Permalänk
Medlem

Tydligen så kunde A3/B4 vara med lägre SAPS tidigare, och olja kunde klassas som både A3/B4 och C3 samtidigt. Beror givetvis på vad det är för motor, men samtidigt kan du inte köra runt med för lite olja. En C3-olja kan klara massor av VW-klassificeringar som någon varit inne på tidigare. Stor sannolikhet att olja med samma klassning/kvalité har varit inne i motorn tidigare och många motorer utvecklades innan denna klassificering (åtminstone som den ser ut idag) hur som helst.

Vill du grotta i det är det bara att kolla upp oljan du använde och vad som rekommenderas för din bil.

Skrivet av Bozzeta:

På en bil som dricker mycket olja är det lika bra att byta all olja.
370kr för olja och filter på Biltema. Billig försäkring.
Bilramp artikelnr 15-800 riktigt bra att ha också.

Då kan du få byta olja flera gånger i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då kan du få byta olja flera gånger i månaden.

Byter olja en gång om året.
Behöver aldrig fylla på olja senaste 20 åren i någon av mina bilar.
Har man så hög oljeförbrukning eller oljeförlust kör man antingen extremt många mil eller så har man mekaniska problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Byter olja en gång om året.
Behöver aldrig fylla på olja senaste 20 åren i någon av mina bilar.
Har man så hög oljeförbrukning eller oljeförlust kör man antingen extremt många mil eller så har man mekaniska problem.

Men då hade du inte plats att stoppa in 1 liter olja i motorn vid oljebytet som TS hade innan sitt oljebyte.

Finns helt vanliga motorer där 0,5 liter eller mer per 100 mil anses normalt. När de nämna Audimotorerna får problem så är det flera liter per 100 mil de drar, men då är det dags att skaffa ny bil.

Du kan alltså ha en bil med fullvärdiga garantier och försäkring som drar säg 1 l / 100 mil och säkert köra så i tio år, det går inte att göra oljebyte 1-2 gånger i månaden bara därför. Enklare fel som vevhusventilationsventil bör givetvis fixas, men en helt ny motor är ofta inte en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Klart man kan blanda mineral och syntet med varandra, då blir det delsyntet.

Kan du verkligen stå för den utsagan?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kan du verkligen stå för den utsagan?

Själva definitionen av delsyntet är en blandning av mineralolja och syntetisk olja. Blandar du mineralolja och syntetisk olja blir det delsyntet av definition.

Sedan är det ju svårt att fastställa några direkta egenskaper av en blandning av två oljor på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Hade en skoda octavia från 08 som jag avyttrade i våras. Aldrig någonsin läckt olja.

Annars är standard från VAG att motorn drar upp tilll 1l per tank. Min Audi från 2006 tog 1l per 2-3 tankar.
Nyare så kanske man hade fixat det, men…. Oljeförbrukning var en VAG~grej.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag vet inte vad c3, a3 eller 3b betyder och har aldrig brytt mig om sånt och aldrig haft nåt problem.
Bilverkstäder kör samma olja i alla motorer vid byte t.ex.

Lämnar du in bilen på random lågprisverkstad så kanske de gör så. Då får man dock skylla sig själv. En seriös verkstad häller i rätt olja.

Många moderna motorer behöver verkligen rätt typ av olja för att allt ska fungera korrekt, och hålla. Att hälla i någon slags standardolja i sådana kan leda till ren katastrof. Har du en gammal B20 så spelar det mindre roll, de går runt på allt. En modern motor med kamkedja och/eller hydrauliska lyftare behöver dock verkligen rätt specifikationer på oljan, annars kommer haveriet som ett brev på posten.

En väldigt stor andel kamkedjehaverier beror på antingen fel olja eller för glesa oljebyten. Det är dumsnålt att inte sköta det där, det kostar oftast mer i slutändan än man sparar på fulolja.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Köpt en wolkswagen/skoda/audi?

