Ny rip [dator som styr 2 st storbildsskrivare]

Permalänk
Medlem

Ny rip [dator som styr 2 st storbildsskrivare]

Ska köpa en ny rip, dator som styr 2 st storbildsskrivare.
Bilderna kan vara uppåt 4x15 meter och datorn ska räkna ut hur den ska blanda färg för varje pixel som printas.

Kommer köra programvara Caldera i linux.
Vi är flera som jobbar mot datorn via remotedesktop.
Någon form av grafik måste kunna visas, 1920x1080 räcker.
Inte kunnat hitta någon info att grafikkortet beräknar något utan CPU och minne som jobbar.
Kör idag på en i5-9400F och 16GB 2666MHz

Största problemet idag är när jag skriver ut stora bilder eller säg en PDF på 15 sidor och varje sida är 2x1 meter så tar hårddiskutrymmet slut medan filen bearbetas och allt stannar.
Så det viktigaste är egentligen att få en större SSD, prestandan för övrigt funkar idag men kommer öka markant med den nya burken.

Datorn ska levereras till företaget som installerar OS och rip-programmet åt mig, och för att minimera deras tid de fakturerar så undrar jag om komponenterna jag plockat ihop bör funka bra ihop.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/g9MHAYcWlH-MU7xNuDnI3YKFePA/rip

Permalänk
Medlem

Du behöver en 10900k för att styra ett par skrivare?

Låter som du egentligen kan köpa en i3 och skippa graffikkort helt, se till att moderkortet har HDMI eller DP-utgång och CPU är en modell med iGPU.

Och om du måste a dedikerad GPU så bör du köra AMD eller Intel Arc på Linux,

Och om du måste ha en i9 så får du köpa fetare fläkt, den där är underdimensionerad, minst 120mm.

Och varför 3 generationer gammal plattform?

Permalänk
Rekordmedlem

Den ser otroligt överrdimensionerad ut för att vara en skrivarserver, troligen räcker en RPI och blir över och då sparar du 21000 kr jämfört med den där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du behöver en 10900k för att styra ett par skrivare?

Låter som du egentligen kan köpa en i3 och skippa graffikkort helt, se till att moderkortet har HDMI eller DP-utgång och CPU är en modell med iGPU.

Och om du måste a dedikerad GPU så bör du köra AMD eller Intel Arc på Linux,

Och om du måste ha en i9 så får du köpa fetare fläkt, den där är underdimensionerad, minst 120mm.

Det är två stycken Epson 80600, storbildsskrivare, printar 1600mm bredd.

11900, är det nyaste CPUn?

De fick inte igång den interna grafiken på den föra rippen så därför ett grafikkort, men ska byta till AMD om det funkar bättre med linux.

Permalänk
Medlem

Hur stora är filerna?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peterboxy:

Det är två stycken Epson 80600, storbildsskrivare, printar 1600mm bredd.

Men du ska väl bara överföra data till dem och inte utföra bildbehandling ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Peterboxy:

Det är två stycken Epson 80600, storbildsskrivare, printar 1600mm bredd.

11900, är det nyaste CPUn?

De fick inte igång den interna grafiken på den föra rippen så därför ett grafikkort, men ska byta till AMD om det funkar bättre med linux.

Hej, tryckare här. Fiery XF eller vilket program ska du använda?

Tro mig, att rippa filerna är inte problemet för maskinen, det är mest ram du behöver och ssd, vilket du verkar satsa på.
Jag körde förut på en gammal xeon 4kärnig från 2010 på mina SureColor SC-P9000, det var tempfiler som gjorde det lite jobbigt så stor disk och ram.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du ska väl bara överföra data till dem och inte utföra bildbehandling ?

All bildbehandling gör jag på arbetsdatorn.

Rippen ränkar bara ut vilken färgblandning varje pixlar i bilden ska ha och det kan vara bilder som är uppåt 4x15 meter så det mycket data som ska behandlas, det blir stora filer.

Kraften behöver jag, är att det funkar bra med linux jag vill vara säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Hej, tryckare här. Fiery XF eller vilket program ska du använda?

Tro mig, att rippa filerna är inte problemet för maskinen, det är mest ram du behöver och ssd, vilket du verkar satsa på.
Jag körde förut på en gammal xeon 4kärnig från 2010 på mina SureColor SC-P9000, det var tempfiler som gjorde det lite jobbigt så stor disk och ram.

Vi kör Caldera, jag har inte det mest organiserade arbetsflödet och spar mycket jobb på rippen, därav den stora SSDn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peterboxy:

All bildbehandling gör jag på arbetsdatorn.

Rippen ränkar bara ut vilken färgblandning varje pixlar i bilden ska ha och det kan vara bilder som är uppåt 4x15 meter så det mycket data som ska behandlas, det blir stora filer.

Kraften behöver jag, är att det funkar bra med linux jag vill vara säker på.

Datorn ska alltså inte bara överföra datan utan göra en del av beräkningarna som normalt görs av skrivaren men finns det stöd för att utföra dem på grafikkort eller vad fyller det för funktion ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ser inte att en simpel raspberry pi 3 eller 4 inte skulle kunna fixa det där?

du behöver
1. https://www.amazon.se/-/en/dp/B0899VXM8F/ref=sr_1_5?keywords=...
2. https://www.amazon.se/-/en/dp/B07TZ89BT7/ref=sr_1_8?keywords=...
3. https://www.amazon.se/-/en/dp/B07Y825SB8/ref=sr_1_7?crid=3CNT...
4. https://www.amazon.se/-/en/dp/B01N5IB20Q/ref=sr_1_5?crid=2XW1...

optional
nåss case och ev kylfläns.

20k för en skrivarserver känns väldigt overkill...

edit: börja skriva det innan din förklaring av vad den faktiskt skulle göra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Datorn ska alltså inte bara överföra datan utan göra en del av beräkningarna som normalt görs av skrivaren men finns det stöd för att utföra dem på grafikkort eller vad fyller det för funktion ?

Du styr hela utskriften i ett grafiskt gränssnitt så den måste kunna visa grafik, man ställer in material, bredd, stackning, färgkorrigering och massa annat.

Från arbetsdatorn skickas det en PDF, eps eller annan bildfil.

Här kommer en lite uppdaterad med nyare CPU och bytt till AMD

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ytEHAfIF_ryS5WlLo2btDPiTlUo/rip

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt hur beroende den är utav RAM, men XHI skriver ju att det är viktigt, vore det inte bättre att satsa på lite mera kräm typ 3600MHz CL14/16 eller kanske DDR5? Känns lite konstigt att para en så stark CPU med ganska klena minnen.

12900(K) är väl för övrigt det senaste tills nästa vecka då AMD släpper 7000-serien, kan vara värt att se hur den blir om det inte behöver byggas igår.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peterboxy:

Du styr hela utskriften i ett grafiskt gränssnitt så den måste kunna visa grafik, man ställer in material, bredd, stackning, färgkorrigering och massa annat.

Från arbetsdatorn skickas det en PDF, eps eller annan bildfil.

Här kommer en lite uppdaterad med nyare CPU och bytt till AMD

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ytEHAfIF_ryS5WlLo2btDPiTlUo/riphttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/ytEHAfIF_ryS5WlLo2btDPiTlUo/rip

Jo men att visa bild funkar bra med integrerad grafik, kanske till och med bättre än med gamla grafikkort om man har en 4k skärm och inte ska ha det för spel. Du länkar inget AMD system och oavsett det släpper AMD nya prylar nästa vecka och det kan vara vettigt att invänta det släppet om det inte är verklig panik.

Edit: menade du AMD grafikkort ? Men behövs det separat grafikkort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men nyaste 12900 så blir väl allt mycket dyrare CDU,MB och minnen.
I rippen jag har ny var jag tvungen att köpa till ett grafikkort bara för att de inte fick igång den interna grafiken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peterboxy:

Men nyaste 12900 så blir väl allt mycket dyrare CDU,MB och minnen.
I rippen jag har ny var jag tvungen att köpa till ett grafikkort bara för att de inte fick igång den interna grafiken.

Det brukar väl vara tvärt om i Linux att integrerat alltid funkar medans grafikkort ibland strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Feedback: Folk försöker att hjälpa till, och du verkar inte supernöjd med svaren. Tyvärr får man samma kvalitet på råden som kvaliteten på frågan, och din fråga är bristfälligt formulerad. Ingen här kan magiskt veta vad du ska ha för datorn.

Mitt råd är att ta 10 minuter och editera ditt första inlägg och ge folk mer information. Jag vet inte vilken info som är relevant men här är ett par tankar
- Vad har du för dator specs idag?
- Vad använder du för program?
- Vilka komponenter belastas när du "ripar"?
Sen finns det säkert annat som jag inte vet om som är viktigt. Ju mer info du ger desto bättre svar kan du få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Feedback: Folk försöker att hjälpa till, och du verkar inte supernöjd med svaren. Tyvärr får man samma kvalitet på råden som kvaliteten på frågan, och din fråga är bristfälligt formulerad. Ingen här kan magiskt veta vad du ska ha för datorn.

Mitt råd är att ta 10 minuter och editera ditt första inlägg och ge folk mer information. Jag vet inte vilken info som är relevant men här är ett par tankar
- Vad har du för dator specs idag?
- Vad använder du för program?
- Vilka komponenter belastas när du "ripar"?
Sen finns det säkert annat som jag inte vet om som är viktigt. Ju mer info du ger desto bättre svar kan du få.

Bra input, ska göra det.

Permalänk
Medlem

Nu är första inlägget editerat och jag hoppas jag fått med det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Feedback: Folk försöker att hjälpa till, och du verkar inte supernöjd med svaren. Tyvärr får man samma kvalitet på råden som kvaliteten på frågan, och din fråga är bristfälligt formulerad. Ingen här kan magiskt veta vad du ska ha för datorn.

Mitt råd är att ta 10 minuter och editera ditt första inlägg och ge folk mer information. Jag vet inte vilken info som är relevant men här är ett par tankar
- Vad har du för dator specs idag?
- Vad använder du för program?
- Vilka komponenter belastas när du "ripar"?
Sen finns det säkert annat som jag inte vet om som är viktigt. Ju mer info du ger desto bättre svar kan du få.

Hur stora är de där filerna som ställer till problem? En annan sak som är intressant, men som kanske är svårt att ta reda på, är hur pass minnesbunden den här processen är. Det är ju litet avgörande för hur mycket RAM du kan dra nytta av. 32GB är inte så mycket idag, förutom om man bara spelar på datorn.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hur stora är de där filerna som ställer till problem? En annan sak som är intressant, men som kanske är svårt att ta reda på, är hur pass minnesbunden den här processen är. Det är ju litet avgörande för hur mycket RAM du kan dra nytta av. 32GB är inte så mycket idag, förutom om man bara spelar på datorn.

Under tiden filerna rippas och printas så kan det vara mer än 1TB så det kommer alltid vara mer än jag har RAM.

Jag kan köpa en färdigbyggd anpassad just för Caldera som levereras av DELL och då är det 16GB och bara 1TB SSD så jag tror att 32GB ska räcka, plus att DELL-datorn kostar över 30-tusen, ett annat alternativ är Apple Studio men ska jag ha den med 4TB så kommer min firma vara skuldsatt tills jag går i pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Under tiden filerna rippas och printas så kan det vara mer än 1TB så det kommer alltid vara mer än jag har RAM.

Jag kan köpa en färdigbyggd anpassad just för Caldera som levereras av DELL och då är det 16GB och bara 1TB SSD så jag tror att 32GB ska räcka, plus att DELL-datorn kostar över 30-tusen, ett annat alternativ är Apple Studio men ska jag ha den med 4TB så kommer min firma vara skuldsatt tills jag går i pension.

👍 Då låter det som att SSD:n är prioritet #1, precis som du redan antagit.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Kör idag på en i5-9400F och 16GB 2666MHz

Då är det inte så konstigt att ni inte fick den integrerade grafiken att fungera, F-modellerna har nämligen ingen grafik. Om du köper en modell utan F i namnet så bör den integrerade grafiken fungera alldeles utmärkt för era behov, och är vad jag skulle rekommendera till en Linux-maskin som inte har några särskilda behov av grafikprestanda.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Varför inte lägga pengarna på större (massor) ssd och mer ram i burken som finns?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Varför inte lägga pengarna på större (massor) ssd och mer ram i burken som finns?

Skulle kunna sätta in en stor en stor sata-ssd tyvärr ingen m.2-plats, men den har ett par år på nacken och när vi ändå måste ta hit en tekniker för att installera om burken (25 mil enkel resa) så tyckte jag man lika gärna kan passa på att byta den till en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Ska köpa en ny rip, dator som styr 2 st storbildsskrivare.

Bra uppdatering där helt klart!

Random tankar
- Lagras det något viktigt på diskarna långsiktigt? I så fall kan det vara värt att kika in en Raid lösning som backup.
- Datorn borde inte gå särskilt varm med bara CPU; sätt fläktarna ganska lågt så den inte suger in onödigt mycket damm.
- Lägg ett par kronor extra på ett högkvalitets nätagg och moderkort med flera M.2 platser som potentiellt stödjer raid. I slutändan så antar jag att om denna datorn lägger av så är det pengar i förlorad inkomst medan den byts ut. Ett par tusen till för bra nätagg/moderkort kan vara en värd försäkring.
- Det låter som ni arbetar med ganska stora filer, vart kommer de ifrån? Är det viktigt att ha snabbt nätverk för att hämta hem filerna?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag fattar, bäst att ha allt installerat och klart på burken. Det blir fort dyrt om det skiter sig på plats med så långa resor kombinerat med avbrott mm mm

Jag slår ett slag för ett am4 kort med dubbla m2 och snabbt nätverk.
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...
Finns även ett am4 x570 cerater med 10gbe
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Para ihop med exempelvis en AMD 5700g så har du inbyggd grafik och 8/16.
Lägg till m2 ssd (dubbla om behövs) och mycket minne (ECC om behövs). Vill man ha snurrdiskar för lagring/spegling/backup så finns sata portar för det också.

Edit,
https://www.inet.se/kundvagn/visa/jdcHAbQDy_B1umBEnlorhOwxpCI/rip

Ändra minne/diskar efter behov. Jag tänkte en ssd till system och en till cache. Går ju fint med sata ssd till system om man vill ha båda m2 till lite mer krävande saker.
Jag tror detta är overkill för det du ska göra egentligen men… mitt förslag omfördelar dina 20k mot vad jag tror du söker. Bättre nätdel, mer minne, mer disk, snabbare nätverk.

Släpp den där stora luftkylaren du hade som förslag, behövs inte och ställer bara till det vid frakt och hantering. Samma med extern gpu, kan inte se vad den skulle tillföra för dig förutom värme och en komponent till..

Vill man gå over the top med m2 raid så går det fint med detta. Kostar inte många spänn.
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...
Kan vara så att man måste gå på x570 med det, var ett tag sedan jag lekte med ett sådant. Det får man kolla ordentligt isf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra förslag

Ryzen gillar snabba minnen. Två sådana här paket är optimalt:
https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av noxela:

Bra förslag

Ryzen gillar snabba minnen. Två sådana här paket är optimalt:
https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Det stämmer men mest skillnad vid spel antagligen. Nu kostar ju ditt förslag inte mer så det är en no brainer.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Rip-mjukvaror kan vara väldigt speciella.... en av de sakerna jag har med mig från tryckeribranchen

Det är inte bara en liten pdf som ska hanteras. Det blir galna mängder data när man kör storformat. Minns inte hur mycket det var nu men ni kan ju försöka föreställa er vad 4*15 meter i någorlunda hög upplösning landar på. Runt 8 miljarder pixlar i 300dpi (tror inte vi körde så hög upplösning dock).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||