Asus, MSI och Gigabyte avtäcker Geforce RTX 4000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Tror försäljningen av 4000 serien kommer vara mycket lägre än 3000 serien
50% mindre eller mer troligtvis
Väldigt många köpte under covid tider och dessa kort är alldeles för dyra.

Vi får hoppas på det. Det kanske får dom att sänka priserna.

Permalänk
Medlem

Hey I heard you wanted some motherboard with your graphics card.

Permalänk
Medlem

Hmm undrar när Asus släpper en 4080 version med Noctua, är inte alls nöjd med min Suprim X 3080 den blev alldeles för varm och högljudd fick byta thermal pads för minnesmodulerna för dyra pengar och bättre kylpasta för GPUn och samtidigt undervolta den och fixa fläktkurvan för den låter för mycket annars och uppgradera och lägga till chassifläktar (till Noctua) till mitt nyinköpta Fractal Design Meshify 2 Compact. Så mycket jobb blev det. Inte vad man väntar sig av ett top of the line 3080 modell från MSI.
Måste också lägga till att jag måste spela utan sido panel på chassit annars blir det forfarande för varm och fläkten låter för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Realtids grafik har alltid handlat om att fuska så mycket som möjligt men ändå nå bra resultat.

Man skulle ju kunna vara raytracing-purist också och säga att all raster-grafik är fusk och får absolut inte användas för att mäta GPU-prestanda då ljussättningen och reflektioner ligger allt för långt från verkligheten. Men du hör ju hur knasigt det låter.

DLSS3 skall bedömas utefter vad det ger och tar och ifall det är värt det eller inte. Många tycker ju DLSS2 är en total bild-slaktare och skulle aldrig använda det, meden andra tycker det är kanon. Kommer bli samma sak med detta. Innan detta provats av allmänheten skall man nog ta det ganska lugnt med uttalanden om att det passerat gränsen för "vidrigt". Jag personligen bryr mig inte om hur mina frames är genererade så länge dom ser bra ut. I fallet DLSS3 måste man väl även räkna in latency förståss.

Problemet är att deras graphs inte ger en rättvis jämförelse när de använder DLSS 3 på 4000 korten och annat på andra. Jämför äpplen med äpplen, inte annat.

Permalänk
Medlem

Asså jag måste bara fråga er som redan sitter på ett 3090 kort och ska uppgradera till 4090. Vad gör ni med era kort? Jag sitter fortfarande på 1070 och är nöjd med det, har FHD skärm så behöver inte maxa upplösningen då jag anser inte att spelet blir roligare om jag kan spela i 4k på Max. Så bara av ren nyfikenhet vill veta vad för spel ni spelar för att behöva ha ett 4090 kort

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är ju väldigt subjektivt det där med lyxvara.
För dom flesta som arbetar är 8000kr (RTX 4060?) för en GPU inte någon lyx. För andra kan en Xbox One vara lyx.
Man behöver väl inte sätta ribban på 4080/4090 modellerna för den delen heller.
Mycket ligger också i hur folk prioriterar sin disponibla inkomst.

Jag har en mobilkostnad på knappt 1200kr/år.
Medans andra har 2500kr, 4000, vissa uppåt 7000kr/år

Målgruppen som vill flexa e-peen slänger inte några ynka åtta lax; det handlar om det dubbla (och så markup + import + moms så antagligen minst 20 när de väl kommer till Svea rike)

Det är nog en ganska liten skara som inte tycker att det är dyrt - att de ändå kommer att köpa korten är en annan sak.
Säkerligen kommer en hel del av den gruppen att köpa top-of-the-line-korten för att de "behöver" det - som vi ser här och var i tråden redan trots att vi inte ens vet något mer än vad var det, TRE summor presenterade av nVidia tillsammans med deras påstående om dubbel eller tredubbel prestanda utan någonting konkret whatsoever att backa upp sina uttalanden med.

Ackompanjerat av deras myglande namngivning av både cores och hela kort. Jag vet faktiskt inte om jag ser något postivit öht med denna fadäsen förutom den lilla chansen att nVidia får sitta och ruva på sina kort eller åtminstonde blir jätteledsna i ögat på fikamötet där Jensen berättar att de sög in flera procent mindre vinst än de planerade då det gick busenkelt att figurativt ha våldtagit världen med 3000-serien.
Inte på egen hand visserligen men de var med största sannolikhet den största boven i dramat. Sitter själv med ett grönt kort i burken eftersom en polare sålde det till mig för ursprungliga MSRPt mitt under böldpesten
Annars hade jag antingen suttit kvar med mitt 980 eller kört rött av ren princip trots att jag älskar DLSS och är riktigt nöjd med själva hårdvaran.

Precis som nästintill alla reviewers sagt denna veckan; produkterna är fantastiska, arbetarna är fantastiska men det överskuggas av det som lallarna på toppen håller på med gång på gång eftersom folk antingen glömt bort de två tidigare gångerna de gjort likanande rövare eller bara skiter i det för att fenomenet "moral" är dödare än dodon.
Hade folk faktiskt visat sitt missnöje istället för att älta motsvarigheten till det fullständigt lobotomerade resonemanget "jag röstar inte för min röst gör ingen skillnad", då HADE det kanske blivit skillnad men nej, just keep chugging that Kool Aid.
Man blir för fan spyfärdig, inte ens figurativt.

TL;DR: Jag har otroligt svårt att tänka mig att även de som både har råd till och kommer att köpa dessa korten INTE anser att de är dyra.
Det här är bannemig definitionen av uttrycket "de rika blir rikare och de fattiga blir fattiga", och det är i min mening vi själva som inte ser till att det blir en ändring på skiten.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeky:

Vi får hoppas på det.

Nvidia hoppas, uppenbarligen, samma sak.

Men jag är så pass naiv att jag tror att när väl 30-lagret är borta, och AMD lanserat nytt på bredare front, så kommer en "prisjustering" ske på 80-korten.

Under tiden hoppas jag att folk röstar med plånboken och ignorerar 80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Asså jag måste bara fråga er som redan sitter på ett 3090 kort och ska uppgradera till 4090. Vad gör ni med era kort? Jag sitter fortfarande på 1070 och är nöjd med det, har FHD skärm så behöver inte maxa upplösningen då jag anser inte att spelet blir roligare om jag kan spela i 4k på Max. Så bara av ren nyfikenhet vill veta vad för spel ni spelar för att behöva ha ett 4090 kort

Jag sitter och tänker lite som dig, har ett gtx980 ti som köptes nytt för 7700kr 2016 och redan då hade man ångest för vad man gjort med pengarna.
Och de som kommer köpa ett 4090 nu är de som har ekonomiska förutsättningar för det, samma som de som byter bil vartannat år till den senaste medan vissa har kvar sin volvo 940, båda tar dig från A till B men den ena gör det kanske lite snabbare och lite bekvämare.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW