Kan inte skicka MMS med Samsung Galaxy S21 FE

Permalänk

Kan inte skicka MMS med Samsung Galaxy S21 FE

Hej! Jag skaffade mig nyligen en Samsung Galaxy S21 FE, och skulle skicka ett MMS nu för första gången... det verkar dock inte funka då den bara fastnar på ''skickar''. Är det något nytt eller annorlunda med Android 12, där jag faktiskt MÅSTE ha mobildata aktiverat för att kunna skicka MMS eller vadå? Fy fan vad dåligt, i så fall... Eller kan det vara något konstigt med mina SMS/MMS inställningar kanske?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Boomer112:

Hej! Jag skaffade mig nyligen en Samsung Galaxy S21 FE, och skulle skicka ett MMS nu för första gången... det verkar dock inte funka då den bara fastnar på ''skickar''. Är det något nytt eller annorlunda med Android 12, där jag faktiskt MÅSTE ha mobildata aktiverat för att kunna skicka MMS eller vadå? Fy fan vad dåligt, i så fall... Eller kan det vara något konstigt med mina SMS/MMS inställningar kanske?

Du kan ju kolla så APN:en är rätt. Vad har du för operatör?
Är det första gången någonsin du skickar MMS eller första gången på den nya telefonen?

Telefonen behöver en uppkoppling till internet men tror inte den behöver specifikt mobildata

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Hej! Jag skaffade mig nyligen en Samsung Galaxy S21 FE, och skulle skicka ett MMS nu för första gången... det verkar dock inte funka då den bara fastnar på ''skickar''. Är det något nytt eller annorlunda med Android 12, där jag faktiskt MÅSTE ha mobildata aktiverat för att kunna skicka MMS eller vadå? Fy fan vad dåligt, i så fall... Eller kan det vara något konstigt med mina SMS/MMS inställningar kanske?

har inte MMS alltid krävt mobildata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

har inte MMS alltid krävt mobildata?

Jo.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Hej! Jag skaffade mig nyligen en Samsung Galaxy S21 FE, och skulle skicka ett MMS nu för första gången... det verkar dock inte funka då den bara fastnar på ''skickar''. Är det något nytt eller annorlunda med Android 12, där jag faktiskt MÅSTE ha mobildata aktiverat för att kunna skicka MMS eller vadå? Fy fan vad dåligt, i så fall... Eller kan det vara något konstigt med mina SMS/MMS inställningar kanske?

kolla så sim kortet funkar, morsan hade samma problem, visade sig att sms/mms funktionen inte funka i den gamla nallen heller längre, å jag som dona som en dåre med alla inställningar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Du kan ju kolla så APN:en är rätt. Vad har du för operatör?
Är det första gången någonsin du skickar MMS eller första gången på den nya telefonen?

Telefonen behöver en uppkoppling till internet men tror inte den behöver specifikt mobildata

Det är första gången jag skickar MMS på nya telefonen bara. På min förra Oneplus 7T så skickades MMS felfritt utan att den sa typ ''aktivera mobildata för att skicka MMS''. APN inställningarna har jag ingen aning om hur man får fram på denna telefon, men fick precis reda på det i skrivande stund. Jag har Vimla förresten, och jag kollade precis upp deras rekommenderade APN inställningar eller hur man nu säger.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av DST:

kolla så sim kortet funkar, morsan hade samma problem, visade sig att sms/mms funktionen inte funka i den gamla nallen heller längre, å jag som dona som en dåre med alla inställningar.

Ja, alltså... jag gissar på att sim-kortet funkar då vanliga sms skickas felfritt.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

MMS har alltid krävt mobildata eller WiFi.

Har du tele2 så skicka ett blankt sms till 123, Vet att de har haft bekymmer de senaste 2 veckorna och att APN inställningar behövdes installeras igen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

har inte MMS alltid krävt mobildata?

Skrivet av 2000+:

Det beror på vad man menar… I sig har det krävt någon form av datauppkoppling, men inte nödvändigtvis data i bemärkelsen att det kostat separat datatrafik (tänk äldre abonnemang utan fri eller ingående datatrafik). Risken är väl att nyare telefoner helt enkelt bara buntar ihop rubbet för ”folk har ändå mobildata påslaget”.

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

MMS har alltid krävt mobildata eller WiFi.

Har du tele2 så skicka ett blankt sms till 123, Vet att de har haft bekymmer de senaste 2 veckorna och att APN inställningar behövdes installeras igen

Hmm ok, det är Vimla jag har som tur är som använder Telenors nät och hos dom verkar det inte vara störningar eller så. Inte heller hos Vimla själva, vad jag vet.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Boomer112:

Hmm ok, det är Vimla jag har som tur är som använder Telenors nät och hos dom verkar det inte vara störningar eller så. Inte heller hos Vimla själva, vad jag vet.

Det är APN du måste fixa.
Det brukar paja varje gång jag får en uppdatering på mobilen med Vimla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är APN du måste fixa.
Det brukar paja varje gång jag får en uppdatering på mobilen med Vimla.

Jaså... jaha! Med ''fixa'' så gissar jag på att du bara menar att jag ska ta bort mina nuvarande APN inställningar då och skriva in dom igen?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Boomer112:

Jaså... jaha! Med ''fixa'' så gissar jag på att du bara menar att jag ska ta bort mina nuvarande APN inställningar då och skriva in dom igen?

Gör det Vimla säger att du ska göra enligt deras FAQ.
Det är en APN för MMS och en APN för vanlig data.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Gör det Vimla säger att du ska göra enligt deras FAQ.
Det är en APN för MMS och en APN för vanlig data.

Yes, men precis. Tack!

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro