Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freron:

Ingen grusväg eller ny väg heller tyvärr. Det är vägen förbi Karlstad till Linköping.

Skulle vara intressant att se hur algoritmen fungerar när vägen den föreslår är sämre på alla 3 uppenbara mätvärden som jag kan se. Tid/längd/förbrukning.

Tack för ditt svar.

Någon annan som sett liknande problem?

Herrens Algoritmens vägar äro outgrundliga.

Jag har ingen insikt här men jag har jobbat en del med pathfinding-algoritmer, dock simplare än dessa med ensidigt fokus på tid och över ett begränsat område, men på ett annat sätt också mer komplicerade då vi tar hänsyn till många fordon och försöker optimera allihop samtidigt liksom, och för en oinsatt så kan vägarna som väljs verka väldigt ologiska.

Jag har spenderat många timmar med att förklara för chefer eller kunder eller kollegor varför ett fordon väljer en viss väg. "Varför körde den hundra meter bort och vände för att komma tillbaka hit igen?" "För att den var tvungen att vänta på ett annat fordon här och körde den runt så hamnade väntetiden en halvmeter (eller en centimeter) närmare målet." Ungefär så.

Permalänk
Medlem

Jaha, är en ny "skandal" på väg att nystas upp eller är det bara storm i ett vattenglas?
Denna gången är det Tesla som är inblandade.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220920/k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jaha, är en ny "skandal" på väg att nystas upp eller är det bara storm i ett vattenglas?

Gissar på vattenglaset. Finns många som hatar elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet. Omöjligt att lita på alla dessa artiklar som dyker upp.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr det kan stämma. Hoppas inte det, för jag kör en Tesla själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja dom har väl haft rätt stora problem med fantombromsning, och har säkert fått göra säkerhetssystemet lite mer passivt för att motverka det, men försöker hålla det så aktivt som möjligt vid tester. Får väl se vad undersökningarna visar.

Permalänk
Medlem

Sålde min Tesla pga servicen, så himla besviken på Tesla i GBG att jag haft mardrömmar.

Hur som helst fick jag tag på en Opel Leasing elbil prisvärt!

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag tror att den kör annan mjukvara för att kunna spara statisk från olika moduler i bilen vid en krock för att kunna analysera och förbättra säkerheten i deras bilar. Så jag tror nog inte att Tesla har försköt att fuska fram ett bättre resultat. Men vi vill se om några veckor vad det stämmer eller inte.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trevlig:

Sålde min Tesla pga servicen, så himla besviken på Tesla i GBG att jag haft mardrömmar.

Vad var det som var så dårligt med servicen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag kan svara då jag gjort samma sak, de bryr sig helt enkelt inte speciellt mycket samtidigt som de snålar ner på allt.

Ett exempel är senaste ärendet då de skickar ut en mobil servicetekniker till mig för att laga något de haft sönder vid ett tidigare ärende. Serviceteknikern har sönder något annat och säger mer eller mindre att man skall boka ny tid och drar. De ber aldrig om ursäkt för att de tar sönder saker och de försöker aldrig lösa det smidigt. När frun åkte in för att få det löst lovade de att det skulle ta 45 minuter så att hon kunde vänta kvar, då börjar de jobba på bilen först efter 3 timmar.

Har inga problem med att saker händer eller går sönder men de visar inget som helst intresse för att hjälpa till när de gjort något.

När mitt batteri dog och jag skulle få ett nytt var det ingen som bemödade sig att ens ge mig rätt information. När jag efter 4 veckor undrade om det ens kommit från USA till Europa svarade personen att han inte ens kunde se att det skickats från USA. Då vart jag sur och åkte ut till dem och de kollade de i systemet och såg att det var i EU och skulle fraktas med lastbil till Sverige, så första personen hittade helt enkelt på något utan att kolla. När jag fick tillbaka bilen var det även massa fel och en del av baksätet trillade av när jag bromsade. Tog ett år för Tesla att lösa alla problem som de orakade under den tiden och inga ursäkter fick jag såklart.

Haft flera Teslor men har sålt de nu för att de helt enkelt inte verkar vilja erbjuda bra service då det hade räckt med ett ”ursäkta men det här löser vi”.

Permalänk
Inaktiv

Ajdå, trist.

Permalänk
Avstängd

BMW verkar ha ny teknik på gång i sina batterier. 30% längre räckvidd och estimerat 50% billigare. Låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Allt, bilen gick sönder dag 2, de repade bilen när den var 4 dagar gammal, fick lacka om delar pga smuts i lacken. Tar månader och få service tid. Tex frös laddaren fast varje gång det var minus ute. Men när jag fick tid hann det bli plus och de hittade inte felet.

Nog på detta får man de äckligaste lånebilarna på länge. Tänk dig en bil som aldrig är städad sedan ny. Inte ens avtvättad ute så man ser ut som ett flum.

Finns så mycket mer men jag har släppt det nu och får en Opel Corsa E nästa vecka tills jag köper en BYD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

BMW verkar ha ny teknik på gång i sina batterier. 30% längre räckvidd och estimerat 50% billigare. Låter bra.
<Uppladdad bildlänk>

Mm, har sett rätt mycket nyheter om det. Frågan är om man ska börja ha ångest över att man beställt en "gammalmodig" elbil eller om man bara ska inse att såna här "revolutioner" alltid ligger runt hörnet. Men sen är ju frågan, om batteriet är 50% billigare hur mycket billigare blir bilen? Hur lång tid tar det innan den där tekniken faktiskt finns i en bil man har råd med? Mercedes har ju pratat Solid State 2026 eller nåt sånt, men det är väl troligtvis då tekniken är så pass bra att dom kan börja få igång en produktionslina för själva bilen och sen med väntetider och allt dröjer det till 2028 innan man har en bil, och då är det en G-wagon för 1,5 miljoner. Frågan är om det blir samma med BMW. Eller om BMW's miljonbilar då helt plötsligt blir 25% billigare så att en IX helt plötsligt bli lika dyr som Skodan jag beställt.

Hur man än gör blir det väl ett lotteri

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Mm, har sett rätt mycket nyheter om det. Frågan är om man ska börja ha ångest över att man beställt en "gammalmodig" elbil eller om man bara ska inse att såna här "revolutioner" alltid ligger runt hörnet. Men sen är ju frågan, om batteriet är 50% billigare hur mycket billigare blir bilen? Hur lång tid tar det innan den där tekniken faktiskt finns i en bil man har råd med? Mercedes har ju pratat Solid State 2026 eller nåt sånt, men det är väl troligtvis då tekniken är så pass bra att dom kan börja få igång en produktionslina för själva bilen och sen med väntetider och allt dröjer det till 2028 innan man har en bil, och då är det en G-wagon för 1,5 miljoner. Frågan är om det blir samma med BMW. Eller om BMW's miljonbilar då helt plötsligt blir 25% billigare så att en IX helt plötsligt bli lika dyr som Skodan jag beställt.

Hur man än gör blir det väl ett lotteri

Ja det är lite som datorkomponenter, det finns alltid något bättre runt hörnet, men man kan inte vänta i evighet för då blir det ju inget. Men precis som med datorkomponenter så får man ju se till vad man får och bedöma om det är värt priset, att någon annan får samma sak eller till och med något bättre om ett år för lägre pris kan man inte ta hänsyn till idag liksom.

Artikeln säger att batteriet utgör ungefär 40% av byggkostnaden för en hel elbil idag, så om det blir hälften så dyrt, och marginalerna är de samma, så borde priset gå ner 20%. För mig duger dagens räckvidd ganska bra, men det är klart att det inte är fel om bilarna blir lite billigare och förstås lättare och med mer plats för samma räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är lite som datorkomponenter, det finns alltid något bättre runt hörnet, men man kan inte vänta i evighet för då blir det ju inget. Men precis som med datorkomponenter så får man ju se till vad man får och bedöma om det är värt priset, att någon annan får samma sak eller till och med något bättre om ett år för lägre pris kan man inte ta hänsyn till idag liksom.

Artikeln säger att batteriet utgör ungefär 40% av byggkostnaden för en hel elbil idag, så om det blir hälften så dyrt, och marginalerna är de samma, så borde priset gå ner 20%. För mig duger dagens räckvidd ganska bra, men det är klart att det inte är fel om bilarna blir lite billigare och förstås lättare och med mer plats för samma räckvidd.

Mm, sen är det väl lätt att man förlorar sig i siffrorna. 30% längre räckvidd, 50% av priset, 10-20% lättare, men inte samtidigt. 30% längre räckvidd lär ju kosta en hel del mer, om inte annat pga marknadssegmenteringen. BMW har ju inga incitament för att ge hela den prissänkningen till kunden, och ett batteri med 30% längre räckvidd kan ju kräva mer av kylning och sånt vilket drar upp priset på bilen mer än vad kapacitetsökningen medger, plus att det då tillhör ett ännu högre prissegment vilket lär göra att priserna drar iväg rejält.

Förresten så borde väl högre energidensitet ändå kräva mer av kylning osv, och högre laddkapacitet göra att saker runtomkring själva batteriet kostar mer vilket tar bort en del av prisvinsterna. Det här är väl egentligen samma sak som Tesla gör, alltså strukturellt integrerade runda celler? Där har vi ju inte direkt sett några dramatiska viktminskningar, räckviddsförbättringar eller prissänkningar. Bara för att en del av tekniken blir så mycket bättre behöver inte slutresultatet bli en bil som totalt sett är så mycket bättre, åtminstone inte utan att det kostar mer.

Nä jag ska nog vara nöjd över vår beställda bil, frågan är väl egentligen bara hur länge vi kommer äga den innan man får nya vill ha-begär Men jag har ju räknat på en kalkyl där vi ska äga den i 10 år, så vid det laget kanske de här fina BMW-bilarna finns begagnat till vettiga priser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Mm, sen är det väl lätt att man förlorar sig i siffrorna. 30% längre räckvidd, 50% av priset, 10-20% lättare, men inte samtidigt. 30% längre räckvidd lär ju kosta en hel del mer, om inte annat pga marknadssegmenteringen. BMW har ju inga incitament för att ge hela den prissänkningen till kunden, och ett batteri med 30% längre räckvidd kan ju kräva mer av kylning och sånt vilket drar upp priset på bilen mer än vad kapacitetsökningen medger, plus att det då tillhör ett ännu högre prissegment vilket lär göra att priserna drar iväg rejält.

Nej precis. Det är jobbigt när de kastar sig med en massa procentsiffror utan att förklara vilka som går ihop så att säga. 50% av priset för en given räckvidd känns ju rätt logiskt, det är ju knappast 50% lägre pris för en viss fysisk batteristorlek eller batterivikt liksom. Men 30% längre räckvidd och 10-20% lättare går ju inte ihop riktigt, om de skulle vara två sätt att uttrycka samma förbättring liksom.

Citat:

Förresten så borde väl högre energidensitet ändå kräva mer av kylning osv, och högre laddkapacitet göra att saker runtomkring själva batteriet kostar mer vilket tar bort en del av prisvinsterna. Det här är väl egentligen samma sak som Tesla gör, alltså strukturellt integrerade runda celler? Där har vi ju inte direkt sett några dramatiska viktminskningar, räckviddsförbättringar eller prissänkningar. Bara för att en del av tekniken blir så mycket bättre behöver inte slutresultatet bli en bil som totalt sett är så mycket bättre, åtminstone inte utan att det kostar mer.

Jag är verkligen ingen expert, men Tesla ligger ju redan väldigt bra när det gäller effektivitet i batteriet så BMW kanske går förbi dem med detta (förbi dagens Tesla batterier i alla fall), men de jämför ju bara med sina befintliga batterier.

Angående kylningen så kan det ju vara så att det är lättare att kyla runda celler då det ju blir mer utrymme omkring dem. Annars har jag svårt att se att man skulle få in mer cylindrar än platta paket med samma innehåll på en given volym liksom.

Citat:

Nä jag ska nog vara nöjd över vår beställda bil, frågan är väl egentligen bara hur länge vi kommer äga den innan man får nya vill ha-begär Men jag har ju räknat på en kalkyl där vi ska äga den i 10 år, så vid det laget kanske de här fina BMW-bilarna finns begagnat till vettiga priser.

Det bästa sättet att vara nöjd med det man har är att sluta kolla vad som kommer eller vad andra har så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

<Uppladdad bildlänk>

Pessimistens vy;
BMW säger att batteriet kommer 2025, jag säger alla stora projekt blir försenade så vi säger 2026.
Första produktionen innan de fått upp den stora volymtillverkningen går till deras dyraste bilar som "vi" inte har råd med.
Dvs de nya batterierna kommer i mer "folkliga" BMW bilar 2027.

30% Bättre 2027 är ju säkert positivt men jag blir inte särskillt imponerad, gissar att alla tillverkare kommer ha bättre batterier 2027, dvs om 5 år.
Tack för mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjirn:

Pessimistens vy;
BMW säger att batteriet kommer 2025, jag säger alla stora projekt blir försenade så vi säger 2026.
Första produktionen innan de fått upp den stora volymtillverkningen går till deras dyraste bilar som "vi" inte har råd med.
Dvs de nya batterierna kommer i mer "folkliga" BMW bilar 2027.

30% Bättre 2027 är ju säkert positivt men jag blir inte särskillt imponerad, gissar att alla tillverkare kommer ha bättre batterier 2027, dvs om 5 år.
Tack för mig

Jo det är klart att det sker innovationer överallt inom batteribranschen. Men lite intressant ändå tycker jag, dels att de inte använder någon exotisk teknik som bara finns i labbmiljö eller liknande och dels för att de är (något) tydliga med vad man kan förvänta sig för förbättringar.

Permalänk
Medlem

Ingen bra vecka för mig som väntar på min bil jag skulle fått i augusti. Först ringer säljaren och säger att de inte har fått något startdatum för produktion och kan inte lova att den kommer innan nyår vilket kommer innebära en höjd leasingavgift på 600-700 kr / månad. Han undrar om jag vill avboka bilen eller vänta. Jag nämner att det inte står någonting i avtalet som skrevs i mars om höjd avgift på grund av utebliven eller ändrad miljöbonus. Jag hör nästan på säljaren att han är väl medveten om detta och säger att han ska kolla upp det och återkomma.

Sedan blir jag kontaktad av en som sitter i styrelsen i min bostadsrättsförening som har ny information om hur det går med laddstolpar på parkeringarna. Vår förening delar parkering med en annan förening och en förvaltare av ett hyreshus. Ingen av dem ska ordna med laddplatser just nu men har inga bekymmer med att vi gör det så det har alltid varit fritt fram har det verkat som. Nu har föreningen fått reda på att om man har en gemensam yta för parkering så måste lantmäteriet godkänna att vi ordnar laddplatser, även om alla som delar på ytan är överens. Och få ut lantmäteriet för att göra sin bedömning tar flera månader och kommer kosta någonstans mellan 50 000 - 100 000. En kostnad som föreningen inte kan ta så klart när det just nu handlar om laddplatser för fem personer, och lägga ut kostnaden på de fem personerna blir ju också helt galet. Härligt när staten tycker vi ska bygga så många laddplatser hemma som möjligt och sedan sätts det byråkratiska käppar i hjulet från myndigheter som blir mer kostsamma än bidragen ger tillbaka.

Om inte dessa grejer löser sig till det bättre inom ganska snar framtid så blir det nog till att avboka bilen jag väntat på sedan i mars och fortsätta åka bensinare.

Permalänk
Medlem

Lantmäteriet bör läggas ner så snart det går! De kan ju inte sköta en enda uppgift på tillfredställande sätt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Ingen bra vecka för mig som väntar på min bil jag skulle fått i augusti. Först ringer säljaren och säger att de inte har fått något startdatum för produktion och kan inte lova att den kommer innan nyår vilket kommer innebära en höjd leasingavgift på 600-700 kr / månad. Han undrar om jag vill avboka bilen eller vänta. Jag nämner att det inte står någonting i avtalet som skrevs i mars om höjd avgift på grund av utebliven eller ändrad miljöbonus. Jag hör nästan på säljaren att han är väl medveten om detta och säger att han ska kolla upp det och återkomma.

Sedan blir jag kontaktad av en som sitter i styrelsen i min bostadsrättsförening som har ny information om hur det går med laddstolpar på parkeringarna. Vår förening delar parkering med en annan förening och en förvaltare av ett hyreshus. Ingen av dem ska ordna med laddplatser just nu men har inga bekymmer med att vi gör det så det har alltid varit fritt fram har det verkat som. Nu har föreningen fått reda på att om man har en gemensam yta för parkering så måste lantmäteriet godkänna att vi ordnar laddplatser, även om alla som delar på ytan är överens. Och få ut lantmäteriet för att göra sin bedömning tar flera månader och kommer kosta någonstans mellan 50 000 - 100 000. En kostnad som föreningen inte kan ta så klart när det just nu handlar om laddplatser för fem personer, och lägga ut kostnaden på de fem personerna blir ju också helt galet. Härligt när staten tycker vi ska bygga så många laddplatser hemma som möjligt och sedan sätts det byråkratiska käppar i hjulet från myndigheter som blir mer kostsamma än bidragen ger tillbaka.

Om inte dessa grejer löser sig till det bättre inom ganska snar framtid så blir det nog till att avboka bilen jag väntat på sedan i mars och fortsätta åka bensinare.

Vad var det för bil?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Vad var det för bil?

Cupra Born.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lantmäteriet bör läggas ner så snart det går! De kan ju inte sköta en enda uppgift på tillfredställande sätt.

Jag är beredd att hålla med. Förstår innerligt inte deras uppgift, vad är det de ens skall handlägga samtidigt som det inte finns en tillsynsmyndighet så är ju deras inblandning i saken helt irrelevant.

Det här är ju enkom saker som skall kunna bestämmas av förening/styrelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Prisvärt 2022 alltså? Vad fick du ge? Tycker allt blivit så vansinnigt dyrt senaste tiden...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fetskaft:

Cupra Born.

Kanske bra med liten försening för att lösa laddstolpar.
Bind parkeringsplatserna med tillhörande laddstolpar till bostadsrätterna. Oklart var du bor men värdeökningen överskrider rimligtvis kostnaderna så din finansiering borde vara enkel och en fin investering. Bor du i Stockholm och får igenom detta är det bara att gratulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Prisvärt 2022 alltså? Vad fick du ge? Tycker allt blivit så vansinnigt dyrt senaste tiden...

3107kr med allt 2000 mil per år i 2 år. tog över en privat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

3107kr med allt 2000 mil per år i 2 år. tog över en privat.

Ah, förklarar lite ja. Vi har förmånligt leasingavtal som går ut nästa sommar, ser inte alls fram mot det då samma bil men ny årsmodell numer går på 1700kr mer per månad.
Blir ju också spännande att se hur leasingpriserna för elbilar påverkas from 2023 efter förändrade bonusarna osv. Usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ah, förklarar lite ja. Vi har förmånligt leasingavtal som går ut nästa sommar, ser inte alls fram mot det då samma bil men ny årsmodell numer går på 1700kr mer per månad.
Blir ju också spännande att se hur leasingpriserna för elbilar påverkas from 2023 efter förändrade bonusarna osv. Usch.

Vad sparar du in i bränslekostnader gentemot en fossilare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Tyvärr många som säger samma sak.

Jag har själv haft bra bemötande när jag behövt lämna ifrån mig bilen.

Inte haft några direkta fel men behövde byta ruta tidigare och då var det bara att rulla förbi servicecentret i Upplands Väsby och sen hoppade jag in i en taxi till jobbet. Efter jobbet var allt klart och jag kunde åka och hämta den.

Bilen hade blivit städad inuti och det var väldigt trevlig personal.

Det var främst försäkringsbolaget som var griniga som få och tog 3 månader att få pengar för ärendet.

Men det är ju likadant med alla bilmärken.
Finns sopor som jobbar överallt och det finns måndagsexemplar av samtliga bilmodeller.
Så att döma ut Tesla för att du fick ett måndags-ex är ju kanske lite fel.

Men alltid tråkigt att råka ut för sånt själv, förstår att man blir lack

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Så att döma ut Tesla för att du fick ett måndags-ex är ju kanske lite fel.

Alltså fick galet mycket bättre service när vi köpte en Seat för många år sedan och hade små problem i början.

Men efter min erfarenhet och andras erfarenheter så tror jag Tesla tyvärr har galen växtvärk. Så när BYD, Xpeng, Nio och MG kommer med sina prisvärda bilar med högre byggkvalité så tror jag tesla kommer ha det svårt.

Tesla kommer även sänka priserna inom kort, i kina är det cirka 1 vecka eller lägre leveranstid då det sprutar ut bilar, cirka 2,3 i minuten. Alltså typ 23k i veckan.

Jag älskar allt med tesla, lätt att ladda, roligaste bilen, smidigt med allt på en skärm.

Men den services är galet dåligt, ångest dåligt.

Sen att skylla allt på ett måndagsex för en bil som kostade 709k ny det är galet, vet inte något annat bilmärke som lämnar ut en bil till kund för att samtidigt boka tid för omlackering samma dag.

Visa signatur