Permalänk
Medlem

Parkoppla skärmar till laptop

Hej,

Har två stycken HP-skärmar (E232) som jag skulle vilja koppla till min jobb-laptop (ny HP Probook).
Datorn har endast en HDMI-port.

Hur löser jag detta på enklast/billigaste sätt?
Kan jag koppla samman skärmarna och sen en HDMI in i datorn?
Eller kan jag använda en HDMI-switch? Typ denna: https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/hdmi/hdmi...
Eller USB-C till HDMI, typ denna: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/k...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har för mig att skärmarna behöver stöd för daisy chain och att det endast fungerar via USB-C.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Du kan nog inte skicka fler stremmar över en hdmi, utan usb-c till hdmi lösningen är nog ett alternativ för dig

Permalänk
Medlem

En switch gör inte det du önskar.
USB-C till HDMI kan fungera om porten på datorn har passthrough.
Daisychain kan man köra på DP också, men bara om dator och skärmar stödjer det naturligtvis.
Jag skulle satsa på dockningsstation.
Kolla bara så att det INTE är DisplayLink utan Thunderbolt eller passthrough.
DL har horribel prestanda även för konstorsjobb, dagligen det klagas ute hos mina kunder.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Håller med SirMacke. Men jag gissar att datorn har Thunderbolt och då kan finns det ju ganska bra med alternativ. Du kan köpa en enkel TB (alltså med USB C-kontakt) till DisplayPort-kabel eller en fullstor docka med flera utgångar, minneskortsläsare, strömförsörjning och så vidare.

Permalänk
Medlem

Jag har också en ProBook som jobbdator.

På jobbet har jag en HP-docka, men den är ganska dyr så jag fick inte två för att kunna ha en hemma.

Hemma använder jag istället en docka från dell (D6000 USB) som jag hittade begagnad på blocket.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Precis som @MickeBoy har jag en HP-docka på jobbet men får ingen extra att ha hemma.

Inte speciellt sugen på att lägga ner massa privata pengar på en docka till jobbet.
Får dessutom inte koppla in externa produkter som inte är godkända av jobbet med undantag för skärmar, möss och tangentbord.

Får kanske lägga ner tanken om det inte funkar med en USB-C adapter till HDMI.

Permalänk
Medlem

vanlig usb hubb med hdmi borde väll ändå fungera felfritt?
har denna till dotterns laptop då hon fick slut på usb
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/u...

fungerar felfritt på hennes lenovo även att köra skärm via

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vanlig usb hubb med hdmi borde väll ändå fungera felfritt?
har denna till dotterns laptop då hon fick slut på usb
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/u...

fungerar felfritt på hennes lenovo även att köra skärm via

På datorn som jag använder så får jag även ström via dockan (USB-C anslutningen).
Med en sådan adapter ser det inte ut att gå att ladda samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vanlig usb hubb med hdmi borde väll ändå fungera felfritt?
har denna till dotterns laptop då hon fick slut på usb
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/u...

fungerar felfritt på hennes lenovo även att köra skärm via

Den fungerar endast om datorn har USB-C med DP alt mode, och har datorn det så är det nog bättre att bara köra med en enkel USB-C till DP-adapter istället för att ta en omväg via HDMI. Skärmarna har ju stöd för båda.

Permalänk
Avstängd

Jag har själv en bärbar dator från HP. Via USB C kör jag ut till ena skärmen via DP med kabel. Från HDMI-kontakten på datorn kör jag ut till andra skärmen.

Det krävs dock separat strömkabel till datorn.

Utöver det har jag en USB-hub där jag har kopplat in tangentbord, mus och hörlurar.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte denna för att underlätta inkoppling av jobbdatorn. Billig och verkar funka bra, med pass-through för ström, HDMI och så. Har inte testat ethernet eller kortläsaren, men de borde funka. För min jobbdator räcker inte den strömmen dock så jag behövde ändå koppla in en fetare adapter också, men det funkar. Sen lyckades jag hitta en extra docka på jobbet med lite mer kontakter och ström och så, så denna har mer blivit extra för när jag sitter någon annanstans, men jag tänker att jag kan få rätt mycket användning för den ändå. Den kanske funkar med min Nintendo Switch exempelvis, eller åtminstone med den Ayn Odin jag väntar på.