Nya erbjudanden i Komplett Geek Week

Läsplatta och biblioteksstöd

Permalänk
Medlem

Fantastiskt informativ tråd! Jag har sedan ett par år en Adlibris Letto 2. För att låna e-böcker till den (från Norrbottens Bibliotek) så måste jag ladda hem boken till min dator och importera den till Adobe Digital Editions, sen synka den till Letton. Går väl OK men sådär lite småbördigt. Jag kan dock köpa e-böcker direkt online från Adlibris (konstigt vore det annars! :).

Jag börjar dock ruttna på att läsa från en 6"-platta och skulle vilja växla upp till en 8". Behöver inte färg och sånt, kan det vara en Kobo jag ska ha då kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Nackdelen med kindle är att man inte kan låna böcker direkt från biblioteketen via overdrive väl? Utan då måste man gå den bökiga vägen, tyvärr

Jo. Fördelen är at man kan behålla böckerna för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Fördelen är at man kan behålla böckerna för evigt.

Har du någon smidig guide för hur man överför lånade böcker till Kindle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Har du någon smidig guide för hur man överför lånade böcker till Kindle?

Jag följde en guide som använde Calibre med någon plugin, jag har för mig att jag fick hämta pluginen från github eller något liknande, men det var inte alls komplicerat. Man fick först använda Adobe Digital Editions för att få ner själva innhehållet med DRM och så, sen öppna i Calibre och exportera. Jag fick också sätta upp så att min Kindle kunde ta emot mail från min mailadress, som jag sen la in i Calibre så att det kunde skicka från den, sen var processen helt automatisk typ. Bara att importera boken, högerklicka och välja skicka till min Kindle, sen sa programmet ifrån att boken måste konverteras, och frågade ifall det skulle göra det, Ok och så fanns den på min Kindle.

Sedan dess har Amazon bytt format så jag vet inte riktigt vad som gäller nu för jag passade på att fylla på den med böcker innan dess (de skickade en massa mail om att det inte skulle fungera så som jag har gjort efter ett visst datum). Men Calibre är kraftfullt och har massa plugins så det lär fungera fortfarande, det gäller bara att fatta hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag följde en guide som använde Calibre med någon plugin, jag har för mig att jag fick hämta pluginen från github eller något liknande, men det var inte alls komplicerat. Man fick först använda Adobe Digital Editions för att få ner själva innhehållet med DRM och så, sen öppna i Calibre och exportera.

Om du har gjort vad jag tror du har gjort så är vi inne och slirar på tassemarker som inte får diskuteras här, om du hajjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Om du har gjort vad jag tror du har gjort så är vi inne och slirar på tassemarker som inte får diskuteras här, om du hajjar.

Jo vi tangerar väl linjen lite. Man skulle kunna hävda att detta faller under lagens undantag för formatskiftning, men det är ju ganska vagt. Men syftet för mig är ju att låna en bok och sen läsa den, jag samlar inte på dem eller något, så jag följer ju andan i användningsavtalet för bibliotekets tjänst om än inte texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo vi tangerar väl linjen lite. Man skulle kunna hävda att detta faller under lagens undantag för formatskiftning, men det är ju ganska vagt. Men syftet för mig är ju att låna en bok och sen läsa den, jag samlar inte på dem eller något, så jag följer ju andan i användningsavtalet för bibliotekets tjänst om än inte texten.

Lite så för mig också. Man skulle kunna peka på Privatkopieringsersättningen (i mitt fall eftersom jag ICKE sprider vidare), men vi faller på "Skyddad programvara omfattas inte av privatkopieringsersättning, eftersom det med undantag av säkerhetskopia inte är tillåtet att kopiera upphovsrättsskyddad programvara ens för privat bruk."

Harmlöst brott så länge man inte sprider nåt, tänker lite gå-mot-röd-gubbe nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Lite så för mig också. Man skulle kunna peka på Privatkopieringsersättningen (i mitt fall eftersom jag ICKE sprider vidare), men vi faller på "Skyddad programvara omfattas inte av privatkopieringsersättning, eftersom det med undantag av säkerhetskopia inte är tillåtet att kopiera upphovsrättsskyddad programvara ens för privat bruk."

Harmlöst brott så länge man inte sprider nåt, tänker lite gå-mot-röd-gubbe nivå.

Tja lite så. Men det finns ju som sagt ett undantag i förbudet att kringgå DRM om det krävs för att kunna ta del av innehållet. Jag har diskuterat detta undantag, här på swec bland annat, ganska mycket för det är inte så klart. Men en Kindle är ju den överlägset mest sålda ebokläsaren så att kunna ta del av en ebok från biblioteket på den borde man kunna förvänta sig. Nu kan man inte det och då borde det vara ok att kringgå DRM. Många "borde" där dock.

Sen vet jag ju att författaren (eller förläggaren) får rätt bra betalt för varje lån från biblioteket, så moraliskt har jag inga som helst betänkligheter. n mer så eftersom det ofta handlar om böcker jag redan äger fysiskt men som jag vill kunna läsa när jag inte är nära bokhyllan typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja lite så. Men det finns ju som sagt ett undantag i förbudet att kringgå DRM om det krävs för att kunna ta del av innehållet. Jag har diskuterat detta undantag, här på swec bland annat, ganska mycket för det är inte så klart. Men en Kindle är ju den överlägset mest sålda ebokläsaren så att kunna ta del av en ebok från biblioteket på den borde man kunna förvänta sig. Nu kan man inte det och då borde det vara ok att kringgå DRM. Många "borde" där dock.

Sen vet jag ju att författaren (eller förläggaren) får rätt bra betalt för varje lån från biblioteket, så moraliskt har jag inga som helst betänkligheter. n mer så eftersom det ofta handlar om böcker jag redan äger fysiskt men som jag vill kunna läsa när jag inte är nära bokhyllan typ.

Nä, jag håller med.

Jag har 2 Kobo, den ena på jobbet som dass-litteratur. På jobbet läser jag mest faktaböcker, bra läsning för ett toabesök, ingen story att hålla i minnet.. Just nu Dick Harrisons "Jourhavande historiker" som är en bok med samlingar av hans diverse kåserier i tidningar om historiska händelser. Nåväl, hade denna bok inte tvättas så finns ju inte en chans att jag hinner läsa den på en månad, eller vad det är. Jag har läst den sen i maj-juni skulle jag tro, och har hunnit 1/3 kanske.