the Wild: Skyward Sword Edition.

Permalänk
Konsolgrävare

Är svintaggad! Hoppas fortfarande på en cross release till en ny konsol! 😄

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hoppas en Switch Pro/2 släpps samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jäklar, BotW är fem år gammalt!? Tiden går fort

Permalänk
Medlem

Hoppas de lägger in "borgar" som det var mer förr i spelen, i en öppen värld. Saknar det.

Permalänk
Medlem

Min flickvän som aldrig spelat igenom ett enda spel, streckspelade BOTW tills hon va klar. Switchen såldes ett tag efter men inser ju nu att jag blir tvungen att skaffa en ny switch 😅
Inte mig emot, ser också fram emot spelet.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Var det därför de inte streamade Directren i UK? Tears of the Kingdom, lite väl nära på drottningens bortgång?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

BoTW för barnen (framförallt pojken nu 11 år) är lite vad Ocarina of Time är för mig, ett spel som ger en magisk känsla och starka minnen långt in i vuxenlivet. Pojken är otroligt taggad inför uppföljaren.
Jag tror ju vi kommer få se en Switch 2/Pro och där har vi även anledningen till att det tagit över 6år att göra denna uppföljare.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Finns nog inget spelsläpp jag ser fram emot mer. Spelar fortfarande BotW från och till 5 år senare.

Zelda-serien har en speciell plats sedan Link to the Past till SNES.

Skrivet av k4rst3n:

Var det därför de inte streamade Directren i UK? Tears of the Kingdom, lite väl nära på drottningens bortgång?

Korrekt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag älskade Breath of the Wild och spelade igenom det flera gånger, ett av mina favoritspel. Ser fram emot uppföljaren väldigt mycket och tycker det ser lovande ut på alla trailers.

Jag älskade att fritt utforska världen; känslan att stå på en utkiksplats och spana ut över landskapet och veta att oavsett vad jag tittar på så kan jag bege mig dit. Vet att många saknar större dungeons, men jag personligen gillade mini-dungeons i formen av shrines; små mystiska pussel-karameller utströdda över den stora kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Synd att den inte kom till en ny Switch

Kommer väl en Switch-2 HD-remaster sen

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Hoppas en Switch Pro/2 släpps samtidigt.

Hoppas inte de gör det! Styrkan är en stor installed base med enhetlig spec. Det skapar en bättre marknad för spelutvecklarna => fler bra spel.

Permalänk
Medlem

Herregud vad jag längtar! Vad jag önskar se:
- Alla förmågor upplåsta från start/tidigt som i BotW. Älskade känslan av att veta att alla hinder jag stötte på gick att lösa, förutom om man gick in i stamina-väggen. Tråkigt när man stöter på pussel och direkt avfärdar dom för att man säkert måste låsa upp nåt och komma tillbaka.
- Riktiga dungeons. Gillade Shrines och ser gärna en mängd såna mindre utmaningar utspridda, men ändå några större dungeons. Divine beasts var OK men lite för få och lite för korta. Link's Awakening hade bra mängd och bra längd på sina dungeons.

Vapen som går sönder har folk skrikit mycket om, men för mig gjorde det inget. Spelmekaniskt ingen som helst skillnad jämfört med att behöva plocka upp ammo, förutom att man oftare tvingades rotera vilka vapen man använde. Man fick dessutom värdera om en fight var värd att ge sig in på, och tvingades hitta andra sätt att ta ut dom (slunga stora metall-lådor eller slänga bomber t.ex), och fick prioritera att använda sämre vapen mot svagare fiender och således alltid utmana sig själv. Älskade också att kasta sönder vapnen på fienderna när det började bli svagt, en sån där kul touch som inte skulle funka om vapnen varade för evigt.

Spel har alltid haft begränsningar och barriärer för att skapa mer utmaning. Ibland blir det mer frustrerande och ibland ser man det inte som en utmaning. Att behöva kuta runt och farma medicinal berries i Horizon var aldrig ett hinder alls förrän det helt plötsligt tog slut och man fick springa runt och leta som en idiot. Tråkigt. Att ständigt ha en full arsenal med vapen men ändå tvingas ta vara på de bästa, och prioritera och tänka kreativt var kul och utmanande, i min åsikt iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ShieldPad:

Hoppas inte de gör det! Styrkan är en stor installed base med enhetlig spec. Det skapar en bättre marknad för spelutvecklarna => fler bra spel.

Fast maskinen börjar ju bli rätt trött.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Hoppas inte de gör det! Styrkan är en stor installed base med enhetlig spec. Det skapar en bättre marknad för spelutvecklarna => fler bra spel.

Hade önskat att det även skapat bättre spelutvecklare

Spel som Breath of the Wild flyter på bra på Switch, men sedan kan ett litet indiespel få hicka av ingenting.

Ser de bara till att inget spel kräver en "Pro"-version, så ser jag bara det som positivt att kunna köra spelen 1080p@60fps i handheld eller 4K@30fps dockat.

Permalänk
Medlem

Jag missade det igår, så det blev en trevlig överraskning nu!
Jag ser fram emot det, mina barn också. Så vi kommer sitta bänkade tillsammans gissar jag på den 13:e maj.

Permalänk
Medlem

Inte mycket till video dessutom lagg och ingen vidare skärpa. Men visst varken Nintendo eller Zelda står för någon banbrytande grafik direkt, kan iallafall hoppas på att de tar ett par steg fram jämfört med Breath of the Wild som i grund utvecklades för Wii U från 2012(där jag spelade igenom spelet först).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast maskinen börjar ju bli rätt trött.

Switchen var för trött för första BotW. Även med en så nedskalad grafik så var det flertalet ställen den gick ner på knäna, framför allt i skogen där FPS kunde hamna under 10.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tyvärr tappade jag intresset för den här serien någonstans mellan Ocarina of time och Majoras Mask (bägge till N64) runt millennieskiftet gjorde många spel en sväng antingen mot barnsligt eller morbidt och man tappade balansen däremellan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hype!

Jag tycker att BotW är ett kanonspel, men jag skulle inte ge det så bra betyg som många recensenter gjort. Avsaknaden av dungeons är nog mitt största problem med spelet. I mångt och mycket det som definerar ett Zelda-spel enligt mig. Att man går ner i en dungeon, får ett nytt föremål/förmåga som oftast används för att dräpa dungeon-bossen, och sen öppnar upp spelvärlden ett snäpp till för att ta sig vidare mot nästa mål. Jag förstår att detta är svårt att göra i ett open-worldspel, men ändå..

Sen hoppas jag att de gör om vapensystemet på något sätt.. tycker att även det drar ner BotW-betyget något.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade önskat att det även skapat bättre spelutvecklare

Spel som Breath of the Wild flyter på bra på Switch, men sedan kan ett litet indiespel få hicka av ingenting.

Ser de bara till att inget spel kräver en "Pro"-version, så ser jag bara det som positivt att kunna köra spelen 1080p@60fps i handheld eller 4K@30fps dockat.

Jobbiga är väl att originalswitchen har en snart 10 år gammal GPU-ariktektur som presterar därefter. Skulle de släppa på Nvidias nya SoC (lär väl inte hända innan den plattformen är minst två år gammal) så går man från Maxwell till Ampere vilket blir ett rejält skutt, samt får tillgång till långt kraftfullare ARM-kärnor också. Så att man inte behöver brottas lika mycket med hårdvaran för att få ett spel som BotW att flyta bra.

Skulle ju inte skada med WiFi6 eller att kunna enkelt ansluta sina BTlurar till switchen heller.

Permalänk
Medlem

Jag älskade verkligen BOTW, men jag kan inte spela i 30 fps längre. Nintendo måste inse att det är nya bud 2023. Jag kommer vänta in nästa konsol om den inte släpps samtidigt, vilket inte känns orimligt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

längtar mycket, hoppas på att man kan modda detta spelet också så man kan lira multiplayer med polarna över nätet

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Skulle ju inte skada med WiFi6 eller att kunna enkelt ansluta sina BTlurar till switchen heller.

Att köra med Bluetooth-lurar till Switch fungerar numera, även om jag märkt av en del latency-problem i vissa fall. Vill dock minnas att mina Sony 1000XM3:or funkar utmärkt.