Veckans fråga: Vad är viktigast i en stationär arbetsdator?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är viktigast i en stationär arbetsdator?

Prestanda i all ära, men det finns fler faktorer att ta hänsyn till när det är dags att införskaffa en workstation. Hur prioriterar du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju svårt att välja ut något specifikt. Men efter att ha vant mig vid en 4K-skärm så skulle jag ju aldrig vilja ha en stationär utan högupplöst skärm igen.

Inte heller skulle jag vilja ha en utan SSD. Men det har ju varit standard i typ 12-13 år om man inte byggt rena budgetgrejor. Dock ser jag gärna att den interna lagringen är stor. Hur som helst, utan bra skärm blir resten av datorn obra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Valde Garanti och service samt Drivrutiner och kompatibilitet och ser gärna att även nätverket är stabilt. Då kommer jag långt i mitt yrke.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Prestanda helt klart, o för min del är grafikkortet det absolut viktigaste för mig eftersom jag renderar mycket 3D. RAM o CPU spelar också roll såklart men inte riktigt lika mycket. Men sen ska ju hela ekipaget helst inte märkas rent fysiskt, det ska alltså vara smått o tyst som möjligt. Bonus är också om det är energieffektivt, men det är lite svårt att få till när man har ett kralligt RTX-kort att rendera med, så en relativt effektiv AMD-cpu får väl duga åtminstone.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt beroende på vad för arbete som ska utföras.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Nätaggregat. Utan det har det ingen betydelse vilka övriga komponenter som finns i systemet.

Permalänk
Medlem

"Prestanda och lagringsutrymme" borde vara två separata kategorier kan jag tycka.

I mitt fall bryr jag mig om prestanda men lagringsutrymme är högst sekundärt. En rapp ssd är önskvärt, men utrymmet är inte noga - behöver bara plats för ett fåtal git-repos + binärer (jag är systemutvecklare).

+ Prestanda
+ Ljudnivå
+ Garanti/service
+ Drivare

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Den var svår. I slutändan är det väl en price-performance beräkning samt garanti.

Permalänk
Medlem

Sa garanti&drivrutiner men egentligen är det väl stabilitet jag tycker är viktigast men sen har jag 3st stationära på jobbet med samma arbetsuppgifter där bara en behöver funka men om alla går ner kan det gå riktigt illa.

Permalänk
Snusfri

Då jag numera använder min dator mer som en WS än speldator så är det prestanda (cpu/gpu), ram (mängd) och hur stabilt systemet är som är prio före annat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Avsaknad av bloatware - Inte någonstans vill jag se något Lenovoprogram köras i bakgrunden

Permalänk
Medlem

Ett bra antal PCIe-banor och expanderbarhet på så sätt är användbart hos oss.

Med erfarenhet från HP-workstations som haft tillkortakommanden här, jättegärna lite framtidstänk från nätagget samt officiella adaptrar när nya kontakter dyker upp.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

ja om man pillar mycket i excel som jag gör så är ju många kärnor och ssd högt upp på önskelistan

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Att den är 100% stabil är det viktigaste för mig, jag vill inte krångla med något som inte har med arbetet att göra.

Så jag tryckte i Drivrutiner och kompabilitet.

Ärligt talat är det det viktigaste vilken dator jag än har med att göra, om det så är spelburken hemma också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Valde Garanti och service samt Drivrutiner och kompatibilitet och ser gärna att även nätverket är stabilt. Då kommer jag långt i mitt yrke.

Kunde man välja flera ... 😮😅

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk

Det viktigaste för mig var hårdvarustöd i Linux. Sekundärt var strömförbrukning eftersom den är igång dygnet. Mycket av bekvämlighet då det tar 10-15 minuter att få igång alla processer aka skriva in lösenorden. Alla hårddiskar är krypterade. Att stänga ner tar så klart också tid.

Spelar gör jag på primärt på PS4, men för tillfället lirar vi GTA IV på PS3. Frugan tycker om att titta på. Hur lyxigt är inte det? Och hon klagar inte på att min dator är igång hela tiden.

Skrivet av Marcsod:

Kunde man välja flera ... 😮😅

Ja. De var rutor att bocka i. Inte en sådan rund med prick i.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

ljudnivå, prestanda, 4k skärm. 2a plats deras kundservice.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Stor bildskärm! Har 1 st 49" 5k och 1st 34" 2,5k på min arbetsdator som kör en intel i9 med 32 GB med ubuntu 20.04 LTS . Riktig nice att ha stor skärm.
Vill man dra upp en VM, så gör man det. Skall man hjälpa någon på dinstans...

Permalänk
Medlem

Väldigt bred fråga, detta. Men förutom de två självklara valen (prestanda och ljudnivå) är ett absolut krav tillgång till snabb och effektiv service på-platsen vid behov. Jag skulle aldrig köpa en PC till ett företag utan tillgång till service på plats, senast nästa arbetsdag med options för snabbare.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
99:e percentilen

Fysiska dimensioner, framförallt fotavtryck! En dator ska få plats i en väska och kunna stå på ett skrivbord utan att ta plats. (Har ett Louqe Ghost S1.)

Ljudnivå är viktigt, men framförallt vid låg och måttlig belastning, tycker jag. Hade jag spelat tungdrivna spel hade jag kanske tyckt annorlunda, då jag har öppna hörlurar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Stabil och krångelfri. Ska kunna tugga i sig allt man kastar på den utan att klaga.

Sen är det bra om även instegsmodellerna går att uppgradera ordentligt när de börjar bli för klena. Ett roligt exempel jag sett är nån HP som går att uppgradera ganska fritt från en ensam snik-xeon upp till 2x22 kärnor och smått galna mängder minne.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett antal datorer för jobbet.
1 Laptop som ligger med i firmanätet, som jag använder enbart för alla teams-möten, outlook, kontorsprogram etc.
2 laptops för mindre arbeten, tex klienter etc för systemanslutningar när vi bygger upp system hos kunder. Dom är rostade, och rena.
1 stationär mini-it tower som jag använder som huvudplattform för att skriva program, testköra system etc. Jag bär den ofta med mig, då den är förvånansvärt portabel. Använder rdp för att ansluta den till en laptop. Den har en stationär processor och lite mer minne. Går ej att få likvärdig prestanda i en laptop.

Viktiga egenskaper i en stationär dator för mig, förutom att prestandan skall vara anpassad efter arbetet är att den skall vara portabel.

Permalänk
Medlem

Alla punkter i omröstningen är viktiga, annars är det inte ett seriöst märke för en stationär arbetsdator.
Men framför allt är det viktigt att komponenter har hög kvalitet och att mjukvaruinstallationen är fri från bloatware.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fysiska dimensioner, framförallt fotavtryck! En dator ska få plats i en väska och kunna stå på ett skrivbord utan att ta plats. (Har ett Louqe Ghost S1.)

Ljudnivå är viktigt, men framförallt vid låg och måttlig belastning, tycker jag. Hade jag spelat tungdrivna spel hade jag kanske tyckt annorlunda, då jag har öppna hörlurar.

Känns lite bakåtvänt generellt i prioritet för en workstation. Speciellt där i slutet där du nämner spel

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Teddis:

Känns lite bakåtvänt generellt i prioritet för en workstation. Speciellt där i slutet där du nämner spel

Tur att jag kryssade i Prestanda och lagringsutrymme också!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ljudnivå på första plats. Har jag världens bästa dator som låter som ett kärnkraftverk så kan jag ändå inte få något gjort, blir bara irriterad.

Permalänk
Medlem

Ljudnivå och prestanda är mina val. På tal om ljudnivå så har jag amds egen wraith kylare till min 3900x för jag var verkligen på budget när jag uppgraderade. Pengarna gick till snabb ssd istället.

Jag tycker den är ganska störig men tolererbar.

Sen har jag en retroburk som jag sparkade igång för ett tag sedan, en p2:a. Den jäveln lät så jävla hemskt så jag förstår nu att man bara blir känsligare och känsligare. Den värsta kylningen idag är 100 bättre än 60mm fläktarna förr.

Men det VAR roligare förr ändå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Prestanda och uppgraderbarhet, vill inte bara ha det bästa nu utan kunna uppgradera så att den står sig några år utan att jag behöver bygga en helt ny rigg.

Ljudnivå är sekundärt viktigt, just nu har jag dock chassit öppet för att glassidan "släppte" i sidopanelen..

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Energiförbrukning, Ljudnivå, Uppgraderbarhet, Garanti och Service (ingen inbördes ordning)

Prestanda och lagningsutrymme ser jag mer som en fråga om kravspec än features. Antingen så räcker det för jobbet, eller så har man köpt fel pryl.

Men jag håller också med om:

Skrivet av Alling:

Fysiska dimensioner, framförallt fotavtryck! En dator ska få plats i en väska och kunna stå på ett skrivbord utan att ta plats. (Har ett Louqe Ghost S1.)

Det blir såklart en avvägning mellan fotavtryck och kompatibilitet. Det skulle gå att få ner lådvolymen rätt mycket om man inte bryr sig om att kunna stoppa i tredjepartskomponenter. Jag har inte testat Lenovo P620, men de tycks ha gjort ett bra jobb att inte göra den onödigt stor men fortsatt ha väldimensionerad kylning och rejält med plats för instickskort. Särskilt CPU-kylarens design gillar jag, jag hade gärna sett en version av den som hade gått att köpa löst.

Vad Lenovo gjort sämre med P620 däremot, handlar om punkten uppgraderbarhet:

https://www.servethehome.com/lenovo-is-using-amd-psb-to-vendo...

Det går att uppgradera CPUn, men varje CPU som suttit i en P620 fungerar i fortsättningen bara i Lenovo-maskiner. Den överblivna CPUn torde därför bli närmast omöjlig att sälja, och löper stor risk att sluta som E-waste i förtid.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX