Permalänk
Medlem

Söker KVM & Audio Switch

Hej,

Jag bygger för tillfället om min setup och kommer ha tre skärmar med DisplayPort (1440p 180Hz 10 bit) och en skärm med HDMI (1440p 144Hz 10 bit) samt tangentbord, mus & ljud som jag vill kunna hoppa mellan två separata datorer, en Windows-maskin och en Ubuntu-maskin. Jag söker nu därför en KVM switch som klarar av detta utan att minska bildkvaliteten på något sätt.

Jag kommer dessutom ha ett par studiohögtalare (KRK Rokat 5 eller liknande) och ett par Beyerdynamics hörlurar som jag enkelt skulle vilja hoppa mellan utan att koppla i och ur hela tiden. Har den även stöd för en extern mic så är det helt klart ett plus.

Jag undrar därför nu om någon här känner till någon eller några enheter jag kan använda för att få alla dessa enheter att samspela på ett smidigt sätt? Har sökt runt lite men inte hittat vad jag söker så ställer frågan här ifall någon gjort något liknande. Finns det något bra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TS1997:

Hej,

Jag bygger för tillfället om min setup och kommer ha tre skärmar med DisplayPort (1440p 180Hz 10 bit) och en skärm med HDMI (1440p 144Hz 10 bit) samt tangentbord, mus & ljud som jag vill kunna hoppa mellan två separata datorer, en Windows-maskin och en Ubuntu-maskin. Jag söker nu därför en KVM switch som klarar av detta utan att minska bildkvaliteten på något sätt.

Jag kommer dessutom ha ett par studiohögtalare (KRK Rokat 5 eller liknande) och ett par Beyerdynamics hörlurar som jag enkelt skulle vilja hoppa mellan utan att koppla i och ur hela tiden. Har den även stöd för en extern mic så är det helt klart ett plus.

Jag undrar därför nu om någon här känner till någon eller några enheter jag kan använda för att få alla dessa enheter att samspela på ett smidigt sätt? Har sökt runt lite men inte hittat vad jag söker så ställer frågan här ifall någon gjort något liknande. Finns det något bra?

Tack på förhand!

Spontant så kan jag säga att du har enorma krav, vad gäller antalet skärmar. Jag misstänker att du inte kommer hitta något som klarar 4 stycken.
https://www.dustin.se/product/5011147808/vm6809h-8x9-4k-hdmi-...

100 000 kr

Billigare, bara 32K
https://www.dustin.se/product/5011173756/vs-44uhda-4x4-4k60-4...

men det är HDMI, ser inga switchar som kör DisplayPort

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Närmsta jag vet https://store.level1techs.com/products/14-kvm-switch-triple-m...
Dock för 3sr 1.4 DP skärmar.

Lättaste för ljud är nog en usb dac

Permalänk
Rekordmedlem

För ljudet kan du använda en mixer eller en monitorkontroller, ev kan det finnas nått försteg som passar.
https://www.behringer.com/product.html?modelCode=P0BK8
https://www.behringer.com/product.html?modelCode=P0E87

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

3 DP + 1 HDMI vet jag inte om det finns, men hittade följande
https://www.amazon.com/dp/B09ZTT429Z/

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Får kanske tänka om och bara skaffa något för ljudet och köra en dual boot istället då. Hade varit skönt att slippa stänga av maskinen varje gång man hoppar mellan dem men vill ju inte lägga sjuka summor på att slippa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TS1997:

Tack för snabba svar! Får kanske tänka om och bara skaffa något för ljudet och köra en dual boot istället då. Hade varit skönt att slippa stänga av maskinen varje gång man hoppar mellan dem men vill ju inte lägga sjuka summor på att slippa.

Ofta går det också att använda fjärrskrivbord om datorerna är på samtidgt,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ofta går det också att använda fjärrskrivbord om datorerna är på samtidgt,

Det är ju sant, har inte testat eller tänkt på det. Har testat köra via VM med Virtualbox, VMWare och Hyper-V men ingen av dessa fungerar bra nog för mig, därav anledningen till att jag ville hitta annan lösning. Minns inte vilken som var vilken nu men två var alldeles för långsamma och hängde sig hela tiden och den sista som var snabb hade problem med att hela GUIt laggade och det såg ut som att jag körde typ 10Hz skärmar.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att bara koppla in datorerna samtidigt till olika inputs på skärmarna, sen köra en switch för ljud + USB? Så kör jag här hemma.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TS1997:

Det är ju sant, har inte testat eller tänkt på det. Har testat köra via VM med Virtualbox, VMWare och Hyper-V men ingen av dessa fungerar bra nog för mig, därav anledningen till att jag ville hitta annan lösning. Minns inte vilken som var vilken nu men två var alldeles för långsamma och hängde sig hela tiden och den sista som var snabb hade problem med att hela GUIt laggade och det såg ut som att jag körde typ 10Hz skärmar.

Virtuella datorer är nått annat än fjärrskrivbord. fjärrskrivbord brukar funka bra för det mesta förutom för snabba spel och videotittande.
behöver man ha maximal bildprestanda går det kanske att växla monitor fysiskt men koppla tangentbord och mus via tex Synergy eller använda Logitech Flow om man har deras kompatibla prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Virtuella datorer är nått annat än fjärrskrivbord. fjärrskrivbord brukar funka bra för det mesta förutom för snabba spel och videotittande.
behöver man ha maximal bildprestanda går det kanske att växla monitor fysiskt men koppla tangentbord och mus via tex Synergy eller använda Logitech Flow om man har deras kompatibla prylar.

Eller Mouse Without Borders

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Marknaden för KVM-switchar är rätt dåligt och både att köra primära maskiner virtuellt eller med fjärrskrivbord går bort för mig också då det medför kompromisser i både grafik och ljud samt latency för mus till och med.

Jag körde förr med klassisk KVM men gick över till att köra allt i skärmen istället i och med att höga upplösningar dök upp som KVM-switchar inte hanterade då.

Både Eizo och Dell skärmar med flera USB upstream-portar så att man kan använda skärmen som KVM-switch när man växlar mellan Inputs. Då HDMI/Display-port även hanterar ljud så kan man använda line-out på skärmen för att köra ljudet vidare. Dell 3419/4919 har säkert fått efterföljare också, inte koll på modell-namnen för Eizo. Jag kör med en Dell U3419w numera som jag varit nöjd med förutom kontrasten och att den är rundad. Dessa skärmar inte bäst på allt annat, så det är en kompromiss.

Den lösningen jag funderar på att migrera till däremot är en vanlig USB-switch för tangentbord/mus och ta in ljud/bild via capture cards till den primära datorn. Hur bra det blir återstår att se.