Permalänk
Medlem

Sist jag bodde i lägenhet (två vuxna i en 2:a på 55kvm) så låg förbrukningen på ca 150-200 kWh per månad. Detta med gamla slitna vitvaror.

Sen renoverade vi köket och bytte ut alla vitvarorna (diskmaskin, induktionshäll, micro och kombinerad kyl/frys). Därefter låg vi på runt 90 kWh per månad.

Vi hade dock ingen tvättmaskin eller torktumlare och tvättstugan var 4 trappor ner utan. Men bra motion fick man 😁

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Snuskigt låg - mindre än 2k. Men det är en gammal förening med lånestocken betald sedan länge och ett antal lukrativa kommersiella hyresgäster i gatuplanet.

Ja. Uppskattningsvis 1,2k är värme och (varm)vatten, resterande underhåll och rep. Men poängen är att uppvärmning inte drar ström på räkningen och att vi heller inte låter nedkylning på sommaren göra det.

Gode gud. Direktverkande el är verkligen en styggelse.

Misstänkte det med tanke på de extremt låga kWh’arna, vilket inte alla har förmånen till.

Glömde nämna att vår förening inte har några tvättstugor. Det är mer som ett radhusområde med 2-våningshus där vissa längor består av souterräng-lägenhet på botten med loftgång ovan.

Så vi har både tvättmaskin och torktumlare som går 3-4ggr/vecka.

Så ja, direktverkande är en redig styggelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

pendlat mellan 175-350 kwh per månad sen 2017.
2 rok. Ensam med katter. Fått nya vitvaror installerade precis så hoppas det börjar trenda neråt.
Mycket nöje med speldatorn, lite tv några timmar i veckan. Fläkt(ar) beroende på temperatur.
Tyvärr så får man ha takfläkt på även på vintern nu efter hyresvärden installerade nytt system för elementen. nu får man välja mellan av eller för varmt, vilket slöseri. Påpekat detta, men det är "working as intended"

Hur ser det värmesystemet ut? Är det centralvärme? Vattenburet? Genereras värmen på plats? Termostatstyrd? Är elementet ljummet eller bränner du dig på det?

Permalänk
Medlem

3 RoK, 66kvm. Tyckte det började kännas dyrt kring 600:-. Förra räkningen var 800:-, den jag skall pröjsa nu är på 1400:-.. Jag sitter lite vid datorn efter jobbet varje dag, knappt hemma utöver det.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

3 RoK, 66kvm. Tyckte det började kännas dyrt kring 600:-. Förra räkningen var 800:-, den jag skall pröjsa nu är på 1400:-.. Jag sitter lite vid datorn efter jobbet varje dag, knappt hemma utöver det.

Vad har du för förbrukning då?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har senaste året legat på 350kWh i snitt, jämfört med ca 220kWh tidigare år, 3 RoK på 75 kvadratmeter.

Anledning är TV står på 10+ timmar per dag och att jag spenderat mer tid hemifrån och jobbat.

I Juni när vi hade kopplat ur allt förutom kyl/frys kombo när vi var på semester så låg vi på 173kWh, känns som sjukt mycket för något som bara är 4 år gammalt och ska vara Energiklass A och inget som läcker osv.

Fakturan gick up från 800kr till 1600kr från Juli till Augusti, good times.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Jösse va du bränner el. Mitt års snitt i en ~46kvm 1:a är 165kwh per månad.

Har du också direktverkande eluppvärmning som du betalar för själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har senaste året legat på 350kWh i snitt, jämfört med ca 220kWh tidigare år, 3 RoK på 75 kvadratmeter.

Anledning är TV står på 10+ timmar per dag och att jag spenderat mer tid hemifrån och jobbat.

I Juni när vi hade kopplat ur allt förutom kyl/frys kombo när vi var på semester så låg vi på 173kWh, känns som sjukt mycket för något som bara är 4 år gammalt och ska vara Energiklass A och inget som läcker osv.

Du måste ha värmegolv eller en annan energitjuv
Kyl/frys drar mellan 20-40kwh/ månad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Fick nyss första ”dyra” fakturan. 860kr skall betalas denna månaden. Fortfarande samma specer som i mitt föregående inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kyl/frys drar mellan 20-40kwh/ år

Den energiförbrukningen är inte rimlig, den kan du eventuellt möjligen ha på nån väldigt liten apparat som står kallt och aldrig öppnas men den är orimligt låg för nått normalt scenario.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kyl/frys drar mellan 20-40kwh/ år

Per månad menar du?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Per månad menar du?

Ja! Ursäkta, ändrar texten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den energiförbrukningen är inte rimlig, den kan du eventuellt möjligen ha på nån väldigt liten apparat som står kallt och aldrig öppnas men den är orimligt låg för nått normalt scenario.

Jag menade per månad... Felskrivet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Hur ser det värmesystemet ut? Är det centralvärme? Vattenburet? Genereras värmen på plats? Termostatstyrd? Är elementet ljummet eller bränner du dig på det?

Det är vattenburet med smarta termostater och en trådlös-mojäng som läser av å loggar.
Elementen blir obehagligt varma att ta på när dom är på. 22-24grader har man inne då på vintern.

Vet inte om det är sant men dom påstod att dom smarta termostaterna larmar till den trådlösa/eller om det var att den trådlösa slutar få data kanske. om man tar av dom från elementen och sätter dit egna/gamla för å kunna styra själv

/Har visst haft uppåt 26 grader vintern då det byttes ser jag här i anteckningar./

Permalänk
Medlem

Kyl/frys drar mellan 20-40kwh/ månad

Hyresrätt, fjärrvärme, ingen uppvärmning av någonting med el.

Bara kyl/fryskombon inkopplat under hela Juni månad och faktiskt en vecka i Maj också, vi kopplade bort allt fysiskt från vägguttagen, som sagt måste jag undersöka vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hyresrätt, fjärrvärme, ingen uppvärmning av någonting med el.

Bara kyl/fryskombon inkopplat under hela Juni månad och faktiskt en vecka i Maj också, vi kopplade bort allt fysiskt från vägguttagen, som sagt måste jag undersöka vad som händer.

Jag bor också brf 2a 65cm2, fjärrvärme, värmegolv badrum, tvättar 6ggr/ vecka kör diskmaskin varje dag. Har ny side by side (E klass med nya standarden) köptes i juni. Kör datorn 3-8h/helg som mest, har 230kwh från maj - augusti förutom juni då vi var borta 1-23e, hade 73 kWh då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

350 kWh låter verkligen högt. Är det en gammal plasma-TV ni har eller? Min TV och dator är igång ca 15 timmar om dagen och jag snittar runt 120 kWh per månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Om ni är borta 4 veckor på semester ska ni inte ha 173 kWh. Där börjar det bli värt att ta in elektriker som hjälper er att spåra vad som drar.

Kyl/frys-kombinerad ska dra ~150-250 kWh/år om det är från senaste årtiondet.

Har ni värmepump? Har ni golvvärme? Har ni ventilationsfläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Det är vattenburet med smarta termostater och en trådlös-mojäng som läser av å loggar.
Elementen blir obehagligt varma att ta på när dom är på. 22-24grader har man inne då på vintern.

Vet inte om det är sant men dom påstod att dom smarta termostaterna larmar till den trådlösa/eller om det var att den trådlösa slutar få data kanske. om man tar av dom från elementen och sätter dit egna/gamla för å kunna styra själv

/Har visst haft uppåt 26 grader vintern då det byttes ser jag här i anteckningar./

Det jag ser framför mig är två trick du skulle kunna göra. Det ena är att se till att termostaterna, eller de mätpunkter som är installerade, får mer av värmen på sig så att de tror att det är varmare än det är.

Det andra fungerar bara för att det är vattenburet (finns risk att det tar eld om det går långt över 100 grader, men med vatten kan det inte gå över om det inte är trycksatt vilket det inte är i element), och det är att täcka elementen med tjocka tyger a'la bomull eller ställa möbler framför dem. Det försämrar luftcirkulationen avsevärt och sänker temperaturen i resten av lägenheten.

Låter galet att du inte ska kunna få en möjlighet att reglera temperaturen inomhus. Jag själv skulle bli nipprig om det blev för mycket över 20°C inne. Jag föredrar 18°C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Det jag ser framför mig är två trick du skulle kunna göra. Det ena är att se till att termostaterna, eller de mätpunkter som är installerade, får mer av värmen på sig så att de tror att det är varmare än det är.

Det andra fungerar bara för att det är vattenburet (finns risk att det tar eld om det går långt över 100 grader, men med vatten kan det inte gå över om det inte är trycksatt vilket det inte är i element), och det är att täcka elementen med tjocka tyger a'la bomull eller ställa möbler framför dem. Det försämrar luftcirkulationen avsevärt och sänker temperaturen i resten av lägenheten.

Låter galet att du inte ska kunna få en möjlighet att reglera temperaturen inomhus. Jag själv skulle bli nipprig om det blev för mycket över 20°C inne. Jag föredrar 18°C.

Ja, kanske skulle testa dessa.
Absolut vill helst ha under 20 själv med! 18 är najs.

Permalänk
Medlem

Tänkte bumpa det här med min augusti räkning, 421kr. 129kr elnät, 38kr skatt, resterande för elhandelsbolag (ingen månadsavgift). 84kWh, SE3. Så strax över 3kr/kWh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tänkte bumpa det här med min augusti räkning, 421kr. 129kr elnät, 38kr skatt, resterande för elhandelsbolag (ingen månadsavgift). 84kWh, SE3. Så strax över 3kr/kWh

Låter billigt!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Vi bor i en hyresrätt, 4a på 118 m2.
Det verkar som vi snittar på 560 kWh/månad.
Har egen tvättmaskin i lägenheten och diskmaskin i köket.

Vi har kvartalsräkning så senaste var för april till juni och låg på 2530,24 kr
Själva elkostnaden utan spotpåslag och sånt låg på 91,27 öre/kWh i april, 106,29 i maj och 132,36 i juni.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Skrivet av roo:

Låter billigt!

Löjligt billigt! Och då syftar jag på elnätet. Jag betalar minst det dubbla! Antar att skrotnisse inte bor i varken se3 eller se4 och inte har sin dator på mer än fyra timmar per dygn.

Skrivet av blackeagle:

Själva elkostnaden utan spotpåslag och sånt låg på 91,27 öre/kWh i april, 106,29 i maj och 132,36 i juni.

Kan ni inte se vad det var för Augusti? Priserna är exklusive moms då?

Skrivet av Marida:

Du menar tvärtom att du blir nipprig vid 18 inte 20? Jag fryser vid 20. Behöver minst 23 grader.

Permalänk

Fick 918kr och använde ca 195kWh, Zon 3 Stockholm och bor i en 2.a på strax under 78kvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Är det inte en rätt hög förbrukning?
Har ni på golvvärme?
Vi har en lgh på 120 och snittar på under 400 kWh/månad. I vinter ska jag försöka hålla nere golvvärmen i badrummet och hoppas att familjen är nöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har ni på golvvärme?
Vi har en lgh på 120 och snittar på under 400 kWh/månad. I vinter ska jag försöka hålla nere golvvärmen i badrummet och hoppas att familjen är nöjda

Köp tofflor till familjen ;;) golvvärmen är en riktigt energitjuv. Torktumlaren också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har ni på golvvärme?

Det är vattenburen värme i gamla element, så den betalar vi inget extra för.
Vi har ju rätt många stationära datorer och ett par TVs. Både jag och frun har tre skärmar vardera till våra huvud-PCs också.

Ska köpa ett WiFI-uttag med inbyggd energimätare och snoka runt lite

Skrivet av Dinkefing:

Kan ni inte se vad det var för Augusti? Priserna är exklusive moms då?

Nej, Den för juli, augusti och september kommer väl om en månad i oktober.
Totalpriset var inklusive, de separata kWh-priserna var exklusive moms.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det är vattenburen värme i gamla element, så den betalar vi inget extra för.
Vi har ju rätt många stationära datorer och ett par TVs. Både jag och frun har tre skärmar vardera till våra huvud-PCs också.

Ska köpa ett WiFI-uttag med inbyggd energimätare och snoka runt lite

Datorerna drar en hel del, min stationära drog 180W idle, laptopen drar 60W så nu får laptopen vara dockad.

https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Datorerna drar en hel del, min stationära drog 180W idle, laptopen drar 60W så nu får laptopen vara dockad.

https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwi...

Ah, ja vi har en gammal PC som filserver igång 24/7 med några hårddiskar i, samt att fruns PC nog bara släcker skärmarna och inte går i sleep mode, får ta och se över det där, nu när det är så dyrt.

Ja jädrans... receivern i vardagsrummet, där vi ALDRIG kollar på TV nuförtiden står nog i konstant på-läge också kom jag på nu. Får sätta en smart plug där, så den kan startas lätt vid behov.

Visa signatur

Shadows never sleep...