Följ Nvidias Geforce-sändning klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Tyvärr rackarns tråkiga priser även denna generation. Svårt för mig som lirar 5-10h i veckan att lägga så mycket pengar på ett grafikkort. PC-spelande har blivit en lyx-hobby..

Ah jo, men om du verkligen bara spelar på det behöver du egentligen inte de nya 3090 och 3090 ti ligger nu på många ställen på något mellan 14k - 16k och är betydligt mer värd än nya 3080.

Sen får du tänka hur många spel med dlss kör du idag? Sen hur mycket bryr du dig om ray tracing. Om inte kan du lätt ta ett lägre kort på 3000 serien.

De stora korten i 4000 serien är ju mer för de som spelar och arbetar med krävande renderingar, med mer.

Ska man bara spela behöver de flesta inte så starka, bättre också att ligga på runt 70-60 serien och byta varje generation istället då. Då får du de nyaste sakerna hela tiden och kan sälja dina delar innan de blir allt för slitna. I alla fall så jag ser det, sitter med en 1080 fortfarande och jämfört med min bror som har en 3070 är det ingen större skillnad för oss i spel.

Själv vill jag dock gärna ha ett starkare för jag gillar att leka med 3d program och hittills är 3090 de enda som kan snyggt live rendera så det går snabbare att se vad man arbetar med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Illa tvungen? Vem tvingar dig? Hört talas om konsumentmakt?

Jag lägger ner väldigt mycket pengar på mina hobbies men någonstans finns det gränser. Man ska inte behöva ta ett banklån för att köpa nytt grafikkort, då har det verkligen gått för långt. Det är ändå inte många år sedan ett high-end kostade 5-6000 och nu är vi uppe på 20000+. Det är galet.

Min poäng var dock mer att även fanboys borde faktiskt låta bli köpa för att skicka signalen att detta inte är acceptabelt. Tyvärr kommer de inte göra det och alla, inklusive dem, blir förlorarna medan Jensen gnuggar händerna och fnissar åt "dumma" gamers som bara betalar.

Du missförstog nog. Har du höga krav så ÄR du tvungen att köpa highend.

Permalänk
Medlem

Förstås höga priser i SEK, men man får ta hänsyn till att en dollar kostar oss ca 25% mer än när 3000-serien släpptes. Priset kommer dessutom säkert sjunka rätt snabbt när lagret av 3000-serien tynar. Höga priser nu för att få sålt lagret, sedan mer normalpris för att vara mer konkurrenskraftiga, tror jag i alla fall. Februari-mars kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du missförstog nog. Har du höga krav så ÄR du tvungen att köpa highend.

Nej, jag missförstod inget. Nej, du ÄR inte tvungen. Du kan inbilla dig att du är det men lik förbaskat är du inte det i slutändan. nvidia däremot vill du ska tycka du är tvungen så att du köper oavsett.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Är det bara jag som reagerar på hur trött presentationen var? När jag jämför med hur de trummade på och körde stenhårt med Ampere så kändes detta som en någon slags bisats. Pyspunka.

Knappt 20 min för att snacka om RTX 4000-serien och resten bara en massa utfyllnad för att snacka om hur Ray Tracing och DLSS fungerar för femtioelfte gången i ordningen. Omniverse-dravel och sen nästan tjugo minuter kring samarbete med Deliotte.

Ridå, mörker.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag saknar info om spelprestanda utan DLSS mot gamla serien?

sa han inte att det var 25%, då är det för lite .skulle det var runt 60 % ? mellan 390 och 490

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Nej, jag missförstod inget. Nej, du ÄR inte tvungen. Du kan inbilla dig att du är det men lik förbaskat är du inte det i slutändan. nvidia däremot vill du ska tycka du är tvungen så att du köper oavsett.

Du förstår fortfarande inte men det är okej.

Givetvis kan du ignorera de nya produkterna men då får du inte heller topp-prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Är det bara jag som reagerar på hur trött presentationen var? När jag jämför med hur de trummade på och körde stenhårt med Ampere så kändes detta som en någon slags bisats. Pyspunka.

Knappt 20 min för att snacka om RTX 4000-serien och resten bara en massa utfyllnad för att snacka om hur Ray Tracing och DLSS fungerar för femtioelfte gången i ordningen. Omniverse-dravel och sen nästan tjugo minuter kring samarbete med Deliotte.

Ridå, mörker.

Kan inte annat än instämma. Vill nog gå så långt och påstå att Uutiset sannolikt hade lockat mer, och då förstår jag inte finska.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du förstår fortfarande inte men det är okej.

Givetvis kan du ignorera de nya produkterna men då får du inte heller topp-prestanda.

Jag förstår precis vad du menar, får snarare känslan av att du inte förstår. Jag säger bara att du lurar dig själv genom att tro du måste. Man kan vara extrem entusiast utan att ha de dyraste och värsta alternativen. Som jag skrev tidigare, du går precis i den fälla som Jensen vill du ska gå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Älskade all information om Omniverse, ska bli jättekul att koppla ihop mitt riktiga liv med Omniverse. Omniverse är lite som metaverse, men mycket mer omni. Och är det något jag älskar så är det omni och verse, mer än meta och verse.

/s

Visa signatur

XBL: Framfart Steam: Flanders_one
Reserverad för alla felstavningar eller grammatiska fel som kan uppstå.

Permalänk
Medlem

Ska bli trevligt att uppgradera
4090 är en bra kandidat mot mitt 3080 12GB.

3080 får ta plats i htpcn.

Älskar nysläpp och är taggad.

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda, om den stämmer. Det som är mindre imponerande är priserna. Det gör mig ännu mer säker på att ett kort i 3000-serien är mer rätt för mig och min plånbok.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Hade de inte kunnat kalla dem för 4080ti 16GB och 4080 12GB i alla fall? Helt uppenbart totalt olika kort både sett till cuda cores och minnesbandbredd

Det kommer ju en 4080 ti senare. De ska bara vänta typ ett år!

Permalänk

Man kanske skall köpa ett Steam deck i stället och skippa gamingdatorn eftersom den skulle landa på 35-40 lök

Permalänk
Medlem

Har blivit hysteri angående grafikkort. skillnaden i visuell bild mellan ultra instämning och standard är knappt synbar om du inte letar.

jag har 3090 grabben har AMD 6600 kort jag kör 4K han 2K. Första kommentaren från honom har du betalat så mycket för att få så lite/ ingen skillnad i spelupplevelse. Tyvärr måste jag hålla med skillnaden är minimal inte värt prisskillnaden. (och då betalade jag ändå "bara" 10`000kr för mitt 3090)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Är det bara jag som reagerar på hur trött presentationen var? När jag jämför med hur de trummade på och körde stenhårt med Ampere så kändes detta som en någon slags bisats. Pyspunka.

Knappt 20 min för att snacka om RTX 4000-serien och resten bara en massa utfyllnad för att snacka om hur Ray Tracing och DLSS fungerar för femtioelfte gången i ordningen. Omniverse-dravel och sen nästan tjugo minuter kring samarbete med Deliotte.

Ridå, mörker.

Mottagandet verkar även matcha tröttheten. Den här tråden är bara 8 sidor, vilket känns rätt lite när en ny GPU-generation presenteras. Verkar även vara ovanligt få som är köpsugna, fast det är såklart svårt att avgöra.

Antingen har Nvidia fått en riktigt sur deal med TSMC eller så är de rätt tondöva. Folk är ju uppenbarligen rätt trötta på höga priser. Förra generationen drevs på av kryptobrytning vilket denna inte ser ut att göra. Samtidigt är alla åtskilliga tusenlappar i månaden fattigare.

Jag tror inte det här kommer bli någon lyckad lansering, trots att korten och tekniken ser ut att vara riktigt bra.

Permalänk
Hedersmedlem

@DasIch Det är ju 16 sidor till här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1672002-nvidia-avtacke...

Poängen ändras ju dock inte. Håller med om att ovanligt få verkar köpsugna, men det är väl knappast konstigt. Det enda som är lockande i mina ögon är väl RTX 4090, men det är alldeles för dyrt. Halva priset så skulle det potentiellt bli ett köp.

Hoppas att de säljer dåligt nog att NVIDIA tvingas ändra taktik...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du missförstog nog. Har du höga krav så ÄR du tvungen att köpa highend.

Ja nu har jag utvecklat sådan raffinerad smak för whisky att jag är tvungen att köpa flaskor som kostar minst 700 kr…

Jäkla aber är vad det är. 😪