Playstation VR 2 lovordas vid första titt

Permalänk
Melding Plague

Playstation VR 2 lovordas vid första titt

Både Playstation VR 2 och Horizon: Call of the Mountain får positivt mottagande när en prototyp letar sig ut för testsessioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älskar min dualsense till PCn. Hoppas denna fungerar till PC så slipper man WMR headset eller oculus....om man nu inte är så sugen på att punga ut för ett valve index.
Min rift CV1 börjar bli till åren...så hade velat ha något nytt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Sony, klipp kabeln..

Permalänk
Medlem

"persistance blur"
Vad är det som gör att det blir så?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"persistance blur"
Vad är det som gör att det blir så?

Det är OLED. Samma problem som gen1 HTC Vive och Oculus hade, och till sort del orsaken till varför LCD varit så mycket mer populärt efter det.

Hade hoppats att det skulle varit löst, för många konkurrenter är lite grådassiga.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av w0x:

Kom igen nu Sony, klipp kabeln..

Blir ofantligt mycket dyrare då, särskilt om du vill ha bra batteritid. Realistiskt sett så hade dom behövt skära ner på funktioner, upplösningar (inkl för kameror osv) och upplevelsen hade blivit mer lik Quest 2.

Vet inte exakt vad som är public knowledge än, så törs inte uttala mig för mycket, men enligt mig är det en mycket bra kompromiss att ha kvar kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Blir ofantligt mycket dyrare då, särskilt om du vill ha bra batteritid. Realistiskt sett så hade dom behövt skära ner på funktioner, upplösningar (inkl för kameror osv) och upplevelsen hade blivit mer lik Quest 2.

Vet inte exakt vad som är public knowledge än, så törs inte uttala mig för mycket, men enligt mig är det en mycket bra kompromiss att ha kvar kabeln.

Det var nog inte det han syftade på.
Upplevelsen hade inte blivigt "Quest 2 lik".
Det blir mer som en trådlös PCVR, som man kan göra med Quest 2. Det är inte "Quest 2 likt".
Övrigt håller jag med, man har hållt ner på konstnader då fick trådlöst strykas då allt övrigt är rätt "high end".
Ser fram emot PSVR2, min PS5a väntar här hemma

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att man även kollar in dessa 2 video genomgångar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Älskar min dualsense till PCn. Hoppas denna fungerar till PC så slipper man WMR headset eller oculus....om man nu inte är så sugen på att punga ut för ett valve index.
Min rift CV1 börjar bli till åren...så hade velat ha något nytt.

Håll koll på Pico 4, Ryktas utannonseras nu slutet av September och strax efter det lansering.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Det var nog inte det han syftade på.
Upplevelsen hade inte blivigt "Quest 2 lik".
Det blir mer som en trådlös PCVR, som man kan göra med Quest 2. Det är inte "Quest 2 likt".
Övrigt håller jag med, man har hållt ner på konstnader då fick trådlöst strykas då allt övrigt är rätt "high end".
Ser fram emot PSVR2, min PS5a väntar här hemma

Syftade kvalitetsmässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Syftade kvalitetsmässigt

Det finns ingeg som behöver bli sämre kvalitetmässigt om man kör trådlöst.
I det här fallet är det en design och kostnadsfråga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hype.. Tänk om det bara hade varit PC-kompatibelt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Det finns ingeg som behöver bli sämre kvalitetmässigt om man kör trådlöst.
I det här fallet är det en design och kostnadsfråga

Högre upplösning, fler funktioner (såsom eye tracking osv.) drar mer ström. Trådlöst betyder två saker;
1. Enheten behöver dra mer ström då den behöver baka in en kraftfull medieprocessor för att kunna streama ljud, bild och input trådlöst.
2. Enheten behöver ha sin egen strömkälla (batteri), som i enheter som quest2 idag redan har ganska dålig batteritid.

Dvs. man kommer isåfall att måsta göra avvägningar när det kommer till batteritid, prestanda och dylikt. Vill man ha all funktionalitet som finns i PSVR2, men också ha det trådlöst, så behöver man ju alltså lägga till mer strömförbrukning för medieprocessorn, men dessutom driva allt med ett batteri. Slänger man bara dit ett batteri så kommer man sannoligen få väldigt låg batteritid. Vill man ha mer batteritid får man slänga på ett större batteri, som betyder mer vikt och är inte åtråvärt (sämre kvalitet), eller så får man kapa ner på enheten rent funktionellt (lägre upplösningar, kanske skippa vissa features eller köra vissa features som eyetracking i lägre hz, kanske sänka ljusstyrkan på skärmen osv).

Det sista alternativet är att acceptera att man har en batteritid på 30-60 minuter i spel, och det tror jag heller inte att man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Högre upplösning, fler funktioner (såsom eye tracking osv.) drar mer ström. Trådlöst betyder två saker;
1. Enheten behöver dra mer ström då den behöver baka in en kraftfull medieprocessor för att kunna streama ljud, bild och input trådlöst.
2. Enheten behöver ha sin egen strömkälla (batteri), som i enheter som quest2 idag redan har ganska dålig batteritid.

Dvs. man kommer isåfall att måsta göra avvägningar när det kommer till batteritid, prestanda och dylikt. Vill man ha all funktionalitet som finns i PSVR2, men också ha det trådlöst, så behöver man ju alltså lägga till mer strömförbrukning för medieprocessorn, men dessutom driva allt med ett batteri. Slänger man bara dit ett batteri så kommer man sannoligen få väldigt låg batteritid. Vill man ha mer batteritid får man slänga på ett större batteri, som betyder mer vikt och är inte åtråvärt (sämre kvalitet), eller så får man kapa ner på enheten rent funktionellt (lägre upplösningar, kanske skippa vissa features eller köra vissa features som eyetracking i lägre hz, kanske sänka ljusstyrkan på skärmen osv).

Det sista alternativet är att acceptera att man har en batteritid på 30-60 minuter i spel, och det tror jag heller inte att man vill.

Tja, e design och kostnadsfrågasom jag skrev. Jag är väl medveten vad som behövs. Det finns headsets och kommer komma fler headsets som kan köra trådlöst så det är ju inget konstigt med det men allt läggs ju på priset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Tja, e design och kostnadsfrågasom jag skrev. Jag är väl medveten vad som behövs. Det finns headsets och kommer komma fler headsets som kan köra trådlöst så det är ju inget konstigt med det men allt läggs ju på priset.

Nej alltså du förstår inte alls mitt resonemang. Läs om vad jag skrev.

Permalänk
Medlem

Kan man förboka någonstans? Måste ha på releasedagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Nej alltså du förstår inte alls mitt resonemang. Läs om vad jag skrev.

Jag körde HTC Vive trådlöst. Fungerade bra. Batteritiden kanske inte var jättelång, men räckte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Jag körde HTC Vive trådlöst. Fungerade bra. Batteritiden kanske inte var jättelång, men räckte för mig.

Jo men trådlöst kommer alltid ha lägre bandbredd än en kabel. Det är en anledning varför vi har HDMI eller DP till tv-apparater eller datorskärmar. Trådlös VR må vara lite smidigare. Men det är tyngre och har lägre bildkvalité. Jag väljer hellre en tunn kabel med högre kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Nej alltså du förstår inte alls mitt resonemang. Läs om vad jag skrev.

Jo jag förstog men när du sa quest kvalitet så utgick jag från att du menar att spelen blir som om man spelar native quest bara för att nått är trådlöst.
Så behöver det inte vara.
Quest är som en konsol i sig med spelen installerade på headsetet.
Men det går ju också köra trådlöst pcvr. Så tex half life alyx får ju inte "Quest kvalitet" vara för att man kör trådlöst.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jo men trådlöst kommer alltid ha lägre bandbredd än en kabel. Det är en anledning varför vi har HDMI eller DP till tv-apparater eller datorskärmar. Trådlös VR må vara lite smidigare. Men det är tyngre och har lägre bildkvalité. Jag väljer hellre en tunn kabel med högre kvalité.

Det problemet är så gott som redan fixat.
Det gpr att köra trådlöst med så hög kvalitet att du i praktiken inte ser skillnad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jo men trådlöst kommer alltid ha lägre bandbredd än en kabel. Det är en anledning varför vi har HDMI eller DP till tv-apparater eller datorskärmar. Trådlös VR må vara lite smidigare. Men det är tyngre och har lägre bildkvalité. Jag väljer hellre en tunn kabel med högre kvalité.

Jag märkte ingen försämring med WiGig, men även om jag gjort det skulle jag kört trådlöst (beroende på *hur* stor skillnaden varit, givetvis).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Jo jag förstog men när du sa quest kvalitet så utgick jag från att du menar att spelen blir som om man spelar native quest bara för att nått är trådlöst.
Så behöver det inte vara.
Quest är som en konsol i sig med spelen installerade på headsetet.
Men det går ju också köra trådlöst pcvr. Så tex half life alyx får ju inte "Quest kvalitet" vara för att man kör trådlöst.

Uppenbarligen kvaliteten på HMD inte spel..............

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Uppenbarligen kvaliteten på HMD inte spel..............

Ja, men som sagt det finns inga likheter att ett headset måste vara som Quest 2 bara för att det är trådlöst.
Vad du nu menar med Quest 2 kvalitet. Quest 2 är typ 2år gammalt och är väll bara resultatet av hur man valt göra för att inte förlora för mycket med tanke på försäljningspriset.
Q2 var kraftigt subventionerad i pris.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Väldigt taggad på foveated rendering. Om det det fungerar väl, kommer PS VR2 blåsa förbi alla andra headset på marknaden, oavsett hur kraftfull dator man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det problemet är så gott som redan fixat.
Det gpr att köra trådlöst med så hög kvalitet att du i praktiken inte ser skillnad.

Kostnad, batteritid, kompression, latens.

Permalänk
Medlem

Lycka till med den latensen, eller snubbla i sladden. Själv är jag inte aspirant.

Skrivet av dblade:

Hype.. Tänk om det bara hade varit PC-kompatibelt...

Knappt något från Sony är särskilt väl PC-kompatibla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Blir ofantligt mycket dyrare då, särskilt om du vill ha bra batteritid. Realistiskt sett så hade dom behövt skära ner på funktioner, upplösningar (inkl för kameror osv) och upplevelsen hade blivit mer lik Quest 2.

Vet inte exakt vad som är public knowledge än, så törs inte uttala mig för mycket, men enligt mig är det en mycket bra kompromiss att ha kvar kabeln.

Alltså, funderar ju på denna personligen alltså. Jag köpte en quest 2 i somras och har lirat via air link från PCn. Har inga dunder grejor precis. Har en Tele 2 standard Router som står i ett skåp (vet att det är dåligt) och PCn är kablad. Fungerat tipp topp för mig personligen och lirat Beat Saber och Half Life Alyx på via Air Link.

Känns som att i ett slutet system som Playstation så hade de kunnat bygga en dongel för PS5:an som agerade sändare och skippade routern helt. När det kommer till batteritid så har väl alla olika preferenser men min Quest håller ca 90 minuter och det är sällan jag vill spela VR längre än så anyway. Vid tillfälle har jag dock kopplat in en powerbank jag haft i fickan för att få ytterligare ett par timmars tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Knappt något från Sony är särskilt väl PC-kompatibla.

Nej det är mest önsketänk. Japan är väl ett av de mest konservativa länderna i världen och det avspeglar sig på det mesta där. Själv kommer man väl uppgradera till nVidia 4000-serien nästa år och att driva spel med en PS5 kommer väl kännas lite som retro-gaming i jämförelse. Det är trist att Valve inte lyckats göra en uppföljare till deras Index.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är trist att Valve inte lyckats göra en uppföljare till deras Index.

Ja, den ska dock vara på gång. Frågan är när.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Väldigt taggad på foveated rendering. Om det det fungerar väl, kommer PS VR2 blåsa förbi alla andra headset på marknaden, oavsett hur kraftfull dator man har.

Har läst att det i praktiken bara gör typ 30% skillnad.