IT helpdesk/nätverksteknik anställning

Permalänk
Medlem

IT helpdesk/nätverksteknik anställning

Hej, det är så att jag kommer att hoppa av 3:e året på teknikprogrammet, och därmed inte få en fullständig gymnasieexamen. Jag är sedan ett tag tillbaka CompTIA Network+ certifierad. Innehar all den kunskap som den täcker inom grundläggande nätverksteknik, har även en del kunskap från Comptias Security+, lite grann av Ciscos CCNA också. Dock är det mesta teoretisk och inte mycket praktisk kunskap. Vet någon hur mycket ett certifikat (Network+) väger i Sverige egentligen? Till exempel när det gäller helpdesk jobb, eller annat. Finns det en efterfrågan på ett sånt certifikat i Sverige tror ni? Eller är det helt kört med en anställning tills jag kompleterat mina kurser på t.ex komvux och fått en fullständig gymnasieexamen? Vet att i exempelvis USA väger en Network+ ofta tyngre än en A+ när det gäller "lätta" helpdesk jobb osv. Finns det någon chans tror du att få en "lättare" anställning inom någon tjänst som kräver nätverkskunskaper, osv? Är IT branschen helt körd sålänge jag inte har en fullständig examen?

Permalänk
Medlem

Klart att du säkert kan få jobb, men i den myndighetsvärld jag verkar i skulle du inte ens få en andra titt i cv:et då vi kräver gymnasiekompetens.

Och utan dokumenterad erfarenhet så kan jag tänka mig det gäller för många andra företag med.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Det är som är viktigt är hur du kan presentera dig själv. Du kommer få frågor, så vad svarar du på att du t.ex. väljer att inte gå klart gymnasiet?

Nej jag tror inte Network+ har någon större betydelse, typiskt för ett 1st-linejobb inom IT är nog att hantera användarna i ett större företag, så typ Windows, AD, Citrix och liknande kompetens som efterfrågas och framförallt att hantera människor. När det gäller tjänster som nätverkstekniker väger inte Network+ in, men väl erfarenhet av t.ex. olika Cisco-produkter, o.s.v. och där kommer du inte in som junior gissar jag på.

Permalänk
Skrivet av ZZangora:

Hej, det är så att jag kommer att hoppa av 3:e året på teknikprogrammet

Första frågan: Varför?
Är orsaken bra nog att en potentiell arbetsgivare är beredd att ge dig en chans trots att du inte klarar (oavsett orsak) en idag grundläggande utbildning?
När du väl har haft några jobb och har bra vitsord från tidigare chefer och lite kontakter i branschen och sådär, så spelar utbildning mindre roll för nästa jobb, men du måste få foten innanför dörren någonstans för att detta ska kunna hända.

Permalänk
Medlem

En entry level helpdesk jobb får man bara man har ett intresse för IT, finns hur många som helst som jobbar med det som har noll koll på någonting, finns på varje större bolag som har en helpdesk, finns alltid någon uppgift de klarar ändå.

När du väl har några år bakom dig spelar din utbildning för 2-3 år sedan mindre roll, mer relevanta certifikat kommer dock ge dig ett övertag mot någon som inte har dem, men erfarenhet > utbildning/certifikat.

Det du får av första åren på en helpdesk finns ingen utbildning för, alla miljöer är olika och ingen utbildning kommer förbereda dig för alla oförutsedda saker du kommer stöta på, IT är kaos även i de mest organiserade IT-företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Första frågan: Varför?
Är orsaken bra nog att en potentiell arbetsgivare är beredd att ge dig en chans trots att du inte klarar (oavsett orsak) en idag grundläggande utbildning?

Just detta behöver du kunna förklara.

Vet att vårt jobb har utbildning på högskolenivå som önskemål för ServiceDesk jobb.
Om du söker till ett jobb tillsammans med 50+ andra, där hälften gått klart gymnasiet och andra hälften har högskolepoäng eller en färdig utbildning.

Tänk dig in i den som ska kalla 5 för att anställa 1 tjänst.
Hur hade du själv gjort i en sådan situation.

Detta kanske låter hårt, men är faktiskt verkligheten.

Har du kontakter så får du säkert jobb oavsett, men annars kommer det vara tuffare att hävda ditt CV mot andra som gått klart.
Får du chansen så kan du på intervjun göra bra ifrån dig och ändå anställas. Men var beredd på uppförsbacke.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZangora:

Hej, det är så att jag kommer att hoppa av 3:e året på teknikprogrammet

Du behöver inte ange varför du vill/kommer hoppa av gymnasiet här till oss. Det finns massor med anledningar till varför det inte är hållbart att gå kvar sitt sista år, de flesta av anledningarna är saker man inte kan styra över. Jag vet inte vad din anledning är men mobbing, socialt utanförskap, mental hälsa, bortgång i familjen m.m. är alla anledningar till varför det kanske inte är möjligt att fortsätta.

Med det sagt har jag ett par saker jag gärna vill be dig att fundera över. Nästa del kan vara lite tung att läsa, men jag råder dig att läsa igenom mina tankar för även om du inte gillar det jag har att säga idag så kommer du nog uppskatta det om 5 år.

Det negativa: Sanningen är att för 10 år sedan när man sökte jobb så läste en människa ditt CV och där fick man möjligheten att förklara situationer eller problem. Idag så är det robotar som sorterar CV baserat på ifall man uppfyller grund kraven och sedan letar efter sökord som matchar rollen de vill tillsätta. Om 10 år kommer alla anställningar ske på det sättet och det kommer automatiskt diskvalificera dig från nästan alla intressanta jobb.

IT/Helpdesk har generellt sätt lägre lön än att sitta i kassan på ICA och sanningen är att du kommer ha väldigt svårt att ta dig därifrån utan gymnasieutbildning. Inte omöjligt, du kan arbeta dig upp internt inom företaget alternativt bygga ett stort socialt kontaktnät som låter dig skippa förbi anställningsbottarna.

Kunskapen från Gymnasiet är dock värd absolut noll. Det är genuint bara en spärr. Precis som i ett spel som säger "Du kan inte gå in i denna zonen om du inte är level 3".

Utan att veta varför du vill hoppa av så vill jag rekommendera dig att söka stöd. Vill du inte ange varför du vill hoppa av öppet här så känn dig fri att DMa mig så lovar jag att försöka hitta rätt person eller instans som kan hjälpa dig.

Jag vet av personlig erfarenhet att när man har det skit så tänker man sällan logiskt, man vill bara bort från situationen, och det är helt okej. Tyvärr leder det ofta till att man missar lösningar som annars hade varit bättre.

Har du någon som kan hjälpa dig genom detta? Tyvärr föds vi inte alla in i familjer som är stabila och kan hjälpa till, men ibland kan det finnas andra personer i närheten man kan vända sig till. En moster eller farmor? En lärare du tycker om eller kanske din fotbolls eller scout ledare? Första personen detta fick dig att tänka på är nog värt att kontakta och prata med. Jag förstår ifall det kan kännas jobbigt men jag rekommenderar dig att våga ta det klivet till den personen du tänkte på.

Det positiva

Det finns oftast lösningar. Din skola har säkerligen en rektor som kan hänvisa dig till rätt person, vilket kanske är en psykolog, sköterska eller SYO.

Istället för att hoppa av kan man t.ex. ta ett sabbatsår och försöka igen nästa år. Är problemet mobbing så kommer ju de personerna inte finnas kvar där nästa år. Alternativt så kanske det finns möjlighet att byta linje eller t.om. skola. Eller båda två, ta ett sabbatsår och jobba helpdesk i 6 månader, tjäna lite pengar och kom tillbaka nästa år på en ny skola och kör färdigt.

Teknik är ju en ganska tung linje så om det är det som är problemet finns säkerligen massor med lösningar som låter dig få en examen, även om det inte blir en teknikexamen. I slutändan spelar kunskapen mindre roll, det viktigaste är bara att få en examen. Sen ifall du fyller ut din examen med silversmide, programmering, musik eller vad för andra kurser som kan vara tillräckliga för att skapa en giltig examen, ja det är inte optimalt men det är 1000 gånger bättre än att inte ha en examen.

Har du klarat 2 år på Teknik betyder det att du har ett bättre läshuvud än genomsnittet. Och folk som ligger väldigt långt ner på den kurvan tar examen varje år, för de läser lättare ämnen. Jag sov igenom typ alla tyska lektioner och fick fortfarande ett VG på något mirakulöst sätt.

Jag hoppas det löser sig för dig! Känn dig fri att PMa ifall du vill prata mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Du behöver inte ange varför du vill/kommer hoppa av gymnasiet här till oss. Det finns massor med anledningar till varför det inte är hållbart att gå kvar sitt sista år, de flesta av anledningarna är saker man inte kan styra över. Jag vet inte vad din anledning är men mobbing, socialt utanförskap, mental hälsa, bortgång i familjen m.m. är alla anledningar till varför det kanske inte är möjligt att fortsätta.

Med det sagt har jag ett par saker jag gärna vill be dig att fundera över. Nästa del kan vara lite tung att läsa, men jag råder dig att läsa igenom mina tankar för även om du inte gillar det jag har att säga idag så kommer du nog uppskatta det om 5 år.

Det negativa: Sanningen är att för 10 år sedan när man sökte jobb så läste en människa ditt CV och där fick man möjligheten att förklara situationer eller problem. Idag så är det robotar som sorterar CV baserat på ifall man uppfyller grund kraven och sedan letar efter sökord som matchar rollen de vill tillsätta. Om 10 år kommer alla anställningar ske på det sättet och det kommer automatiskt diskvalificera dig från nästan alla intressanta jobb.

IT/Helpdesk har generellt sätt lägre lön än att sitta i kassan på ICA och sanningen är att du kommer ha väldigt svårt att ta dig därifrån utan gymnasieutbildning. Inte omöjligt, du kan arbeta dig upp internt inom företaget alternativt bygga ett stort socialt kontaktnät som låter dig skippa förbi anställningsbottarna.

Kunskapen från Gymnasiet är dock värd absolut noll. Det är genuint bara en spärr. Precis som i ett spel som säger "Du kan inte gå in i denna zonen om du inte är level 3".

Utan att veta varför du vill hoppa av så vill jag rekommendera dig att söka stöd. Vill du inte ange varför du vill hoppa av öppet här så känn dig fri att DMa mig så lovar jag att försöka hitta rätt person eller instans som kan hjälpa dig.

Jag vet av personlig erfarenhet att när man har det skit så tänker man sällan logiskt, man vill bara bort från situationen, och det är helt okej. Tyvärr leder det ofta till att man missar lösningar som annars hade varit bättre.

Har du någon som kan hjälpa dig genom detta? Tyvärr föds vi inte alla in i familjer som är stabila och kan hjälpa till, men ibland kan det finnas andra personer i närheten man kan vända sig till. En moster eller farmor? En lärare du tycker om eller kanske din fotbolls eller scout ledare? Första personen detta fick dig att tänka på är nog värt att kontakta och prata med. Jag förstår ifall det kan kännas jobbigt men jag rekommenderar dig att våga ta det klivet till den personen du tänkte på.

Det positiva

Det finns oftast lösningar. Din skola har säkerligen en rektor som kan hänvisa dig till rätt person, vilket kanske är en psykolog, sköterska eller SYO.

Istället för att hoppa av kan man t.ex. ta ett sabbatsår och försöka igen nästa år. Är problemet mobbing så kommer ju de personerna inte finnas kvar där nästa år. Alternativt så kanske det finns möjlighet att byta linje eller t.om. skola. Eller båda två, ta ett sabbatsår och jobba helpdesk i 6 månader, tjäna lite pengar och kom tillbaka nästa år på en ny skola och kör färdigt.

Teknik är ju en ganska tung linje så om det är det som är problemet finns säkerligen massor med lösningar som låter dig få en examen, även om det inte blir en teknikexamen. I slutändan spelar kunskapen mindre roll, det viktigaste är bara att få en examen. Sen ifall du fyller ut din examen med silversmide, programmering, musik eller vad för andra kurser som kan vara tillräckliga för att skapa en giltig examen, ja det är inte optimalt men det är 1000 gånger bättre än att inte ha en examen.

Har du klarat 2 år på Teknik betyder det att du har ett bättre läshuvud än genomsnittet. Och folk som ligger väldigt långt ner på den kurvan tar examen varje år, för de läser lättare ämnen. Jag sov igenom typ alla tyska lektioner och fick fortfarande ett VG på något mirakulöst sätt.

Jag hoppas det löser sig för dig! Känn dig fri att PMa ifall du vill prata mera.

Kan säga att anledningen till att jag kommer ta det beslutet är enbart pga motivationen är för låg. Har för många kurser underkända och därav väljer jag att ta det beslutet. Är tvärsäker på att inte ens 1% av någon med en fullständig gymnasieutbildning i teknik ens har i närheten av den kunskap jag har inom detta område. Men jag förstår helt vad du menar.

Permalänk
Medlem

Arbetserfarenhet

Kan tillägga att utöver den kunskap jag innehar som jag nämnde tidigare, så drev jag för något år sedan en av sveriges största Minecraft servrar, tillsammans med ett gäng andra. Där jag behövde jobba mycket med VPS:er, dedikerade servrar, linux osv. Skulle det kunna räknas som någon typ av arbetserfarenhet? Det var ju ett eget projekt vi drev, men fortfarande skulle man ju kunna argumentera för att det på något sätt liknar en viss arbetserfarenhet som ett företag skulle kunna efterfråga, eller är jag ute och cyklar? Vi tjänade ju en del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZangora:

Kan säga att anledningen till att jag kommer ta det beslutet är enbart pga motivationen är för låg. Har för många kurser underkända och därav väljer jag att ta det beslutet. Är tvärsäker på att inte ens 1% av någon med en fullständig gymnasieutbildning i teknik ens har i närheten av den kunskap jag har inom detta område. Men jag förstår helt vad du menar.

Skrivet av ZZangora:

Kan tillägga att utöver den kunskap jag innehar som jag nämnde tidigare, så drev jag för något år sedan en av sveriges största Minecraft servrar, tillsammans med ett gäng andra. Där jag behövde jobba mycket med VPS:er, dedikerade servrar, linux osv. Skulle det kunna räknas som någon typ av arbetserfarenhet? Det var ju ett eget projekt vi drev, men fortfarande skulle man ju kunna argumentera för att det på något sätt liknar en viss arbetserfarenhet som ett företag skulle kunna efterfråga, eller är jag ute och cyklar? Vi tjänade ju en del också.

Jag har suttit med i några rekryteringar och min erfarenhet är att kunskap inte är första prion. Det är viktiga att personen har social kompetens, bra driv och är villig att lära sig. Det är såklart bra att ha självförtroende men det är stor skillnad på att driva spelservrar och att arbeta mot kunder, SLA:er, och att ha en chef som styr. Certifieringar är en bonus men det ger dig inte jobb över någon som har utbildning/jobberfarenhet.

Vill man vara realistisk kan det bli problematiskt att få första jobbet, men även sen när du är mycket äldre. Redan idag är det svårt att få jobb utan gymnasieutbildning.

Du kan testa att söka 1st line på större företag för att få en fot in. Exempelvis ATEA, TietoEvry och Centric. Det är inga fina löner, men en bra början.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Du behöver inte ange varför du vill/kommer hoppa av gymnasiet här till oss. Det finns massor med anledningar....

Bra skrivet. Instämmer.
TS; gör klart det nu så du får kompletta gymnasie-betyg. Det behöver inte ens vara bra betyg. Låt inte bristande motivation vara en orsak. (Är det andra orsaker; sök hjälp som sagt!) Du kommer ha så många år framöver då du kan ta sabbatsår och låta känslor styra din resa framåt.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk

Fixa gymnasiet. Fråga om du kan få gå ett annat lättare program?

När jag var ung så fanns det folk som hoppade av högstadiet av olika anledningar, det var dock ofta inga problem att få jobb då. Idag är ej utförd gymnasiet en liten varningssignal som kan hänga med en länge, hur länge beror såklart på hur man utvecklas i arbetsmarknaden.

Det tråkiga i sammanhanget är att du ändå läste ett plugg-program och får sämre "status" på arbetsmarknaden än en person som gick ett "slapparprogram" i 3år.

Permalänk
Medlem

Fast du har ju inget jobb, du verkar inte ens gått på intervjuer, låter inte ens som du sökt jobb eller att du är öppen att jobba på ICA-butiken i några år.

Läs CV:t på några inom IT-sektorn och det är inget konstigt att det står att de jobbat på McDonalds eller liknande jobb en period. Klarar du sådana jobb så vet framtida arbetsgivare att du inte kryper ihop till en boll vid lite stress. Behöver inte ens stå i CV:t, men du kan få frågor om vad du gjort i luckorna.

Om det gått okej de två första åren fixar du det hela med ett år extra.

Det som inte fungerar är att ligga i sängen och ta upp för rekryterare hur du spelat Minecraft och administrerat servrar för dito. Du låter inte ett dugg tvärsäker och saknar ju helt arbetslivserfarenhet eller någon realistisk erfarenhet av produktionsmiljö, det är detta rekryterarna kommer plocka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZangora:

Kan tillägga att utöver den kunskap jag innehar som jag nämnde tidigare, så drev jag för något år sedan en av sveriges största Minecraft servrar, tillsammans med ett gäng andra. Där jag behövde jobba mycket med VPS:er, dedikerade servrar, linux osv. Skulle det kunna räknas som någon typ av arbetserfarenhet? Det var ju ett eget projekt vi drev, men fortfarande skulle man ju kunna argumentera för att det på något sätt liknar en viss arbetserfarenhet som ett företag skulle kunna efterfråga, eller är jag ute och cyklar? Vi tjänade ju en del också.

Det låter som att du har ett driv och ett intresse men att skolan inte motiverar dig. Det låter som att skolan känns onödig för den lär dig massa strunt som Franska när du hellre hade lärt dig om servrar och nätverksteknik. Arbetssättet som skolan betygsätter dina kunskaper passar inte dig då de bara vill att du återupprepar saker från en bok på ett prov, när du mycket hellre hade lärt dig genom att utöva det du vill praktiskt och visa att du lärt dig genom att göra ett bra jobb?

Känns det som att jag är i närheten?

Detta är inget unikt problem för dig, väldigt många av oss känner så. Skolan är ett standardiserat system som tyvärr är gjort för att passa så många som möjligt "okej", men väldigt få passar det perfekt och för en del passar det inte alls.

Och allt detta är okej. Med det driv och intresse du verkar ha enligt det du skriver kan du komma långt. Problemet är att din oförmåga att göra det du inte vill idag (fixa skolan) kommer tyvärr vara en fotboja som kommer hänga med dig hela livet. Min bror hoppade av gymnasiet på 80-talet och än idag blir han nekad jobb där gymnasiekompetens är helt irrelevant. Nyligen blev han nekad jobb som vakt på häktet för att de har det som krav. Istället har han jobbat där som vikarie i flera år med sämre lön, sämre förmåner och ingen anställningstrygghet, för det är det enda sättet de kan gå runt företagskraven på Gym-utbildning. Han har 20 års erfarenhet av att jobba som vakt/ordningsvakt men det spelade absolut ingen roll, för företaget har gym utbildning som grund krav.

Har du pratat med någon på skolan om din situation? Jag har själv varit ung och när jag var ung så hade jag ett ganska stort ego. Jag trodde att jag kunde mest, visste bäst och med åldern har jag kommit till insikten att livet är mycket mer värt att leva om man går in med en lite mer öppen attityd.

Det finns en youtube kanal jag skulle vilja rekommendera som har massor med content om skola/motivation etc, kan även vara så att om du vill så kan deras coaching program vara ett toppen verktyg för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZangora:

Kan tillägga att utöver den kunskap jag innehar som jag nämnde tidigare, så drev jag för något år sedan en av sveriges största Minecraft servrar, tillsammans med ett gäng andra. Där jag behövde jobba mycket med VPS:er, dedikerade servrar, linux osv. Skulle det kunna räknas som någon typ av arbetserfarenhet? Det var ju ett eget projekt vi drev, men fortfarande skulle man ju kunna argumentera för att det på något sätt liknar en viss arbetserfarenhet som ett företag skulle kunna efterfråga, eller är jag ute och cyklar? Vi tjänade ju en del också.

Det låter som att du har ett driv och ett intresse men att skolan inte motiverar dig. Det låter som att skolan känns onödig för den lär dig massa strunt som Franska när du hellre hade lärt dig om servrar och nätverksteknik. Arbetssättet som skolan betygsätter dina kunskaper passar inte dig då de bara vill att du återupprepar saker från en bok på ett prov, när du mycket hellre hade lärt dig genom att utöva det du vill praktiskt och visa att du lärt dig genom att göra ett bra jobb?

Känns det som att jag är i närheten?

Detta är inget unikt problem för dig, väldigt många av oss känner så. Skolan är ett standardiserat system som tyvärr är gjort för att passa så många som möjligt "okej", men väldigt få passar det perfekt och för en del passar det inte alls.

Och allt detta är okej. Med det driv och intresse du verkar ha enligt det du skriver kan du komma långt. Problemet är att din oförmåga att göra det du inte vill idag (fixa skolan) kommer tyvärr vara en fotboja som kommer hänga med dig hela livet. Min bror hoppade av gymnasiet på 80-talet och än idag blir han nekad jobb där gymnasiekompetens är helt irrelevant. Nyligen blev han nekad jobb som vakt på häktet för att de har det som krav. Istället har han jobbat där som vikarie i flera år med sämre lön, sämre förmåner och ingen anställningstrygghet, för det är det enda sättet de kan gå runt företagskraven på Gym-utbildning. Han har 20 års erfarenhet av att jobba som vakt/ordningsvakt men det spelade absolut ingen roll, för företaget har gym utbildning som grund krav.

Har du pratat med någon på skolan om din situation? Jag har själv varit ung och när jag var ung så hade jag ett ganska stort ego. Jag trodde att jag kunde mest, visste bäst och med åldern har jag kommit till insikten att livet är mycket mer värt att leva om man går in med en lite mer öppen attityd.

Det finns en youtube kanal jag skulle vilja rekommendera som har massor med content om skola/motivation etc, kan även vara så att om du vill så kan deras coaching program vara ett toppen verktyg för dig.

Permalänk
Medlem

Om ett system jag jobbar med havererar för att en kollega hade ”dålig motivation” att fixa det som behövde fixas för att systemet skulle fungera, så skulle jag bli på dåligt humör. Tråkiga saker behöver också göras.

I praktiken kommer det säkert inte vara ett problem, men det är inte intrycket man vill ge rekryterande chef.

Permalänk
Medlem

För att bara nämna ämnet certifieringar så är min tolkning att vi i Sverige inte sätter någon särskild vikt vid dem. En typisk jobbannons för IT nämner snarare krav på år i branschen samt erfarenhet av olika system/tillverkare. Vanligare på jobbannonser i USA att de kräver utbildningsnivå, år i branschen, erfarenhet och certifikat som grädden på moset.

Min uppfattning av certifieringar är att de visar att du kan utföra enklare ingrepp inom ett specifikt ämne för en specifik tillverkare av hårdvara/tjänst. De visar däremot inte hur du problemlöser, jobbar i team eller hanterar stress. De är ett skitbra sätt för att visa någon att man har ett hum om vad man pratar om, men de visar inte hur bra du är på jobbet du söker. Bättre att skaffa erfarenhet och referenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZangora:

Kan säga att anledningen till att jag kommer ta det beslutet är enbart pga motivationen är för låg. Har för många kurser underkända och därav väljer jag att ta det beslutet. Är tvärsäker på att inte ens 1% av någon med en fullständig gymnasieutbildning i teknik ens har i närheten av den kunskap jag har inom detta område. Men jag förstår helt vad du menar.

Tips om du har massor som är underkänt så kan det vara värt det tidsmässigt att läsa på folkhögskola, dom hade iallafall 1 år utbildning på att läsa in hela gymnasiet.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZangora:

Hej, det är så att jag kommer att hoppa av 3:e året på teknikprogrammet, och därmed inte få en fullständig gymnasieexamen. Jag är sedan ett tag tillbaka CompTIA Network+ certifierad. Innehar all den kunskap som den täcker inom grundläggande nätverksteknik, har även en del kunskap från Comptias Security+, lite grann av Ciscos CCNA också. Dock är det mesta teoretisk och inte mycket praktisk kunskap. Vet någon hur mycket ett certifikat (Network+) väger i Sverige egentligen? Till exempel när det gäller helpdesk jobb, eller annat. Finns det en efterfrågan på ett sånt certifikat i Sverige tror ni? Eller är det helt kört med en anställning tills jag kompleterat mina kurser på t.ex komvux och fått en fullständig gymnasieexamen? Vet att i exempelvis USA väger en Network+ ofta tyngre än en A+ när det gäller "lätta" helpdesk jobb osv. Finns det någon chans tror du att få en "lättare" anställning inom någon tjänst som kräver nätverkskunskaper, osv? Är IT branschen helt körd sålänge jag inte har en fullständig examen?

När vi söker folk till supporten så är det intresse/kunskap för IT som går först. Betyg är sekundärt.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Tips om du har massor som är underkänt så kan det vara värt det tidsmässigt att läsa på folkhögskola, dom hade iallafall 1 år utbildning på att läsa in hela gymnasiet.

Vad allmän kurs är eller inte är olika på olika folkhögskolor, men du måste läsa kärnämnena där också och de har han förhoppningsvis redan efter två år.

Om TS föräldrar försörjer honom bör han nog i första hand titta på att gå ett år extra för att antingen gå ut teknik eller ett närliggande program. Folkhögskola kan vara bra om man vill byta stad och bo på internat eller liknande – de brukar inte fokusera på att läsa in fort.

Vill man läsa vidare, t.ex. tvåårig IT-utbildning så spelar det ju ingen roll hur du når behörigheten bara att du har den. Skjut bara inte på det i flera år bara för att du mår dåligt eller liknande, att sitta hemma är inte utvecklande och kan vara skadligt.

I gymnasiet kommer en del kurser vara relativt enkla att göra prövning i om det är något som saknas. Är du inte "mogen nog" att göra en prövning av en kurs så är det nog svårt att klara en arbetsplats.

Sista redigering, folkhögskola kan passa sådana som @Chrisism8 bror, folk som har hunnit få erfara livet, hunnit få självinsikt så väl som insikt i vad de vill göra med livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad allmän kurs är eller inte är olika på olika folkhögskolor, men du måste läsa kärnämnena där också och de har han förhoppningsvis redan efter två år.

Om TS föräldrar försörjer honom bör han nog i första hand titta på att gå ett år extra för att antingen gå ut teknik eller ett närliggande program. Folkhögskola kan vara bra om man vill byta stad och bo på internat eller liknande – de brukar inte fokusera på att läsa in fort.

Beror helt på hur mycket underkänt du har. Jag hade 13 stycken(sjukt att jag inte blev utkickad från gymnasiet). Jag läste in hela gymnasiet på 1 år, gick betydligt fortare än om jag skulle kört komvux.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Beror helt på hur mycket underkänt du har. Jag hade 13 stycken(sjukt att jag inte blev utkickad från gymnasiet). Jag läste in hela gymnasiet på 1 år, gick betydligt fortare än om jag skulle kört komvux.

Det är sant, men tvärt om gäller också. Har du redan alla kärnämnen så kan du tillgodoräkna de på allmän kurs och då går det därför snabbare.

Men i första hand behöver TS ha koll på sin situation så prata med skolan. Även om du i slutändan väljer att ta ut examen via Komvux så är det bättre att t.ex. pröva ett par av kurserna nu medans kunskaperna kanske redan sitter innan de försvinner ur skallen. De flesta kurserna får du läsa på distans på Komvux idag och det passar definitivt inte många.

Permalänk
Medlem

Jag har snart jobbat inom IT i 6 år nu,
Jag var 27 när jag började, då hade jag visserligen jobbat i butik i några år, men då jag sökte jobb i en stad jag inte bodde och inte hade gymnasieutbildning så var det ganska svårt att få jobb.
Varför fick jag jobb i slutändan?
Jag sökte massa jobb, säkert 100 st firstline jobb det finns massor och jag ansåg att min hobbies var min kompetens, att jag hade skruvat sönder datorer, installerat om Windows och satt upp hemma routers vägde tyngre än min erfarenhet med kunder, för den arbetesgivaren.
Jag skulle helt klart ha med det på ett cv om jag hade haft en minecraft server, kanske även med hur ni hanterade klagande användare om ni hade såna.
Allt handlar om hur du visar på att det är en kunskap du kan använda.

Idag 6 år senare så jobbar jag som tjänsteägare för servicedesk och har varit 365 specialist.
Inget kräver certifikat eller liknade, bara jobb och mer jobb.
Det är sanningen ska du vidare så kommer du få jobba hårdare än andra, men det kommer vara värt det.

Permalänk

Det kan finnas en annan potentiell "lösning", eller iallafall en morot.

Gå en YH-utbildning efter gymnasiet!
Då läser du bara det du tycker är intressant och blir automatiskt motiverad.
Tror dock du måste ha godkänt i alla kärnämnen åtminstonde? (Öppen för rättning), så det kanske kan fungera som en morot.

Jag gick just en sådan inom Cloud och Virtualisering och blev headhuntad på Linkedin till mitt första arbete inom branschen.
Sen dess tittar jag inte ens på annonser utan blir kontaktad veckovis (ännu värre om jag har min profil öppen) av potentiella arbetsgivare.

IT-branschen skriker efter rätt folk och har du rätt bakgrund och utbildning samt viljan att lära dig så kommer du långt.
https://www.yrkeshogskolan.se/hitta-utbildning/sok/?area=data

Ang. Certen så tittas det inte jättemycket på dem vid rekrytering, kan bero på hur väl insatt rekrytereraren är men erfarenhet > certifkat, alla dagar i veckan.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Att inte ha gymnasieutbildning kommer vara ett stort problem oavsett om du har ett IQ på 135 och cisco-certifikat fulla väggarna, tyvärr. Som flera har varit inne på ses det som ett moment att klara av, innehållet i utbildningen behöver inte vara superrelevant men bedriften att klara examen anses säga en del om personen och risken är stor att falla bort i grovsorteringen när man söker jobb.

Jag stöter på det här problemet med jämna mellanrum men då för att jag inte har en relevant högskoleutbildning. Det betalar sig i livet att klara av utbildningarna även om det skaver när man är omotiverad. Första eller andra jobbet kan gå bra, men när du vill klättra kan examen och betyg plötsligt ställa till det även i Sverige.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Tillbaka sisåhär 1 år senare. Jag fick en tanke angående praktisk erfarenhet, och hur viktigt det är när det gäller framtida jobb osv. Jag har insett att en praktikplats i sig är nästintill omöjligt, då arbetsgivare har en skyldighet att offra deras jobb för att utbilda en praktikant, och det tar givetvis deras tid. Men det jag tänker på är ifall man hade kunnat gå till en arbetsgivare och göra upp en plan för att om man inte hade presterat som förväntat, att man då kan betala för sin praktikplats? Låt säga att man spenderar sina övriga inkomster så man nöd och näpper klarar sig att leva och praktisera (dvs att betala för denna praktikplats). Sen har man praktisk erfarenhet och som jag förstått är praktiskt arbete extremt värdefullt, och det hade kanske kunnat "bypassa" kravet på önskad utbildning?

Plan B jag har är att helt enkelt starta eget, och erbjuda någon form av IT nätverkslösning till extremt låga priser, enbart för att få kunder (företag i detta fallet). Mer eller mindre får jag då jobba gratis med detta, men när det väl gått ett tag har man åtminstone det på sitt cv och det man åstadkommit med företaget. Det är ju på sätt och vis ett annat sätt att få praktisk arbetserfarenhet

Är jag fullständigt ute och cyklar eller är detta alternativ som låter rimliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZangora:

Tillbaka sisåhär 1 år senare. Jag fick en tanke angående praktisk erfarenhet, och hur viktigt det är när det gäller framtida jobb osv. Jag har insett att en praktikplats i sig är nästintill omöjligt, då arbetsgivare har en skyldighet att offra deras jobb för att utbilda en praktikant, och det tar givetvis deras tid. Men det jag tänker på är ifall man hade kunnat gå till en arbetsgivare och göra upp en plan för att om man inte hade presterat som förväntat, att man då kan betala för sin praktikplats? Låt säga att man spenderar sina övriga inkomster så man nöd och näpper klarar sig att leva och praktisera (dvs att betala för denna praktikplats). Sen har man praktisk erfarenhet och som jag förstått är praktiskt arbete extremt värdefullt, och det hade kanske kunnat "bypassa" kravet på önskad utbildning?

Plan B jag har är att helt enkelt starta eget, och erbjuda någon form av IT nätverkslösning till extremt låga priser, enbart för att få kunder (företag i detta fallet). Mer eller mindre får jag då jobba gratis med detta, men när det väl gått ett tag har man åtminstone det på sitt cv och det man åstadkommit med företaget. Det är ju på sätt och vis ett annat sätt att få praktisk arbetserfarenhet

Är jag fullständigt ute och cyklar eller är detta alternativ som låter rimliga?

Börja jobba med 1st line (krävs ofta ingen erfarenhet eller utbildning) eller något helt annat som inte har några särskilda krav, arbetslivserfarenhet behöver du även om målet är att ha eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Börja jobba med 1st line (krävs ofta ingen erfarenhet eller utbildning) eller något helt annat som inte har några särskilda krav, arbetslivserfarenhet behöver du även om målet är att ha eget.

Problemet är att jag inte får ut någon vikitig praktisk erfarenhet av det. Antar att du menar helpdesk typ. Lär mig mycket mer om jag hade spenderat tiden hemma på att jobba med nätverkslabb och sånt som faktiskt utmanar mig. Pengar är ingen drivkraft för mig just nu utan enbart praktik inom det jag vill hålla på mig och utmanande uppgifter är något jag vill göra.

Har lite arbetslivserfarenhet men det är inte något relaterat till IT.

Känner flera personer som driver eget och isåfall hade man ju kunnat starta eget nu och levererat någon form av tjänst till dem först? Eftersom de känner mig ger dom ju mig en chans på ett helt annat sätt. Jag kan ju göra detta gratis och efter det kanske det blir lättare att få kunder som man inte har någon koppling till (företag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZZangora:

Problemet är att jag inte får ut någon vikitig praktisk erfarenhet av det. Antar att du menar helpdesk typ. Lär mig mycket mer om jag hade spenderat tiden hemma på att jobba med nätverkslabb och sånt som faktiskt utmanar mig. Pengar är ingen drivkraft för mig just nu utan enbart praktik inom det jag vill hålla på mig och utmanande uppgifter är något jag vill göra.

Har lite arbetslivserfarenhet men det är inom något relaterat till IT.

Känner flera personer som driver eget och isåfall hade man ju kunnat starta eget nu och levererat någon form av tjänst till dem först? Eftersom de känner mig ger dom ju mig en chans på ett helt annat sätt. Jag kan ju göra detta gratis och efter det kanske det blir lättare att få kunder som man inte har någon koppling till (företag).

Skulle precis skriva som han som du nu svarade på, börja med 1st line/help desk, spelar ingen roll om du lär dig något tekniskt, du kommer att lära dig att hantera kunder & prata med människor rent proffisionelt vilket behövs. Det är super bra att börja med 1st/help desk för ditt CV, visar du lite framfötter under jobbet så kommer du att kunna komma ifrån det fort men som sagt så är det en super bra väg in i branchen.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Skulle precis skriva som han som du nu svarade på, börja med 1st line/help desk, spelar ingen roll om du lär dig något tekniskt, du kommer att lära dig att hantera kunder & prata med människor rent proffisionelt vilket behövs. Det är super bra att börja med 1st/help desk för ditt CV, visar du lite framfötter under jobbet så kommer du att kunna komma ifrån det fort men som sagt så är det en super bra väg in i branchen.

Har jobbat ett tag inom något helt annat där jag behövt prata med människor/kunder på ett professionellt sätt. Dessutom redan när jag var 15 år gammal och drev en väldigt stor spelserver fick jag redan då erfarenhet hur man hanterar klagande spelare/kunder och människor i allmänhet på ett bra och proffsigt sätt. Sånt där har liksom aldrig varit ett problem för mig, har alltid varit en bra kommunikatör och tycker jag visat upp det bra på alla ställen jag haft nytta av det.

Problemet är att jag hoppade av sista året på gymnasiet så även en arbetsgivare som rektyrterar dessa personer du beskriver skulle kunna haka upp sig på att jag inte har en fullständig gymnasieexamen.