Intel Core i9-13900K letar sig ut i tidigt test

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-13900K letar sig ut i tidigt test

Användare på sociala plattformen Bilibili har lagt vantarna på kommande Core i9-13900K, som får bekänna färg mot föregångaren Core i9-12900K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

frågan är nu hur dom kylt detta? är detta med vanlig tornkylare/aio eller är det med någon form av exotisk kylning ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

frågan är nu hur dom kylt detta? är detta med vanlig tornkylare/aio eller är det med någon form av exotisk kylning ?

AIO-kylaren NZXT Kraken X73 stog det i texten.

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk

temps hade varit väldigt intressant att se också

Permalänk
Medlem

Behöver ett personligt kärnkraftverk för att driva den. Får ta banklån för att spela Elden Ring på lördagskvällen...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Behöver ett personligt kärnkraftverk för att driva den. Får ta banklån för att spela Elden Ring på lördagskvällen...

Vill inte ha ditt jobb, om du måste ta lån för att processorn drar 70w i elden ring dvs

Permalänk
Medlem

Damn it, Checkov, reroute auxillary power to CPU!

Permalänk

Den ser ju ut på pappret vara kraftfullare än 7950K men tror gapet på energieffektiviteten kommer vända situationen rejält.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Vill inte ha ditt jobb, om du måste ta lån för att processorn drar 70w i elden ring dvs

Är inte långsökt att en spelsession kan gå på 30-50 spänn per dag i vinter

Fick en avslutnings räkning från elleverantören idag, 1-2 september = 177 kr, ca 5,5kr/kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Den ser ju ut på pappret vara kraftfullare än 7950K men tror gapet på energieffektiviteten kommer vända situationen rejält.

7950x använder mer ström enligt läckor i normalt utförande... Högre tdp
Sen har nu rykten gjort gällande att AMD har stora värme problem på nya chiplet design så den boostar inte fullt speciellt länge eller alls över vissa temp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är inte långsökt att en spelsession kan gå på 30-50 spänn per dag i vinter

Fick en avslutnings räkning från elleverantören idag, 1-2 september = 177 kr, ca 5,5kr/kwh

Är nog din GPU som drar inte cpu så länge du inte kör den i max konstant

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv

"Förbättringen kan vara relaterad till den ökade mängden L2-cache, kombinerat med optimeringar för att hålla högre frekvens över tid. Det bör dock noteras att testet körs med en upplåst strömbudget, vilket ger ett resultat som inte nödvändigtvis stämmer överens med hur de flesta nyttjar sin processor i praktiken"

Pardon my french men vem fan kör I9 med låst strömbudget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är nog din GPU som drar inte cpu så länge du inte kör den i max konstant

Absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

"Förbättringen kan vara relaterad till den ökade mängden L2-cache, kombinerat med optimeringar för att hålla högre frekvens över tid. Det bör dock noteras att testet körs med en upplåst strömbudget, vilket ger ett resultat som inte nödvändigtvis stämmer överens med hur de flesta nyttjar sin processor i praktiken"

Pardon my french men vem fan kör I9 med låst strömbudget?

Alla som inte överklockar vilket förmodligen är en majoritet av alla köpare.

Personligen köper jag top of the line, dom få gånger det händer, just för att INTE behöva överklocka.

Permalänk

Tveksam till denna cpu. Jag vill se riktiga tester för riktigt arbete. Problemet är att riktigt arbete är olika för olika personer och vi får nog nöja oss med speltester som är lättare att repetera.

Permalänk
Medlem

Funderar lite på att uppgradera alternativt bygga nytt med 13900K.

Är osäker om en NZXT Kraken X73 360mm (3x120mm) klarar av att kyla den fullt ut utan att den throttlar?
Eller skulle man rent ut sagt klara sig med en noctua D15?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maaxan:

Alla som inte överklockar vilket förmodligen är en majoritet av alla köpare.

Personligen köper jag top of the line, dom få gånger det händer, just för att INTE behöva överklocka.

