Dator startar inte efter nytt moderkort och cpu! Hjälp

Permalänk

Dator startar inte efter nytt moderkort och cpu! Hjälp

Hej! satt nyss i mitt nya moderkort b660m med en 12400F

Nu till problemet:
Direkt jag satt i psu kabeln i ett elutagg så starta datorn utan att jag ens tryckte på knappen?. Så stängde då av den. Sen nu när jag skulle starta den så händer det ingenting när jag trycker på knappen? Snälla, nån hjälp

Permalänk
Medlem

Kontrollera att du kopplat kablaget till power/reset/powerled/hddled rätt.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Kontrollera att du kopplat kablaget till power/reset/powerled/hddled rätt.

Det ska jag ha gjort. Ska dubbelkolla.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Kontrollera att du kopplat kablaget till power/reset/powerled/hddled rätt.

Du hade jätte rätt. Startar nu utan bekymmer.
Nu till nästa problem haha

Min mus eller tagentbord funkar inte. Kan de ha å göra med att min kabel är usb 3.0 och moderkortet står de 3.2? Hittar inte på några kablar jag kan sätta på usb front heller så antar att min psu inte har de

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Du hade jätte rätt. Startar nu utan bekymmer.
Nu till nästa problem haha

Min mus eller tagentbord funkar inte. Kan de ha å göra med att min kabel är usb 3.0 och moderkortet står de 3.2? Hittar inte på några kablar jag kan sätta på usb front heller så antar att min psu inte har de

Har ingen betydelse.. Du har testat andra ingångar?

Permalänk
Skrivet av zogez:

Har ingen betydelse.. Du har testat andra ingångar?

Ja det har jag gjort. Alla usb uttag mitt chassi har

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Ja det har jag gjort. Alla usb uttag mitt chassi har

provat koppla in direkt i moderkortet ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

provat koppla in direkt i moderkortet ?

Om du menar direkt på baksidan så ja det har jag testat

Permalänk
Skrivet av norrby89:

provat koppla in direkt i moderkortet ?

Får inte ens upp nån bild på skärmen när jag kopplar in

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Får inte ens upp nån bild på skärmen när jag kopplar in

Då vet du ju inte om usb fungerar om man inte har nån bild.

Kommer den vanliga frågan.. Kopplat in monitorn i rätt ingång? Har du inget grafikkort, Så kan det inte bli fel.
Sen klarar processorn av att visa "bild"? Kommer inte ihåg vad du hade för processor..

Ser nu att din processorn saknar grafikdel. Så du måste ha ett grafikkort..

Permalänk
Skrivet av zogez:

Då vet du ju inte om usb fungerar om man inte har nån bild.

Kommer den vanliga frågan.. Kopplat in monitorn i rätt ingång? Har du inget grafikkort, Så kan det inte bli fel.
Sen klarar processorn av att visa "bild"? Kommer inte ihåg vad du hade för processor..

Ser nu att din processorn saknar grafikdel. Så du måste ha ett grafikkort..

Ja skärmen är i rätt ingång. Och ja jag har ett grafikkort. Det är ett rx570 8gb. Kan det ha nån påverkan? Och vad är pci ex? Är det nått jag ska bry mig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Ja skärmen är i rätt ingång. Och ja jag har ett grafikkort. Det är ett rx570 8gb. Kan det ha nån påverkan? Och vad är pci ex? Är det nått jag ska bry mig om?

Bästa du kan göra ta ett kort på datorn, och lägga upp det här . Så vi får se hur det ser ut. Lättast att se om du har gjort nått fel.

Strömkablar till grafikkortet inkopplat

Moderkortet har alla strömkablar inkopplat, Inbland kan man missa en kontakt som sitter längst upp på moderkortet.
Kommer inte ihåg vad den kallas.

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Vet inte om dom bilderna räcker. Ni får säga till annars. Annars googla på b660m moderkort och. Ringa in allt som jag ska koppla in för att det ska funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Moderkortet har alla strömkablar inkopplat, Inbland kan man missa en kontakt som sitter längst upp på moderkortet.
Kommer inte ihåg vad den kallas.

EPS - Entry-Level Power Supply Specification 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Fick med en skiva för drivers osv, kan det ha något med det å göra? Mitt chassi har ingen cd skiva uttag dock. Men tycker ändå skärmen, mus, tagentbord ska funka och att jag ska bli inskickad till bios.

Och när datorn har stått på i 2-3min stängs den av automatiskt och startar om

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som moderkortet inte sitter rakt över "Spacer" eller vad dom nu kallas. Där man ska skruva fast moderkortet, Kollar man på bilderna sitter inga skruvar alls. och man ser att det sitter snett, kan bli kortslutning om du har otur.

Permalänk
Medlem

Oftast behöver du inte drivrutinerna, Bara gå in på Windows uppdate.. eller tillverkarens hemsida och ladda ner.
Har man otur kan man behöva ladda ner drivrutiner så internet fungerar.. men det är ovanligt med nyare operativsystem.

Permalänk
Medlem

Ja, jag håller med ovanstående. Hur gjorde du för att fästa moderkortet säkert i botten så att du inte kortsluter något?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Montera om moderkortet ASAP! Du ska inte ha fler distanser än monteringshål i moderkortet, alla skruvas ska användas

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Montera om moderkortet ASAP! Du ska inte ha fler distanser än monteringshål i moderkortet, alla skruvas ska användas

Förstår inte riktigt vad ni menar. Alla hål som har ett ”hål” med gängor har jag dragit i skruv. Och moderkortet kan väll inte vara kortslutet om datorn startar upp? Den startar ju men inget annat funkar så som skärmen, tagentbord eller mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

Prova flytta CPU-fläktens strömsladd till den faktiskt "CPU_FAN"-anslutningen.
Den vita porten jämter RAM-stickan.

Jag gissar att den just nu är inkopplad på "SYS_FAN"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Förstår inte riktigt vad ni menar. Alla hål som har ett ”hål” med gängor har jag dragit i skruv. Och moderkortet kan väll inte vara kortslutet om datorn startar upp? Den startar ju men inget annat funkar så som skärmen, tagentbord eller mus

Ja det kan starta upp, Skruva lös moderkortet, ta bort ""Spacer"" och sätt dom på rätt ställe så hålen i moderkortet kommer rätt.
Troligt vis ligger baksidan av moderkortet på nån spacer och trycker.

"spacer" : moderkortdistanserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

Denna bild visar att det saknas 2 st distanser och monteringsskruv för två av monteringshålen för moderkortet.

Edit:
Tillägg. Det är inte nödvändigt att ha distanser och skruv i varje monteringshål för moderkortet, MEN det är rekommenderat! för att undvika att oönskad potentiell kortslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

På första bilden så ser jag iaf 2 hål som inte har skruvar. Hela moderkortet sitter snett och så ska det ju inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Denna bild visar att det saknas 2 st distanser och monteringsskruv för två av monteringshålen för moderkortet.

Finns ju flera stycket omkring moderkortet , flytta på dom till rätt ställe.
Är chassit hemskt gammalt? kanske inte stöder micro ATX,

Permalänk

Av ena bilden av att döma ser det inte ut som du satt i USB kontakten till moderkortet

Permalänk
Medlem

Kollar man bilderna så ser det definitivt ut som att du inte använt distanserna i chassit och då är risken väldigt stor att du har kortslutit moderkortet.

Skrivet av 80Million:

Förstår inte riktigt vad ni menar. Alla hål som har ett ”hål” med gängor har jag dragit i skruv. Och moderkortet kan väll inte vara kortslutet om datorn startar upp? Den startar ju men inget annat funkar så som skärmen, tagentbord eller mus

ehhhh fast datorn startar ju inte upp eftersom du inte får någon POST alls.

Skrivet av Swehunter88:

Av ena bilden av att döma ser det inte ut som du satt i USB kontakten till moderkortet

Fast då skulle ju i alla fall USB-portarna på moderkortet fungera, vilket de inte gör. Och ingen USB-kontakt skulle göra att han inte får bild heller.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Okej. Då får jag helt enkelt testa å byta allt och sätta fast det bättre. Och hoppas att jag inte har kortslutit moderkortet.

Tror ni att jag har kortslutit det? Alla fläktar fungerar, grafikkortet lyser å sånt. Men som sagt inge signal till skärm, mus, tagentbord