Permalänk
Musikälskare
Skrivet av reverend benny:

Det är intressant vad dyrare el skapar medvetenhet om vad det är som påverkar förbrukningen

Eller hur, hoppas fler får upp ögonen men majoriteten tror jag inte har någon koll

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Eller hur, hoppas fler får upp ögonen men majoriteten tror jag inte har någon koll

Majoriteten har inte behövt ha någon koll för elen har varit så billig.
Och tror att en ganska stor grupp fortfarande inte bryr sig då man har en bundet elavtal.

Samma sak kan ju sägas om vatten, det är lite för billigt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är ju inte bara Sverige det handlar om, tvärtom så har vi det bättre än många andra europeiska länder om man jämför.
Om alla drar sitt strå till stacken (ja även de med bundna elavtal) så kommer vi klarar detta ganska lätt tror jag.
Utmaningen är ju just det, att få folk att nyttja mindre el, och då inte bara i Sverige.

Sverige har kommit så mycket längre där energin kommer från el istället för gas. Enklast är ju att lägga ned de elintensiva industrierna. Då finns det el över till oss. Helt sjukt att el kan vara FÖR billigt. Det ska vara billigt om vi någongång ska fasa ut gas/olja/kol. Du kan säga till tomatodlarn i Skåne. Nu kör han ingen vinterodling så det sparar ju en hel del el. Pappersbruket i Klippan gör samma visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Majoriteten har inte behövt ha någon koll för elen har varit så billig.
Och tror att en ganska stor grupp fortfarande inte bryr sig då man har en bundet elavtal.

Samma sak kan ju sägas om vatten, det är lite för billigt just nu.

Svenska samhället har byggts upp för att elen ska vara billig. Annars så är det bara miljonärer som har råd att i villa. Så jag tycker du resonerar helt fel där. Jag sänker min levnadsstandard samtidigt som jag får betala 3 ggr så mycket för elen. Hur nöjd tror du att jag är och då har jag ändå råd att betala. Ska bli mycket intressant att läsa när folk drabbas av listeria eller fryser ihjäl eller hamnar hos kronofogden för obetalda elräkningar. Egentligen borde man skattas för luften. Då andas man ju lite mindre. Amen….

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Skulle du kunna visa ett räkneexempel på det? Jag har inte själv räknat på det men installatörerna som jag fick offert från för ca 1 mån sen pratade om 6-10 år.

Jag gjorde en enkel räkning några inlägg innan ditt. Men allt beror ju på elpriset och hur det utvecklar sig. Om vi räknar väldigt grovt så ger en solpanel på 1 kW ungefär 1 MWh på ett år, en normalstor anläggning på ett villatak verkar vara på ungefär 10 kW och kostar någonstans runt 100-150 K beroende på bidrag och avdrag man får, men det kan ju variera en del beroende på den specifika situationen. Denna ger då 10 MWh på ett år, men mest på sommaren förstås, vilket drar vad man får gentemot snittet för året, men ger också mest på dagtid vilket drar upp priset. Utöver betalt för elen får man också en skattereduktion på 80 öre per kWh.

Sen är uträkningen ganska enkel. Om X är elpriset per kWh i öre så blir formeln 10000 * (X + 80) för hur mycket man får in på ett år. Sen varierar ju elpriset per timme så man får ju sätta X till snittet man får ut förstås. Så med ett elpris på 20 öre (vilket är väldigt billigt) så drar en sådan "10 kW" anläggning in ungefär 10000 kronor. Med ett elpris på två kronor blir det ungefär 28000. Om ens anläggning kostade 100K efter avdrag/bidrag så behövs alltså ett elpris på 9,2 kronor för att man ska ha tjänat in den på ett år, eller 4,2 för att man ska tjäna in den på två. För att tjäna in den på fyra år behövs då ett elpris på 1,7 kronor. Kostar anläggningen 150K är motsvarande siffror 14,2 för ett år, 6,7 för två år och 2,95 för fyra år.

Sen finns det förstås mer variabler som kan öka eller minska detta. Jag vet inte hur avtalen ser ut, kan man kvitta sin producerade el på sommaren mot ens förbrukning på vintern exempelvis så borde det gå fortare, men jag vet inte om sådana avtal finns eller är vanliga. Om man ändå behövde lägga om taket så borde merkostnaden för solpanelerna bli lägre jämfört med en separat installation på ett befintligt tak. Har man någon form av batteri som kan användas för att leverera när elen är dyr så kan man ju öka snittpriset man får, och det behöver ju inte vara ett "väggbatteri" utan det kan ju fungera med en elbil med V2G, sen vet jag inte om det är tillåtet, men det är i alla fall möjligt. Man kanske också kan sänka sin maxförbrukning och på så sätt få ett billigare elavtal, om man har ett nätbolag som tar betalt för peak, och ett batteri ökar ju chansen för det ganska kraftigt.

Skrivet av slipbit:

Elpriserna håller ju på att knäcka elektrifieringen av Sverige. Folk hamstrar ved. Köper reservaggregat som drivs av diesel/bensin. Sen också alla elintensiva jobb som kommer försvinna/försvunnit pga av detta. Såg en artikel att Göteborg spårvägar inte hade prissäkrat sin el och elbudgeten sprack med råge. Till sist blir ju även spårtrafiken tvungna att höja biljettpriserna. Vi har en svår tid framför oss mina vänner, oavsett lösningsförslagen som diskuteras här.

Att folk får panik och köper på sig en massa mer eller mindre onödiga beredskapsgrejer händer ju då och då, och det behöver inte vara relaterat till något faktiskt problem. Exempelvis toapapperpaniken under pandemin.

Att spårvägarna inte säkrade sin elleverans till ett ok pris trots att de använder sjuka mängder el var ju inte så smart, även om de säkert har tjänat på rörligt pris över åren och sannolikt även efter denna vintern, men de kunde ju ha haft lite bättre framförhållning och kanske spridit risken lite mer, med någon form av delat avtal eller pristak. Att de vill höja priserna är heller inget nytt, de höjer priserna ofta och de vill ofta höja priserna mer än vad de får enligt vad som bedöms som rimligt och så. Men visst kommer priserna att gå upp precis som de har gjort på de flesta områden där diesel, gas och el är stora delar av kostnaden.

Permalänk
Medlem

En grej jag kom att tänka på nu. Sverige har ju ofta en nettoexport av el. Hur kan vi exportera hit och dit utan problem när vi inte har kapacitet att distribuera elen inom vårt eget land?

Är stammarna så mycket bättre utanför Sverige? Eller är det så att vi i praktiken bara exporterar från norra Sverige till Norge och Finland som är närmast?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En grej jag kom att tänka på nu. Sverige har ju ofta en nettoexport av el. Hur kan vi exportera hit och dit utan problem när vi inte har kapacitet att distribuera elen inom vårt eget land?

Är stammarna så mycket bättre utanför Sverige? Eller är det så att vi i praktiken bara exporterar från norra Sverige till Norge och Finland som är närmast?

Här kan du i realtid se hur strömmen går.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Att räkna ut när en solcellsanläggning går "break even" är ju omöjligt att räkna ut. Nästa sommar kanske elen är billigare eller dyrare. Vem vet? Det enda vi vet historiskt är att i Sverige höjs skatten om elen/drivmedel blir billigare. Räknade själv på det för två år sedan men ville inte låna 200 000 kr för en markpark och ångrar mig inte trots dagen elpriser. Nya omständigheter i mitt liv hade idag gjort att jag gått omkull med ett brak idag om jag investerat. Med det sagt är det bra att veta att man bomsäkert har muskler att betala av en installation år framåt.

Precis, man kan såklart räkna på dagens elpriser men då ska man veta att vi aldrig haft så här dyr el och anledningen är MÅNGA, d.v.s. framtidens elpris är högst osäker. Det man kan titta på är hur mycket elpriserna MÅSTE vara för att betala av anläggningen på säg 5 år eller 10 år och sen fundera på om det verkligen är rimligt. En annan sak värt att reflektera över är om man kommer bo kvar i huset så många år som krävs för avskrivning? Investeringar som dessa höjer oftast inte värdet på huset i närheten av vad det verkligen kostade.

Skrivet av slipbit:

Elpriserna håller ju på att knäcka elektrifieringen av Sverige. Folk hamstrar ved. Köper reservaggregat som drivs av diesel/bensin. Sen också alla elintensiva jobb som kommer försvinna/försvunnit pga av detta. Såg en artikel att Göteborg spårvägar inte hade prissäkrat sin el och elbudgeten sprack med råge. Till sist blir ju även spårtrafiken tvungna att höja biljettpriserna. Vi har en svår tid framför oss mina vänner, oavsett lösningsförslagen som diskuteras här.

Grejen är att Sverige producerar vanligen mer än vad vi själva behöver och det är också därför vi exporterar en hel del. Jag kan inte tänka mig att Norra Sverige har så värst mycket problem med elpriser? Problemet finns i södra Sverige där man använder en annan prismodell, här tvingas man betala rådande exportpris i Europa.

Lite så här, Sverige producerar all el vi behöver, överskottet exporteras. Man har dock krav på att Sverige ska exportera mer så man skrapar ihop vad man har. Även detta räcker inte så man kickar igång oljeverket men även detta når inte hela vägen, den sista biten får man importera. Priset på export elen har nu skjutit i höjden och det är detta pris södra Sverige får betala.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Gick precis in på mitt elbolags hemsida och prognosen är 5kr/kWh i januari och februari

Se3

Permalänk
Medlem

Sverige borde ta tillbaka makten över sin el och prissättning, kan inte EU gå med på det så kan vi ju alltid gå ur EU. Att offra södra Sverige för att länderna på kontinenten har skapat sig elförsöjningsproblem verkar vara alternativet och det tycker jag ett dåligt alternativ.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Jag gjorde en enkel räkning några inlägg innan ditt. Men allt beror ju på elpriset och hur det utvecklar sig. Om vi räknar väldigt grovt så ger en solpanel på 1 kW ungefär 1 MWh på ett år, en normalstor anläggning på ett villatak verkar vara på ungefär 10 kW och kostar någonstans runt 100-150 K beroende på bidrag och avdrag man får, men det kan ju variera en del beroende på den specifika situationen. Denna ger då 10 MWh på ett år, men mest på sommaren förstås, vilket drar vad man får gentemot snittet för året, men ger också mest på dagtid vilket drar upp priset. Utöver betalt för elen får man också en skattereduktion på 80 öre per kWh.

Sen är uträkningen ganska enkel. Om X är elpriset per kWh i öre så blir formeln 10000 * (X + 80) för hur mycket man får in på ett år. Sen varierar ju elpriset per timme så man får ju sätta X till snittet man får ut förstås. Så med ett elpris på 20 öre (vilket är väldigt billigt) så drar en sådan "10 kW" anläggning in ungefär 10000 kronor. Med ett elpris på två kronor blir det ungefär 28000. Om ens anläggning kostade 100K efter avdrag/bidrag så behövs alltså ett elpris på 9,2 kronor för att man ska ha tjänat in den på ett år, eller 4,2 för att man ska tjäna in den på två. För att tjäna in den på fyra år behövs då ett elpris på 1,7 kronor. Kostar anläggningen 150K är motsvarande siffror 14,2 för ett år, 6,7 för två år och 2,95 för fyra år.

Sen finns det förstås mer variabler som kan öka eller minska detta. Jag vet inte hur avtalen ser ut, kan man kvitta sin producerade el på sommaren mot ens förbrukning på vintern exempelvis så borde det gå fortare, men jag vet inte om sådana avtal finns eller är vanliga. Om man ändå behövde lägga om taket så borde merkostnaden för solpanelerna bli lägre jämfört med en separat installation på ett befintligt tak. Har man någon form av batteri som kan användas för att leverera när elen är dyr så kan man ju öka snittpriset man får, och det behöver ju inte vara ett "väggbatteri" utan det kan ju fungera med en elbil med V2G, sen vet jag inte om det är tillåtet, men det är i alla fall möjligt. Man kanske också kan sänka sin maxförbrukning och på så sätt få ett billigare elavtal, om man har ett nätbolag som tar betalt för peak, och ett batteri ökar ju chansen för det ganska kraftigt.

Om nuvarande prisnivå på el permanentas står vi inför gigantiska problem, så man ska nog överhuvudtaget inte basera sin kalkyl på dagens elprisnivå.

Kollade tre olika källor som pratar återbetalningstid för solceller: Vattenfall, Svea Solar och Solcellsofferter. Alla tre nämner 10 år eller strax däröver som realistisk återbetalningstid.

En realistiskt kostnad för installation är ca 150-160 tkr för en 10 kW anläggning, vilket efter avdrag blir 128-135 tkr.

Vidare räknar då inte jag med att skatteavdraget, vilket är 60 öre/kWh (inte 80 öre/kWh), är permanent. Som alla andra bidrag lär det ryka när "tillräckligt" många utnyttjat det.

Och en räknemiss i ditt exempel är att detta avdrag får man bara gör för den el man inte använder själv, så använder man 30 % av sin solel "direkt" (är nog vad vad jag ligger på) är det resterande 70 % man får göra skatteavdrag på 60 öre/kWh för.

I praktiken går det rätt mycket på ett ut om man använder själv eller matar in och köper tillbaka så länge skatteavdraget finns. 60 öre/kWh täcker ungefär den extrakostnad man får av att köpa tillbaka "sin egen el" i form av nätavgifter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@snajk att folk agerar och tror att priserna blir runt 5-10kr/kWh räcker för att sänka ekonomin. Nu blir ju toapappret dyrare pga elpriset då hade man samlat på sig 100balar så ligger man ju plus.

Sverige har ett elöverskott, men det har vi redan avhandlat. Problemet är de få dagarna vi inte har det och måste importera. Om alla slåss om den sista kWh och det inte finns. Då får man släcka ned.

@Jimmy Norrland hade ju en peak i SE1 i början av September där priset låg på samma som SE3 och SE4. Sen måste du titta framåt. Ska vi ha hybrit och h2 Green steel. Då får vi hosta upp 64TWh och då räcker inte all produktion i Norrland till. Det här argumentet brukar många blunda för här.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Det är ju inte bara Sverige det handlar om, tvärtom så har vi det bättre än många andra europeiska länder om man jämför.
Om alla drar sitt strå till stacken (ja även de med bundna elavtal) så kommer vi klarar detta ganska lätt tror jag.
Utmaningen är ju just det, att få folk att nyttja mindre el, och då inte bara i Sverige.

Många stora energislukande företag ska ställa om och bli "gröna". Detta kommer dra otroligt mycket energi. Vi måste bygga ut elnätet fort.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Många stora energislukande företag ska ställa om och bli "gröna". Detta kommer dra otroligt mycket energi. Vi måste bygga ut elnätet fort.

Eller så lägger man dom strategiskt smart där elen finns och även kräver att dom drar sitt strå till stacken med t.ex. solceller eller vindkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Sverige har kommit så mycket längre där energin kommer från el istället för gas. Enklast är ju att lägga ned de elintensiva industrierna. Då finns det el över till oss. Helt sjukt att el kan vara FÖR billigt. Det ska vara billigt om vi någongång ska fasa ut gas/olja/kol. Du kan säga till tomatodlarn i Skåne. Nu kör han ingen vinterodling så det sparar ju en hel del el. Pappersbruket i Klippan gör samma visa.