Att låsa upp strömbudget är väl ingen riktig överklockning? Det fungerar ju på icke k modeller och B brädor

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Vill inte ha ditt jobb, om du måste ta lån för att processorn drar 70w i elden ring dvs

Som vi vet sitter alla på Swec och kör Prime 95 med AVX hela dagarna och inget annat.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Maaxan:

Alla som inte överklockar vilket förmodligen är en majoritet av alla köpare.

Personligen köper jag top of the line, dom få gånger det händer, just för att INTE behöva överklocka.

Intel har explicit deklarerat att förändring av PL1/PL2/Tau är inte överklockning, att ändra maximal frekvens är däremot överklocking. Är därför alla modeller, även U-serien för mobila CPUer som helt saknar överklockningsstöd, tillåter att man sätter PL1/PL2/Tau helt fritt.

Intels dokumentation för deras CPUer specificerar hur man ändrar PL1/PL2/Tau från OS-nivå / BIOS-nivå. Att kunna göra detta är primärt för att ge OEMs möjlighet att optimera sina specifika modeller efter deras önskemål. De värden vi ser i specifikationstabeller har sedan många år varit rekommenderade standardvärden, men är inget krav eller maxnivå.

I praktiken kommer de flesta system, framförallt bärbara, begränsas av massa andra saker så det enda som händer om man "låser upp" effektbudget på många system är att fläkten låter mer och systemet trottlar ännu snabbare.

Likaså kommer moderkortets kapacitet att leverera ström sätta begränsningar, man kan sätta PL1 till 4000 W men det kommer inte ha någon effekt i praktiken om moderkortet har en hård gräns på 250 W (då blir den effektiva gränsen 250 W). Även om moderkortet kunde leverera 4000 W och man ovanpå det kyler mer flytande kväve kommer är detta ändå bara en av en lång rad gränser, i det läget lär man vara helt begränsad av maximal frekvens, för att öka den måste man ta till överklockning.

Just i9 13900K lär bara ha en enda poäng: "vinna" alla benchmarks oavsett kostnad. Så just den modellen kommer rimligen väldigt få köpa om man inte tänker köra den med "fulla spjäll". Den stora massan lär välja andra modeller och de lär lämna PL1/PL2 på rimliga nivåer.

Kan tyckas vara hårklyverier, men huruvida något klassas som överklockning eller ej har en del viktiga effekter. Allt som är inom specifikation betyder att man som kund har full rätt att begära en ny produkt om den inte fungerar som tänkt och är inget snack om att förbruka någon garanti. (Sen tycker jag personligen att kommande Intel/AMD generationer ser ut att få hjärndöd effekt, men jag får helt enkelt välja andra produkter...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just i9 13900K lär bara ha en enda poäng: "vinna" alla benchmarks oavsett kostnad. Så just den modellen kommer rimligen väldigt få köpa om man inte tänker köra den med "fulla spjäll". Den stora massan lär välja andra modeller och de lär lämna PL1/PL2 på rimliga nivåer.

Jag undrar om de lägre modellerna går att köra i samma maxfrekvens? Det är annars vad jag skulle se som poängen med i9. Vad jag förstår är de bättre binnade varför de klarar högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Behöver ett personligt kärnkraftverk för att driva den. Får ta banklån för att spela Elden Ring på lördagskvällen...

...here we go again. :/

Lider med dig som inte kan ha spis, dammsugare, micro, tvättmaskin, torktumlare eller annan köksutrustning.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är överdrivet imponerad faktiskt. Vad är det, 13% IPC-ökning gentemot förra generationen på prestandakärnorna? Tror det kommer bli jämt skägg faktiskt, och pris/prestanda för hela systemet kommer vara avgörande i varje segment.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Enligt Techpowerup har e-cores på 12900K problem med två benchmark- Classify images och MySQL. Det låter egentligen alldeles för lite. Kan det vara så att cache & minne helt dominerar i övriga tester?

Permalänk
Medlem

Om man nu ska köra DDR5 med 13900K, är det någon ide att kolla på det som finns ute nu? Kommer det lanseras nya moduler i samband med 13th gen?

