Permalänk

Råd för inköp av ny router och wifi

Behöver lite hjälp med att uppgradera nätverket hemma. Bor i hus på ca 135 kvm med en betongvägg mitt i. Har idag en Apple Airport Extreme med 802.11 ac och den har svårt att nå till alla rum. Har barn som börjat spela en del och därför viktigt med bra hastighet och liten latens i fler rum än tidigare.

Jag funderar på att köra en powerline lösning där man förlänger nätverket via elkablarna men hade då velat få ett WiFi mesh på samma gång från powerline adaptrarna. Vad jag förstått borde nedanstående produkter funka för detta.

Finns det förslag på någon bättre lösning eller skulle detta fungera?

https://www.tp-link.com/se/home-networking/wifi-router/archer...
https://www.tp-link.com/se/home-networking/powerline/tl-wpa86...

Om nätverket inte skulle nå till ett visst rum kan man ju isåfall bygga ut med en till powerline adapter och få en trådad anslutning till t.ex. speldator.

Permalänk

Min erfarenhet av nätverk via elnätet (förvisso för några år sen) är rätt dålig. Däremot, en wifi-router med stöd för WIFI6 är tämligen fantastisk om man har hårdvara som stöder WIFI6.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Säkerställ att du har möjlighet att testa och lämna tillbaka om du ska testa powerline. Det fungerar väldigt varierande beroende på hur elen och faserna i huset är uppbyggt.

Ska du köra mesh är det såklart att föredra kabel mellan varje mesh-enhet, men du kan säkert få tillfredställande prestanda även om du skulle köra dem helt trådlöst.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Supermange_J:

Behöver lite hjälp med att uppgradera nätverket hemma. Bor i hus på ca 135 kvm med en betongvägg mitt i. Har idag en Apple Airport Extreme med 802.11 ac och den har svårt att nå till alla rum. Har barn som börjat spela en del och därför viktigt med bra hastighet och liten latens i fler rum än tidigare.

Jag funderar på att köra en powerline lösning där man förlänger nätverket via elkablarna men hade då velat få ett WiFi mesh på samma gång från powerline adaptrarna. Vad jag förstått borde nedanstående produkter funka för detta.

Finns det förslag på någon bättre lösning eller skulle detta fungera?

https://www.tp-link.com/se/home-networking/wifi-router/archer...
https://www.tp-link.com/se/home-networking/powerline/tl-wpa86...

Om nätverket inte skulle nå till ett visst rum kan man ju isåfall bygga ut med en till powerline adapter och få en trådad anslutning till t.ex. speldator.

Längesen jag körde powerline nu men min erfarenhet från den tiden var att det var betydligt mer frustrerande än jobbet med att dra fysisk nätverkskabel, som jag försökte undvika. Stor elmotor (köksmaskin eller dammsugare) på samma säkring? Omedelbara latensspikar. Sändaradaptern på en säkring och mottagaren på en annan? Värdelös signal.

Kan du inte dra ethernetkabel, satsa då hellre på bättre meshsystem med multipla radion och möjlighet till backhaul över en av dessa. Det lägger på en del latens men det blir åtminstone ganska konsekvent.
Jag har tyvärr inga konkreta produktrekommendationer.

Permalänk
Medlem

Köp den här i stället, stor sannolikthet att den klarar av att täcka hela huset med god trådlös täckning!
Betydligt högre trådlös kapacitet / bandbredd vs en AX1500-router. Går givetvis att bygga Mesh här också om det skulle behövas.

Asus TUF Gaming AX5400:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346
https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

Permalänk

som tidigare sagt så kan power line va lite hit or miss om det kommer fungera bra.

för bästa funktion så bör installationen vara relativt fräsh hälst på denna sidan kravet om jordade eluttag i alla rum.
(har visserligen lyckats köra på ledningar sen tidigt 1900tal med gott resultat så är det bara bra kontakt överallt så kan det även fungera på uråldriga ledningar...)

alla enheterna ska sitta på samma fas (moderna enheter kan hoppa mellan faserna men blir oftast ganska mycket sämre i många fall näst intill oanvändbart) inte att förväxla med samma avsäkring för det kvittar.

räkna med ping i stil med ADSL ungefär typ 50+ms minst så ingen fiber ping på typ 2ms eller nått sånt är förväntat.
dock oftast bättre än wifi...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som tidigare sagt så kan power line va lite hit or miss om det kommer fungera bra.

för bästa funktion så bör installationen vara relativt fräsh hälst på denna sidan kravet om jordade eluttag i alla rum.
(har visserligen lyckats köra på ledningar sen tidigt 1900tal med gott resultat så är det bara bra kontakt överallt så kan det även fungera på uråldriga ledningar...)

alla enheterna ska sitta på samma fas (moderna enheter kan hoppa mellan faserna men blir oftast ganska mycket sämre i många fall näst intill oanvändbart) inte att förväxla med samma avsäkring för det kvittar.

räkna med ping i stil med ADSL ungefär typ 50+ms minst så ingen fiber ping på typ 2ms eller nått sånt är förväntat.
dock oftast bättre än wifi...

50ms på powerline? Snarare 5-7 senast jag körde i en gammal lägenhet.

Permalänk

Tack för hjälp och tips. Tänker satsa på en Asus TUF Gaming AX5400 och sen köpa en till om behov finns.