/Bmw

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Finns 3 olika ACEA klasser för olika bränsletyper; A = Bensin B = Diesel och C = Disel med partikkelfilter. Dessa har olika innehåll av additiver och har lite olika krav på va dom skall klara av. Och man kan inte blanda olika klsser av olja, då kan dom tyvärr bli oanvändbara för den motor dom skall på. I längden kan det uppstå slitage och eventuellt skador på motor och kringutrustning.
Så bästa är att hitta den olja som fordonet kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Rent historiskt drar VAG mycket olja. Min volvo drog lite, min kia drar lite, mina båda audi massor.
Normalt säger VAG, ja, vem vet.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk

ingen större fara de flesta oljor vad jag märkt brukar va specade både för bensin och dieselbilar vad jag upplevet enligt förpackningarna går i princip bara på att stämplarna på förpackningen mineral eller syntet och är rätt och viskositeten.

men visst brukar köpa vad som rekomenderas men finns det inte gråter jag inte blod över det å kör på vad jag kan komma över sålänge till nästa motorbyte för hällre fel olja än ingen alls då fel olja byts ändå ut vid nästa oljebyte medan köra slut på den garanterat kommer innebära i ett betydligt högre pris.

brukar byta olja å filter ~1000-1500mil eller minst en gång om året

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Byter olja en gång om året.
Behöver aldrig fylla på olja senaste 20 åren i någon av mina bilar.
Har man så hög oljeförbrukning eller oljeförlust kör man antingen extremt många mil eller så har man mekaniska problem.

Hade en ny polo 5-6 månader gammal, oljelampan började lysa (har aldrig var med om det innan, eller senare). Hällde lätt i 1 liter olja innan den var nöjd. Kollade med Din Bil i Göteborg vid tillfället och dom sa, "Jaja det händer ibland när bilen är ny".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Hade en ny polo 5-6 månader gammal, oljelampan började lysa (har aldrig var med om det innan, eller senare). Hällde lätt i 1 liter olja innan den var nöjd. Kollade med Din Bil i Göteborg vid tillfället och dom sa, "Jaja det händer ibland när bilen är ny".

Jag byter alltid olja efter ca 200mil när man kör in bilar.
6R TSI motorn går bra om man sköter om den.
Om du frågar mig ska man inte serva efter rekommendationerna.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Du vet uppenbarligen inte alls vad du pratar om. Oljan/smörjning i en motor är otroligt viktig för en motors funktion och för att minimera slitage.
Många problem de sista åren hos flera tillverkare kan härledas till bristande smörjförmåga av olika skäl.

Jag vet vad motoroljan gör. Har du ens renoverat en motor?

Dom är lika inuti allihopa

Dold text

Vilken bilmotor har drabbats av bristande smörjförmåga förutom den förskräckliga Subarumotorn?

Jag köper alltid helsyntet då det är hydrauliska lyftare. Annars kan jag använda lite vad som.
Det finns förståss oljor för specialbruk som våta kopplingar (mc) eller våta bromsar och då är det noga.

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Hade en ny polo 5-6 månader gammal, oljelampan började lysa (har aldrig var med om det innan, eller senare). Hällde lätt i 1 liter olja innan den var nöjd. Kollade med Din Bil i Göteborg vid tillfället och dom sa, "Jaja det händer ibland när bilen är ny".

Det är faktiskt ganska normalt innan kolvringarna har slitit in sig ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Och problemen uppstod mestadels pga vanvård av bilen, tyska bilar är generellt otroligt driftsäkra men kräver sin service i tid för att inte rasa samman.

kör själv en tyskbyggd ford focus 1.0 ecoboost med 3000 mil / 2 år mellan servicarna vilket jag tycker är ren galenskap men har nu 500 mil kvar till service och oljan är absolut inte kolsvart och den ligger stabilt mellan min/max på stickan, kör dock i snitt 2500 mil om året långa sträckor där jag förvärmer motorn med bränslevärmare till och från jobb, därav jag valde att köpa en snål bensinare med lite längre intervaller.

2 år?

Det står att intervallen om man bor i "extrema miljöer" bör vara kortare, dvs 1 år. Sverige är ett sånt land med +40 på sommaren och -30 (eller iaf minusgrader) på vintern.

2 år är för länge för en motor i sverige. Färgen på oljan säger inget.

Permalänk
Medlem

Min peugot 206 från 2006 tappade inte en droppe olja mellan intervallerna, medans min astra från 2016 tappar iaf halva stickan mellan intervallerna, stickan är min-max på 1 liter. Total volym på oljan är 4 liter. 1.4 bensin.
Det är normalt enligt manualen. Det är väl för att motorn har "mer glapp" för bättre bränsleeffektivitet.
Den är turbomatad också, men inte gjort något specifikt för detta.

Dom rekommenderar dock viss olja för att minimera riskerna för SPI, som är vanligt på små bensinare pga högre kompression. Så där är rätt olja vital, för du kan förstöra motorn annars (och inte pga nån friktion).
Därför dom först gick på Dexos 2, men efter flera problem gick tillbaka till dexos 1, men i gen2. Det är dock bara GM OEM namn för specifika tillsatser, finns 3departersättare.

Permalänk
Medlem

Alla förbränningsmotorer i bilar drar lite olja. Bilar som "inte drar någon olja" fyller istället på oljetråget med t.ex. bränsleläckage via kolvringarna.

Den olja som stänker upp till cylinderväggarna från vevaxeln och skapar en oljefilm som förbränns och därmed ger upphov till en liten oljeförbrukning på en i övrigt helt frisk motor, sen finns det såklart andra saker som kan skapa en högre oljeförbrukning, som igensatt vevhusventilation som nämnts här. Som regel är det ett ganska litet problem för den ägare som regelbundet tar upp och tittar på oljestickan, alternativt kollar nivån via bilens huvudinstrument.

Motoroljor är generellt blandbara, men det man ska vara väldigt försiktig med är att använda fel viskositet i allmänhet, och överladdade/turbomotorer i synnerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

2 år?

Det står att intervallen om man bor i "extrema miljöer" bör vara kortare, dvs 1 år. Sverige är ett sånt land med +40 på sommaren och -30 (eller iaf minusgrader) på vintern.

2 år är för länge för en motor i sverige. Färgen på oljan säger inget.

bor i södra sverige, vi har vinter 1 vecka om året

byter nästan varje år då jag kör nästan 3000 mil om året.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salehhaffar7:

Det var för låg oljenivå.

Är det vanligt att den dricker mycket olja och att du måste fylla på? Annnars om detta är ett nytt fenomen bör du genast kolla upp vad som är fel och varför den gör så. Annars kan det bli väldigt tråkiga påföljder i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salehhaffar7:

Hej! Jag råkade fylla på ca 1 liter motorolja av typen 5w-40 c3 i en motorbensin av typen a3/3b

Är det något fara för bilen?

Ska jag byta hela oljan?

Det skiljer ganska stor mellan oljor, inte bara typ och kvalitet utan även mellan märken.
Men, det beror helt på vilka motorer vi pratat om och biltyper.

Det finns t.ex. longlife olja som är unik i att den ska hålla länge då det är långa intervall mellan oljebyte och utöver det även oljor som passar olika bra i motorer. Ett prestandamonster är sannolikt mer känsligt än en "vanlig" dussinbil.

Men än viktigare är att du har rätt nivå av olja i bilen, kolla i manualen för att få reda på hur du kollar oljan i bilen.
Vanligt är att man kör bilen tills den är varm, stänger av den, låter den stå i 5-10 minuter och sedan kollar du med oljestickan om du har rätt nivå. (manualen berättar hur du ska kolla).
Tänk på att bilen står på en plan yta.

Har oljelampan tänts så har du sannolikt haft väldigt låg oljenivå. En modern bil, om den servas enligt rätt intervall, brukar inte behöva extra olja, men det är väldigt modell och motorberoende.

Så kolla manualen, det är lika viktigt om inte viktigare att ha rätt mängd olja i bilen som att du har fräsch och av rätt typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Själva definitionen av delsyntet är en blandning av mineralolja och syntetisk olja. Blandar du mineralolja och syntetisk olja blir det delsyntet av definition.

Sedan är det ju svårt att fastställa några direkta egenskaper av en blandning av två oljor på det sättet.

Tyvärr så är det en stor förenkling.

Tillsatser i mineralolja och syntetolja skiljer och kan motverka varandra om man blandar, dom tillsatser som finns i delsyntetisk är specifikt valda för att fungera, varvid det fungerar att blanda på båda hållen med en delsyntetisk.

En specifik egenskap med mineralolja som ex. är att den löser upp och tar hand om blyföreningar, syntetisk olja gör inte det.
Är orsaken till att man aldrig skall använda mineralolja i en motor som kräver blytillsats i bränslet, skulle det ske så blir det bly avlagringar i motorn, över tid så kan det i värsta fall leda till ett motorhaveri.

Jag är fullt medveten om att forum på nätet påstår att det går att blanda utan problem, men frågan om motorn fortfarande är frisk efter 5000 mil uteblir. Att det fungerar i 50 mil eller kanske 200 mil är inte detsamma som att det alltid kommer att fungera.
Aldrig att det frågas om dessa personers kunskap när dom säger/skriver att det inte ger några problem. Tar dom ansvaret om en motor skulle rasa, knappast.

Ingen tillverkare av smörjtillsatser (olja, fett m.m.) rekommenderar att man blandar mineralolja eller syntetisk olja mer än när nöden kräver (oljelampan lyser), skulle det ske så skall man så snart som möjligt genomföra ett oljebyte.
Orsaken är inte att dom vill få sålt mer olja

Tillsatserna i oljan finns där av en orsak, den mest uppenbara är att upprätthålla viskositeten över ett stort temperaturområde. Redan där så skiljer egenskaperna mellan mineral olja och syntetisk olja markant, varvid rätt olika tillsatser används för att uppnå ett viskositetsområde som ex. W10-40.
Dom olika tillsatserna kan motverka varandra och genom det bryta ner oljefilmen hos glidlagren i bilen, varvid det blir metall mot metall kontakt.

Ingen som någonsin läst rekommendationer och varningar på oljedunken? i stil med RTFM...

Analogt så kan ju då helt skita i biltillverkarens rekommendationer, gör man det?
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är orsaken till att man aldrig skall använda mineralolja i en motor som kräver blytillsats i bränslet, skulle det ske så blir det bly avlagringar i motorn, över tid så kan det i värsta fall leda till ett motorhaveri.

Du tänker kanske på äldre motorer som inte är gjorda för att köras på blyfri bensin?

Idag tillsätter man blyersättning som består av kalium löst i kolväten med snarlik vikt som fotogen. Blyad bensin ger upphov till blyavlagringar på ventilsätena, vilket är vad som får ventilsätena att inte sjunka och motorn att fortsätta fungera, och det har ingenting med motoroljan att göra överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Hade en ny polo 5-6 månader gammal, oljelampan började lysa (har aldrig var med om det innan, eller senare). Hällde lätt i 1 liter olja innan den var nöjd. Kollade med Din Bil i Göteborg vid tillfället och dom sa, "Jaja det händer ibland när bilen är ny".

Fullt normalt de första 3000 min innan motorn är inkörd.
Min Euro6 diesel gjorda likadant. Efter 4000mil har jag inte behövt fylla på alls mellan servicarna.

Skrivet av salehhaffar7:

Det var för låg oljenivå.

Är bilen ny? Se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du tänker kanske på äldre motorer som inte är gjorda för att köras på blyfri bensin?

Idag tillsätter man blyersättning som består av kalium löst i kolväten med snarlik vikt som fotogen. Blyad bensin ger upphov till blyavlagringar på ventilsätena, vilket är vad som får ventilsätena att inte sjunka och motorn att fortsätta fungera, och det har ingenting med motoroljan att göra överhuvudtaget.

Jag nämnde blyat, ja.

Blyat används fortfarande i vissa områden, men även Natrium och Kalium är två ämnen som inte löser sig så väl i lättare syntetisk olja varvid avlagringar byggs upp.

Jag är fullt medveten om att bly var till för att smörja samt motverka slitage av ventilsäten och styrningar. Ja även motverka slitage på kolvringar på en del motorer. Samt att kalium ger liknande resultat.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Jag nämnde blyat, ja.

Blyat används fortfarande i vissa områden, men även Natrium och Kalium är två ämnen som inte löser sig så väl i lättare syntetisk olja varvid avlagringar byggs upp.

Jag är fullt medveten om att bly var till för att smörja samt motverka slitage av ventilsäten och styrningar. Ja även motverka slitage på kolvringar på en del motorer. Samt att kalium ger liknande resultat.

Ett annat syfte med tetraetylbly när raffen var mycket sämre var att höja oktantalet. Detta blev förstås mindre relevant ju bättre man blev på att göra bra ”ren” bensin.

Tillägg: För specialområden som racing- och flygsoppa har ju dock tetraetylbly använts mycket senare i ovanstående syfte. Särskilt flygbensin där 100LL fortfarande är vanligt.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Kan du verkligen stå för den utsagan?

Ja, jag kan stå för den utsagan.
Är utbildad inom fordonsteknik.

En delsyntet olja är en blandning mellan dem båda, men man har blandat olja med samma egenskaper.
Sedan finns det inga krav på hur mycket syntetisk olja det måste vara inblandat.
Teoretiskt sätt så kan du ha 99% mineral och 1% helsyntet och sälja som delsyntet.
Delsyntet säljs även som "synensis enhached", för att låta det ännu bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tyvärr så är det en stor förenkling.

Tillsatser i mineralolja och syntetolja skiljer och kan motverka varandra om man blandar, dom tillsatser som finns i delsyntetisk är specifikt valda för att fungera, varvid det fungerar att blanda på båda hållen med en delsyntetisk.

En specifik egenskap med mineralolja som ex. är att den löser upp och tar hand om blyföreningar, syntetisk olja gör inte det.
Är orsaken till att man aldrig skall använda mineralolja i en motor som kräver blytillsats i bränslet, skulle det ske så blir det bly avlagringar i motorn, över tid så kan det i värsta fall leda till ett motorhaveri.

Jag är fullt medveten om att forum på nätet påstår att det går att blanda utan problem, men frågan om motorn fortfarande är frisk efter 5000 mil uteblir. Att det fungerar i 50 mil eller kanske 200 mil är inte detsamma som att det alltid kommer att fungera.
Aldrig att det frågas om dessa personers kunskap när dom säger/skriver att det inte ger några problem. Tar dom ansvaret om en motor skulle rasa, knappast.

Ingen tillverkare av smörjtillsatser (olja, fett m.m.) rekommenderar att man blandar mineralolja eller syntetisk olja mer än när nöden kräver (oljelampan lyser), skulle det ske så skall man så snart som möjligt genomföra ett oljebyte.
Orsaken är inte att dom vill få sålt mer olja

Tillsatserna i oljan finns där av en orsak, den mest uppenbara är att upprätthålla viskositeten över ett stort temperaturområde. Redan där så skiljer egenskaperna mellan mineral olja och syntetisk olja markant, varvid rätt olika tillsatser används för att uppnå ett viskositetsområde som ex. W10-40.
Dom olika tillsatserna kan motverka varandra och genom det bryta ner oljefilmen hos glidlagren i bilen, varvid det blir metall mot metall kontakt.

Ingen som någonsin läst rekommendationer och varningar på oljedunken? i stil med RTFM...

Analogt så kan ju då helt skita i biltillverkarens rekommendationer, gör man det?
.

Nu har du skrivit en massa som säkert är sant, men det ändrar inte att om man blandar en syntetolja och en mineralolja så blir resultatet en delsyntetolja.

Det blir ju inte automatiskt en bra delsyntetolja, men det är det väl ingen som sagt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tyvärr så är det en stor förenkling.

Tillsatser i mineralolja och syntetolja skiljer och kan motverka varandra om man blandar, dom tillsatser som finns i delsyntetisk är specifikt valda för att fungera, varvid det fungerar att blanda på båda hållen med en delsyntetisk.

En specifik egenskap med mineralolja som ex. är att den löser upp och tar hand om blyföreningar, syntetisk olja gör inte det.
Är orsaken till att man aldrig skall använda mineralolja i en motor som kräver blytillsats i bränslet, skulle det ske så blir det bly avlagringar i motorn, över tid så kan det i värsta fall leda till ett motorhaveri.

Jag är fullt medveten om att forum på nätet påstår att det går att blanda utan problem, men frågan om motorn fortfarande är frisk efter 5000 mil uteblir. Att det fungerar i 50 mil eller kanske 200 mil är inte detsamma som att det alltid kommer att fungera.
Aldrig att det frågas om dessa personers kunskap när dom säger/skriver att det inte ger några problem. Tar dom ansvaret om en motor skulle rasa, knappast.

Ingen tillverkare av smörjtillsatser (olja, fett m.m.) rekommenderar att man blandar mineralolja eller syntetisk olja mer än när nöden kräver (oljelampan lyser), skulle det ske så skall man så snart som möjligt genomföra ett oljebyte.
Orsaken är inte att dom vill få sålt mer olja

Tillsatserna i oljan finns där av en orsak, den mest uppenbara är att upprätthålla viskositeten över ett stort temperaturområde. Redan där så skiljer egenskaperna mellan mineral olja och syntetisk olja markant, varvid rätt olika tillsatser används för att uppnå ett viskositetsområde som ex. W10-40.
Dom olika tillsatserna kan motverka varandra och genom det bryta ner oljefilmen hos glidlagren i bilen, varvid det blir metall mot metall kontakt.

Ingen som någonsin läst rekommendationer och varningar på oljedunken? i stil med RTFM...

Analogt så kan ju då helt skita i biltillverkarens rekommendationer, gör man det?
.

Diskussionen är helt meninglös i dagsläget, Mineralolja och Helsyntet har ingen betydelse lägre. Ska man vara korrekt så talar man om olika oljegrupper. Majoriteten av dagens "helsyntetoljor" är blandning av olika oljegrupper, inklusive mineralolja.

Ingen kan juridiskt rekommendera att blanda olika oljor. Det är för att bolagen inte har koll på vilka tillsatser andra tillverkare använder som teoretiskt kan skapa problem i ytterfall. Kommer fortfarande fungera tillfredsställande i 99.9% av fallen för svenssonkörning med dagens bilpark.

JA man skiter helt i tillverkarens rekommendationer utan problem. Sålänge man är insatt i vilka specifikationer som har betydelser för skydd av motorn samt avgasrening och vilka som är till för lägre utsläpp och förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ett annat syfte med tetraetylbly när raffen var mycket sämre var att höja oktantalet. Detta blev förstås mindre relevant ju bättre man blev på att göra bra ”ren” bensin.

Tillägg: För specialområden som racing- och flygsoppa har ju dock tetraetylbly använts mycket senare i ovanstående syfte. Särskilt flygbensin där 100LL fortfarande är vanligt.

Sant!
För bruk i flygmotorer (100LL) så finns det endast en olja som är delsyntetisk (som jag vet om), alla andra är mineraloljor.

Skrivet av Andreas_ace:

Ja, jag kan stå för den utsagan.
Är utbildad inom fordonsteknik.

En delsyntet olja är en blandning mellan dem båda, men man har blandat olja med samma egenskaper.
Sedan finns det inga krav på hur mycket syntetisk olja det måste vara inblandat.
Teoretiskt sätt så kan du ha 99% mineral och 1% helsyntet och sälja som delsyntet.
Delsyntet säljs även som "synensis enhached", för att låta det ännu bättre.

Visst, lite att hård dra det. Blandar man så blir det delsyntetiskt. Men...
Då blandar man även dom tillsatser som finns i respektive olja, tillsatserna kan motverka och störa varandra.
Det ovan gäller för samma tillverkare, om det är olika tillverkare så...

Ska vi köra med titlar? Okey!

Är utbildad Konstruktions och Kvalitets -ingenjör, så kan lite om tribology, vilket handlar om smörjmedels egenskaper och dess filmuppbyggnad i glidlager.

Med det så skulle jag aldrig acceptera att en verkstad och/eller en bilmekaniker skulle blanda en syntetisk olja med en mineral olja, det skulle bara visa hur okunniga dom är, tyvärr!

Skrivet av pv2b:

Nu har du skrivit en massa som säkert är sant, men det ändrar inte att om man blandar en syntetolja och en mineralolja så blir resultatet en delsyntetolja.

Det blir ju inte automatiskt en bra delsyntetolja, men det är det väl ingen som sagt?

Stämmer väl, är risk att det blir en väldigt dålig olja som inte klarar av att hålla oljefilmen i motorns lager.
Men fortfarande bättre än att köra med alt för lite olja

Skrivet av TijY:

Diskussionen är helt meninglös i dagsläget, Mineralolja och Helsyntet har ingen betydelse lägre. Ska man vara korrekt så talar man om olika oljegrupper. Majoriteten av dagens "helsyntetoljor" är blandning av olika oljegrupper, inklusive mineralolja.

Ingen kan juridiskt rekommendera att blanda olika oljor. Det är för att bolagen inte har koll på vilka tillsatser andra tillverkare använder som teoretiskt kan skapa problem i ytterfall. Kommer fortfarande fungera tillfredsställande i 99.9% av fallen för svenssonkörning med dagens bilpark.

JA man skiter helt i tillverkarens rekommendationer utan problem. Sålänge man är insatt i vilka specifikationer som har betydelser för skydd av motorn samt avgasrening och vilka som är till för lägre utsläpp och förbrukning.

Är upp till var och en att uttrycka sig så, det är den personens egendom. Men hur mycket vet personen om biltillverkarens beslut bakom motorns design? Är den verkligen så insatt att den kan säga, jag vet vad jag gör!
Då med tanke på uppbyggnaden av lager i motorn, val av lagermaterial, designparametrar, så att den helt kan skita i tillverkarens rekommendationer.
Skiter man då även i serviceintervaller och allt som står i serviceboken, för personen vet ju bäst.

Är knappast en bil jag skulle vilja köpa i andra hand

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!