Vad har ni nördat ner er i på sistone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Låt propellern "snurra med", så bromsar den lite mindre. (Tror jag). Dvs den är frikopplad när du seglar.
Men kul grej att nörda ner sig på!

Jo, så är det. Det halverar motståndet ungefär, så självklart gör jag det. Men det är ändå väldigt mycket. En trebladig propeller i den storleken anses bromsa ungefär lika mycket som en större hink släpad efter båten...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Elförbrukning och inomhusklimat... Tilläggsisolering, FTX, styrning av bergvärmepump baserat på timpris, fasadtätning, smart laddning av bilen etc. etc. Halverat min elräkning utan att egentligen ha förbrukat speciellt mycket mindre el. Blir nog ändå en tuff vinter men har säkrat upp med gasolvärmare och bunkrat massa björkved iaf.

LVPx2 samt nytt FTX för min del, men det var för några år sedan. Just före coronan, var 2019. Förbrukar totalt sett inte så mycket mindre el jämfört med gamla direktverkande värmen, ungefär samma elförbrukning i kWh räknat. Dock har jag idiotiskt nog överklockade datorer och minst tre skärmar i varje rum i huset som står på nära nog 24/7, vilket jag allvarligt borde fundera på att tänka över. LVP körs som kylning i mitt varmaste rum, även vintertid.. (Skäms).. Har datorerna där, tre i alla fall, så jag får väl stänga av dessa om det blir energikris "på riktigt". Samt inte köra en av LVP som AC för att kyla OC-burkarna vintertid. Kan ju faktiskt bara öppna fönstret i så fall.. (Slipper köra AC vintertid).

UPS har jag några av, så jag borde klara tillfälliga brown-outs som det hotas om i media..
Kan köra minst ett dygn med laptop med UPS, har testat under sommaren..

Nåja, vi nördar nog in oss i alldeles för mycket, vi här.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Jag är också "splittrad" i mitt nerderi. Är intresserad av så många saker så jag har en tendens att dra i gång rätt många projekt.. Jag borde fokusera på ett eller kanske max tre i taget på samma gång. (Jag lever inte som jag lär).

Splittrad du har säkert rätt men det har visat sig att många saker jag köpt gått upp i pris. Som prepping är flera 100% plus.
Mc får jag lätt tillbaka pengarna på.
Bluetti200 kommer spara mig pengar varje månad då jag kör på sol när jag vill och laddar den på jobbet. Dessutom inom ett par månader när ALLA fattar hur det känns utan el så kommer det slås om olika nördstationer 😉
Solceller på taket borde ge fin avkastning som det ser ut nu.
Laptopen kostade mig mindre än vad den kostar nu med samma spec.
VR den jag har kvar gick upp i pris med 500.
Veden betalade jag dyrt men den blir inte billigare.
Shit the story goes on...

Permalänk
Medlem

Virtuell racing i ACC

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Impalas. Så om nån har en schysst -65 2dr ht med soffa är jag intresserad:P

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, så är det. Det halverar motståndet ungefär, så självklart gör jag det. Men det är ändå väldigt mycket. En trebladig propeller i den storleken anses bromsa ungefär lika mycket som en större hink släpad efter båten...

Så länge du inte är "kappseglare" så spelar det väl nästan ingen roll?
20 knop med "propellerbroms" i stället för 23 knop med svindyr propeller?

Kanske kan du nörda ner dig i att koppla en generator till propellern som "snurrar" när du seglar?
Så du genererar ström av "strömmen" och laddar båtens batterier?
-Bara en idé jag fick hux-flux just nu.
(Nej, jag är inte Elon Musk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Jag har nördat ner mig i Hydropnonisk odling, eller rättare sagt "Aeroponic". Där jag byggt ett helautomatiserat system som sköts via Home Assistant och automatiskt schema som vattnar(sprejar) rötterna via slangar. Enda jag behöver göra är att ibland fylla på vatten och lite mer näring. Allt sker utan jord. Odlar basilika och smultron. Är numera hela självförsörjande på basilika. Smultronplantorna har precis fått blommor och jag väntar nu på första smultronen. Förhoppningsvis smultron året om

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Vad är det som växterna sitter i? Papper eller någon form av växtfiber??:)

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Jag vill försöka kommunicera med nvme 2.0 api:it i Samsung 990 , där de tryckt ner key/value hantering i hårdvaran , ska bli riktigt spännande att pröva

Det närmsta jag hittar är xnvme men den klarar endast upp till nvme 1.4 om jag förstår rätt https://github.com/OpenMPDK/xNVMe

Måste först få tag i en samsung 990 också ,, finns upplagt på amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Så länge du inte är "kappseglare" så spelar det väl nästan ingen roll?
20 knop med "propellerbroms" i stället för 23 knop med svindyr propeller?

Du seglar inte, antar jag. Det är inte många segelbåtar som ens är i närheten av 20 knop, undantaget rena tävlingsbåtar under speciella förhållanden. Den båt jag har lär nog aldrig komma över 7.5 knop, och för att ens nå dit lär det krävas rejält med vind, platt vatten och vinden från rätt håll.

I själva verket handlar det mer om att en dag med lätt vind kunna göra 3 knop i stället för 2 knop. En ganska betydande skillnad. Eller med lite mer vind kanske göra runt 5.9 knop i stället för 5.3 knop. Eller en dag med måttlig vind kunna segla betydligt högre mot vinden eftersom den skenbara vinden blir starkare när farten är högre (som den blir med mindre broms från propellern).
Det påverkar egenskaperna markant, just för att skillnaden i vattenmotstånd är så stort. En fast, trebladig propeller på en segelbåt i storleken jag har utgör kanske 20-25 procent av det totala motståndet genom vattnet. Med en fällbar propeller är motståndet från propellern runt en procent av totalen. Den effekt från seglen som gick åt till att motverka den fasta propellerns motstånd kan i stället nästan helt och hållet ge extra fart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vilken underbar läsning!
Skönt att få känna sig normal.

Själv nördar jag stötvis och i perioder.
Just nu blir det mycket motorcyklar då jag bestämt mig för att ta kortet. Har velat ta det länge, men känner innerst inne att det är onödigt och farligt. Men jag känner ett starkt måste, de får bli som det blir…

Innan dess var det mycket radiostyrda bilar.
Innan det var det musikproduktion och synthar.
Innan det hifi och musik
Innan det hemmabio
Sen var det nog musikproduktion och så har det gått runt tror jag. Periodare kanske…
Har alltid haft datorintresset dock, ibland är det mer intressant, ibland mindre. Sen så går det perioder då man är intresserad av astronomi, hjärnan, människor och kulturer…

Jag har turen att få nörda loss ordentligt i mitt arbete. Måste hålla mig ajour med tekniken och olika regler. Sen så måste man ibland nörda lite extra i kommunikationsprotokoll, SQL, programmering och annat roligt. Ibland suger det så mycket kraft att man inte orkar nörda något annat.

Permalänk
Medlem

Hangfire -.-

Permalänk
Medlem

Motorcyklar. Klart med teoriprov och uppkörning väntar. Det enda jag tittar på är motorcyklar eller utrustning till motorcyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Splittrad du har säkert rätt men det har visat sig att många saker jag köpt gått upp i pris. Som prepping är flera 100% plus.
Mc får jag lätt tillbaka pengarna på.
Bluetti200 kommer spara mig pengar varje månad då jag kör på sol när jag vill och laddar den på jobbet. Dessutom inom ett par månader när ALLA fattar hur det känns utan el så kommer det slås om olika nördstationer 😉
Solceller på taket borde ge fin avkastning som det ser ut nu.
Laptopen kostade mig mindre än vad den kostar nu med samma spec.
VR den jag har kvar gick upp i pris med 500.
Veden betalade jag dyrt men den blir inte billigare.
Shit the story goes on...

Tja, där ligger vi nog ganska lika, tror jag. (I vårt nörderi).
Vi får väl se vilka "nördsituationer" som uppstår under vintern, och "hjälpa alla andra" som vi nördar brukar..
(Däremot vet jag inte om solceller är så effektiva under vår mörka svenska vinter.. Speciellt med "lite snö på".)

Nörda in mig på var det: Senaste var i kväll, när jag testade intels IGPU, dvs Intel UHD730 tror jag den heter, jämfört med AMD RT6600RX. Var min "nyaste burk" jag bara byggde av ren tristess tidigt i år. En 11400 med B560 mobo.
(Delarna var på rea)

För att kolla hur den kan klara "svåra tider", med energibrist, så körde jag 3DMark2001SE idag
Cyberpunk med allt överklockat klarar nog inte min UPS jättelänge under strömavbrott. Så 20 år gamla spel var ju roliga på den tiden, kan funka under strömavbrott, och kräver ingen "strömslukande" hårdvara idag:

Intels integrerade GPU: 49712 "3Dmarks".
Samma CPU men med Radeon 6600XT i "strömsparläge": 79246 "3Dmarks".
Burken kör win11, så borde rendera i fler poäng än i "emulerat" XP-läge, om man kör XP. Vilket inte går.
Blev förvånad att det ens gick att köra 3DMark2001SE på win11-burk.

Skillnaderna i strömförbrukning var rätt stor, cirka 80-100W mellan IGPU och dedikerad GPU/R6600XT.
Skillnaderna mellan FPS var inte jättestor på "så gamla spel", "frame-countern" fastnade nästan hela tiden på 999FPS, några "dippar då och då" till 400FPS med IGPU. Dedikerat grafikkort dippade som värst till 700FPS. IGPU dippade oftare än Radeon6600XT. Men "dipparna" märktes inte. Det var dippar från över 1000FPS till typ några ynka hundra FPS som värst.

Observera att "framecountern" bara går till 999FPS som max. I detaljerna som man kan kolla under "details", så låg frame-raten på dedikerad GPU runt 1500-2000FPS, integrerad GPU strax över 1000, runt 1100.

Alltså kan detta vara en ny grej jag kan "nörda ner mig i": Gamea med minsta strömförbrukning, och ändå tycka det är skitkul? Skulle inte Sweclocker kunna starta ett nytt forum för detta: "Så spelar du under energikris"?

Kan tänka mig att många som är yngre än ska vi säga 25-30, inte har upplevt spelen vi hade runt år 2000?
"Lite påtvingad retro" alltså. Spelen flyter som en "våt dröm" idag på IGPU, jämfört med "top-of-the-line" dedikerade GPU vi hade på den tiden. 500FPS+ på IGPU idag, mot samma spel med superdyr dator+superdyrt grafikkort
på den tiden det begav sig gav 30-40FPS i bästa fall. Oftast runt 20-25, vilket ansågs vara "okej" på den tiden. Även i tester.

Så "klara energikrisen" med att spela retrospel på moderna IGPU tror jag att jag ska nerda ner mig i..
Retrospel är faktiskt ganska kul. Runt 2000-2004 var de såpass avancerade att även "unga" kan känna sig roade.
(Inte pong precis).

Intellektuellt har jag alltså börjat nörda in mig på detta. Halvt om halvt även praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du seglar inte, antar jag. Det är inte många segelbåtar som ens är i närheten av 20 knop, undantaget rena tävlingsbåtar under speciella förhållanden. Den båt jag har lär nog aldrig komma över 7.5 knop, och för att ens nå dit lär det krävas rejält med vind, platt vatten och vinden från rätt håll.

I själva verket handlar det mer om att en dag med lätt vind kunna göra 3 knop i stället för 2 knop. En ganska betydande skillnad. Eller med lite mer vind kanske göra runt 5.9 knop i stället för 5.3 knop. Eller en dag med måttlig vind kunna segla betydligt högre mot vinden eftersom den skenbara vinden blir starkare när farten är högre (som den blir med mindre broms från propellern).
Det påverkar egenskaperna markant, just för att skillnaden i vattenmotstånd är så stort. En fast, trebladig propeller på en segelbåt i storleken jag har utgör kanske 20-25 procent av det totala motståndet genom vattnet. Med en fällbar propeller är motståndet från propellern runt en procent av totalen. Den effekt från seglen som gick åt till att motverka den fasta propellerns motstånd kan i stället nästan helt och hållet ge extra fart.

Jag tänkte först skriva 7-8 knop, men ändrade mig, då jag inte då visste vad du seglade.
Så några "procent hit eller dit" spelar än mindre roll i sådana hastigheter. Kan jämföras med strömlinjeformade bilar samt "bilar som ser ut som en fyrkantig låda". -Strömlinjeformningen betyder mest i högre hastigheter. Som på sportbilar men inte så mycket på en gaffeltruck. (No disrespect).

Men fattar givetvis att du nördar in dig på detta, det skulle jag sannolikt också göra. Inte enbart "sannolikt", jag skulle bombsäkert syssla med det! Trots att skillnaden bara kanske blir en halv knop hit eller dit.

Permalänk

Musikteori : )

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag tänkte först skriva 7-8 knop, men ändrade mig, då jag inte då visste vad du seglade.
Så några "procent hit eller dit" spelar än mindre roll i sådana hastigheter. Kan jämföras med strömlinjeformade bilar samt "bilar som ser ut som en fyrkantig låda". -Strömlinjeformningen betyder mest i högre hastigheter. Som på sportbilar men inte så mycket på en gaffeltruck. (No disrespect).

Men fattar givetvis att du nördar in dig på detta, det skulle jag sannolikt också göra. Inte enbart "sannolikt", jag skulle bombsäkert syssla med det! Trots att skillnaden bara kanske blir en halv knop hit eller dit.

Fast nu handlar det om procentuellt stora skillnader. Om det i lättvind gör uppåt en knop skillnad, så är det kanske så mycket som 50 procent. Det är verkligen inte lite, och det både gör att man kommer längre på samma tid eller når färdmålet snabbare, och att båten uppför sig bättre generellt.

Lägre motstånd genom vattnet spelar väldigt stor roll i lätt vind, när allt går rätt långsamt. Jag råkar gilla att segla i lätt vind (i vindstyrkor där många andra startar motorn för att de vill/behöver komma fram en viss tid), så för mig och min segling spelar lägre propellermotstånd ännu större roll än för genomsnittsseglaren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast nu handlar det om procentuellt stora skillnader. Om det i lättvind gör uppåt en knop skillnad, så är det kanske så mycket som 50 procent. Det är verkligen inte lite, och det både gör att man kommer längre på samma tid eller når färdmålet snabbare, och att båten uppför sig bättre generellt.

Lägre motstånd genom vattnet spelar väldigt stor roll i lätt vind, när allt går rätt långsamt. Jag råkar gilla att segla i lätt vind (i vindstyrkor där många andra startar motorn för att de vill/behöver komma fram en viss tid), så för mig och min segling spelar lägre propellermotstånd ännu större roll än för genomsnittsseglaren.

Borde man inte kunna låta en propeller ’frihjula’ i vattnet och på så sätt minska motståndet

Eller såklart det uppenbara att köra utombordare som helt kan fällas upp

Jag tycker dock det är helt rätt att begränsa sig till ett problem och försöka lösa det precis som du gör, men ibland kan man behöva leta längre bort än inom lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast nu handlar det om procentuellt stora skillnader. Om det i lättvind gör uppåt en knop skillnad, så är det kanske så mycket som 50 procent. Det är verkligen inte lite, och det både gör att man kommer längre på samma tid eller når färdmålet snabbare, och att båten uppför sig bättre generellt.

Lägre motstånd genom vattnet spelar väldigt stor roll i lätt vind, när allt går rätt långsamt. Jag råkar gilla att segla i lätt vind (i vindstyrkor där många andra startar motorn för att de vill/behöver komma fram en viss tid), så för mig och min segling spelar lägre propellermotstånd ännu större roll än för genomsnittsseglaren.

Fattar bättre nu. Klart att du nördar ner dig i en sådan "obetydlig" sak som en propellers utformning då.
Kan du tänka dig en utombordare i så fall, utombordare kan man ju fälla upp. Jag vet inte. Var några år sedan jag hade båt. Segelbåt var senast på 90-talet, men då var det en utombordare på 10hk som bara användes i hamn och annars i absolut stiltje. Var uppfälld vid segling.

(Sorry, vi kanske inte ska nörda ner oss i båtar i en tråd som handlar om "nörda ner sig i"..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde man inte kunna låta en propeller ’frihjula’ i vattnet och på så sätt minska motståndet

Jo, som sagt, det är ju det jag gör nu. Det halverar ungefär motståndet för en fast propeller, jämfört med om den har rotationen låst. Men det är fortfarande kanske 20 gånger större motstånd än en fälld propeller av samma storlek. Det är enormt stor skillnad.

Skrivet av medbor:

Eller såklart det uppenbara att köra utombordare som helt kan fällas upp

På mindre båtar är det ett alternativ. Vi hade det på förra båten, och den var nog precis på gränsen för den storlek där det är görbart. När båtarna blir större skulle en aktermonterad utombordare lyftas ur vattnet när de rör sig i vågorna. Nånstans runt 7-8 meters båtlängd går gränsen i praktiken. Den nuvarande är närmare 10 meter.
Den andra faktorn är motorstyrka. Det är inte svårt att hitta utombordare med tillräcklig effekt, men de är då anpassade för snabba motorbåtar. En segelbåt (i normalfallet) har en maxfart på 6-9 knop, beroende på skrovets storlek och form, medan en propeller för en 25-hästars utombordare är optimerad för kanske 15-25 knop. En segelbåt med sån motor skulle tappa en stor del av motorns tillgängliga effekt, och backen skulle bli oerhört klen.
Det är inte heller särskilt bra att ha en stor vikt längst bak, för det får segelbåten att "sätta sig" och ge mer motstånd genom vattnet pga större kontaktyta med vattnet där bak och sämre "släpp". Med en inombordare kommer motorns vikt betydligt längre fram och oftast längre ner, vilket gör balansen god och gör båten styvare.

Skrivet av medbor:

Jag tycker dock det är helt rätt att begränsa sig till ett problem och försöka lösa det precis som du gör, men ibland kan man behöva leta längre bort än inom lådan

Med all respekt, detta är ett område där jag har väldigt bra koll. Lösningen är en annan typ av propeller. Man kan inte trolla bort bromsverkan från en fast propeller, och de negativa egenskaper den ger båten under segling.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, som sagt, det är ju det jag gör nu. Det halverar ungefär motståndet för en fast propeller, jämfört med om den har rotationen låst. Men det är fortfarande kanske 20 gånger större motstånd än en fälld propeller av samma storlek. Det är enormt stor skillnad.

På mindre båtar är det ett alternativ. Vi hade det på förra båten, och den var nog precis på gränsen för den storlek där det är görbart. När båtarna blir större skulle en aktermonterad utombordare lyftas ur vattnet när de rör sig i vågorna. Nånstans runt 7-8 meters båtlängd går gränsen i praktiken. Den nuvarande är närmare 10 meter.
Den andra faktorn är motorstyrka. Det är inte svårt att hitta utombordare med tillräcklig effekt, men de är då anpassade för snabba motorbåtar. En segelbåt (i normalfallet) har en maxfart på 6-9 knop, beroende på skrovets storlek och form, medan en propeller för en 25-hästars utombordare är optimerad för kanske 15-25 knop. En segelbåt med sån motor skulle tappa en stor del av motorns tillgängliga effekt, och backen skulle bli oerhört klen.
Det är inte heller särskilt bra att ha en stor vikt längst bak, för det får segelbåten att "sätta sig" och ge mer motstånd genom vattnet pga större kontaktyta med vattnet där bak och sämre "släpp". Med en inombordare kommer motorns vikt betydligt längre fram och oftast längre ner, vilket gör balansen god och gör båten styvare.

Med all respekt, detta är ett område där jag har väldigt bra koll. Lösningen är en annan typ av propeller. Man kan inte trolla bort bromsverkan från en fast propeller, och de negativa egenskaper den ger båten under segling.

Kom att tänka på att en jetski-impeller borde teoretiskt sett fungera, med ett mekaniskt justerbart scoop/intag så skulle man effektivt nå noll i motstånd när det inte används, doch vet jag inte om det finns impeller i relevant storlek, och de är såklart oftast byggda för högre fart som du skrev ovan. Och en impeller är ju inte alls lika effektiv när den väl används heller

Tvekar inte alls på din kompetens i frågan, bara kul att testa andra idéer och se vad som fastnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kom att tänka på att en jetski-impeller borde teoretiskt sett fungera, med ett mekaniskt justerbart scoop/intag så skulle man effektivt nå noll i motstånd när det inte används, doch vet jag inte om det finns impeller i relevant storlek, och de är såklart oftast byggda för högre fart som du skrev ovan. Och en impeller är ju inte alls lika effektiv när den väl används heller

Jag har funderat i samma banor, men för det första skulle det kräva en enorm ombyggnad av båten, och sen har man problemet att verkningsgraden är bedrövlig när skillnaden mellan vattenjetstrålen och båtens hastighet är stor. Maximal verkningsgrad når man när vattenstrålen och fordonet har samma hastighet (fast så klart i motsatta riktningar!). För en långsam farkost vill man maximera massflödet och minimera (eller optimera) flödeshastigheten, vilket innebär stora propellrar (eller impellrar för en vattenjet) som accelererar stora mängder vatten till låg hastighet. Dragkraften är helt enkelt massflödet gånger accelerationen av massan (klassiska F=ma), men en dubblering av motoreffekten som går åt kan antingen dubblera massflödet, vilket dubblerar dragkraften, eller dubblera accelerationen, vilket bara ger √2, eller ca 41 procent, större dragkraft.

Därför vill man ha stora, långsamma propellrar till deplacerande båtar som de flesta segelbåtar, och små, snabba propellrar till snabba, oftast planande, motorbåtar.

Nu är det rejält OT...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Glöm inte det kritiska i att bekämpa parasitiska vibrationer!

För bara en ynka tusenlapp (lite drygt), är dom ett kap!

Hjälper inte. Been there done that. Redan på tidigt 80-tal när jag hade fest och skulle "köra högt" på stereon. (LP-skivor). Blev en massa rundgång vid mer ljudtryck än 200W RMS, samt så dansade vi så "nålen hoppade". (Trähus).
Fanns "exakt" sådana nålfötter/spetsfötter redan på den tiden. Funkade inte. Tyvärr.

Löstes först med att kopiera alla LP till kassett, därefter köpte jag en rullbandspelare begagnat för 500 spänn. En SONY som redan på 80-talet var minst 10-15 år. Tvåhuvuds bara. Ingen brusreducering alls. Bytte alla kondensatorer på den först. Bruset, i och för sig lågt, fixade jag bort med att jag konstruerade en egen "dbx-krets" (kompander) samt så sålde Siba här i Göteborg ut rullband (Maxell UDI) på reapris. Köpte en hel låda. Kassettskatten gällde inte rullband! Rullbanden kostade mindre än kassetter, för de var skattebefriade.

Kopierade över mina LP (tänk "mixkassett" fast med rullband och 100db S/N) för varje fest jag skulle ha. Lät väldigt bra, tills jag någon gång 1982 övergav analogt och gick till digitalt, alltså CD/PCM. Kompandern fortsatte jag att använda under många år, då den ändrade dynamiken på ljudet. (Som man ville alltså)

Har botats från just det nörderiet, räcker med Spotify för mig idag..
-Sedan så hör man ju inte så noga på äldre dagar. (klarar bara 16 kHz idag, så vanlig kompaktkassett "type I" räcker, eller Spotify då)

Permalänk
Medlem

Bygga 3D-skrivare... köpte en färdigbyggd Prusa mk3s+i April för att jag tänkte jag skulle komma igång med 3D-printandet igen som jag la ner för några år sen. Insåg direkt hur kul det faktiskt är så har sedan dess byggt en Voron v2.4 och en Voron v0. Dessutom står en det en låda i hallen med delarna till en Voron Trident som kom idag också...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Vad är det som växterna sitter i? Papper eller någon form av växtfiber??:)

Det är faktiskt vanligt drev (glasull).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att inte spontana handla skit jag aldrig kommer använda.

Permalänk
Medlem

Vad har jag nördat ner mig i?
Alla intressen som lockar mig pockar på "fullständig" kunskap! (En kollega frågade om jag verkligen är tvungen att inleda ett nytt intresse med att doktorera i ämnet. Skulle nog vara bra, men jag saknar fortfarande doktorstitel.)

Ett axplock från senaste tioårsperioden:

  • Radiostyrd crawler, alla aspekter av hobbyn. (Bild)

  • Batteriteknik (egenskaper och egenheter för olika batterityper). Rätt batterier rätt hanterade är viktigt till radiostyrda bilar, men ännu viktigare till de livräddande och livsuppehållande maskiner jag arbetar med på jobbet.

  • Bågskytte. Historiskt och modernt, typer av bågar, tekniker, tillverkning, tävlingsregler, ...

  • Läderslöjd som hantverk. Från att man precis flått djuret till färdig produkt.

  • Figurmålning och airbrush.

Skrivet av Drenmi:

Militärhistoria och militärteknik för tillfället. ...

Även ett intresse för mig.
Efter att min svärfar var elak och "gav" mig ett medlemskap i SMB (numera Pennan & Svärdet) julen 2002 blev min ekonomi mer ansträngd. När jag besökte Armémuseum för ca tio år sedan kunde jag snabbt dela in böckerna i deras butik i två ungefär lika stora kategorier; böcker jag fann ointressanta och böcker jag redan ägde...

Skrivet av lallassu:

Jag har nördat ner mig i Hydropnonisk odling, eller rättare sagt "Aeroponic".

Förra veckan var jag på studiebesök hos Agtira.

Lagt till bildlänk.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

UFON/UAPs har jag nördat ner mig i senaste halvåret Väldigt spännande vad som pågår inom department of defence och US navy/airforce. Flottan medger att "unidentified flying objects" är på riktigt.

Dock ska tilläggas att detta gjorde de även vid starten av Skunkworks tidiga plan för de ville ju såklart att folk inte skulle börja räkna på kapaciteten av vad de byggde.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Oj, massor av saker.
Utöver intresset för datorer har senaste åren primärt präglats av miniatyrmålning och fotboll vilket båda två är hobbies som man kan nörda ner sig i ordentligt.

Permalänk
Medlem

Läser på en hel del om Canons teleoptik, sugen på något långt som ger bra prestanda men inte kostar lika mycket som en begagnad bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Vilken underbar läsning!
Skönt att få känna sig normal.

Var bara lugn. Jag hävdar att precis alla män har en latent nördgen och har nördat sedan tidens begynnelse.

Datorer, kafferostande, klockor, bilar, mikrobrygd öl, neapoletansk pizza, egenladdad jaktammunition, whisky, japanska köksknivar, egenodlad chili, plastmodeller och Warhammerfigurer osv. Listan på vad män nördar ner sig i är oändlig.

Om Porsche och Apple skulle börja tillverka symaskiner så skulle det nördas ned sig där också.

Du är helt normal mao.