Koppla en sträng av chassifläktar till nätadapter

Permalänk
Medlem

Koppla en sträng av chassifläktar till nätadapter

Tjena!

Jag har tänkt att bygga ett gäng elementförstärkare nu för den stundande krisvintern. En sträng av 60mm fläktar monterade på en mdf ram. Fläktarna sitter under elementet och blåser uppåt för att flytta värmen.

Att bygga ihop det och göra snyggt klarar jag utan problem, även att löda kablarna och sånt på ett vettigt sätt. Men känner mig rätt trög när det kommer till att lista ut vad för nätadapter jag behöver och hur jag ska koppla det.

Tänkte köpa dessa fläktar, klippa kontakterna och koppla max 5 st per element till förslagsvis denna adaptern och köra dom på runt 5V, om jag köper den med 1500mA kommer det att räcka?

Hur borde jag koppla kablarna så dom alla får samma ström? Jag vet att det egentligen inte är så komplicerat men får huvudvärk varje gång det nalkas sånt här

Lägger med en bild också så min beskrivning kanske är mer lättförståelig

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Jag satte fläktar i mitt myggnät. Jag köpte en ställbar adapter på kjell så jag kunde variera hastigheten.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Typ en sådan, fast du lär inte behövan en jättekraftig om du inte ska ha massor av fläktar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag satte fläktar i mitt myggnät. Jag köpte en ställbar adapter på kjell så jag kunde variera hastigheten.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Typ en sådan, fast du lär inte behövan en jättekraftig om du inte ska ha massor av fläktar

Den han länkade är ställbar?

Enklaste lösningen är koppla in + och - i varsin Wago connector, anslut sedan fläktarnas + & - i respektive Wago. Du kan löda men blir lite jobbigt om du ska löda alla i parallellt. Lägg alla kopplingar i en liten ellåda så att inget är öppet. 5V är lite lågt, men testa dig fram. Adaptern du länkade klarar upp till 12V. Fläktarna är 0.1A,adaptern är 1.5A. Du klarar dig därför med en adapter om du bara ska driva 5 fläktar

Du vill koppla paralellt. Kan rita lite om ingen annan gör det.

Lägga till lite, stavfel
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag satte fläktar i mitt myggnät. Jag köpte en ställbar adapter på kjell så jag kunde variera hastigheten.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Typ en sådan, fast du lär inte behövan en jättekraftig om du inte ska ha massor av fläktar

Precis en sån ja, kör en av varianterna från Jula tänkte jag då dom är billigare. Behöver 8st så det blir ju några kronor. Hur kopplade du fläktarna till nätadaptern?

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawken:

Precis en sån ja, kör en av varianterna från Jula tänkte jag då dom är billigare. Behöver 8st så det blir ju några kronor. Hur kopplade du fläktarna till nätadaptern?

Paralellkopplade alla, i serie blir det inge bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Den han länkade är ställbar?

Enklaste lösningen är koppla in + och - i varsin Wago connector, anslut sedan fläktarnas + & - respektive Wago. Du kan löda men blir lite jobbigt om du ska löda alla i parallellt. Lägg alla kopplingar i en liten ellåda så att inget är öppet. 5V är lite, men testa dig fram. Adaptern du länkade klarar upp till 12V. Fläktarna är 0.1A,adaptern är 1.5A. Du klarar dig därför med en adapter

Du vill koppla parellt. Kan rita lite om ingen annan gör det.

Tack för svar!

Är det såhär jag ska koppla då? ja angående volten får jag prova mig fram vad som blir en bra kompromiss mellan luftflöde och fläktljud. På dom längsta elementen blir det max 5st fläktar i rad, skulle det då räcka med den lite billigare adaptern på 600mA eller 1000mA? Och tanken är då att ha en adapter per element och rad av fläktar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Kolla även in https://elementflakten.se/ för inspiration. Du kanske kan skala ner din design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elute:

Kolla även in https://elementflakten.se/ för inspiration. Du kanske kan skala ner din design.

Yes, det är det jag ska försöka efterlikna, kommer inte köra 5 fläktar på alla element, bara på dom som är 160cm breda

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawken:

Tack för svar!

<Uppladdad bildlänk>

Är det såhär jag ska koppla då? ja angående volten får jag prova mig fram vad som blir en bra kompromiss mellan luftflöde och fläktljud. På dom längsta elementen blir det max 5st fläktar i rad, skulle det då räcka med den lite billigare adaptern på 600mA eller 1000mA? Och tanken är då att ha en adapter per element och rad av fläktar.

Ungefär.

Jag hade personligen lagt upp det annorlunda men det viktigaste är att + vs - kommer rätt & att det är parallellt och inte serie, dvs alla fläktar ska direkt kopplas till + och -, inte till varandra.

Ang storlek på nätadaptern är det svårt att säga. Om fläktarna ska gå 24/7 kan det vara bra att ha lite marginal, så 1000ma borde vara ett bra val. Det bör dock fungera med tex 600mA ( 100mA per fläkt, 6*100=600mA), men jag skulle inte rekommendera det i längden. Allt detta baseras dock på att säljarna har specificerat strömkravet korrekt, och driver du fläktarna vid en lägre spänning borde de dra mindre än specificerat. Har du en multimeter som kan mäta ström kan du koppla in en fläkt i en adapter och sedan mäta för att få en bättre bild av strömkravet, men prisskillnaden för 600mA vs 1000mA är så liten att jag skulle ändå ta en lite större än vad du behöver. Speciellt då mitt förtroende för produkter tillverkade åt Jula inte är särskilt högt.

För att koppla ihop mellan fläktarna & nätadaptern rekommenderar jag något sådant här, men det är mest om det finns mycket kablar eller om du inte gör det korrekt med tex crimps eller krympslang. 12V är inte farligt direkt för människor, men är tillräckligt för att starta en brand. Det är även värt att fundera på en säkring relativt kabelstorleken, tex denna på 2A eller denna. Med så små strömmar är det svårt att hitta en säkring som passar så lite onödigt, speciellt då nätadaptern ska ha inbyggt kortslutningsskydd, men jag har ofta säkringar i alla konstruktioner.

Skriv om det är något annat.

Stavfel
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Ungefär.

Jag hade personligen lagt upp det annorlunda men det viktigaste är att + vs - kommer rätt & att det är parallellt och inte serie, dvs alla fläktar ska direkt kopplas till + och -, inte till varandra.

Ang storlek på nätadaptern är det svårt att säga. Om fläktarna ska gå 24/7 kan det vara bra att ha lite marginal, så 1000ma borde vara ett bra val. Det bör dock fungera med tex 600mA ( 100mA per fläkt, 6*100=600mA), men jag skulle inte rekommendera det i längden. Allt detta baseras dock på att säljarna har specificerat strömkravet korrekt, och driver du fläktarna vid en lägre spänning borde de dra mindre än specificerat. Har du en multimeter som kan mäta ström kan du koppla in en fläkt i en adapter och sedan mäta för att få en bättre bild av strömkravet, men prisskillnaden för 600mA vs 1000mA är så liten att jag skulle ändå ta en lite större än vad du behöver. Speciellt då mitt förtroende för produkter tillverkade åt Jula inte är särskilt högt.

För att koppla ihop mellan fläktarna & nätadaptern rekommenderar jag något sådant här, men det är mest om det finns mycket kablar eller om du inte gör det korrekt med tex crimps eller krympslang. 12V är inte farligt direkt för människor, men är tillräckligt för att starta en brand. Det är även värt att fundera på en säkring relativt kabelstorleken, tex denna på 2A eller denna. Med så små strömmar är det svårt att hitta en säkring som passar så lite onödigt, speciellt då nätadaptern ska ha inbyggt kortslutningsskydd, men jag har ofta säkringar i alla konstruktioner.

Skriv om det är något annat.

Jättestort tack!

Får jag lite mer självförtroende på hur jag ska göra. Får lista ut ett snyggt och bra sätt att få ihop kabelhärvan i verkligheten, men då vet nu iaf hur det ska se ut i teorin. Planen var att löda ihop kablarna och sedan ha krympslang på. Sedan stoppa in allt i en kabelkanal som jag sätter på baksidan av mdf ramen.

Ska nog försöka få till det med en säkring också för säkerhets skull. Skadar ju absolut inte.

Postar nog lite bilder på projektet när jag får hem allt och börjar

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO