Problem med scroll (Logitech G703 Lightspeed Gaming Mus)

Permalänk
Medlem

Problem med scroll (Logitech G703 Lightspeed Gaming Mus)

Hejsan!

Jag har en Logitech G703 Lightspeed Gaming Mus och upplever att scrollen fungerar halvtaskigt.
När jag till exempel skall scrolla ned, så hackar den till och kan ibland börja scrolla upp också.

Vad kan jag göra? Otroligt irriterande.

Sidenote: Kom gärna med förslag på trådlösa gamingmöss, helst samma storlek som G703:an.

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt problem på logitech möss som går att googla efter, jag vet att jag provade någon "fix" som inte hjälpte för samma scrollfel.
Jag fick till slut en ny mus via Logitech-supporten, som efter några månader började dubbelklicka istället.
(har 3st G703 liggande med dubbelklick och scrollproblem)

Jag har gett upp Logitech och har nu Deathadder v3 Pro sen ca en månad tillbaka som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med två nyare Logitech, köpte en annan tillverkare istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirreo:

Hejsan!

Jag har en Logitech G703 Lightspeed Gaming Mus och upplever att scrollen fungerar halvtaskigt.
När jag till exempel skall scrolla ned, så hackar den till och kan ibland börja scrolla upp också.

Vad kan jag göra? Otroligt irriterande.

Sidenote: Kom gärna med förslag på trådlösa gamingmöss, helst samma storlek som G703:an.

Upplevt lika fel och det var strul med mjukvara, löstes efter att jag installerade Logitech G Hub.
Annars är nog hjulet slut eller behöver rengöras.

Permalänk

Tänkte återuppliva tråden med att ni som har problem med dubbelklick som varken går att lösa med att "pressa hårt på knappen" eller att smörja mikrobrytaren så köpte jag dessa och bytte just mikrobrytaren på min vänsterknapp. Jag köpte dessa Kalih GM8.0 och sen behövs en liten stjärnmejsel o lödkunskap.

Däremot har jag inte fått till scrollhjulet ännu. Har kommit fram till det att själva scrollhjulets enkoder slutar fungera. Just på G703 verkar själva enkodern vara sluten så svårt att blåsa rent om det nu är det. Det sitter en TTC 9mm. Om någon annan vet vad dessa heter i facknamn då jag ej kan hitta liknande produkter på tex elfa.

mvh / Kalle

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk

En liten fortsättning. TTC, KAILH och ALPS är tillverkare. Sedan har dom en axelhöjd tex 9mm i mitt fall, vilket man mäter från kretskortet där själva enkodern är fastlödd och upp till mitten utav enkoderns axel. Har precis beställt både en TTC silver(white) samt en TTC gold(yellow) 9mm. Gold ska ha mer taktil känsla och silver ska ha taktil men mindre, ville prova av varför jag beställde båda.

Lite extra info är att gold och silver är TTCs nyare enkoders som ska fungera bättre än deras äldre modeller grön och röd. Hur vet du vilken modell det är... själva axelkärnan(sexkantshålet) ska ha färgen för modellen.

Varför jag skrev yellow och white inom parentes är att vissa säljare refererar till den verkliga färgen istället för TTCs egna modellnamn.

Nu kanske nån slipper sitta o söka igenom internets alla sidor som jag har gjort XD . Skriver mer när jag fått dessa och ser om de fungerar som de ska.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk

Dåså, till det sista i min felsökning/åtgärd. Fick hem TTC gold och white. Bort med den gamla enkodern samt gamla lodet och in med gold då det kändes bättre för mig. Är lite hårdare taktil känsla än grund-enkodern. Men det viktigaste... det scrollar åt det håll som jag snurrar hjulet.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av AI_Charles:

Dåså, till det sista i min felsökning/åtgärd. Fick hem TTC gold och white. Bort med den gamla enkodern samt gamla lodet och in med gold då det kändes bättre för mig. Är lite hårdare taktil känsla än grund-enkodern. Men det viktigaste... det scrollar åt det håll som jag snurrar hjulet.

Vart beställde du din enkoder från? Mittenknappen (scrollhjulet) på min Logitech G403 Wireless har slutat att fungera och jag misstänker att switchen behöver bytas. Det finns utbytesdelar att köpa från Kina på aliexpress/ebay, men hittar inget inom EU.

Permalänk
Skrivet av magixts:

Vart beställde du din enkoder från? Mittenknappen (scrollhjulet) på min Logitech G403 Wireless har slutat att fungera och jag misstänker att switchen behöver bytas. Det finns utbytesdelar att köpa från Kina på aliexpress/ebay, men hittar inget inom EU.

https://www.maxgaming.se/sv/ovrig-utrustning-datormus/gm-80

Permalänk
Medlem

Tack, men jag tror att det är fel switchar för mittenknappen (dom funkar nog till vänster/höger knapp).

Permalänk

Vill minnas att det är samma, men den kanske är en mindre modell för scrollen.

Permalänk
Skrivet av magixts:

Tack, men jag tror att det är fel switchar för mittenknappen (dom funkar nog till vänster/höger knapp).

Skrivet av StuntmanMike:

Vill minnas att det är samma, men den kanske är en mindre modell för scrollen.

Min enkoder köpte jag från Ebay, fick tull o administrationsavgift typ plus 100spänn på varans kostnad o frakt.
Minns inte att det var samma switch för mittenknappen som för höger/vänster knapparna.
Men... Har du fel på scrollningen som jag hade? då behöver du byta enkodern.
Eller har du fel på mittenknappen när du trycker ner scrollhjulet för då behöver du bara byta mikroswitchen? Två skilda saker.

Det enda som jag inte bytte var ju mikroswitchen för scrollhjulet.

Minnet sviker mig lite för hur det såg ut inuti och vill tyvärr inte riskera bryta sönder mina glas-skates som jag satte på efter bytet. Skruvarna sitter ju där under. Så kan inte öppna, titta o beskriva.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk

Googlade g703 lite snabbt och känner igen mig... de switcharna som jag länkade till förut är endast för höger/vänster. Ska du byta mittenknappen får du söka vidare tyvärr. Hjälper inte att byta enkodern eftersom den endast läser av åt vilket håll du snurrar hjulet.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk

Om det är enkodern så har jag fler ifall du är intresserad.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av AI_Charles:

Om det är enkodern så har jag fler ifall du är intresserad.

Tack för svar! Synd att man så ofta måste beställa delar utom EU och betala alla avgifter. Det är mittenknappen, inte scrollningen (encodern), som är trasig på min mus. Om jag förstått det hela rätt så sitter det en switch på motsatt sida från encodern som sköter klickandet.

Permalänk
Skrivet av magixts:

Om jag förstått det hela rätt så sitter det en switch på motsatt sida från encodern som sköter klickandet.

<Uppladdad bildlänk>

Stämmer bra det

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600