Polisen rätt att beslagta usb minne innehållande annat lands säkerhetsklassad information

Permalänk

Polisen rätt att beslagta usb minne innehållande annat lands säkerhetsklassad information

Med inspiration från denna tråd Kan polisen knäcka winrars lösenord
#19733378
Fick jag en tankeställare.

Många av oss jobbar inom IT. Idag jobbar man ofta inom många olika länder och inte ovanligt är det säkerhetsklassad information av olika slag, där bara man som person får ha filen. Ibland får man ta med filer ut på usb och ibland inte. Det behöver inte vara någon exotisk information så, den får bara inte komma ut. (och ingen är typ intresserad av den heller)
Det kan vara placering av en viss ställe som Area 51, som "alla i världen" ändå vet om.

Min fundering är säg att man är ute och blir stoppad av polisen och de beslagtar ens prylar som usb minnet. Man säger till polisen tydligt att detta usb minne ej får lämnas ut och det tillhör X lands rikes säkerhet och om de beslagtar denna så har de tagit del av uppgifter från ett annat land som de ej har rätt till.

Det känns för mig för enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med inspiration från denna tråd Kan polisen knäcka winrars lösenord
#19733378
Fick jag en tankeställare.

Många av oss jobbar inom IT. Idag jobbar man ofta inom många olika länder och inte ovanligt är det säkerhetsklassad information av olika slag, där bara man som person får ha filen. Ibland får man ta med filer ut på usb och ibland inte. Det behöver inte vara någon exotisk information så, den får bara inte komma ut. (och ingen ute är typ intresserad av den heller)
Det kan vara placering av en viss ställe som Area 51, som "alla i världen" ändå vet om.

Min fundering är säg att man är ute och blir stoppad av polisen och de beslagtar ens prylar som usb minnet. Man säger till polisen tydligt att detta usb minne ej får lämnas ut och det tillhör X lands rikes säkerhet och om de beslagtar denna så har de tagit del av uppgifter från ett annat land som de ej har rätt till.

Det känns för mig för enkelt.

Om något är säkerhetsklassat så måste den vara krypterad. Oftast så får enbart säkerhetklassade saker läsas/öppnas i stängda rum i ensamhet och inte föras ut.

Om informationen inte behöver följa ovanstående saker så är det inte säkerhetsklassat med största sannolikhet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Vive la liberté!

Är väl snarare upp till dig att se till att inte missköta hanteringen av säkerhetsklassad data så att obehöriga kan ta del av den. Att du klantar behöver inte polisen ta hänsyn till, och de länder du jobbar för lär ju snarare anse att ditt sätt att hantera deras hemligheter är problemet i detta sammanhang.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om något är säkerhetsklassat så måste den vara krypterad. Oftast så får enbart säkerhetklassade saker läsas/öppnas i stängda rum i ensamhet och inte föras ut.

Om informationen inte behöver följa ovanstående saker så är det inte säkerhetsklassat med största sannolikhet.

Det finns olika definitioner av säkerhetsklassad information, begreppet är vagt. Viss information är sådan att den aldrig får lämna ett rum, men det är väldigt lite all datainformation som är känslig för ett land som har dessa regler.

Skrivet av Apanx:

Är väl snarare upp till dig att se till att inte missköta hanteringen av säkerhetsklassad data så att obehöriga kan ta del av den. Att du klantar behöver inte polisen ta hänsyn till, och de länder du jobbar för lär ju snarare anse att ditt sätt att hantera deras hemligheter är problemet i detta sammanhang.

Det finns många anläggningar i sverige där man inte får skicka filer över internet, man måste bära med sig filerna. När man åker till denna plats så skulle man kunna bli stoppad av polisen.
Det är ytterst få ställen i sverige där alla måste åka ut till plats och göra allt arbete.

Nå nu pratade jag om andra länders information och då rimligt får man flytta dem på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns olika definitioner av säkerhetsklassad information, begreppet är vagt. Viss information är sådan att den aldrig får lämna ett rum, men det är väldigt lite all datainformation som är känslig för ett land som har dessa regler.

Det finns många anläggningar i sverige där man inte får skicka filer över internet, man måste bära med sig filerna. När man åker till denna plats så skulle man kunna bli stoppad av polisen.
Det är ytterst få ställen i sverige där alla måste åka ut till plats och göra allt arbete.

Nå nu pratade jag om andra länders information och då rimligt får man flytta dem på något sätt.

Du sade ju säkerhetsklassad information för ett annat land.
I Sverige måste den vara krypterad för att föras runt(så vitt jag vet) annars får du gärna nämna vad för säkerhetsklassad info som inte behöver vara det.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Du sade ju säkerhetsklassad information för ett annat land.
I Sverige måste den vara krypterad för att föras runt(så vitt jag vet) annars får du gärna nämna vad för säkerhetsklassad info som inte behöver vara det.

Jag var ej ute för att diskutera semantik för vad säkerhetsklassad information i precis alla länder var. Min poäng var snarare information som man inte har rätt att lämna ut till andra inklusive svenska staten.
Ta en sådan fjuttig sak som ipadress till en server lokalt i nätverket som är.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du får svårt att förhindra att polisen öppnar USB-stickan om de har beslagtagit den i laga ordning och det kan antas finnas information av relevans för deras förundersökning på den. Om det dessutom är ett annat lands sekretessbelagda information du hanterar vårdslöst, kan det nog bli problem att få gehör för detta hos åklagaren.

Problemet löses genom att USB-minnet är krypterat, och att i största möjliga mån undvika att bli misstänkt för brott där ens USB-minnen beslagtas.

Permalänk
Medlem

Man får nog fundera på att andras länders lagar inte står över den lagen i landet du blir kontrollerad av. Därför ser man till att man inte har på sig information som kan beslagtas. Jobbar man med säkerhetsklassad information så VET man hur man ska gå tillväga för att förflytta informationen på ett säkert sätt. Finns rutiner för sånt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med inspiration från denna tråd Kan polisen knäcka winrars lösenord
#19733378
Fick jag en tankeställare.

Många av oss jobbar inom IT. Idag jobbar man ofta inom många olika länder och inte ovanligt är det säkerhetsklassad information av olika slag, där bara man som person får ha filen. Ibland får man ta med filer ut på usb och ibland inte. Det behöver inte vara någon exotisk information så, den får bara inte komma ut. (och ingen ute är typ intresserad av den heller)
Det kan vara placering av en viss ställe som Area 51, som "alla i världen" ändå vet om.

Min fundering är säg att man är ute och blir stoppad av polisen och de beslagtar ens prylar som usb minnet. Man säger till polisen tydligt att detta usb minne ej får lämnas ut och det tillhör X lands rikes säkerhet och om de beslagtar denna så har de tagit del av uppgifter från ett annat land som de ej har rätt till.

Det känns för mig för enkelt.

Säkerhetsklassad information för ett land har föga juridisk styrka i ett annat land. Att polisen inte skulle ha rätt till låter tomt då det är Nationell lag som styr, inte annat lands lagar. Principen om suveränitet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Perpetratorn:

Jag tror att du får svårt att förhindra att polisen öppnar USB-stickan om de har beslagtagit den i laga ordning och det kan antas finnas information av relevans för deras förundersökning på den. Om det dessutom är ett annat lands sekretessbelagda information du hanterar vårdslöst, kan det nog bli problem att få gehör för detta hos åklagaren.

Problemet löses genom att USB-minnet är krypterat, och att i största möjliga mån undvika att bli misstänkt för brott där ens USB-minnen beslagtas.

Såklart. För det första är usb korkat att ha med sig för första början.
Men det är skitsamma om man har krypterat den, polisen kan knäcka skyddet.

Mer realistisk frågeställning kanske är polisen gör en husrannsakan hos någon och vill gå igenom personens datorer, där dessa datorer innehåller information som svenska staten inte har rätt att ha. Och jag pratar inte om de absolut hemligaste sakerna, då de är för det första extremt svårt att få jobba med om man ska jobba med dem från en annat land.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart. För det första är usb korkat att ha med sig för första början.

Men det är skitsamma om man har krypterat den, polisen kan knäcka skyddet.

Mer realistisk frågeställning kanske är polisen gör en husrannsakan hos någon och vill gå igenom personens datorer, där dessa datorer innehåller information som svenska staten inte har rätt att ha.

Detta håller ju inte. Är du i Sverige så är den yttersta lagen som styr Svensk lag. Något annat lands lag har inte någon kraft här. Annars är ju Sverige inte ett suveränt land.

Detta kan vara mindre än hypotetiskt men då pratar vi om typ områden som t ex USA har, "US overseas territories", t ex Guam.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart. För det första är usb korkat att ha med sig för första början.
Men det är skitsamma om man har krypterat den, polisen kan knäcka skyddet.

Mer realistisk frågeställning kanske är polisen gör en husrannsakan hos någon och vill gå igenom personens datorer, där dessa datorer innehåller information som svenska staten inte har rätt att ha. Och jag pratar inte om de absolut hemligaste sakerna, då de är för det första extremt svårt att få jobba med om man ska jobba med dem från en annat land.

"Säger vem?", föreställer ju jag mig är där skon klämmer i frågeställningen, oavsett vilket land vi nu tänker oss att situationen uppstått i.

Grundtipset är ju som redan noterats i tråden att det är lagarna i landet man befinner sig i som gäller.
Men om nu det säkerhetsklassade materialet faktiskt handskas med enligt konstens alla regler så finns väl förutsättningar att hävda den ägande statens okränkbarhet. Finns ju internationella fördrag som hanterar diplomatiska försändelser t.ex., vilket jag förmodlar avspeglas som olika undantag i den lokala lagstiftningen.

Jag är dock spontant rätt tveksam angående scenariot som mer låter mer som att det är: random IT-tekniker springer omkring med annan stats säkerhetsklassade material på ett USB-minne.

Det låter för mig mer som att det antingen inte hemligare än att det visserligen finns regler för hur informationen hanteras men att scenariot du beskrivit anses vara en accepterbar risk, eller att någon har brutit mot sina regler om situationen kunnat uppstå att någon springer omkring med informationen på ett USB-minne.

Är dock nyfiken om någon dyker upp i tråden som faktiskt vet hur det ligger till i något slags scenario i stil med detta, om inte är det kanske snarare juridikclockers och/eller diplomaticlockers som man får vända sig till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu är det väl så att rent teoretiskt så krävs det en hel del innan polisen börjar beslagta saker från någon.

Det är ju inte så att de får plocka in dina prylar för att de känner för det.

Så hanterar man känslig information är det ju en bra början att inte åka dit för någon typ av kriminellt beteende eller göra sig misstänkt för något sådant.

Sen om det är så att den som äger sådan information och hamnar i en sån situation att man blir av med det så kan nog ägaren av informationen anse att man agerat vårdslöst? Dessutom bör man ju ha någon typ av riskhantering att denna information kommer på avvägar pga av ett rån tex.

Det känns som att sannolikheten för att man blir rånad på sin väska el liknande är enormt mycket större än att man som oskyldig individ blir misstänkt för brott i sån stark grad att polisen beslagtar ens tillhörigheter.
Detta förutsätter dock ett samhälle som fungerar utan korruption.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

"Säger vem?", föreställer ju jag mig är där skon klämmer i frågeställningen, oavsett vilket land vi nu tänker oss att situationen uppstått i.

Grundtipset är ju som redan noterats i tråden att det är lagarna i landet man befinner sig i som gäller.
Men om nu det säkerhetsklassade materialet faktiskt handskas med enligt konstens alla regler så finns väl förutsättningar att hävda den ägande statens okränkbarhet. Finns ju internationella fördrag som hanterar diplomatiska försändelser t.ex., vilket jag förmodlar avspeglas som olika undantag i den lokala lagstiftningen.

Jag är dock spontant rätt tveksam angående scenariot som mer låter mer som att det är: random IT-tekniker springer omkring med annan stats säkerhetsklassade material på ett USB-minne.

Det låter för mig mer som att det antingen inte hemligare än att det visserligen finns regler för hur informationen hanteras men att scenariot du beskrivit anses vara en accepterbar risk, eller att någon har brutit mot sina regler om situationen kunnat uppstå att någon springer omkring med informationen på ett USB-minne.

Är dock nyfiken om någon dyker upp i tråden som faktiskt vet hur det ligger till i något slags scenario i stil med detta, om inte är det kanske snarare juridikclockers och/eller diplomaticlockers som man får vända sig till.

Bra svar.
Jag bara filosofisk grubblade lite.

Men om man spinner vidare, mobiltelefonen har de flesta mail i. De flesta har regler att inte för känslig information får skickas genom mail som kommer till en telefon. Men ändå mailen ofta information som ej får lämnas ut till någon. Denna jobbtelefon tar folk ofta med sig när de åker till olika länder och det skulle mycket väl kunna vara så att de blir stoppad i ett annat land. Frågan är då om polisen i detta land har rätt att spara all information som folk har i sin jobbmobil som kan inneha en hel del saker av känslig karaktär för sverige.

Men det blir hela tiden en definitionsfråga vad gränsen för känslig information är.

*edit*
Undra om folk tänker egentligen på hur jävla dumt säkerhetsmässigt det är att ha vanliga mailkorgen kopplad till telefonen. Man skulle egentligen ha 2st mailadresser, där telefonen endast fick mer publik information.

Permalänk
Medlem

Om du skall korsa en gräns med mjukvara kan det ju vara på plats att kolla upp vad som gäller. Mig hände det på 80-talet att jag fastnade i finska tullen med operativsystemsdisketter i serviceväskan. Jag fick snällt vänta där medans det bestämdes hur det skulle hanteras. Det slutade med att en representant för firman jag skulle besöka fick hämta ut mig, låta mig göra jobbet och sedan eskortera mig tillbaka till tullen för utresa ur landet. (På så sätt säkerställdes att jag inte tog en omväg och hittade på något eget med mjukvaran.)

Edit: Antar att tiderna då var lite kitsliga efter smugglingarna (DataSAAB- och kontaineraffärerna).

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tolkar det enligt nedan (men har inte sett några prejudikat)
Om informationen innehas av någon som inte har diplomatiskt skydd så är det ok för polisen att ta del av den.
Om personen som innehar informationen tex är en diplomatisk kurir och/eller informationen är märkt som kurirförsändelse så är den skyddad.

Lag (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall
2 § Främmande stats beskickning och beskickningsmedlemmar jämte deras familjer och betjäning samt diplomatiska kurirer åtnjuter immunitet och privilegier enligt den i Wien den 18 april 1961 avslutade konventionen om diplomatiska förbindelser.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Så det är ju upp till det främmande landet att skydda sin info på adekvat sätt om den verkligen är hemlig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Polisen skiter fullständigt i vad du säger. Det är landets lagar som gäller.

Om du har känslig information, och inte krypterar den, så är du enbart korkad. Lev med det.

Permalänk
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Polisen skiter fullständigt i vad du säger. Det är landets lagar som gäller.

Om du har känslig information, och inte krypterar den, så är du enbart korkad. Lev med det.

Fast om man har information krypterad så kan polisen försöka kryptera den.
Om det är landes lagar som gäller, så betyder det att andra länder har rätt att dekryptera servrar stående i det land som har svensk känslig information. Kanske de också har rätt att dekryptera datatrafik som passerar landet.

Jag tror att det blir ett byråkratisk h-lvete mellan länderna, beroende på vem och när de griper någon.
Ska en tekniker åka till ett annat land för att drifta ett arbete på en server för t.ex. infrastruktur, polisen i sverige kräver att få tillgång till personens jobbdator, arbeta med att dekryptera den spara undan all data etc utan att personen är misstänkt för något större brott.
Så handlar det helt plötsligt om mer saker än att enbart ha kränkt denna individ.
Sedan så är det inte det superhemligaste som en sådan arbete i sverige får utföra, men vissa länder tillåter säkert mer än andra. (tänker på de fattiga länderna, där IT tekniker ofta har flyttat, men ändå gör jobb emot hemlandet)

Skrivet av mrqaffe:

Jag tolkar det enligt nedan (men har inte sett några prejudikat)
Om informationen innehas av någon som inte har diplomatiskt skydd så är det ok för polisen att ta del av den.
Om personen som innehar informationen tex är en diplomatisk kurir och/eller informationen är märkt som kurirförsändelse så är den skyddad.

Lag (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall
2 § Främmande stats beskickning och beskickningsmedlemmar jämte deras familjer och betjäning samt diplomatiska kurirer åtnjuter immunitet och privilegier enligt den i Wien den 18 april 1961 avslutade konventionen om diplomatiska förbindelser.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Så det är ju upp till det främmande landet att skydda sin info på adekvat sätt om den verkligen är hemlig.

Bra information.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med inspiration från denna tråd Kan polisen knäcka winrars lösenord
#19733378
Fick jag en tankeställare.

Många av oss jobbar inom IT. Idag jobbar man ofta inom många olika länder och inte ovanligt är det säkerhetsklassad information av olika slag, där bara man som person får ha filen. Ibland får man ta med filer ut på usb och ibland inte. Det behöver inte vara någon exotisk information så, den får bara inte komma ut. (och ingen ute är typ intresserad av den heller)
Det kan vara placering av en viss ställe som Area 51, som "alla i världen" ändå vet om.

Min fundering är säg att man är ute och blir stoppad av polisen och de beslagtar ens prylar som usb minnet. Man säger till polisen tydligt att detta usb minne ej får lämnas ut och det tillhör X lands rikes säkerhet och om de beslagtar denna så har de tagit del av uppgifter från ett annat land som de ej har rätt till.

Det känns för mig för enkelt.

Första frågan: Om du har information vad gäller ett lands säkerhet, vad i hela friden gör du med den i ett annat land? Det känns ganska troligt att det finns regler runt sånt och att du redan brutit mot varenda en av dem om du hamnar i denna situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast om man har information krypterad så kan polisen försöka kryptera den.
Om det är landes lagar som gäller, så betyder det att andra länder har rätt att dekryptera servrar stående i det land som har svensk känslig information. Kanske de också har rätt att dekryptera datatrafik som passerar landet.

Ja, naturligtvis är det så. Det är en anledning till att myndigheter fått kritik när de vill använda moln-lösningar för datalagring.

Permalänk
Medlem

Min tanke. Info på USB, bör vara tillgänglig för polis (om de kan komma åt den). Om inte, möjligtvis, att den has av ambassad-personal med skydd. Annars, främmande makt bör arbeta med sin info på ambassad, vilket är offline för Poils.

Eller tänker jag fel?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Första frågan: Om du har information vad gäller ett lands säkerhet, vad i hela friden gör du med den i ett annat land? Det känns ganska troligt att det finns regler runt sånt och att du redan brutit mot varenda en av dem om du hamnar i denna situation.

Man kan ha en semantisk diskussion vilken information som berör ett lands säkerhet.
Jag vill påstå att extremt mycket information gör detta, där behandlingen blir olika i fall till fall.

Att endast ha information om vilket operativsystem en viss server har inom infrastruktur, skulle kunna tolkas som sådan information om den hade lämnat uts felaktigt. Där det enligt mitt tankesätt blir extremt mycket information som är känslig för landet men ändå helt vanliga tekniker direkt ifrån skolan kan få ta del av den. Det innebär dock inte att de får sprida den, speciellt inte till andra länder. Och om andra länder väljer att dekryptera en sådan teknikers dator/mobil så kommer de kanske åt information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om det är landes lagar som gäller, så betyder det att andra länder har rätt att dekryptera servrar stående i det land som har svensk känslig information. Kanske de också har rätt att dekryptera datatrafik som passerar landet.

Ja, det är därför som vissa arbetsplatser förbjuder användning av tjänster där datan kan lämna Sverige. Jag känner t.ex. folk som jobbar på Trafikverket som inte får använda tjänster som Teams eller Slack, eftersom dessa använder servrar som står utomlands.

Permalänk
Medlem

Vill bara slänga in i tråden att ett lösenord på 8 bokstäver i winrar inte är att likställa med korrekt kryptering. För jag får den känslan när jag läser "men polisen kan bara dekryptera...".

I övrigt, är det inte diplomatiskt märkt behållare så gäller svensk lag. Dvs polis kan konfiskera (förutsatt att de hade anledning från första början).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med inspiration från denna tråd Kan polisen knäcka winrars lösenord
#19733378
Fick jag en tankeställare.

Många av oss jobbar inom IT. Idag jobbar man ofta inom många olika länder och inte ovanligt är det säkerhetsklassad information av olika slag, där bara man som person får ha filen. Ibland får man ta med filer ut på usb och ibland inte. Det behöver inte vara någon exotisk information så, den får bara inte komma ut. (och ingen ute är typ intresserad av den heller)
Det kan vara placering av en viss ställe som Area 51, som "alla i världen" ändå vet om.

Min fundering är säg att man är ute och blir stoppad av polisen och de beslagtar ens prylar som usb minnet. Man säger till polisen tydligt att detta usb minne ej får lämnas ut och det tillhör X lands rikes säkerhet och om de beslagtar denna så har de tagit del av uppgifter från ett annat land som de ej har rätt till.

Det känns för mig för enkelt.

Misstänker att det är någon mer än jag här som har arbetat på myndighet/statligt verk. Tror du måste börja med att vara lite tydligare med säkerhetsklassad. Om det är information som berör ett lands säkerhet (i Sverige omfattas då av säkerhetsskyddslagen) eller om det information som bara har någon form av sekretess? Nu har jag ingen större koll på andra länders lagstiftning och praxis, men det förstnämnda från svenskt perspektiv medför restriktioner bl.a. att information inte får föras ut från ett land (utan att avtal finns på plats mm). Och det kräver att personal är säkerhetsprövad vilket medför att alla rutiner (ofta rätt detaljerade) kring hantering av denna information ska vara välkänd. Så att bara ”råka” ha känslig information på en USB-sticka i ett annat land upplever jag som ett scenario som inte är så troligt. Men jag medger att jag inte har en susning om hur andra länder gör, men misstänker att om du har information på en USB som inte är skyddad och uppmärkt på rätt sätt så kommer nog polisen kunna ta del av informationen. Och då hantera den i IT system som inte är avsedd för ändamålet mm…

Sedan finns detta med sekretess generellt, företag/organisationer som vill hålla information hemlig av olika anledningar. Men det är ju en annan femma.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan ha en semantisk diskussion vilken information som berör ett lands säkerhet.
Jag vill påstå att extremt mycket information gör detta, där behandlingen blir olika i fall till fall.

Att endast ha information om vilket operativsystem en viss server har inom infrastruktur, skulle kunna tolkas som sådan information om den hade lämnat uts felaktigt. Där det enligt mitt tankesätt blir extremt mycket information som är känslig för landet men ändå helt vanliga tekniker direkt ifrån skolan kan få ta del av den. Det innebär dock inte att de får sprida den, speciellt inte till andra länder. Och om andra länder väljer att dekryptera en sådan teknikers dator/mobil så kommer de kanske åt information.

Att telefoner blir genomkollade vid gränspassage är ju inte helt ovanligt: en myndighet i USA blev bara nu i veckan ifrågasatt för att man kopierat ut innehållet från tiotusentals telefoner tillhörande flygpassagerare och sparar det i 15 år, och i samband med OS i Kina rekommenderades deltagare i praktiken att använda burner phones utan personlig data under vistelsen där.

Det jag vill säga är återigen att det som är viktigt garanterat finns i företagens/myndigheternas policies - vilka sant nog sedan är upp till individen att förstå och efterleva. Resten är bara hypotetiska scenarion, där vi vet att om polisen (eller andra myndigheter) får tag på data du har i sin ägo så står det dem i en del sammanhang rätt fritt att hitta på orsaker att titta på denna: det är bara att misstänka dig för terroristbrott så far alla dina legala rättigheter och till och med möjligheten till en offentlig rättegång ut genom fönstret. Att myndigheter kommer över andra länders information då och då ingår i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med inspiration från denna tråd Kan polisen knäcka winrars lösenord
#19733378
Fick jag en tankeställare.

Många av oss jobbar inom IT. Idag jobbar man ofta inom många olika länder och inte ovanligt är det säkerhetsklassad information av olika slag, där bara man som person får ha filen. Ibland får man ta med filer ut på usb och ibland inte. Det behöver inte vara någon exotisk information så, den får bara inte komma ut. (och ingen är typ intresserad av den heller)
Det kan vara placering av en viss ställe som Area 51, som "alla i världen" ändå vet om.

Min fundering är säg att man är ute och blir stoppad av polisen och de beslagtar ens prylar som usb minnet. Man säger till polisen tydligt att detta usb minne ej får lämnas ut och det tillhör X lands rikes säkerhet och om de beslagtar denna så har de tagit del av uppgifter från ett annat land som de ej har rätt till.

Det känns för mig för enkelt.

USB-minne och säkerhetsklassad information låter inte som de hör ihop. Kanske inom ett säkerhetsområde men inte utanför.
Om det nu inte är krypterat och kanske med fingeravtrycksscanning eller dyl, men ändå.

Polisen får göra vad de vill om det tror sig ha lagligt stöd för det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det spelar naturligtvis ingen roll vad du säger, polisen kommer titta på innehållet om de anser sig ha rätt till det (skälig misstanke, husrannsakan osv). Däremot kan säkert polisen lämna vidare det hela till säkerhetspolisen om de skulle misstänka att det är känsliga uppgifter. Och så kan det hemligstämplas osv, så det iaf inte hamnar i offentliga förundersökningsprotokoll och liknande.

Du har ingen som helst skyldighet att uppge lösenord på krypterade saker i Sverige, men det är väl inte omöjligt att det kommer ändras inom en inte alltför avlägsen framtid. Förutom om du är politiker förstås, de brukar alltid göra undantag för sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om det är landes lagar som gäller, så betyder det att andra länder har rätt att dekryptera servrar stående i det land som har svensk känslig information. Kanske de också har rätt att dekryptera datatrafik som passerar landet.

Skrivet av perost:

Ja, det är därför som vissa arbetsplatser förbjuder användning av tjänster där datan kan lämna Sverige. Jag känner t.ex. folk som jobbar på Trafikverket som inte får använda tjänster som Teams eller Slack, eftersom dessa använder servrar som står utomlands.

GDPR innehåller regler om att personliga data om EU-medborgare som samlas in av myndigheter inte får lagras utanför EU. Av samma skäl, att myndigheter i EU inte kan garantera datans säkerhet. Det kan vara ganska långtgående restriktioner, för forskningsdata gäller att i princip allt som kan knytas till en individ skyddas av GDPR, även om datan i sig inte klassas som speciellt känslig.

Så svaret på ursprungsfrågan är väl att nej, det finns ingen legal väg för myndigheter i ett land att hindra myndigheter i ett annat land från att snoka i data som passerar det andra landet. Undantaget diplomatisk kommunikation då, där det åtminstone finns överenskommelser om att inte snoka (som kan leda till diplomatiska kriser/repressalier om de inte följs).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

"säkerhetsklassad information"
och den är inte krypterad, vilket skämt.

Safta på ett långt lösenord och en vanlig AES kryptering och farbror blå kommer inte ens försöka knäcka det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället