Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att uppdatera Bios

Hej!

Tänkte rådfråga om att uppdatera BIOS på bästa/säkraste sätt.
Har aldrig gjort det tidigare och tänkte kolla om man kan få några grundliga tips.
Om det finns en guide här på forumet för det eller om någon annan använt en guide
som dom tycker var vettig så länka gärna. Behöver man någon usb sticka eller övrig utrustning?
Eller räcker de med min stationära dator med mus o tangentbord? Tack!

OS/Moderkort: Windows 10/Asus Z170 Pro Gaming

*Hoppas jag valde rätt forumdel, om det är fel, flytta gärna tråden till rätt ställe då*

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du gör uppdateringen via BIOS. Där kan du antingen uppdatera via internet direkt eller via ett usb-minne.

Se 2.1.2 ASUS EZ Flash 3 på sidan 42 i manualen: https://www.asus.com/se/SupportOnly/Z170%20PRO%20GAMING/HelpD...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Läs i manualen:

Asus Z170 Pro Gaming Manual

1) F2 - Enter BIOS
2) Advanced Mode
3) Tools menu
4) ASUS EZ Flash Utilty

Där får du välja att uppdatera BIOS från sticka (USB Minne) eller direkt från Internet

Enklast är väl internet så se till att vara uppkopplad!

Done!

Kan nog ta ett bra tag eftersom du aldrig uppdaterat på länge så räkna med många svarta skärmar men det är OK bara låt datorn jobba på tills det är klart... bryt absolut INTE strömmen innan det är helt klart

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Erebor:

Läs i manualen:

Asus Z170 Pro Gaming Manual

1) F2 - Enter BIOS
2) Advanced Mode
3) Tools menu
4) ASUS EZ Flash Utilty

Där får du välja att uppdatera BIOS från sticka (USB Minne) eller direkt från Internet

Enklast är väl internet så se till att vara uppkopplad!

Done!

Kan nog ta ett bra tag eftersom du aldrig uppdaterat på länge så räkna med många svarta skärmar men det är OK bara låt datorn jobba på tills det är klart... bryt absolut INTE strömmen innan det är helt klart

Kan tillägga till detta att mitt EFI sa att jag hade senast version installerad vilket jag enl. deras supportsida inte hade. Fick således uppdatera manuellt, kan vara bra för TS att jämföra version i BIOS och hemsidan för att säkerställa att senaste är flashat.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju undra va nyttan är att uppgradera ett så pass gammalt moderkort. Har du problem? Om inte, varför riskera få problem?

Uppdateringar av bios är ofta ganska menlöst om det inte är för att supportera nått nytt minne eller cpu. Men har man en dator som funkat bra i 7 år, så kommer inte bioset göra till eller från. Kanske får du problem efteråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Sen kan man ju undra va nyttan är att uppgradera ett så pass gammalt moderkort. Har du problem? Om inte, varför riskera få problem?

Uppdateringar av bios är ofta ganska menlöst om det inte är för att supportera nått nytt minne eller cpu. Men har man en dator som funkat bra i 7 år, så kommer inte bioset göra till eller från. Kanske får du problem efteråt

Det har ju släppts en del säkerhetsuppdateringar sedan den version TS har, så uppdatering bör göras.

Men absolut, det är inte riskfritt att uppdatera bios. Bryts internetuppkopplingen (om man väljer att uppdatera via internet), hänger sig windows/uppdateringsprogrammet (om man uppdatera inne i windows) eller om strömmen bryts, så riskerar man ju att moderkortet blir obrukbart.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34