Man kanske ska fråga sig om det är klokt att odla tomater året runt och lägga el på det när man istället skulle kunna fokusera på säsongsmat eller odla tomater där det finns sol.
Elen har varit väldigt billig historiskt, såpass billig så att vi jämfört med många andra länder inte tänkt på vår förbrukning på samma sätt som i andra länder.

Nu är det extremt åt andra hållet av en mängd olika anledningar, då får vi försöka hjälpas åt. Spa-badet och bastun kanske inte kan köras ett par gånger i veckan och man kanske kan sänka någon grad inomhus om man nu bor i el eluppvärmd villa (något som jag gör). En LVP hjälper till att hålla kostnaderna låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Man kanske ska fråga sig om det är klokt att odla tomater året runt och lägga el på det när man istället skulle kunna fokusera på säsongsmat eller odla tomater där det finns sol.
Elen har varit väldigt billig historiskt, såpass billig så att vi jämfört med många andra länder inte tänkt på vår förbrukning på samma sätt som i andra länder.

Nu är det extremt åt andra hållet av en mängd olika anledningar, då får vi försöka hjälpas åt. Spa-badet och bastun kanske inte kan köras ett par gånger i veckan och man kanske kan sänka någon grad inomhus om man nu bor i el eluppvärmd villa (något som jag gör). En LVP hjälper till att hålla kostnaderna låga.

Äta efter säsong är ju aldrig fel. Men visst. Vi får förlita oss på andra, eller så blir det lite rovor och jordärtskockor. Finns egentligen ingen anledning att äta ekologiska avokados eller avocados överhuvudtaget. Klart man ska hjälpas åt. Jag kör rörligt månadsvis. Kör ändå diskmaskinen på natten för att hjälpa elnätet. Vi borde inte behöva. Vi har inte behövt göra det sen vi klassades som ett i-land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att spårvägarna inte säkrade sin elleverans till ett ok pris trots att de använder sjuka mängder el var ju inte så smart, även om de säkert har tjänat på rörligt pris över åren och sannolikt även efter denna vintern, men de kunde ju ha haft lite bättre framförhållning och kanske spridit risken lite mer, med någon form av delat avtal eller pristak. Att de vill höja priserna är heller inget nytt, de höjer priserna ofta och de vill ofta höja priserna mer än vad de får enligt vad som bedöms som rimligt och så. Men visst kommer priserna att gå upp precis som de har gjort på de flesta områden där diesel, gas och el är stora delar av kostnaden.

Kommunägt bolag så vad spelar det för roll? Ska dem binda priset hos det statligt ägda energibolaget? Och sen har vi två vinnare?

Det här sa jag till dig redan förra året, du kommer få en inflation som kommer slå Usa med hästlängder i Europa. Du trodde mig givetvis inte då.

Energipriser går i alla led och kan inte stoppas, i slutändan om det slår ut lokala industri/matproducenter, då börjar du få riktiga problem. Då kan din riksbankschef höja till sista kronan, ingenting kommer hjälpa.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ska vi ha hybrit och h2 Green steel. Då får vi hosta upp 64TWh och då räcker inte all produktion i Norrland till. Det här argumentet brukar många blunda för här.

Om elintensiva företag leder till ökade priser för övriga konsumenter får man såklart se till att dessa företag betalar för sig. Alltså inte koppla in stålföretagen förrän de bundit sig att betala alla extrakostnader för elnät osv, eller subventionera andra kunder.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Äta efter säsong är ju aldrig fel. Men visst. Vi får förlita oss på andra, eller så blir det lite rovor och jordärtskockor. Finns egentligen ingen anledning att äta ekologiska avokados eller avocados överhuvudtaget. Klart man ska hjälpas åt. Jag kör rörligt månadsvis. Kör ändå diskmaskinen på natten för att hjälpa elnätet. Vi borde inte behöva. Vi har inte behövt göra det sen vi klassades som ett i-land.

Jag tycker att man ska vara medveten om att vissa resurser är ändliga och därför försöka använda det klokt.
Vatten är ju en annan "vara" som efter el också sannolikt kommer gå upp i bris om det blir brist på det. Samma gäller ju där, man slösar mindre då räcker det till fler.

