Apple Iphone 14 förvånansvärt lätt att reparera

Permalänk
Melding Plague

Apple Iphone 14 förvånansvärt lätt att reparera

Med Iphone 14 släpper Apple sargen och låter glasbaksidan göra detsamma, något som underlättar och sänker priserna vid reparation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har ej tid att kolla hela videon nu. Men såklart ett stort plus om batteri, skärm, bakdel och kontakt är enkelt att byta ut. Resten är jag mer av åsikten att det så sällan går sönder och man får analysera vilken lösning som är bäst.
Där det i just Apple fall finns så otroligt många telefoner av samma modell så det enkelt skulle gå att få tag på reservdelar.

Permalänk
Avstängd

Synd att Pro-modellerna inte fått samma behandling.

Permalänk
Medlem

Två iPhone 14 pro baksidor ≈ en komplett telefon?

Helt galet på så många vis!

Permalänk
Medlem

problemet blir väll snarare att när man väl nytt delen så är det en process med apple för att sedan få den nya delen att fungera vilket är helt absurt...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Närmare 7000kr för ny baksida. Billigare köpa en iPhone SE och tejpa fast som ny baksida. Helt sjukt. De vill bara att man ska ha Apple care och om man inte har det eller det gått ut att köpa ny telefon istället för ingen människa vill betala 7000kr för en reparation. Kan köpa 2-3 Androidtelefoner i mellansegmenetet för det.

Bra att icke PRO var bättre i alla fall även om det också är dyrt. Jag använder alltid skal på min så inte haft problem med baksidan.

Skaffade Apple care till min 12mini men ännu inte gått sönder. Men om det är som Samsung så tenderar jag spräcka glaset strax efter försäkringen går ut…

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

2k+(-ditsättning) för en glasbit.. helt rimligt, i BIZARRO APPLE WORLD!

Permalänk
Medlem

7 Lax för en ny baksida? Skojar de eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Två iPhone 14 pro baksidor ≈ en komplett telefon?

För 2 baksidor får du snarare 5-6st bra telefoner

Permalänk
Medlem

Tänk om dessa priser för reparation stod på boxen telefonen kommer i 😊

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Jävla glasbaksidor på telefoner

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Jävla glasbaksidor på telefoner

Fodral.. Jag har tappat mina mobiler X antal gånger per dag typ.. Utan fodral hade de inte levt länge..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fodral.. Jag har tappat mina mobiler X antal gånger per dag typ.. Utan fodral hade de inte levt länge..

Jo det blir mer eller mindre nödvändigt men jag hade gärna sett att de använd greppvänlig plastbaksida istället..

Permalänk
Medlem

Najs, nu kanske man vågar ha dem utan skal igen. 2k är satans dyrt ändå men bättre än en hel telefon.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Rekordmedlem

Bättre än tidigare men varför inte göra det ännu bättre på en gång typ bort med glas på baksidan och spara på limmet, de verkar ju slösa på skruvar men på fel ställen för 15 skruvar för laddkontakten borde använts för att hålla ihop höljet i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är stor skilnad på arbetskostnad i kina mot sverige, europa eller USA ..

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bättre än tidigare men varför inte göra det ännu bättre på en gång typ bort med glas på baksidan och spara på limmet, de verkar ju slösa på skruvar men på fel ställen för 15 skruvar för laddkontakten borde använts för att hålla ihop höljet i stället.

Hur ska dem annars skruva upp priserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Närmare 7000kr för ny baksida.

Är väl vid sådana här tillfällen man är tacksam för drulle-tillägget i hemförsäkringen. Har aldrig känt behovet av AppleCare själv.

Mina Android-lurar i mellanklassen har däremot aldrig varit värda att ersätta/laga då värdet på telefonen snabbt blir lägre än självrisken.

I övrigt har jag enbart skruvat i äldre iPhones som 5S. Var enkelt att byta batteri även då!

Mina slaktade Samsung-lurar är fortfarande slaktade i byrålådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jävla glasbaksidor på telefoner

När tidsmaskinen uppfinns så åker man först och fixar Adolf, sen stoppar man Skynet och till sist den idiot som var först att designa med glasbaksida. 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

När tidsmaskinen uppfinns så åker man först och fixar Adolf, sen stoppar man Skynet och till sist den idiot som var först att designa med glasbaksida. 😜

Eller framåt i tiden till då klumpighet kan botas för det verkar det ju vara många som lider av här. Jag har en Galaxy S10 som jag köpte samma dag den släpptes här i landet, jag har aldrig kört något skyddsskal eller skyddsplast över skärmen och jag har inte en enda repa i skärmen och telefonen har inte gått sönder en enda gång.

Tappar man ofta sina mobiler så pass att de går sönder om de inte skyddas av ett fodral så är det inte mobilen det är fel på

Permalänk
Medlem

Lätt att ta i sär men man får det inte att fungera när man bytt nåt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

2k+(-ditsättning) för en glasbit.. helt rimligt, i BIZARRO APPLE WORLD!

Priset inkluderar jobbet i form av byte av glaset och test som noggrant kontrollerar att allt fungerar som det ska efter att reparationen är utförd. Det är inte bara priset för reservdelen, det gäller alla reparationer som man kan få pris på direkt på hemsidan. Sen är det ju inte bara glas, där är ju lite QI-laddningsgrejer monterat på glaset, så jag vet inte om det är orimligt dyrt, även om det är i överkant.

Skrivet av tintinj:

Eller framåt i tiden till då klumpighet kan botas för det verkar det ju vara många som lider av här. Jag har en Galaxy S10 som jag köpte samma dag den släpptes här i landet, jag har aldrig kört något skyddsskal eller skyddsplast över skärmen och jag har inte en enda repa i skärmen och telefonen har inte gått sönder en enda gång.

Tappar man ofta sina mobiler så pass att de går sönder om de inte skyddas av ett fodral så är det inte mobilen det är fel på

Vi har kunder som regelbundet kommer in och får byta skärm på sina telefoner, flera gånger om året, medan de allra flesta klarar sig med en hel telefon tills det är dags att byta av andra skäl. Vissa är klumpigare än andra. 🤷‍♂️

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tappar man ofta sina mobiler så pass att de går sönder om de inte skyddas av ett fodral så är det inte mobilen det är fel på

Väldigt mycket kan göras i glas, men vanligtvis väljs material efter dess primära förmågor.

Permalänk
Skrivet av RaXha:

Priset inkluderar jobbet i form av byte av glaset och test som noggrant kontrollerar att allt fungerar som det ska efter att reparationen är utförd. Det är inte bara priset för reservdelen, det gäller alla reparationer som man kan få pris på direkt på hemsidan. Sen är det ju inte bara glas, där är ju lite QI-laddningsgrejer monterat på glaset, så jag vet inte om det är orimligt dyrt, även om det är i överkant.

Vi har kunder som regelbundet kommer in och får byta skärm på sina telefoner, flera gånger om året, medan de allra flesta klarar sig med en hel telefon tills det är dags att byta av andra skäl. Vissa är klumpigare än andra. 🤷‍♂️

Jag har haft iPhone sen iPhone 5 kom. Har aldrig lyckats spräcka skärmen. Dock sen dom blev större så har jag fått byta skärmskydd någon gång per år till en kostnad av cirka 250kr. Dom som kör bareback och sen gnäller på att det blir dyrt att laga kan ju skylla sig själv.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Väldigt mycket kan göras i glas, men vanligtvis väljs material efter dess primära förmågor.

Absolut, jag har inget emot en telefon med baksida av plast så länge telefonen känns riktigt stadig och det är lika beständigt mot lätta repor. Dock så har min Galaxy S10 inte haft några problem med skador, bara min iphone 3GS har haft något att gå sönder och det är skärmglaset. Det var dock måååånga år sen den var purfärsk och nyinköpt

Permalänk
Medlem

Använder dom flesta inte fodral för att undvika sånt här?
Har aldrig haft en iphone utan att ha haft ett skydd - skippar däremot glas på framsidan då det ger sämre användning för mig..men dom nya mobilerna har ju väldigt bra skydd numera, kräver riktig otur för att få spindelnät.. Haft en iphone 11 pro i drygt 2 år och framsidan var i princip som ny, detsamma gällde baksidan som alltid varit skyddad. Hantering av mobil är väl förvisso individuellt - springer inte full på gatsten med mobil i nyllet och ramlar & kastar mobilen rakt ner i marken.

Permalänk
Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Bytte baksidan på min galaxy s9 för ca 2 år sen. 800 kr kostade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Lätt att ta i sär men man får det inte att fungera när man bytt nåt.

https://www.youtube.com/watch?v=K2WhU77ihw8

Bedrövligt. Och tyvärr ganska väntat :-/

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har Apple fått ordning på sina skärmar? Det fanns ju en period då det var svårt hitta en iPhone utan spräckt display. Jag upplever att det har blivit lite bättre med de senaste modellerna?