Permalänk

Sälja saker till Kina

Hej,

Hittade inget lämpligt forum för min fråga så jag valde detta.
Någon som vet sidor som man kan sälja begangnade saker som privatperson till kina?
Tänker mig en sida liknande Tradera.

Tacksam för svar

/Force

Permalänk
Medlem

Vet inte om Taobao fortfarande är en grej? Kinesiska staten brukar ju reglera det här lite då o då men googla på det (och annars, taobao ersättare)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Hej,

Hittade inget lämpligt forum för min fråga så jag valde detta.
Någon som vet sidor som man kan sälja begangnade saker som privatperson till kina?
Tänker mig en sida liknande Tradera.

Tacksam för svar

/Force

Måste erkänna mig väldigt nyfiken här! Vad är det för bonus för dig att sälja begagnade saker till Kina? Pratar vi som privatperson eller företag?

Jag vet att för ett antal år sedan var det värt att köra ner sin gamla halvskrotiga bil till balkanländerna för de gav mycket mer för dem där än vi gjorde här i Norden.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Måste erkänna mig väldigt nyfiken här! Vad är det för bonus för dig att sälja begagnade saker till Kina? Pratar vi som privatperson eller företag?

Jag vet att för ett antal år sedan var det värt att köra ner sin gamla halvskrotiga bil till balkanländerna för de gav mycket mer för dem där än vi gjorde här i Norden.

Jag vet inte alls om det är grejen men min fru har funderingar på att kolla på detta men jag har inte hittat det hon söker. Som tex ett tradera eller e-bay som finns i kina. Detta är som privatperson, läste lite om det på skatteverket och säljer man begangnade saker utanför EU verkar det som man måste betala skatt på vinsten. Ja det var grejen förstod jag med, dock vet jag inte om det är så längre med bilar och balkan ?

Permalänk
Avstängd

Jag tror det blir svårt att få någon ekonomi i en sådan affär. Frakt till Kina är långt ifrån gratis eller snabb liksom. Sen beror det förstås på vad det är, handlar det om kinesisk konst eller liknande så kan det absolut vara värt det, men då brukar man inte behöva vända sig till Kina utan de hittar typ svenska auktioner från större firmor och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag vet inte alls om det är grejen men min fru har funderingar på att kolla på detta men jag har inte hittat det hon söker. Som tex ett tradera eller e-bay som finns i kina. Detta är som privatperson, läste lite om det på skatteverket och säljer man begangnade saker utanför EU verkar det som man måste betala skatt på vinsten. Ja det var grejen förstod jag med, dock vet jag inte om det är så längre med bilar och balkan ?

Nu kommer jag låta sjukt negativ här, sorry. Om din fru har funderingar på att sälja saker rent allmänt till Kina men inte vet vad/när/hur/varför så låter det som ett koncept som är dömt att gå i graven. Undantaget är självfallet ifall detta är väldigt tidig research. Jag är självfallet öppen för att din fru absolut vad hon pysslar med men att det kanske saknades info i din post.

Kina är stort och har helt klart en växande mellan/överklass som får ett större och större intresse för stuff. Jag skulle inte alls bli förvånad ifall det finns en marknad för t.ex. Europiska 1700-1800 tals möbler som tidigare ägts av den tidigare adeln etc. Det finns ju säkerligen en hel hög med sådana nischade marknader. Men ska man in i en sådan bransch så behöver man nog ha några års erfarenheter och ett stort kontaktnät när man börjar.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag tror det blir svårt att få någon ekonomi i en sådan affär. Frakt till Kina är långt ifrån gratis eller snabb liksom. Sen beror det förstås på vad det är, handlar det om kinesisk konst eller liknande så kan det absolut vara värt det, men då brukar man inte behöva vända sig till Kina utan de hittar typ svenska auktioner från större firmor och så.

Mmmm... Tanken med frakt har slagit mig med. Grejen är att kolla upp om det finns möjlighet utan allt för krångligt kunna sälja.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Nu kommer jag låta sjukt negativ här, sorry. Om din fru har funderingar på att sälja saker rent allmänt till Kina men inte vet vad/när/hur/varför så låter det som ett koncept som är dömt att gå i graven. Undantaget är självfallet ifall detta är väldigt tidig research. Jag är självfallet öppen för att din fru absolut vad hon pysslar med men att det kanske saknades info i din post.

Kina är stort och har helt klart en växande mellan/överklass som får ett större och större intresse för stuff. Jag skulle inte alls bli förvånad ifall det finns en marknad för t.ex. Europiska 1700-1800 tals möbler som tidigare ägts av den tidigare adeln etc. Det finns ju säkerligen en hel hög med sådana nischade marknader. Men ska man in i en sådan bransch så behöver man nog ha några års erfarenheter och ett stort kontaktnät när man börjar.

Jag tror också att det blir svårt att tjäna pengar på detta viset men först vill man kolla av läget om det finns marknadsplatser på nätet som inte är för krångligt och så klart står på engelska. Jag själv har försökt leta men hittar inget därav min fråga här på forumet. Det kan vara så att man missat 😎

Permalänk
Medlem

Förr (ca 15-20 år sedan) var det så att kunde man inte förmedla sin information och uttrycka sig på mandarin var det praktiskt taget omöjligt att göra affärer i Kina. Det fanns (finns?) en anledning varför bolag som ämnade etablera sig på kinesiska marknaden letade efter tolkar högt och lågt, det var av ren nödvändighet för att ens få en fot in på marknaden.
Hur det är idag kan jag inte säga men jag skulle tro att inte mycket ändrat sig, kanske lättare att få tag i tolk.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket säljs väl till samlare via Ebay om det är nått som har lite högre värde men inte är så unikt att det går för förmögenheter via auktionshus, kineser köper tex hem antikt konsthantverk via Ebay så det beror ju på vad det är man vill sälja vart man ska vända sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skall jag vara ärlig så med tanke på att du ens behöver fråga här så är detta inget du ens bör ge dig in på men iaf den överlägset största online plattformen för begagnat handel i Kina är sedan några år tillbaka TikTok följt av pinduoduo. Även taobao samt jd är stora inom området.
En liten förvarning bara kinesiska marknaden är extremt svår att etablera sig på exempelvis kan knappt ingen person engelska så allt i annonser mm kommer behöva skrivas på olika kinesiska dialekter. Bara att tulla in varor är ett kapitel för sig själv. Så ett personligt råd hål er till Sverige till att börja med

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag vet inte alls om det är grejen men min fru har funderingar på att kolla på detta men jag har inte hittat det hon söker. Som tex ett tradera eller e-bay som finns i kina. Detta är som privatperson, läste lite om det på skatteverket och säljer man begangnade saker utanför EU verkar det som man måste betala skatt på vinsten. Ja det var grejen förstod jag med, dock vet jag inte om det är så längre med bilar och balkan ?

Kineser har inget som blocket eller tradera då de säljer/köper inte begagnade saker. För det allra mesta,

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

Grymt tack för svaren. 😎