Idag har vi ju smart teknik och är/kan bli medvetna konsumenter, du kör ju själv diskmaskinen på natten och det finns säkert fler smarta saker som man kan göra.
Jag förstår inte varför många likställer i-land med att man ska slösa på saker.

Samma gäller ju mat, nu när folk gråter för att priserna sticker så känns det lite jobbigare att slänga maten. Och vi slänger mycket...otroligt mycket som kostar resurser i form av vatten, energi, transportmedel osv.

En lågkonjuktur skapar medvetna konsumenter och att folk lär sig uppskatta saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är ju inte bara Sverige det handlar om, tvärtom så har vi det bättre än många andra europeiska länder om man jämför.
Om alla drar sitt strå till stacken (ja även de med bundna elavtal) så kommer vi klarar detta ganska lätt tror jag.
Utmaningen är ju just det, att få folk att nyttja mindre el, och då inte bara i Sverige.

Bara det inte blir lönsamt med att göra kryptovaluta igen 😡. Då lyssnar fasiken ingen!

Ett förslag som varit uppe är att om man sänkt sin genomsnittsförbrukning senaste tre åren blir man belönad med lägre pristak, dvs mer från staten, men det föll på att folk byter bostad (mindre/större/varmare/kallare plats) får barn mm. En utmärkt ide om världen vore statisk.

Andra Europeiska länder kanske inte lägger så mycket el på värme som vi i norden gör? Finns säkert statistik på det men orkar inte gräva. Om spanjoren stänger av värmen i januari får han kanske ändå gotta sig med 5-10 grader varmt inomhus. Gör svensken det så kan det nog bli minusgrader inne och spruckna vattenledningar och till och med död.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Utmaningen är ju just det, att få folk att nyttja mindre el, och då inte bara i Sverige.

Den utmaningen kommer att lösa sig själv när lågkonjunkturen slår till på allvar. Hittills har alltid ekonomisk tillväxt och ökad energiförbrukning gått hand i hand.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Andra Europeiska länder kanske inte lägger så mycket el på värme som vi i norden gör? Finns säkert statistik på det men orkar inte gräva. Om spanjoren stänger av värmen i januari får han kanske ändå gotta sig med 5-10 grader varmt inomhus. Gör svensken det så kan det nog bli minusgrader inne och spruckna vattenledningar och till och med död.

Nej, men spanjoren får värmeslag och dör i juli istället. Redan nu finns regler om att man inte får köra ner inomhustemperaturen under 27 grader med AC i offentliga lokaler.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, men spanjoren får värmeslag och dör i juli istället. Redan nu finns regler om att man inte får köra ner inomhustemperaturen under 27 grader med AC i offentliga lokaler.

Det har du rätt i. Tänkte inte till där. Så vi i Norden fryser ihjäl och de i Sydeuropa dör av värmeslag om elen stängs av eller blir för dyr att bruka.

Någon som läst detta: https://www.solenerginyheter.se/20220207/2504/patentlosning-f...
Verkar ju intressant även om man inte har solpaneler. Spara "billig sommar-el" till vintern. Fast denna sommaren har nog elen varit dyrare än vintern före. Men vi vet ju inte vad den kommer landa på kommande vinter. Satt termostaten i luft/luft anläggningen på 17 grader men kanske blir 10-12 grader om elen blir jäklig dyr. Kan man sitta och huttra medan man grunnar på vad man betalat massa skatt för i sitt liv... lurad är mitt svar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Många stora energislukande företag ska ställa om och bli "gröna". Detta kommer dra otroligt mycket energi. Vi måste bygga ut elnätet fort.

Att bygga ut stamnätet från norra till södra Sverige spelar ingen roll när vi har koldioxidfri stålproduktion på plats. Våra älvar i norr producerar helt enkelt inte de 60+ TWh som behövs. Det krävs kärnkraft både i norr och söder. Sen kanske man kan vara smart den här gången och se till att bygga de nära storstäder så vi kan dra nytta av kylvattnet och göra det till fjärrvärme. Ta Gotland, de skulle må bra av ett kkv, ett litet SMR på 200-300MWe och sen lite fjärrvärme. Kablarna till fastlandet ska vi förstås behålla som reservmatning vid underhåll.

Ska vi spendera 15 år på att bygga ut elnätet från norr till söder för att sedan komma fram till att det inte fanns något att skicka, eller ska vi bygga kraftgenerering. För den som säger "man kan ju göra två saker samtidigt", så är det visserligen sant. Problemet idag är inte att pengar saknas. Det finns inte kompetent folk nog för att bygga 12 reaktorer samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Sverige borde ta tillbaka makten över sin el och prissättning, kan inte EU gå med på det så kan vi ju alltid gå ur EU. Att offra södra Sverige för att länderna på kontinenten har skapat sig elförsöjningsproblem verkar vara alternativet och det tycker jag ett dåligt alternativ.

Inte direkt ett hållbart alternativ...

Man går ur EU och tappar mer jobb, och då har folk ändå inte råd med elräkningen...
Sedan har vi inte ett elförsöjningsproblem, vi har mängder med el.
Det är bara att vi har ett dåligt prissättningssystem för elen, som kommer ändras lite nu de kommande månaderna.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Majoriteten har inte behövt ha någon koll för elen har varit så billig.
Och tror att en ganska stor grupp fortfarande inte bryr sig då man har en bundet elavtal.

Samma sak kan ju sägas om vatten, det är lite för billigt just nu.

Bästa då är att elbolagen säger upp de fasta avtalen. Ja men då kommer det grinas en massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bästa då är att elbolagen säger upp de fasta avtalen. Ja men då kommer det grinas en massa.

På vilket sätt är detta den bästa lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är detta den bästa lösningen?

Jag gissar hans poäng är att om man säger upp alla fasta avtal så är vi 100% i landet som eventuellt behöver börja tänka på vår elkonsumtion - till skillnad från nu att de som har fast inte behöver det i samma utsträckning beroende på vilket fast avtal de sitter på.

Jag håller dock inte med om att man ska straffa personer som faktiskt har bundit sitt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag gissar hans poäng är att om man säger upp alla fasta avtal så är vi 100% i landet som eventuellt behöver börja tänka på vår elkonsumtion - till skillnad från nu att de som har fast inte behöver det i samma utsträckning beroende på vilket fast avtal de sitter på.

Jag håller dock inte med om att man ska straffa personer som faktiskt har bundit sitt avtal.

Men det har ingen stor betydelse om man "tänker" på elkonsumtionen. Hushållselen är en liten andel av den totala elförbrukningen. Om man ska minska hushållens elförbrukning så måste man ändra på uppvärmningssystemen, och det går inte att göra mycket snabbare än vad det redan görs.

De enda som i praktiken hade vunnit på att bryta de bundna avtalen hade varit elhandelsbolagen, eftersom de då hade sluppit ta konsekvenserna av sin spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Men det har ingen stor betydelse om man "tänker" på elkonsumtionen. Hushållselen är en liten andel av den totala elförbrukningen. Om man ska minska hushållens elförbrukning så måste man ändra på uppvärmningssystemen, och det går inte att göra mycket snabbare än vad det redan görs.

De enda som i praktiken hade vunnit på att bryta de bundna avtalen hade varit elhandelsbolagen, eftersom de då hade sluppit ta konsekvenserna av sin spekulation.

Har man högre elpris så är chansen större att man faktiskt försöker spara, ex använda mindre varmvatten, sänka tempen i huset, inte fylla badkaret mm. Jag gick nyligen runt och mätte våra el prylar och kunde kapa 400 watt som annars var på mer eller mindre konstant. Visst är det en bagatell i stora hela men hjälps alla åt så gör det skillnad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide