Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Medlem

Jag värmer huset med pellets. Köpte min årsförbrukning i juni till 30% högre pris jämfört med föregående år. Det tyckte jag var dyrt. Nu vet jag att det är billigt, då priserna nu är väldigt mycket högre, om man kan få tag på pellets.

Mitt elavtal går ut sista november, så jag kommer få känna på priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Den ena skräckrapporten efter den andra. Hur förbereder ni er inför de kommande kostnadsökningar?

Värmepannan är uppkopplad mot nordpool (Nibe). Sägs spara 10% av kostnaden, men jag misstänker det är mer när priserna flukturerar som dom gör mellan höga och låga priser.

Laddar bilen under natten (a given) med sänkt effekt pga effektskatt.

Sålt en av bilarna då lyxen med två bilar är onödig då hemarbete blivit mainstream.

Vi åker till butiker med erbjudande om enstaka varor. Tar lite mer tid, men ibland kan man tjäna på det rejält. Om man köper kött, ost eller kaffe. Sen är detta inte det största kostnaden för oss då vårt matkonto inte är stort till att börja med (2 personers hushåll).

Har tidigare inte brytt mig så mycket om att spara in på små utgifter som tv paket, streaming tjänster osv. Så lite mer medvetenhet kommer hjälpa oss mycket. (Faktum är Revolut gjorde mig mer medveten om hur mycket pengar vi la på den skiten då jag hela tiden fick sitta och föra över pengar.... )

Kan inte finansiera hela kostnadsökningen med hjälp av förändrat beteende, men vi kommer rätt långt utan att det borde påverka vårt sätt att leva. Kan också tacka min lyckliga stjärna att jag låste bolånen på 3-5 år vilket gör att kostnadsökningarna kommer successivt för oss. I år El, nästa år ränta för ett lån. Sen 2 år senare ränteförändring på nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Värmepannan är uppkopplad mot nordpool (Nibe). Sägs spara 10% av kostnaden, men jag misstänker det är mer när priserna flukturerar som dom gör mellan höga och låga priser.

Laddar bilen under natten (a given) med sänkt effekt pga effektskatt.

Sålt en av bilarna då lyxen med två bilar är onödig då hemarbete blivit mainstream.

Vi åker till butiker med erbjudande om enstaka varor. Tar lite mer tid, men ibland kan man tjäna på det rejält. Om man köper kött, ost eller kaffe. Sen är detta inte det största kostnaden för oss då vårt matkonto inte är stort till att börja med (2 personers hushåll).

Har tidigare inte brytt mig så mycket om att spara in på små utgifter som tv paket, streaming tjänster osv. Så lite mer medvetenhet kommer hjälpa oss mycket. (Faktum är Revolut gjorde mig mer medveten om hur mycket pengar vi la på den skiten då jag hela tiden fick sitta och föra över pengar.... )

Kan inte finansiera hela kostnadsökningen med hjälp av förändrat beteende, men vi kommer rätt långt utan att det borde påverka vårt sätt att leva. Kan också tacka min lyckliga stjärna att jag låste bolånen på 3-5 år vilket gör att kostnadsökningarna kommer successivt för oss. I år El, nästa år ränta för ett lån. Sen 2 år senare ränteförändring på nästa.

Marginaler är a och o i denna kris. För vår familjs del så har vi (jag) aldrig riktigt velat maxa utgifterna utan försökt hålla ned de. Letat efter billigare alternativ. Livet är betydligt enklare och billigare att vara en DINKare än en familj med barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jämfört med vad? Vi har 4-5 grader i vår kyl och servar inga problem att bre Bregott på smörgåsarna.

Om det inte har stått framme och blivit för varmt och sedan ställts in igen. Då blir det betydligt hårdare än tänkt.

Permalänk
Medlem

Något jag tror de flesta kan göra för att frigöra lite pengar är att slänga mindre mat.
Det är inte bara positivt för den egna plånboken men också för miljön.

Sen kan man göra många småsaker (som man borde gjort ändå), frosta av kyl, städa bakom kylen (damma) så den kan fundera effektivt.

Sen finns det en massa mer men många har redan tagit upp dessa.
Ser lite fram emot att vi människor blir med medvetna och drar ner på konsumtionen.

Permalänk
Medlem

Inget direkt, jag hade turen att få upp lönen ganska rejält i sommar och passar då på att utöka sparandet på det överstigande beloppet och lägga undan inför 2024 när min ränta på bolånet troligtvis sticker.

Men kommer nog få hjälpa mamma lite då hon är förtidspensionär med väldigt låg pension och bor i villa på landet.
Så pengarna kommer nog bidra till hennes räkningar också.

Man är lyckligt lottad med andra ord.