Analytiker: "Förbokning av Iphone 14 lägre än väntat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du pratade om USB 2.0 som en anledning att byta bort Lightning. Det är det inte. Man kan lägga till USB 3.0 utan att lämna Lightning, och man kan byta till USB-C utan att lägga till USB 3.0. Apple’s laddsladdar till MBPn är sådana. Dessa två funktioner är helt ortogonala.

Jag pratade faktiskt om Lightning-porten just för iPhone, vilket har en implementerad USB 2.0 hastighet av Apple. Förtydligade även i senaste inlägget att jag pratade om iPhone. Hela tråden är om iPhone. Är väl medveten om att USB Type-C inte nödvändigtvis innebär högre hastighet, och det var därför jag sade att dom borde höja hastigheten. Slutsnackat, men tack för dina förtydliganden.

Permalänk
Skrivet av Szajda:

iPhone är rent prismässigt tok för dyra i förhållande till tidigare generation av iphone.
Sitter själv på en iPhone 12 Pro Max som är hur bra som helst. Sedan har konkurrensen från andra också ökat t.ex. Sony och Samsung osv
Det går helt enkelt inte att motivera en iPhone idag rent prismässigt. Min Jobblur är en Sony Xperia 1 mark III och den är i mycket likt i kvalitet som iphone samt att Andriod har ryckt upp sig. Luren kostade 7000kr. Medan en iphone Pro 128GB kostar 14995kr.
om Apple inte fixar priserna på nya lurar så är iphone 12 min sista iphone. Tycker inte man kan rekommendera längre en iphone för 15K plus jämfört med en Sony eller samsung.

Måste bara fråga; hur fick du en Sony Xperia 1 mark III för 7000kr?
Är det exkl moms genom ditt företag?
För köper du den som privatkund på prisjakt så är billigaste priset 12.500kr (dustin 14/9). De andra ligger på 13k.

Permalänk
Medlem

Känns som min iphone 12 Pro får hänga med i två år till eller nåt. Jag vägrar uppgradera innan det är USB-C på mobilen. Det är så sjukt puckat att man har olika laddkontakter, bara för apple har storhetsvansinne. Dessutom så har ju Apple delvis varit involverade i framtagandet av USB-C. De får helt enkelt sluta mjölka tillbehörsmarknaden kring lightning kablar och gå vidare.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
SpelClockers

Jag trivs hur bra som helst med min iPhone 12 Pro Max. Känner inget behov av en ny telefon.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Jag pratade faktiskt om Lightning-porten just för iPhone, vilket har en implementerad USB 2.0 hastighet av Apple. Förtydligade även i senaste inlägget att jag pratade om iPhone. Hela tråden är om iPhone. Är väl medveten om att USB Type-C inte nödvändigtvis innebär högre hastighet, och det var därför jag sade att dom borde höja hastigheten. Slutsnackat, men tack för dina förtydliganden.

Det finns problem med USB3 som ingen enhet riktigt löst på ett bra sätt. Det finns white-papers från Intel som förklarar problemet med USB3 och 2.4ghz enheter (som lustigt nog, mobiler är. Både i mobilnät och wifi).

Sen drar USB3 kretsar massa ström. Den senaste enheten jag såg som hade USB3 var en samsungtelefon och den inaktiverade usb3 efter 15 minuter.

USB3+ hastigheter via kabel är nog något som väldigt få använder, jag stöter då inte på nån som någonsin använder kabel för att föra över grejer.

Så lightning vs usb-c handlar bara om vilken port man vill ha. Som usb-c telefonägare och iphone användare föredrar lightning över usb-c för det är en bättre port - den är robustare.
Sällan nån av dom går sönder men om det blir problem med endera så är lightning lättare att rengöra utan att förstöra kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Jag trivs hur bra som helst med min iPhone 12 Pro Max. Känner inget behov av en ny telefon.

Det som får mig att byta ut min 12 Pro Max är avsaknaden av 120 Hz skärm, hade den haft det hade jag nog kört vidare med den faktiskt men det är så mycket trevligare med högre uppdateringsfrekvens.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Aktsu:

Det som får mig att byta ut min 12 Pro Max är avsaknaden av 120 Hz skärm, hade den haft det hade jag nog kört vidare med den faktiskt men det är så mycket trevligare med högre uppdateringsfrekvens.

Sånt bryr jag mig inte så mycket om när det gäller en mobiltelefon. Men jag kan förstå att andra bryr sig om sånna saker.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Baxtex:

Man prioriterar väl bolån och elräkningen före ny telefon?

Då hade inte lyxfällan behövts 😁

Skrivet av fesoj:

Det finns alltid extremt initierade professionella användare som behöver de senaste specsen. Men många som regelbundet köper nya telefoner, gör det inte för att få 7% högre benchmarks i artificiella mätningar, eller såna bilder som man direkt kan skriva ut på en 3m-duk för att få priser i utställningar, utan som en del i en förespegling av en viss livsstil. Många skulle inte erkänna det (och ja, det finns dem som gör hopp från generation åtta med sprucken skärm till fjorton, etc) men många vill hoppa på senaste Apple, därför att om de inte gör det, så kommer folk se att de inte har senaste Apple och så dra implicita slutsatser om vederbörandes ställning i en tänkt hierarki.

iPhone 14 tappar hela den gruppen, då den synes se helt identisk ut med föregående generation. Apple har tidigare alltid gjort något på det yttre. Förstora kameraringarna, byta ordning på dem från lodrät till diagonal, och hej och hå. Nu är det inte så längre, utan plötsligt kommer up and coming influencer-Matilda ställas inför frågan om hon vill pröjsa 14k för en iPhone 14 som inte har ett högre flashvärde än sin iPhone 13, men fyra megapixlar till på kameran eller whatever. Hon kommer inte köpa den, och det här är 70% av anledningen till att iPhone 14 kommer av sig. Inget flashvärde.

Varje ny iteration måste utmärka sig estetiskt från föregångaren, annars är det "bara" specs - och så säljs inte telefoner, tror jag. Igen, no offense till alla dem som verkligen byter mobiler varje år för att ni behöver det till professionella eller semiprofessionella grejer, typ som i Apples demo, när man behöver filma en hoppande person strax bakom, i slowmotion i 4k, över ett gap som gör att en konventionell filmkamera är för tung, etc. Och no offense till alla er som har en iPhone 8 med sprucken skärm och i sanning förtjänar en ny fungerande telefon. Men för alla andra, det man betalar för är inte specsen. Det är samma som med bilar.

Ja kände en person som var så som du beskriver. Vi va ute en gång bland många o han hade telefonen så högt uppe ur fickan. Han sa att han riskerar att tappa den varpå jag påpekade att han borde sätta den lägre: ”Nej, det ska synas att ja har grejer”.

Jag är rädd att du har rätt, men det kan inte vara SÅ många som är så ytliga väl..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

IOS 16 är ute nu. Byt låsskärm och bakgrundsbild så känns gamla telefonen som en ny!
Uppdatering till apple watch också, byt watchfacet så känns klockan också som om du införskaffat en ny sådan!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Sånt bryr jag mig inte så mycket om när det gäller en mobiltelefon. Men jag kan förstå att andra bryr sig om sånna saker.

Så kände jag också innan jag provade en mobil med 120hz skärm efter det så kunde jag inte gå tillbaks till 60hz ingen. Ungefär som att gå från 60 till 144hz skärm.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Då hade inte lyxfällan behövts 😁

Ja kände en person som var så som du beskriver. Vi va ute en gång bland många o han hade telefonen så högt uppe ur fickan. Han sa att han riskerar att tappa den varpå jag påpekade att han borde sätta den lägre: ”Nej, det ska synas att ja har grejer”.

Jag är rädd att du har rätt, men det kan inte vara SÅ många som är så ytliga väl..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det finns väl ingen EU-lag om högre hastighet?

Nej bara fysisk kontakt och ett minimum-golv för strömförsörjning så vitt jag vet. Kan finnas data-krav längre ner i legalesegröten som är EU-lagstiftning.

stavning
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.