Backblaze: "SSD-enheter pålitligare än mekaniska hårddiskar"

Permalänk
Melding Plague

Backblaze: "SSD-enheter pålitligare än mekaniska hårddiskar"

Företaget Backblaze har analyserat SSD-enheter och hårddiskar i sina servrar och nu finns en tydlig vinnare sett till felfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mindre snurr ger mindre fnurr?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

I min enfald har jag utgått från att SSD's information om begränsat antal skrivningar var seriöst menat, eller tolkar jag det fel? Sedan är ju kostnad per lagringsutrymme inte jämförbart, fast det är väl en annan matematik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

I min enfald har jag utgått från att SSD's information om begränsat antal skrivningar var seriöst menat, eller tolkar jag det fel? Sedan är ju kostnad per lagringsutrymme inte jämförbart, fast det är väl en annan matematik.

Visst har de en viss gräns men det är sällan som folk skriver så mycket konstant till SSD-diskar att de faktiskt havererar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv

Kul att denna artikeln kom ut just nu då jag funderar på om jag ska välja 2.5" SSD eller 2.5" HDD för långvarigare lagring (arbetsdisken blir NVMe SSD). Antar att en 2.5" SSD blir bättre och så låter den mindre än en HDD. Pris och storlek inget problem i mitt fall heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

I min enfald har jag utgått från att SSD's information om begränsat antal skrivningar var seriöst menat, eller tolkar jag det fel? Sedan är ju kostnad per lagringsutrymme inte jämförbart, fast det är väl en annan matematik.

Samma gäller en mekanisk. Det är i huvudsak en fråga om statistik. Det är inte ett digitalt räkneverk per cell som räknar ner exakt antal.

Svårt dock att dra några slutsatser på detta eftersom de används på helt olika sätt. Det framgår ju inte hur mycket data som skrivits per år per TB lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Visst har de en viss gräns men det är sällan som folk skriver så mycket konstant till SSD-diskar att de faktiskt havererar.

Folk och folk, operativsystem har en vana att skriva en massa till den primära disken i bakgrunden, dessutom är ju detta i en serverapplikation med betydligt intensivare loggning än Windows 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

I min enfald har jag utgått från att SSD's information om begränsat antal skrivningar var seriöst menat, eller tolkar jag det fel? Sedan är ju kostnad per lagringsutrymme inte jämförbart, fast det är väl en annan matematik.

Pratar vi enterprise-SSD brukar de ha en given hållbarhet som räknas i "drive writes per day", där det är vanligast(?) att man räknar denna siffra någonstans mellan 0,8 och 3. Det är inte supermånga olika användningsområden som ens kommer upp i den lägre siffran, men naturligtvis finns det exempel på tjänster som kan skriva ihjäl en för dåligt tilltagen SSD väldigt snabbt; exempelvis skrivbuffert för lagringslösningar baserade på ZFS eller vSAN.
Konsumenter brukar vara mer lättlurade och det går att sälja betydligt sämre konstruerade produkter till dem: SSD:er som inte är så väl tilltagna vad gäller det reservutrymme som inte visas för användaren men som används för felhantering, eller SSD:er som mestadels använder sämre lagringsteknologi för masslagringen men har en liten buffert av högkvalitetslagring som "oftast" räcker till.

Med det sagt har du helt rätt i att marknaden borde ha kommit betydligt längre för SSD-enheter dimensionerade för "sällan-skrivning" - det som de flesta NAS-konsumenter troligen har mest behov av och idag använder roterande rost till. Varför ser vi inte MLC-enheter på flera TB till vettigt pris vid det här laget? Jag hade gillat om även servern hemma var tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Folk och folk, operativsystem har en vana att skriva en massa till den primära disken i bakgrunden, dessutom är ju detta i en serverapplikation med betydligt intensivare loggning än Windows 11 Home.

Ja, det är såklart skillnad på om man menar privatanvändning eller i företag. En privatperson tror jag sällan kommer upp i typ 100TB totalt skrivet på en dator de mestadels surfar på.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har använt en 500gb 850 EVO som torrent disk i ett par år nu, den tuggar på hur bra som helst fortfarande
drifttid: 44231h
total skrivning: 72258gb / 72TB

Vet inte vad mina WD red HDD i burken har för skrivning (ser inte detta i crystalmark info), men ligger på samma drifttid ungefär. 42000h på båda.

Har inte haft en disk, ssd lr hdd som gått sönder på säkert 15 år nu.

Edit: Fan det är ju 5 års 24/7 drift på dessa diskarna hmmm. Längre än jag trodde

Permalänk

Men som en ren lagringsdisk är SSD inte pålitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tja, jag har använt en 500gb 850 EVO som torrent disk i ett par år nu, den tuggar på hur bra som helst fortfarande
drifttid: 44231h
total skrivning: 72258gb / 72TB

Vet inte vad mina WD red HDD i burken har för skrivning (ser inte detta i crystalmark info), men ligger på samma drifttid ungefär. 42000h på båda.

Har inte haft en disk, ssd lr hdd som gått sönder på säkert 15 år nu.

Edit: Fan det är ju 5 års 24/7 drift på dessa diskarna hmmm. Längre än jag trodde

Intressant!
De kanske inte har gått sönder, men är det fortfarande samma prestanda som när de var nya?
Skulle vara spännande att se det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

I min enfald har jag utgått från att SSD's information om begränsat antal skrivningar var seriöst menat, eller tolkar jag det fel? Sedan är ju kostnad per lagringsutrymme inte jämförbart, fast det är väl en annan matematik.

Beror väl på hur man använder dem.
Sen spelar väl även SSD's storlek en viss roll.
Säg om man har en 120GB SSD eller ännu mindre så kommer generellt samma celler skrivas över oftare än om man har en SSD på 1TB eller mer.
Det var fler av de som var tidiga med att skaffa SSD som skaffade SSDer under 200GB jämfört med de som skaffat SSD senaste åren..

Oavsett så bör man ha backup om man har viktig data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Men som en ren lagringsdisk är SSD inte pålitligt.

Det är snarare tvärtom. SSD slits vid skrivningar medans mekaniska diskar slits när de snurrar oavsett om det skrivs, läses eller idlar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Men som en ren lagringsdisk är SSD inte pålitligt.

Också en sanning med modifikation. Som enhet att skriva till, koppla bort och gömma i ett kassaskåp i många år? Troligen inte. Som del i ett regelbundet patrulläst ZFS-filsystem? Ser inte på vilket sätt det skulle vara mindre pålitligt med SSD än mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kul att denna artikeln kom ut just nu då jag funderar på om jag ska välja 2.5" SSD eller 2.5" HDD för långvarigare lagring (arbetsdisken blir NVMe SSD). Antar att en 2.5" SSD blir bättre och så låter den mindre än en HDD. Pris och storlek inget problem i mitt fall heller.

Något som är oerhört aktuell just nu så drar ju en SSD markant mindre än till och med mindre hårddiskar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

I min enfald har jag utgått från att SSD's information om begränsat antal skrivningar var seriöst menat, eller tolkar jag det fel? Sedan är ju kostnad per lagringsutrymme inte jämförbart, fast det är väl en annan matematik.

Jag skulle säga att risken med sönderskrivning är överdriven. Det blev ett orosmoln när det helt plötsligt fanns ett tal/"räknare" för vad man kunde förvänta sig och få hade en riktig magkänsla för hur mycket data de skriver per dag. En tid är vi mer vana vid att hantera. Nu är det ett litet sample, men jag har ett hyffsat antal SSDer i mina/släktens datorer. En har gått sönder, och det var kontrollern som gav sig, inte flashminnet. Övriga är i bra form, med allt mellan 2 - 9 år på nacken

Tror det skulle bli samma sak ifall någon uppfann ett nytt sätt att bygga en diskmaskin men det innebar att det fanns en räknare. Låter "3700 cykler livslängd" som något folk skulle ta med ro? Troligtvis inte, men det är en maskin varannan dag i precis över 20 år.

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant med ändå svårtolkat för att dra nån slutsats som gäller för hemmabruk för hdderna lär ju sitta rackvis och vibrera mycket kraftigare än hemma och ssderna är aktiva och gör troligen ganska lite skrivningar och tiden de innehållit data är för kort för att kunna kallas arkivering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så har jag blivit citerad som enfaldig 5 ggr.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Något som är oerhört aktuell just nu så drar ju en SSD markant mindre än till och med mindre hårddiskar

Inte jätteviktigt då jag inte tänkte ha den igång 24/7 men jag gillar givetvis allt som drar mindre ström och samtidigt är tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Så har jag blivit citerad som enfaldig 5 ggr.

Är det jobbigt att vara populär ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tja, jag har använt en 500gb 850 EVO som torrent disk i ett par år nu, den tuggar på hur bra som helst fortfarande
drifttid: 44231h
total skrivning: 72258gb / 72TB

Vet inte vad mina WD red HDD i burken har för skrivning (ser inte detta i crystalmark info), men ligger på samma drifttid ungefär. 42000h på båda.

Har inte haft en disk, ssd lr hdd som gått sönder på säkert 15 år nu.

Edit: Fan det är ju 5 års 24/7 drift på dessa diskarna hmmm. Längre än jag trodde

Väldigt lite data skrivet som torrentdisk. Har du stängt av alla funktioner (cache tex) i klienten?

Min 950 har 99,99% uptime och sist jag kollade runt 1,2 PB skrivet och då är den systemdisk för download maskinen OMEGALUL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja, det är såklart skillnad på om man menar privatanvändning eller i företag. En privatperson tror jag sällan kommer upp i typ 100TB totalt skrivet på en dator de mestadels surfar på.

Även om man använder dom för lite mer stressande bruk så vill jag ändå påstå att SSD överlever längre, har haft många diskar dö under tiden som bara används för backup medans min äldsta ssd lever än, nu är den förvisso bara botdisk och os och inte längre db server som den var för 2 år sedan.

Denna har t.ex. överlevt ett döende nätagg som strömspikade sönder 2 mekaniska diskar på samma ström lina o.s.v. med dessutom.

Här har du en skärmdump på min mest utsatta disk

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är snarare tvärtom. SSD slits vid skrivningar medans mekaniska diskar slits när de snurrar oavsett om det skrivs, läses eller idlar.

Mjo, men det finns fler variabler än så:
SSD slits nog en liten puttegnutta vid läsningar också, men förstås påtagligt mest vid skrivningar...
Men en SSD har också det motsatta problemet: om man aldrig läser eller skriver en cell så slits den också på lång sikt.
Därför är den inte klockren för långtidslagring.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men en SSD har också det motsatta problemet: om man aldrig läser eller skriver en cell så slits den också på lång sikt.
Därför är den inte klockren för långtidslagring.

Att cellerna skulle slitas om de inte används har jag aldrig hört talas om, men däremot så tappar de laddning med tiden vilket gör att data kan gå förlorad (det ökända problemet med Samsung 840 EVO).

Men det problemet är löst genom att bara låta SSDer skriva om celler som inte skrivits på lång tid. Däremot är det ingen bra idé att lagra SSDer strömlösa längre perioder, eftersom de då inte kan utföra detta underhåll. Men så länge de har ström är det egentligen inget problem, och avsaknaden av klagomål här på forumet är väl ett bra bevis på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag skulle säga att risken med sönderskrivning är överdriven. Det blev ett orosmoln när det helt plötsligt fanns ett tal/"räknare" för vad man kunde förvänta sig och få hade en riktig magkänsla för hur mycket data de skriver per dag. En tid är vi mer vana vid att hantera. Nu är det ett litet sample, men jag har ett hyffsat antal SSDer i mina/släktens datorer. En har gått sönder, och det var kontrollern som gav sig, inte flashminnet. Övriga är i bra form, med allt mellan 2 - 9 år på nacken

Tror det skulle bli samma sak ifall någon uppfann ett nytt sätt att bygga en diskmaskin men det innebar att det fanns en räknare. Låter "3700 cykler livslängd" som något folk skulle ta med ro? Troligtvis inte, men det är en maskin varannan dag i precis över 20 år.

Tja, du kan räkna ditt liv så också. Ovanligt att man blir äldre än 36 525 dagar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Intressant!
De kanske inte har gått sönder, men är det fortfarande samma prestanda som när de var nya?
Skulle vara spännande att se det med.

Jepp. Har testat både hdd och sdd för inte så länge sedan och var siffror som reviews fick typ.
Inte märkt av några prestandaproblem när jag flyttar data mellan de olika diskarna (flyttar ofta från "torrent" ssd disken till HDD och de andra SSD diskarna jag har i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjo, men det finns fler variabler än så:
SSD slits nog en liten puttegnutta vid läsningar också, men förstås påtagligt mest vid skrivningar...
Men en SSD har också det motsatta problemet: om man aldrig läser eller skriver en cell så slits den också på lång sikt.
Därför är den inte klockren för långtidslagring.

SSD-celler slits inte när de inte används, ej heller vid läsning, endast vid skrivning och radering. En läsning är i princip en spänningsmätning och det belastar inte cellerna alls.
Celler kan dock tappa data på lång sikt om enheten ej är spänningssatt, och då snackar vi år, men där är magnetiska media kassa med. Detta sliter dock inte på cellerna, de bara tappar datan som skrivits i dem.
De flesta storagesystem har algoritmer som skrubbar diskarna med jämna mellanrum så att ingen data försvinner, detta gäller både magnetisk och kiselbaserad lagring.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att cellerna skulle slitas om de inte används har jag aldrig hört talas om, men däremot så tappar de laddning med tiden vilket gör att data kan gå förlorad (det ökända problemet med Samsung 840 EVO)

Sorry, snabbt, slarvigt och ogenomtänkt skrivet av mig! Menade att de tappar laddning med tiden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

SSD-celler slits inte när de inte används, ej heller vid läsning, endast vid skrivning och radering. En läsning är i princip en spänningsmätning och det belastar inte cellerna alls.

Ser man till helheten så har vi fortfarande en controller som jobbar både vid läs o skriv och inte håller för evigt.

Och jag köper principen om cellerna, men måste erkänna jag är för envis för att helt godta ”inte alls”
Kan den verkligen läsas oändligt ofta under oändlig tid och ändå aldrig påverkas över huvud taget nånsin?
Utan att vara ingenjör så låter det som en fysisk och filosofisk omöjlighet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.