Permalänk
Medlem

Dålig hastighet via 4g router Telenor

Tjena

Då vi inte har kunnat få fiber indraget till huset fick för ett tag sen byta till Telenors mobila bredband. Problemet vi har haft är att B535-232 routerns hastighet oftast ligger mellan 1-8 Mbit/s under dagen vilket är absolut oanvändbart. För att sedan under sen nattetid öka till 45-55 Mbit/s. Det är ungefär 550m luftlinje med synlig 4g mast från fönstret där routern står.

Hade varit tacksam för hjälp och tips.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig annat än att masten är belastad dagtid och fördelar ut bandbredden till alla. Nattetid sover folk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Japp. Belastad dagtid/kväll när folk surftar och streamar. Samma problem för mig med mobilt bredband.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Kan inte tänka mig annat än att masten är belastad dagtid och fördelar ut bandbredden till alla. Nattetid sover folk.

Har funderat på samma grej för masten täcker runt 80% av stan om man kollar på cellmapper.

Permalänk

Prova låsa till 3G, kan ge bättre/stabilare hastighet än 4G om det är överbelastat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Pak9999:

Har funderat på samma grej för masten täcker runt 80% av stan om man kollar på cellmapper.

Då är nog mastern ev rätt hårt belastad.

Finns ju troligen fler i samma sits som dig som försöker streama film å tv på dagtid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har frågat i stans Facebook grupp och det verkar som andra har samma problem. Då Telia har tagit över fibernätet från något lokalt företag och inte utför några grävningar på kommande tid så verkar det inte finnas någon annan möjlighet än att fortsätta med uselt mobil bredband eller skaffa en dyrare Starlink anslutning.

Permalänk
Medlem

Testa att låsa till specifika band om möjligt i din router.
4G är inte ett nät utan flera subnät.

Ring Telenor så bör de kunna ge dig vilket nät/frekvens som
ser bäst matematiskt om de inte kan ge load per cell.

800,900,1800 och ev 2600.

Oftast ligger enheter på 800/900 bandet. Men mindre belastning på de högre, så inte ovanligt du kan ha rätt många X bättre hastighet fast routern signalerar lägre täckningsgrad.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Har nu testat med 800,900,1800 och 2600 samt alla andra frekvenser som är tillgängliga i routern och det blir ungefär samma eller värre resultat. Telenors svar på detta problemet hjälpte tyvärr inte till mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pak9999:

Har nu testat med 800,900,1800 och 2600 samt alla andra frekvenser som är tillgängliga i routern och det blir ungefär samma eller värre resultat. Telenors svar på detta problemet hjälpte tyvärr inte till mycket heller.

Testa med en riktantenn på taket på huset, det kan hjälpa väldigt mycket om du kan rikta in den mot en specifik mast

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min närmaste mast har typ fri sikt och är 900m bort. Överbelastad och gav enstaka Mbit. Med riktantenn anslöt jag istället till en mast 9km bort utan fri sikt och vips fick jag upp till 270Mbit.

Åk runt med Cellmapper och kolla var du har andra master, anslut sedan till en av dom högre frekvenserna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ok inom en 6km radie verkar det finnas 9st olika mastar enligt Cellmapper. Är det någon speciell riktantenn som rekommenderas eller spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pak9999:

Ok inom en 6km radie verkar det finnas 9st olika mastar enligt Cellmapper. Är det någon speciell riktantenn som rekommenderas eller spelar det någon roll?

Jag använde en sådan här tillsammans med 0,5m antennkabel och Huawei B525 på 1800MHz-bandet för att få ut 270Mbit på 9km avstånd: https://www.amazon.se/NEDIS-ANOR4G30ME-Antenn-Silver-Storlek/...

Visa signatur

press nu1mlock