Blåst av proshop och/eller Samsung support

Permalänk
Medlem

Blåst av proshop och/eller Samsung support

Hej

Min Fru fick ett par galaxy earbuds.
Efter några veckor så låter det knappt ur den högra earbuden.

Gör då en reklamation till Proshop där de införskaffades. Efter ca två veckor återkommer de och säger att att de inte har underhållits enligt instruktioner och skickar två bilder på "några earbuds" som ser ut att vara drängta i vasselin eller något. "detta kommer då egentligen från samsung supporten" Men det är helt uppenbart för mig att någon har kladdad på något så de ska se så smuttsiga ut som möjligt. Blev lite chokad när jag såg bilderna, eftersom jag vet att jag inte skickade in dem i detta skick.

Det är ju bakom gummit som man har i örat, som bilderna visar att de är helt kladdiga, detta är helt omöjligt att det skulle kunna vara så, samt att de skulle sett ut så när jag skicka in dem.

Har någon varit med om något liknande?
Har givetvis mailat Proshop support och sagt att detta kan ej vara mina earbuds, men saknar ju såklart bevis för det. Det är blir ju ord mot ord.

Skulle vara kul och veta om någon annan råkar ut för samma sak och detta är något som de satt i system.

mvh

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk

under reklamationstiden upp till första 6 månaderna så är det reparatören som har bevisbördan att varan misskötts.

och iom att du redan kontaktat dem om att det inte är skicket du skickade in dem i så blir det ju deras problem att bevisa att det var så de såg ut när de anlände hos dem.

sen är jag inte förvånad proshop har väl lite ryckte om att strula vid just garanti och reklamationsärenden.

men vill de inte ge sig så får du väl kontakta allmänna reklamations nämnden och se vad man kan göra i denna situationen.

vill gärna se bilden på detta för låter på din beskrivning för dumt för att äns vara sant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

På ett eller annat sätt måste det ju gå att se serienumret på dessa earbuds och jämföra med det som gissningsvis står på kartongen om du har kvar den.
Är kartongen medskickad eller kastad blir det ju lite klurigare dock, men är åtminstone ett förslag.

Däremot är det nog aldrig hälsosamt att anta att ett stort företag och deras verkstad sätter i system att medvetet lura folk. Det hade inte varit hållbart särskilt länge. Verkstäderna VILL utföra reparationer, det är vad de tjänar pengar på från Samsung.

Om felet inte ligger hos dig så är det troligtvis ett mänskligt misstag, var sympatisk och trevlig så brukar det lösa sig.

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag inte kommentera på någons hantering i ärendet eller hur dessa specifika hörlurar ser ut utan att ha sett bilder på dem, men utifrån erfarenhet med stora mängder reklamationer av in-ear hörlurar av alla sorter så låter det som fuktigt öronvax samt nedbruten hud som har blandats ut med med svett och oljor från huden, det kan lätt se ut som just vaselin. Har man lite fuktigt öronvax så kan det tränga sig in mer än man tror på kort tid, speciellt om man använder hörlurarna vid t.ex. träning.

Detta har en tendens att tränga sig in i ljudkammaren hur man än gör och kan vara lite knepigt att få bort beroende på konstruktionen av hörlurarna, det är inte alltid det syns från utsidan, utan det är ofta först när man tar bort silikon-plupparna. Men det leder nästan alltid till att volymen just sänks för att sedan tystna helt med tiden desto mer smuts som blir inpressat. Det är lite knepigt, personligen så brukade jag avhjälpa det på ex som kom in som goodwill förutsatt att de inte var flera år gamla och extremt välanvända, men rent tekniskt sett så kan det väl anses vara handhavande om än oavsiktligt och ovetande. Nu gillar jag varken ProShop eller Samsung något vidare när det kommer till support men jag tvivlar på att de skulle försöka få hörlurarna att se värre ut än vad de var vid inskickning.

Generellt sett försöker man ta bort det ytliga så gott det går och ev. lösa upp smuts som kan ha fastnat i ett filter, om detta inte går eller är tillgängligt så är det ultraljudstvätt som gäller, men det kan bli ett problem när det kommer till modeller med aktiv elektronik.

Om det på just denna modell finns löstagbara filter för att underlätta rengöring så bör det inte vara några konstigheter att ordna själv utifall att verkstaden skulle vägra, om det skulle vara fasta filter så hade jag kontrat med att de inte rimligtvis går att undvika att öronvax samlas upp och täpper igen med tiden och att de bör åtgärda felet med tanke på dess ålder samt konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

under reklamationstiden upp till första 6 månaderna så är det reparatören som har bevisbördan att varan misskötts.

Numer har säljaren bevisbördan under de första 2 åren (förr var det 6 månader) efter köpet (https://lagen.nu/2022:260#K4P17S1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Nu tänker jag inte kommentera på någons hantering i ärendet eller hur dessa specifika hörlurar ser ut utan att ha sett bilder på dem, men utifrån erfarenhet med stora mängder reklamationer av in-ear hörlurar av alla sorter så låter det som fuktigt öronvax samt nedbruten hud som har blandats ut med med svett och oljor från huden, det kan lätt se ut som just vaselin. Har man lite fuktigt öronvax så kan det tränga sig in mer än man tror på kort tid, speciellt om man använder hörlurarna vid t.ex. träning.

Detta har en tendens att tränga sig in i ljudkammaren hur man än gör och kan vara lite knepigt att få bort beroende på konstruktionen av hörlurarna, det är inte alltid det syns från utsidan, utan det är ofta först när man tar bort silikon-plupparna. Men det leder nästan alltid till att volymen just sänks för att sedan tystna helt med tiden desto mer smuts som blir inpressat. Det är lite knepigt, personligen så brukade jag avhjälpa det på ex som kom in som goodwill förutsatt att de inte var flera år gamla och extremt välanvända, men rent tekniskt sett så kan det väl anses vara handhavande om än oavsiktligt och ovetande. Nu gillar jag varken ProShop eller Samsung något vidare när det kommer till support men jag tvivlar på att de skulle försöka få hörlurarna att se värre ut än vad de var vid inskickning.

Generellt sett försöker man ta bort det ytliga så gott det går och ev. lösa upp smuts som kan ha fastnat i ett filter, om detta inte går eller är tillgängligt så är det ultraljudstvätt som gäller, men det kan bli ett problem när det kommer till modeller med aktiv elektronik.

Om det på just denna modell finns löstagbara filter för att underlätta rengöring så bör det inte vara några konstigheter att ordna själv utifall att verkstaden skulle vägra, om det skulle vara fasta filter så hade jag kontrat med att de inte rimligtvis går att undvika att öronvax samlas upp och täpper igen med tiden och att de bör åtgärda felet med tanke på dess ålder samt konstruktion.

Att in-ear hörlurar skulle skadas av att vara i öronen låter inte som handhavandefel enligt mig. Det är som att hävda vattenskada på en elektrisk tandborste för att man har den i munnen. Givetvis kletar öronvax till hörlurarna, men om detta leder till en permanent skada snarare än något man lätt kan ta bort så rör det sig om felaktig konstruktion.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Att in-ear hörlurar skulle skadas av att vara i öronen låter inte som handhavandefel enligt mig. Det är som att hävda vattenskada på en elektrisk tandborste för att man har den i munnen. Givetvis kletar öronvax till hörlurarna, men om detta leder till en permanent skada snarare än något man lätt kan ta bort så rör det sig om felaktig konstruktion.

Vi är på samma bana, menar självklart inte att de ska skadas av normal användning. Men likväl som att din elektriska tandborste ska göras rent på rätt sätt och inte läggas i ett vattenbad varje natt, så ska hörlurarna rengöras utifrån hur de används, och i detta fallet hur pass mycket öronvax användaren producerar.

Permalänk
Medlem

Så om du korkar igen hörluren med öronvax så är det en felaktig konstruktion?

Håll öronen och hörlurarna rena istället 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickzter:

Så om du korkar igen hörluren med öronvax så är det en felaktig konstruktion?

Håll öronen och hörlurarna rena istället 😊

Om hörlurarna är konstruerade så att öronvax orsakar en permanent skada, ja absolut.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om hörlurarna är konstruerade så att öronvax orsakar en permanent skada, ja absolut.

Fast de låter ju som att det är lägre ljud i ena hörluren pga att öronvax blockerar gången...?

Edit: står garanterat i manualen hur man ska rengöra dem och hur ofta. Att folk inte läser de å andra sidan är en annan sak

Permalänk
Medlem

Här kommer länk direkt ifrån samsung på budesen

https://rma.blob.core.windows.net/rma-images/492230_3dd68cc6-...
https://rma.blob.core.windows.net/rma-images/492230_f2dfd325-...

Fick detta som svar precis. Efter jag påpekat att detta kan ej vara mina hörlurar.

Här kommer svaret från vår service.

Det är bilder från insidan av hörlurarna, de tog nog av en del och därför ser det ut som att det är andra hörlurar än dina.

Trevlig dag!

De har ju bara tagit av gummit, vilket jag också gjorde innan jag skicka in dem. Aldrig att jag skulle skickat in dem i de skicket. jag gjorde rent gummit lite, men eftersom de är så nya behövde jag inte röra själva hörluren eftersom de var rena.
Detta är helt sjukt.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Intressant anekdot bara: jag har haft ett antal olika true wireless in-ear lurar de senaste åren, och ALLA har gett sig tillslut genom att ena hörluren output:ar avsevärt lägre ljud, precis som du beskriver.

Olika märken och prisklasser allihopa, dock inte lyx lyx varianter, isf hade jag reklamerat tills jag föll av pinnen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Fick detta som svar precis. Efter jag påpekat att detta kan ej vara mina hörlurar.

Det är bilder från insidan av hörlurarna, de tog nog av en del och därför ser det ut som att det är andra hörlurar än dina.

Trevlig dag!

De har ju bara tagit av gummit, vilket jag också gjorde innan jag skicka in dem. Aldrig att jag skulle skickat in dem i de skicket. jag gjorde rent gummit lite, men eftersom de är så nya behövde jag inte röra själva hörluren eftersom de var rena.
Detta är helt sjukt.

Tråkigt men något jag lärt mig av erfarenhet är att ska jag skicka iväg en pryl på lagning etc så ritar jag upp en markering som kan identifiera enheten men också tar bilder / video vid nedpackning för att kunna bevisa skick innan den lämnats till post eller butik.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tråkigt men något jag lärt mig av erfarenhet är att ska jag skicka iväg en pryl på lagning etc så ritar jag upp en markering som kan identifiera enheten men också tar bilder / video vid nedpackning för att kunna bevisa skick innan den lämnats till post eller butik.

Ja, nu har man ju lärt sig att det är det man skall göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Trevlig dag!

Detta är helt sjukt.

Det ser onekligen ut som det jag beskrivit tidigare, dock långt ifrån så illa som det lät. Jag kan verkligen tycka att de bör ordna det på goodwill med tanke på enhetens ålder.

Har de gett dig några alternativ för att åtgärda det hela? Annars hade jag ödmjukt frågat om de kan göra något, och som sagt påpeka hur pass nya hörlurarna är.

Permalänk
Medlem

Om man vill se om de är dina så borde de sända ut en mac-adress eller liknande då de är bluetooth. Om de nu skulle blandats ihop.

Det är bra att du tar upp det tänker jag, ifall det är flera som råkat ut för det eller har insikt i processen med samsung.

De blir skitiga efter ett tag och behöver rengöras. Beroende på hur mycket vax man producerar och hur mycket de används. Jag har rengjort mina under ljummet vatten, men har inte märkt av att ljudet blivit sämre. Mer rengjort av hygieniska skäl.

På jobbet har jag hjälp några att rengöra sina airpods med IPA och tops. De har enligt ägarna blivit som nya i ljudnivå.