Nvidia avtäcker Geforce RTX 4000 och arkitekturen "Ada Lovelace"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På tal om VR. Så om man kör reprojection (dvs att bilden flyttas, dvs att innehållet i varje frame förändras, för att följa huvudets rörelser) från säg 60 till 120 Hz så har grafikkortets PERFORMANCE ökat 2 ggr?

Shit va bra!

hehe, yep. Reprojection är en stor hjälp - där inget annat funkar. Men inte fan har jag fått dubbel fps för det.
Det är hjälpsam och nödvändig teknologi i VR, även hjälpsam för monitor. Med eller utan, flat screen gaming har så mycket mer att gå på än ett VR headset.

Men jag köper ju inte ett 12000kr grafikkort för att den ska fejka fler frames.

Med det sagt fungerar oculus (ASW) mkt bättre än Windows Mixed Reality (Motion Vector) och SteamVR native (motion smoothing),

Gemensamt för sådana här interpoleringsteknologier, oavsett hur smarta de är, är att fler bildrutor att hämta från ger bättre interpolering (färre artefakter). En vill ha mest möjlig rasterisering innan man ger sig på hokus-pokus teknologi helt enkelt, nvidias fokus är helt uppenbart annorstädes. Därför är det skrattretande att 22 fps plötsligt skulle bli 100+.

Att påstå att 2% av gamers kör VR och vår åsikt är irrelevant som en tidigare kommentator gjorde, blir pinsamt.
Men det bekräftar bara min tidigare post om hur många Suckers det är i denna marknad.

Permalänk
Medlem

Så det blev inte PciE 5 på Nvidia korten ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Så det blev inte PciE 5 på Nvidia korten ?

Nej, men det fanns heller inget behov av det. Kanske inför nästa gen men vi får se.

Permalänk

Seasonics ATX 3.0 PSU:er verkar komma i mitten av december tidigast om man orkar vänta.
Availability: Mid-December 2022: North America / Europe / Asia

https://videocardz.com/press-release/sea-sonic-announces-rtx-...

Permalänk
Medlem

Overclockers.co.uk har släppt priser på 4090 enligt Reddit:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/xm47xs/heres_all_the...

ASUS 4090 ROG Strix OC : 1999£ = 24500 SEK
ASUS 4090 TUF OC : 1889£ = 23160 SEK
MSI 4090 Gaming X Trio : 1889£ = 23160 SEK
MSI 4090 Suprim Liquid : 2099€ = 25739 SEK
Gigabyte 4090 Gaming OC : 1889£ = 23160 SEK

Iofs har UK 20% moms så det kanske blir ännu lite mer i Sverige.

Är du en 3080 ägare och undrar vad prestandaökningen blir av att köpa 4070/4080/4090? Då kan denna video vara intressant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Overclockers.co.uk har släppt priser på 4090 enligt Reddit:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/xm47xs/heres_all_the...

ASUS 4090 ROG Strix OC : 1999£ = 24500 SEK
ASUS 4090 TUF OC : 1889£ = 23160 SEK
MSI 4090 Gaming X Trio : 1889£ = 23160 SEK
MSI 4090 Suprim Liquid : 2099€ = 25739 SEK
Gigabyte 4090 Gaming OC : 1889£ = 23160 SEK

Iofs har UK 20% moms så det kanske blir ännu lite mer i Sverige.

vt8Z8iM0aO0

Är du en 3080 ägare och undrar vad prestandaökningen blir av att köpa 4070/4080/4090? Då kan denna video vara intressant.

Snubben pratar nästan som en "text to speech" ai?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är du en 3080 ägare och undrar vad prestandaökningen blir av att köpa 4070/4080/4090? Då kan denna video vara intressant.

Vilken stolle, han rabblar en massa siffror och tjatar om "4080 imposter" 25 gånger. Är det en sak alla dessa videos har gemensamt är att Tensor och RT kärnor har inget värde och inget du skall behöva betala för. Alltså, när Witcher 4 släpps och det snurrar på dubbelt så fort eller mer på ett 4080 "imposter" som ett 3080, då spelar det liksom ingen roll varför, enligt mig iallafall.

På ett sätt är det ju rätt trevligt att AMD tar en annan riktning för dom som inte ser värde i pixlar skapade med maskin-inlärning. Då har man ju ett val vilket är bra. Men att snacka skit om hur Nvidia gör för att skapa sina pixlar, det blir ju bara löjligt till slut. Ingen vet ju ännu ens hur det ser ut, kanske blir jättebra (förhoppningsvis) eller kanske blir skit. Om det jag har sett, dubbla prestandan, utan massa försämring av bilden tradat mot kanske 20ms latency, det låter rätt bra.

Permalänk
Medlem

Ska man ha en ny dator med 4080 16gb så får man räkna med åtminstone 30000 kronor, sedan tillkommer pengar för kringutrustning som skärm mm om man behöver nytt. Det börjar bli väldigt dyrt att va pc gamer. Det kanske är en relativt billig hobby över tid som många i forumet påpekar men summan man måste lägga på en och samma gång är inte vettig tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Snubben pratar nästan som en "text to speech" ai?

Eller hur

Skrivet av Lussarn:

Vilken stolle, han rabblar en massa siffror och tjatar om "4080 imposter" 25 gånger. Är det en sak alla dessa videos har gemensamt är att Tensor och RT kärnor har inget värde och inget du skall behöva betala för. Alltså, när Witcher 4 släpps och det snurrar på dubbelt så fort eller mer på ett 4080 "imposter" som ett 3080, då spelar det liksom ingen roll varför, enligt mig iallafall.

Faktumet kvarstår att 4080 12G var tänkt att vara 4070. Kolla vilken annan nyhetssida som helst (Gamers Nexus, Hardware Unboxed osv), alla håller med om den saken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Om det jag har sett, dubbla prestandan, utan massa försämring av bilden tradat mot kanske 20ms latency, det låter rätt bra.

Det är inte dubbla prestandan. Lika lite som att reprojection innebär att prestandan dubbleras.

Prestanda hos processorer måste definieras efter hur lång tid det tar att bearbeta en viss belastning. I detta ingår att själva bearbetningen är väl definierad. Man är ute på väldigt hal is om man låter den här definitionen glida fritt.

Kommer DLSS3 funka rätt bra? Kanske det. Förhoppningsvis. Men hävda inte att prestanda dubblas.

Förövrigt så ser det ut som att latecy med DLSS3 är desamma som att man kör DLSS2. Dvs lägre än native-rendering (av den enkla anledningen att man renderar i lägre upplösning, dvs lägre belastning).

Vill hävda att det inte ens är rätt att säga att fps dubbleras. När man idag pratar om fps så är den direkt överensstämmande med vilken frekvens spelmotorn snurrar i. Det gäller inte för DLSS3. Eller reprojection för den delen.

Så vi konsumenter borde inte spela efter Nvidias pipa här. Säg vad det faktiskt är istället för att försköna det. DLSS och liknande tekniker är fejk (tex "Fake 4K"). DLSS3 är Fake FPS. Varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

DLSS och liknande tekniker är fejk

Jo, det har sagts innan och är inget nytt.

All grafik i spel bygger på att fejka så mycket som möjligt med olika tekniker så att merparten av GPU-prestandan kan läggas på sånt som är tydligt inom spelarens synfält. Om det inte fanns en massa sån inbakad fejk i spel så skulle vi ha flera decennier äldre grafik än idag p.g.a. att det inte finns hårdvara till att rendera allt snabbt OCH snyggt.

Jag avstår från DLSS eftersom det ger artefakter jag inte gillar, samt att jag är den typen av spelare som går runt och fiskar och kollar på fåglar i open world-spel. Då håller det inte att en telefontråd har massa ghost images runt sig, men det klart, vore jag den typen av spelare som bara nöter igenom alla missions eller quests på kortast möjliga tid för att sedan förpassa spelet till Steam-biblioteket så hade DLSS säker funkat för mig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vill hävda att det inte ens är rätt att säga att fps dubbleras. När man idag pratar om fps så är den direkt överensstämmande med vilken frekvens spelmotorn snurrar i. Det gäller inte för DLSS3. Eller reprojection för den delen.

Jo, man kan ju dra det här resonemanget hur långt man vill. Vi kanske skall slå fast att i Quake 3 kan du max ha 20 FPS för att servern faktiskt går i 20hz. Resten är interpolerat på klienten, och därmed fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det har sagts innan och är inget nytt.

All grafik i spel bygger på att fejka så mycket som möjligt med olika tekniker så att merparten av GPU-prestandan kan läggas på sånt som är tydligt inom spelarens synfält. Om det inte fanns en massa sån inbakad fejk i spel så skulle vi ha flera decennier äldre grafik än idag p.g.a. att det inte finns hårdvara till att rendera allt snabbt OCH snyggt.

Att realtidsgrafik är väldigt mkt fejk är inte relevant alls för diskussionen.

Det handlar om hur vi nyttjar etablerade begrepp och att vi inte låter väl inarbetade definitioner leva bananas.

Dvs det relevanta här med "Fejk 4K" och "Fejk FPS" är inte att det pågår fejk. Det är att definitionen av belastningen har ändrats, i nån mån kan man prata om "fejk prestanda". Det är iaf viktigt att man på något vis särskiljer äpplena från päronen här. Vi kan inte styra hur Nvidia uttrycker sig men vi på Swec borde kunna bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Att grafik är väldigt mkt fejk är inte relevant alls för diskussionen.

Det handlar om hur vi nyttjar etablerade begrepp och att vi inte låter väl inarbetade definitioner leva bananas.

Inarbetade fake-grejer är ju inte alltid bättre de. Jag tycker att SSR är väldigt fake och stör mig på det ganska ofta. Det kan se riktigt bra ut, men när man flyttar runt sig så att originalobjektet försvinner ur skärmen ser det väldigt konstigt ut att reflektionen också påverkas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jo, man kan ju dra det här resonemanget hur långt man vill. Vi kanske skall slå fast att i Quake 3 kan du max ha 20 FPS för att servern faktiskt går i 20hz. Resten är interpolerat på klienten, och därmed fusk.

Inte ens i närheten av samma sak.

Men ja, för det givna systemet, däri vilket servern ingår, så är prestandan med belastningen "Quake 3" 20 fps ja. Varför skulle man dra en annan slutsats?

Vilket förstås är en smula missvisande om det är ett grafikkorts prestanda man avser att utvärdera. Kan det månne vara därför man normalt inte kör online då man utvärderar grafikkort?

Permalänk
Medlem

Känns ovanligt negativt för att vara lansering av nästa generations grafikkort. Lite pepp kan vi väl ändå vara? någon som vet när recensionerna kommer?

Permalänk
Medlem

Apropå risk för överhettning i kontakterna

Jag undrar varför tillverkarna inte gör kablage med vinklade kontakter? Det skulle underlätta kabeldraging. Man skulle även kunna tänka sig vinklade adaptrar åt sidan uppåt eller nedåt som alternativ. Då slipper man ju böja kablaget som ju är relativt styvt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Känns ovanligt negativt för att vara lansering av nästa generations grafikkort. Lite pepp kan vi väl ändå vara?

Ja, gudskelov. Nej, har inte blivit sponsrad, vad har jag att vara pepp över? Kan dock ändra inställning för kr 10 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Känns ovanligt negativt för att vara lansering av nästa generations grafikkort. Lite pepp kan vi väl ändå vara? någon som vet när recensionerna kommer?

4090 verkar ju inte så tokig. Och rimligt prissatt ijmf med föregångarna (sen att prislappen i sig är uppe i det blå är som det är, "ultra-entusiast" tar inte hänsyn till sånt). Tur att Moores död inte påverkar stora kretsar, som sagt.

Dessutom så tycker jag DLSS3 är riktigt spännande. Vill verkligen se vad det resulterar i. DF kommande video blir väldigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

DF kommande video blir väldigt intressant.

DF pratade ganska mycket 4000 serien igår.

https://www.youtube.com/watch?v=lqPF6WJIed8

Permalänk
Medlem

Verkar som att Proshop lagt upp priser, om de sen stämmer vete tusan....
https://www.proshop.se/?s=RTX+4090

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Verkar som att Proshop lagt upp priser, om de sen stämmer vete tusan....
https://www.proshop.se/?s=RTX+4090

Jag tror de stämmer, Yikes! 🤣

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag tror de stämmer, Yikes! 🤣

Om de stämmer så får mitt 3080 Ti Strix tuffa på ett tag till, tänker inte betala 28K för ett 4090 Strix.
Det skulle i så fall vara 6400kr dyrare än FE kortet.
Blir nog att vänta på 4080 16Gb istället.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Avstängd

RTX Remix är den mest intressanta nyheten

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Verkar som att Proshop lagt upp priser, om de sen stämmer vete tusan....
https://www.proshop.se/?s=RTX+4090

28k ??? För Strix.aldrig.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

RTX Remix är den mest intressanta nyheten
https://www.youtube.com/watch?v=bUX3u1iD0jM

Det ser ut att kunna bli en riktigt stor grej för moddar. Undrar hur prestandan blev efter den där remixen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

28k ??? För Strix.aldrig.

haha wtf, sicken fail generation detta blev asså 😂 fubar så det skriker om det 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga, med denna utvecklingen kommer mitt 3080 få leva länge. Man trodde inte man gjorde ett kap när man gav 9k för ett grafikkort, men de gjorde man visst med facit i hand.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Tänkte skaffa ett nytt kort detta år men nej.. Väntar till nästa vår och håller tummarna att korten säljer så dåligt att priserna sänks eller nått

Permalänk
Skrivet av UniMatrixZ:

Verkar som att Proshop lagt upp priser, om de sen stämmer vete tusan....
https://www.proshop.se/?s=RTX+4090

Fantasipriser... blir inget köp om detta stämmer

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight