Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU (i7-8700) inför 4080?

Jag funderar på att köpa ett 4080 när det kommer ut och undrar om min processor kommer att bli flaskhals.

Är en i7-8700. Spelar i antingen 3840x2160 eller 3840x1600. Dock mest MMORPGn, som jag hört ska vara processorkrävande(?)

Någon som har några gissningar?

Permalänk
Medlem

Om du ska lägga 23000 på ett grafikkort kanske den 6 år gamla prollen bör uppas också. Du behöver mest troligt nytt nätagg ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om du ska lägga 23000 på ett grafikkort kanske den 6 år gamla prollen bör uppas också. Du behöver mest troligt nytt nätagg ändå

Hm..? 4080 som sagt. Kommer ju att sälja mitt 3080 också så hoppas det inte blir så himla dyrt.
Har 750 W, ska räcka enligt Nvidias rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Hm..? 4080 som sagt. Kommer ju att sälja mitt 3080 också så hoppas det inte blir så himla dyrt.
Har 750 W, ska räcka enligt Nvidias rekommendationer.

De har ju gått ut med att man måste ha nya nätagg med nya kontakten, då adaptrarna som man skulle använt till de nätaggen idag gör att gpuerna kan börja brinna.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

De har ju gått ut med att man måste ha nya nätagg med nya kontakten, då adaptrarna som man skulle använt till de nätaggen idag gör att gpuerna kan börja brinna.

Aha, det visste jag inte, ursäkta.

Har ett sånt här https://www.webhallen.com/se/product/307848-Phanteks-AMP-750W...

Kan du se om det är med gamla eller nya sorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Aha, det visste jag inte, ursäkta.

Har ett sånt här https://www.webhallen.com/se/product/307848-Phanteks-AMP-750W...

Kan du se om det är med gamla eller nya sorten?

Release 2019-09-20 = gammalt

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

De har ju gått ut med att man måste ha nya nätagg med nya kontakten, då adaptrarna som man skulle använt till de nätaggen idag gör att gpuerna kan börja brinna.

Var någonstans är det officielt ett krav??
Dom själva (nvidia) skickar med en adapter för psu utan den nya kontakten.
Sen att flera kanske rekommenderar att man skaffar ett nytt psu med den nya kontakten, det är en helt annan sak.

Till op:
När du säger 4080, menar du 12gb eller 16gb?
Väsentlig skillnad på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

De har ju gått ut med att man måste ha nya nätagg med nya kontakten, då adaptrarna som man skulle använt till de nätaggen idag gör att gpuerna kan börja brinna.

Vilka är "de" som gått ut med det?

Permalänk
Medlem

Fel av mig, Rykten, inte Nvidia.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Var någonstans är det officielt ett krav??
Dom själva (nvidia) skickar med en adapter för psu utan den nya kontakten.
Sen att flera kanske rekommenderar att man skaffar ett nytt psu med den nya kontakten, det är en helt annan sak.

Till op:
När du säger 4080, menar du 12gb eller 16gb?
Väsentlig skillnad på dessa.

Jaha men vad bra!

16 GB tänkte jag.

Tror ni att min i7-8700 kan hålla för en generation till utan att sinka så mycket? Spelar som sagt i 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jaha men vad bra!

16 GB tänkte jag.

Tror ni att min i7-8700 kan hålla för en generation till utan att sinka så mycket? Spelar som sagt i 4K.

Klart den kan hålla en generation till

Du får pröva, är du inte nöjd med FPS som du får är det bara att byta.

Dock borde du egentligen köpa ny CPU och RAM då MMOs verkligen älskar singeltrådsprestanda.

Jag tror att en dator med ditt befintliga 3080 men helt nytt moderkort, CPU, RAM etc kommer köra spelen bättre än din befintliga dator med ett 4080.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Klart den kan hålla en generation till

Du får pröva, är du inte nöjd med FPS som du får är det bara att byta.

Dock borde du egentligen köpa ny CPU och RAM då MMOs verkligen älskar singeltrådsprestanda.

Jag tror att en dator med ditt befintliga 3080 men helt nytt moderkort, CPU, RAM etc kommer köra spelen bättre än din befintliga dator med ett 4080.

Mvh

Håller med om detta, satsa pengarna på att uppgradera datorn och behåll grafikkortet.

Det är alldeles för många som blir hypade av Nvidias presentationer [jag är en av dem] men ibland behöver man läsa mellan raderna när det kommer till deras uppskattningar av prestandaökning och förstå att det med största sannolikhet gäller väldigt specifika scenarion där deras nya teknologier används, vilket inte är en användbar måttstock för befintliga eller äldre speltitlar i de allra flesta fall.

Jag har också ett RTX 3080 10 GB och är på gång att göra samma sak, d.v.s. behålla grafikkortet men byta dator från en nära identisk i7-8086K (tänk en fabriksöverklockad i7-8700K). Jag spelar i 1440p och har märkt att det framförallt är CPU-prestandan som begränsar framerate i krävande titlar när man jämför med vad nyare CPUer presterar med samma grafikkort.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Betydligt bättre videon i ämnet (05:18-09:22):

Böj inte kablarna för mycket vid kontakten och överbelasta inte kontakten genom att montera med kabeln spänd, d.v.s. samma riktlinjer för interna kablage sedan urminnes tider.

Eller detta citat från Videocardz:
"It is reported that such limited 30 mating cycles are not an extraordinary thing for a power connector. The same durability is expected from any Molex connector that was released in the last 20 years."

Källa: https://videocardz.com/newz/zotac-rtx-4090s-pcie-gen5-power-c...

JayZClownCents är en klicksamlare som har fel 99% av gångerna och aldrig gör någon vettig research för grejerna han svamlar om, så det bästa tipset jag kan ge är att undvika den kanalen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jag funderar på att köpa ett 4080 när det kommer ut och undrar om min processor kommer att bli flaskhals.

Är en i7-8700. Spelar i antingen 3840x2160 eller 3840x1600. Dock mest MMORPGn, som jag hört ska vara processorkrävande(?)

Någon som har några gissningar?

Jag hade väntat på nya Ryzen 7000 serien och satsat på 7600X eller 7700X med DDR5, kommer vara otrolig singeltrådsprestanda

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Gizmo_8:

Aha, det visste jag inte, ursäkta.

Har ett sånt här https://www.webhallen.com/se/product/307848-Phanteks-AMP-750W...

Kan du se om det är med gamla eller nya sorten?

sålänge det har tillräckligt med umpf på 12 Linan för att driva kortet ska det va lugnt att köra med adaptern vad jag förstått tror Nvidia rekommenderar minst 450-500W nånting för ett 4080 på 12 linan.

men tror de ska va lugnt ditt phantek verkar ha 744 av de 750W på 12 linan så lämnar ~290W till resten av datorn vilket kan va på gränsen men troligen körbart på agget.

dock om du ändå uppgraderar cpu med mera så rekommenderar jag ändå att du köper ett nytt agg med rätt kontakt direkt och skippar adapter helt då med en upper end nyare intel/AMD cpu troligen kommer ligga ännu närmre 750W än nuvarande..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hade väntat på nya Ryzen 7000 serien och satsat på 7600X eller 7700X med DDR5, kommer vara otrolig singeltrådsprestanda

Mvh

Ok? Enligt siffrorna man hittar nu så verkar ju Ryzen 9 7950X bara gå om i9-12900KS med hårfina marginaler?

Har du någon info du kan länka till kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Håller med om detta, satsa pengarna på att uppgradera datorn och behåll grafikkortet.

Det är alldeles för många som blir hypade av Nvidias presentationer [jag är en av dem] men ibland behöver man läsa mellan raderna när det kommer till deras uppskattningar av prestandaökning och förstå att det med största sannolikhet gäller väldigt specifika scenarion där deras nya teknologier används, vilket inte är en användbar måttstock för befintliga eller äldre speltitlar i de allra flesta fall.

Jag har också ett RTX 3080 10 GB och är på gång att göra samma sak, d.v.s. behålla grafikkortet men byta dator från en nära identisk i7-8086K (tänk en fabriksöverklockad i7-8700K). Jag spelar i 1440p och har märkt att det framförallt är CPU-prestandan som begränsar framerate i krävande titlar när man jämför med vad nyare CPUer presterar med samma grafikkort.

Ja men då kanske jag gör så! Spelar ju som sagt mest MMOs numer å då kanske det vore klokt..

Skrivet av Aeig:

Jag hade väntat på nya Ryzen 7000 serien och satsat på 7600X eller 7700X med DDR5, kommer vara otrolig singeltrådsprestanda

Mvh

Hmm ja kanske man skulle testa AMD för första gången..
När kommer de till Sverige å vad kan de tänkas gå på då?
Är 7700x typ lika bra som i9-12900k fast billigare vore det ju idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ja men då kanske jag gör så! Spelar ju som sagt mest MMOs numer å då kanske det vore klokt..

Hmm ja kanske man skulle testa AMD för första gången..
När kommer de till Sverige å vad kan de tänkas gå på då?
Är 7700x typ lika bra som i9-12900k fast billigare vore det ju idé.

Ja, du kommer få en större prestandaökning i spel och allt annat som du gör med datorn om du byter CPU, moderkort, minne jämfört med att byta ett RTX 3080 mot ett 4080.

4080 kommer vara dyrt, begränsat i utbud, samt problem med drivrutiner i början.

Ja, den är likvärdig med 12900K men kommer nog inte vara billigare, tvärtom dyrare. Det är också en ny plattform för AMD, så kommer sannolikt finnas buggar i BIOS, strul med minnen, osv.

En alternativ lösning där du inte betalar överpris och samtidigt får grym singeltråd prestanda och en modern plattform är Intel 1700. 12600K är en perfekt kompromiss mellan kärnor, trådar, värme och prestanda och du kan köra DDR5.

Ex detta:

Sen köper du kylare på Amazon, AK620 (slår NH-D15): https://www.amazon.se/DEEP-COOL-AK620-CPU-luftkylare-PWM-fl%C...

Vill du ha en billigare nätdel så är denna 750W från Corsair väldigt prisvärd: https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Låt pojken köpa grafikkort för 20k utan att ersätta 8 år gamla komponenter. Högre siffror är ju bättre, det vet vi ju alla....

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Låt pojken köpa grafikkort för 20k utan att ersätta 8 år gamla komponenter. Högre siffror är ju bättre, det vet vi ju alla....

i7-8700 släpptes visserligen 5/10 2017, så knappt 5 år.

I övrigt håller jag med -- ironiskt!

Permalänk
Medlem

Att uppgradera cpu:n påverkas mest beroende på vilken upplösning du fördrar att spela på. Kör du 1080p med ditt nuvarande? Eller 4k. Är det sistnämnda så kommer du knappt märka nån skillnad då gpu:n gör mer jobb än vad cpu:n behöver förmedla. Och vice versa om du kör hög fps 1080p. Endast då kan det vara bra o ha en snabbare cpu.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Att uppgradera cpu:n påverkas mest beroende på vilken upplösning du fördrar att spela på. Kör du 1080p med ditt nuvarande? Eller 4k. Är det sistnämnda så kommer du knappt märka nån skillnad då gpu:n gör mer jobb än vad cpu:n behöver förmedla. Och vice versa om du kör hög fps 1080p. Endast då kan det vara bra o ha en snabbare cpu.

Riktigt så enkelt är det inte.

Jag kör t.ex. RDR2 på 1440p Ultra settings på mitt RTX 3080, och har ~10-15% lägre FPS än nyare system med samma grafikkort, så det är långt ifrån bara i extremfallen prestandan påverkas av CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Riktigt så enkelt är det inte.

Jag kör t.ex. RDR2 på 1440p Ultra settings på mitt RTX 3080, och har ~10-15% lägre FPS än nyare system med samma grafikkort, så det är långt ifrån bara i extremfallen prestandan påverkas av CPUn.

Jo. Måste inte göra de kompiicerat. Hans nuvarande system är rätt bra balanserat. Men om han endsst spelar mmo. Säg WoW eller nåt likande så är det ju inte ens nån vits att uppgradera gpu. Snabb nvme och 12900ks hade varit en bättre uppgraderingsväg

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, du kommer få en större prestandaökning i spel och allt annat som du gör med datorn om du byter CPU, moderkort, minne jämfört med att byta ett RTX 3080 mot ett 4080.

4080 kommer vara dyrt, begränsat i utbud, samt problem med drivrutiner i början.

Ja, den är likvärdig med 12900K men kommer nog inte vara billigare, tvärtom dyrare. Det är också en ny plattform för AMD, så kommer sannolikt finnas buggar i BIOS, strul med minnen, osv.

En alternativ lösning där du inte betalar överpris och samtidigt får grym singeltråd prestanda och en modern plattform är Intel 1700. 12600K är en perfekt kompromiss mellan kärnor, trådar, värme och prestanda och du kan köra DDR5.

Ex detta:

https://komponentkoll.se/bild/Wacge.png

Sen köper du kylare på Amazon, AK620 (slår NH-D15): https://www.amazon.se/DEEP-COOL-AK620-CPU-luftkylare-PWM-fl%C...

Vill du ha en billigare nätdel så är denna 750W från Corsair väldigt prisvärd: https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2

Mvh

Mm, var lite inne på 12600K men frågan är om det kommer att bli nån jättestor skillnad mot min nuvarande?

Snabbare minnen, ger det nån märkbar skillnad i spel eller surf? Har 16 GB 2666 MHz nu.
Å om jag skaffar nya, borde jag inte slå till på DDR5 då med en gång? Kanske med ett sånt här moderkort? https://www.inet.se/produkt/1903703/asus-rog-strix-b660-i-gam...

Ny nätdel köper jag inte om jag inte måste. Min nuvarande 750 W måste väl räcka?
De hårddiskar jag har får räcka de med.

Skrivet av Xarion:

Jo. Måste inte göra de kompiicerat. Hans nuvarande system är rätt bra balanserat. Men om han endsst spelar mmo. Säg WoW eller nåt likande så är det ju inte ens nån vits att uppgradera gpu. Snabb nvme och 12900ks hade varit en bättre uppgraderingsväg

Det var en lite väl dyr processor det.

Spelar mycket WoW ja men kommer även köra New World när nya expansionen kommer, ev Throne and Liberty å längtar framför allt efter Ashes of Creation (men det är nog långt bort..) Annars kommer det väl bli nya CoD och om det kommer något nytt bra single player-RPG men vet inte riktigt om något sådant tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Mm, var lite inne på 12600K men frågan är om det kommer att bli nån jättestor skillnad mot min nuvarande?

Snabbare minnen, ger det nån märkbar skillnad i spel eller surf? Har 16 GB 2666 MHz nu.
Å om jag skaffar nya, borde jag inte slå till på DDR5 då med en gång? Kanske med ett sånt här moderkort? https://www.inet.se/produkt/1903703/asus-rog-strix-b660-i-gam...

Ny nätdel köper jag inte om jag inte måste. Min nuvarande 750 W måste väl räcka?
De hårddiskar jag har får räcka de med.

Ja, det kommer vara en stor skillnad mot din nuvarande CPU, jag antar att du är seriös och inte trollar mig?

Snabbare minne gör också stor skillnad om du går från 2666MHz till 3200MHz eller högre. Jag hade också satsat på 32GB om du ska köpa nytt, 16GB är på gränsen idag.

DDR5 är endast snabbare än DDR4 vid 5600MHz eller högre, det är ej 100% att alla moderkort kan köra i mer än 5200MHz stabilt med XMP profil. DDR4 presterar nästintill likvärdigt och är prisvärt samtidigt som det moderkortet jag valde i normala fall kostar 3000-4000 kr men var nedsatt till 1990 kr.

Det moderkortet du har valt är ITX formfaktor, extremt litet, blir varmare etc så har du inte ett litet chassi är det inte ett klokt val.

Slutligen gällande din nätdel så bör 750W räcka, det beror på kvalité och ålder. Är inte bara totala watten som spelar roll utan även förmågan att hantera strömspikar från CPU och GPU.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

min 9900K är en bottleneck för min 3080 Ti, och du vill ha riktiga 4080 på en 8700? Jag hade dessutom aldrig kört ett 4000 kort på PCI Express Gen3 utan siktat på nyare moderkort. Sen skriver du själv att du kör på 3840x2160 eller 3840x1600, alltså på Gen3 lär det bli en satans bottleneck med sånt kort. - Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, det kommer vara en stor skillnad mot din nuvarande CPU, jag antar att du är seriös och inte trollar mig?

Snabbare minne gör också stor skillnad om du går från 2666MHz till 3200MHz eller högre. Jag hade också satsat på 32GB om du ska köpa nytt, 16GB är på gränsen idag.

DDR5 är endast snabbare än DDR4 vid 5600MHz eller högre, det är ej 100% att alla moderkort kan köra i mer än 5200MHz stabilt med XMP profil. DDR4 presterar nästintill likvärdigt och är prisvärt samtidigt som det moderkortet jag valde i normala fall kostar 3000-4000 kr men var nedsatt till 1990 kr.

Det moderkortet du har valt är ITX formfaktor, extremt litet, blir varmare etc så har du inte ett litet chassi är det inte ett klokt val.

Slutligen gällande din nätdel så bör 750W räcka, det beror på kvalité och ålder. Är inte bara totala watten som spelar roll utan även förmågan att hantera strömspikar från CPU och GPU.

Mvh

Aha, tack för svar! Nej jag är seriös. Menar stor märkbar skillnad i spel å annat.. Tänkte om den processorn var betydligt mkt sämre än 12900k och liknande.

Hmm men moderkortet isf, skulle ett sånt här funka då? https://www.webhallen.com/se/product/342163-Asus-PRIME-Z690-P... (bra att det är WiFi så slipper jag köpa till, behöver när jag tar med datorn till sommarstället)

Med ett par såna här kanske https://www.inet.se/produkt/5304620/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Eller är det inte värt pengarna riktigt? Kanske dumt att köpa med DDR5 bara för att.. Men planerar att ha datorn i iaf 5 år framåt eller så.

Sån här PSU jag har https://www.webhallen.com/se/product/307848-Phanteks-AMP-750W...

Skrivet av CreativeX:

min 9900K är en bottleneck för min 3080 Ti, och du vill ha riktiga 4080 på en 8700? Jag hade dessutom aldrig kört ett 4000 kort på PCI Express Gen3 utan siktat på nyare moderkort. Sen skriver du själv att du kör på 3840x2160 eller 3840x1600, alltså på Gen3 lär det bli en satans bottleneck med sånt kort. - Rätta mig om jag har fel.

Hade hört att cpun inte spelar så stor roll vid högre upplösningar. Undrade, därför jag gjorde tråden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Aha, tack för svar! Nej jag är seriös. Menar stor märkbar skillnad i spel å annat.. Tänkte om den processorn var betydligt mkt sämre än 12900k och liknande.

Hmm men moderkortet isf, skulle ett sånt här funka då? https://www.webhallen.com/se/product/342163-Asus-PRIME-Z690-P... (bra att det är WiFi så slipper jag köpa till, behöver när jag tar med datorn till sommarstället)

Med ett par såna här kanske https://www.inet.se/produkt/5304620/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Eller är det inte värt pengarna riktigt? Kanske dumt att köpa med DDR5 bara för att.. Men planerar att ha datorn i iaf 5 år framåt eller så.

Sån här PSU jag har https://www.webhallen.com/se/product/307848-Phanteks-AMP-750W...

Hade hört att cpun inte spelar så stor roll vid högre upplösningar. Undrade, därför jag gjorde tråden..

Nejdå, 12600K är inte märkbart sämre än 12900KS, särskilt inte då 12900KS kräver vattenkylning eller liknande för att verkligen prestera.

Gällande moderkort: Ja, hade fungerat utmärkt. Dock är det onödigt dyrt, detta är billigare: https://www.amazon.se/MSI-B660-TOMAHAWK-WIFI-moderkort/dp/B09...

DDR5 är i nuläget inte värt det om du inte har en obegränsad budget, prestandaskillnaden är helt enkelt för låg gentemot DDR4.

Om du ska flytta datorn ibland så hade jag nog satsat på mATX formfaktor istället för ATX, blir behändigare, men då måste du byta chassi också.

CPUn spelar roll vid högre upplösningar om den är tillräckligt gammal, sen kan du också få s.k mikrostutter och dylikt och låg 1% FPS som kan upplevas som "hack", lagg, etc.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vet inte varför någon tyckte du ska lägga så mycket pengar på just en 12900KS.
För dina syften lär du klara dig mer än väl med 12600k eller 12700k. Har du råd så är det sistnämnda bättre såklart.
Den har 8 performance-kärnor som enligt flera tester jag sett presterar ganska mycket stabilare i spel än CPUs med 6 kärnor. I vissa fall även bättre än CPUs med 10-16 Performance-cores. Har du ett, eller skaffar ett moderkort som stödjer överklockning och ett 12700k så kan du utan besvär komma upp några 100MHZ i enkeltrådad hastighet också utan att det blir på tok för varmt.

Om jag var du skulle jag fokusera på att skaffa ett bra moderkort, göra avvägningen kring DDR4/DDR5 enligt tidigare forumsvar och ta en 12700k CPU. Och avvakta med att köpa GPU ett tag. I synnerhet nu när 4080 med 16gb kommer kosta antagligen omkring minst 17-18000kr när de kommer..

Edit: Glömde nämna men du bör också uppgradera minnen. Återigen, har du råd och vill framtidssäkra datorn kan det ju vara värt att uppgradera till moderkort och DDR5 om du ändå ska byta moderkort/cpu och sånt istället för grafikkort just nu.
Annars att haffa några snabba DDR4 minnen är också ett alternativ. Hursomhelst, nu när du ändå har ett såpass bra grafikkort och priset för nya generationen är rent ocker från Nvidia så skulle jag 100% hellre uppgradera resten av datorn än grafikkort om det var jag och avvakta ett tag grafikkortet. För spelen du spelar så bör (vad jag uppfattat det som) 3080 ändå leverera ganska tillfredställande även i 4k.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II