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen tycker jag personligen att kommande Intel/AMD generationer ser ut att få hjärndöd effekt, men jag får helt enkelt välja andra produkter...

Jo det fick mig att skippa 12:e generationens Intel, men eftersom jag sitter på 8:e generationen idag så har det kommit till punkten att man får välja mellan två onda ting. Jag kommer högst sannolikt att gå från min i7-8086K till i7-13700K inom en snar framtid då det börjat kännas att det är en gammal CPU i vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrano:

Om man nu ska köra DDR5 med 13900K, är det någon ide att kolla på det som finns ute nu? Kommer det lanseras nya moduler i samband med 13th gen?

Jag har svårt att tro att det är synkat med en ny CPU-release med tanke på att DDR5-plattformar för konsumenter redan funnits på marknaden ett tag. Över tid kommer det ju bättre och bättre iterationer, och vi är ju redan en bra bit förbi de 3200 MT/s som DDR5 startade på 2021, där det idag går att få tag på 5600-6400 MT/s till relativt vettiga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrano:

Om man nu ska köra DDR5 med 13900K, är det någon ide att kolla på det som finns ute nu? Kommer det lanseras nya moduler i samband med 13th gen?

Problemet med DDR5 idag är att det är flaskat av moderkort. Idag finns det tre moderkort som klarar att maxa ut Hynix DDR5. Apex, Unify och EVGA Dark. Alla 2-slots kort (minne), och kostar en arm och lite till. DDR5 i XMP upp till ca 6000 är lika eller dåligare än ett bra kit med DDR4. Man måste alltså köra DDR5 med manuella inställningar för att få ut ordentlig prestanda, men då blir det i gengäld kraftigt ökad prestanda, även om GPU är fullt belastad. Tyvärr finns det knappt tester av detta som man kan se.

Kort sagt är DDR5 svårt att köpa om man bara vill trycka i XMP och köra på. Det säger jag som har ett bra kit själv, men jag maximerar också ram manuellt, och det är det inte alla som gör.

Läckor har visat att några Z790 är klart bättre med 4-slot kort. Men det är ingar läckor att hänga i granen för oss dödliga.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Problemet med DDR5 idag är att det är flaskat av moderkort. Idag finns det tre moderkort som klarar att maxa ut Micron DDR5. Apex, Unify och EVGA Dark. Alla 2-slots kort (minne), och kostar en arm och lite till. DDR5 i XMP upp till ca 6000 är lika eller dåligare än ett bra kit med DDR4. Man måste alltså köra DDR5 med manuella inställningar för att få ut ordentlig prestanda, men då blir det i gengäld kraftigt ökad prestanda, även om GPU är fullt belastad. Tyvärr finns det knappt tester av detta som man kan se.

Kort sagt är DDR5 svårt att köpa om man bara vill trycka i XMP och köra på. Det säger jag som har ett bra kit själv, men jag maximerar också ram manuellt, och det är det inte alla som gör.

Läckor har visat att några Z790 är klart bättre med 4-slot kort. Men det är ingar läckor att hänga i granen för oss dödliga.

Micron? Nä nu blev de fel. Hynix menar du

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Micron? Nä nu blev de fel. Hynix menar du

Självklart. Feber på gamla gubben här. Beklagar.
Ändrat. Tack!

Förresten. Du har ju det kortet och riktigt bra Hynix. Vad har du lyckats skrämt de upp till?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Självklart. Feber på gamla gubben här. Beklagar.
Ändrat. Tack!

Förresten. Du har ju det kortet och riktigt bra Hynix. Vad har du lyckats skrämt de upp till?

Lugnt! Förstod vad du menade Micron är ju hemskt just nu.

Sen jag lämnade Apex har de vart bra, stabilt daily 6800. Bootar 6933/7000, dock inte stabilt. Apex gick inte över 6600/6666. Men det finns ett gäng nya bioses till Unify-X sen sommaren, inte testat dom, har vart lite tråkig och nöjd. Väntar på Hynix A-die kit ska bli lätt tillgängligt, enkelt 7000+.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz