Veckans fråga: Var har du din dator?

Permalänk
Medlem

På skrivbordet, ursprungligen för att det är ett höj och sänkbart skrivbord och jag inte funnit någon bra lösning för att hänga upp den under skivan. Nu springer det även omkring en kanin i lägenheten så det verkar rimligt att ha den på skrivbordet även ur den aspekten.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

När jag byggde nytt så byggde jag en dator där tanken var att ha den på skrivbordet, så alla val gjordes därefter med RGB, AiO, O-11 Dynamic etc... Satte den på bordet och lackade ur på att den lät (inte för mycket, utan över huvud taget) och den åkte direkt ner på golvet med all RGB in mot väggen. Jag är fett ljudkänslig men överaskade faktiskt mig själv med hur pass känslig jag är.

Nästa bygge blir helt klart "så tyst och osynlig som möjligt" istället.

Permalänk
Medlem

På nån hopfällbar mojäng ifrån IKEA med ett tyg under för att ha tidningar i. Perfekt bredd och längd för ett MIDI-tower och i tygpåsen under kan man ha hörlurar, USB-donglar och allt annat skit man samlar på sig.

Framförallt kommer datorn upp ifrån golvet så man kommer åt att dammsuga och hamnar i hyffsad jämnhöjd med skrivbordet så man lätt kommer åt USB- & hörlursutgångarna i toppen av chassit. Funkar asbra.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Den fick åka upp på väggen för att spara värdefull plats på och runt skrivbordet.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Är du en skrytmåns och har din dator på en piedestal, eller är datormaskinen gömd långt in under skrivbordet? I veckans fråga undrar vi kort och gott var du har din dator.

Läs hela artikeln här

Svarade "överallt", men det gäller även stationära och inte bara laptop.
Jag har nog en dator i varje rum skulle jag tro. Förutom i badrummen då. Allihopa kör win10/win11. Så de är inte urålders. Urålders har jag på vinden.

På skrivbord, bakom TV-apparater, på golv och på bokhyllor har jag alltså datorer. (Som jag använder). Syftar enbart på PC. Skulle jag gå enligt den "vetenskapliga" definitionen så har jag datorer precis överallt. (Definition: arbetsminne, lagringsminne, CPU, HID av något slag).

Permalänk

Borra ett 18mm hål från dator rum till garage och drog igenom alla kablar. Satt alla fläktar på max vid 50°c. Det är ett betong garage under huset så alltid kallt där. Skall bli kul att kolla temp när det blir 15 + till vintern.

Permalänk
Medlem

All IT-utrustning inklusive datorn bor brevid skrivbordet i ett 19" rack.

Permalänk

Undangömd inne i skrivbordet (som egentligen är ett lätt modifierat piano)

- DrAg00nEn

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har den på golvet under skrivbordet. Men då jag skaffat höj- och sänkbart skrivbord blir det rätt långa kablar som sträcks och trycks ihop beroende på om jag sitter eller står upp. Funderat på om det går att hänga upp den under skrivbordet (vill inte förlora skrivbordsyta).

Edit: Ska nog köpa en sådan här som ser ut att kunna funka med mitt Fractal Design R5 chassi:
https://www.webhallen.com/se/product/335152-iiglo-PC-holder-h...

Sagt och gjort, köpte en sådan hållare. Det fungerade bra. Har ganska tunn skrivbordsskiva (16 mm) och medföljande skruvar var 19 mm. Plåten kanske 2 mm så en millimeter för långa skruvar. Löste det genom att sätta möbeltassar i filt som distans mellan plåt och skrivbord för att hindra att skruvarna gick igenom bordsskivan. Satte i en extra skruv i mitten för att det skulle hålla. Kanske hade funkat med vanliga brickor under skruvskallarna men tänkte det kanske minskar vibrationerna i skrivbordet något med mjuka möbeltassar mellan. Satte eltejp 16 mm in på borren för att inte borra igenom skivan när jag förborrade för skruvarna. Lyckades undvika hål genom skivan. Än så länge har datorn inte kraschat ner i golvet. Tror inte den väger fullt ut 30 kg heller.

Jag satte datorn på tvären längst in under skrivbordet så den syns knappt nu. Lite bökigt att starta datorn men det är värt att slippa se den. Lite bättre fotutrymme nu då jag kan få in fötterna under datorn när jag sitter ner. Robotdammsugaren kommer också under.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Man har ju givetvis ett CPU-ställ. Vad annars!?<Uppladdad bildlänk>

Jag har en egensnickrad variant som matchar mitt gamla teak-skrivbord.
Det står under skrivbordet dessutom.

Permalänk
Medlem

Jag har den på min CPU-Hållare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.