Permalänk
Medlem

Treknappskombo för snabel-a?

Det händer inget för mig när jag trycker CTRL + ALT + 2, utan måste växla till engelsk layout för att kunna göra snabel-a.

Går det att få till samma tangentbordslayout i Linux som på Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det händer inget för mig när jag trycker CTRL + ALT + 2, utan måste växla till engelsk layout för att kunna göra snabel-a.

Går det att få till samma tangentbordslayout i Linux som på Windows?

Nu är det här inte ett svar på din fråga, men jag har för mig att "ALT GR + 2" brukar fungera i Linux. Då är det bara två knappar att trycka på istället för tre.

För din specifika fråga har jag tyvärr inget svar, sorry

Permalänk
Medlem

Snabel-a är väl på Alt Gr + 2 på svensk Windows-layout, om jag inte minns helt fel - dvs, använd höger Alt.

Men som allmänt svar på din fråga: hämta Powertoys här:

https://github.com/microsoft/PowerToys/releases/

Det är MS själva som gör den. Använd funktionen ”Keyboard Manager” och mappa om knappar precis som du vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

ALT GR = CTRL + ALT så ni säger samma sak. Det borde med andra ord fungera. Vad har du för tangentbord?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

ALT GR = CTRL + ALT så ni säger samma sak. Det borde med andra ord fungera. Vad har du för tangentbord?

https://en.wikipedia.org/wiki/AltGr_key#Ctrl+Alt

Detta är endast en grej i Windows.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Om du använder svensk layout i Linux så fungerar även AltGr+q för att skriva @, men det normala är som sagt AltGr+2.

Med AltGr och svensk layout i Linux så kan man för övrigt skriva en del användbara symboler som t.ex. Ω ˚ ¹ ² ³ (och ⅝ av någon anledning). Se Wikipedia för alla symboler man kan skriva med svensk layout.

Permalänk
Medlem

AltGr är en egen tangent i Linux, den betyder inte Ctrl+Alt. Och ja, det innebär att det finns en del knappkombinationer extra du har nytta av. AltGr+Shift fungerar också och ger ytterligare knappar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Ja, ALT GR fungerade, dock irriterande då det är på andra sidan mellanslag.

@giplet Har ett Qpad MK-50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, ALT GR fungerade, dock irriterande då det är på andra sidan mellanslag.

Har du inte handen på andra sidan mellanslag när du väl är igång och behöver ett @?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tack för svaren!

Ja, ALT GR fungerade, dock irriterande då det är på andra sidan mellanslag.

@giplet Har ett Qpad MK-50.

Bara trycka med tummen? Jag behöver då inte ens lyfta handen för att göra det (om handen vilar på wasd).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Har du inte handen på andra sidan mellanslag när du väl är igång och behöver ett @?

2 och Alt Gr är på olika sidor mellanslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

2 och Alt Gr är på olika sidor mellanslag.

Använder du inte båda händer samtidigt när du skriver? Jag är förvirrad.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Använder du inte båda händer samtidigt när du skriver? Jag är förvirrad.

Kan ju vara så att andra handen är på musen.

Sen inte direkt riktat till dig:
Inte alla har tillräckligt stora händer att nå både AltGR och 2 samtidigt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kan ju vara så att andra handen är på musen.

Sen inte direkt riktat till dig:
Inte alla har tillräckligt stora händer att nå både AltGR och 2 samtidigt

Vad för use case involverar att ha ena handen på musen när man behöver skriva ett @?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Vad för use case involverar att ha ena handen på musen när man behöver skriva ett @?

@ kan användas till annat än email-adresser, och då kanske man faktiskt inte sitter och skriver en längre text utan bara ska få in ett tecken just där man vill ha det.

Sen kanske man sitter och skriver med ena handen och inte har lust att luta sig åt sidan för att även andra handen ska nå tangentbordet.

Men absolut, i de flesta fall är antagligen båda händerna vid tangentbordet och då är det lätt att trycka altGr, men det finns tillfällen där det vore behändigt att kunna skriva det med bara en hand.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Kan man inte använda t.ex. sxhkd för att mappa ctrl-alt-2 till att skicka ut ett @? Som en workaround då. För som flera andra har skrivit, att alt-gr är ctrl+alt är bara en grej i Windows, i Linux är det en separat knapp.

Annars kan jag känna att man ska ha rätt små händer för att inte kunna köra alt-gr+2 med tumme och lillfinger på vänster hand. Jag når bekvämt alt-gr+escape med vänsterhanden

Ett tredje alternativ som både är billigt och vettigt (host) är att köpa ett helt nytt tangentbord med ANSI-layout och köra swerty så att @ hamnar på shift+2

Permalänk

för mig fungerar ctrl+alt+2 för @ med svensk tangentlayout hade ingen aning att det äns var ett alternativ altid kört Alt gr+2 för @.

har inte något med inställt språk i windows för kör mitt operativsystem på engelska och ändrat till svensk tangentbords layout vid installationen ~2015?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan säkert mappa om knapparna i X11 - du kan göra precis vad som helst om du gräver i inställningarna där. Vad jag kan se är det det sxhkd gör. Om man inte använder Meta kan man ju mappa om den knappen (Windows-knappen) till att vara höger Alt (alltså Alt Gr).

Fast kan man inte slå snabel-a med vänster Alt under Linux normalt sett? Länge sen jag körde ett svenskt tangentbord där, men jag har för mig det.

(Mitt svar ovan berodde på att jag missförstod frågan lite, om det verkar förvirrat.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:
Skrivet av Rouge of Darkness:

för mig fungerar ctrl+alt+2 för @ med svensk tangentlayout hade ingen aning att det äns var ett alternativ altid kört Alt gr+2 för @.

har inte något med inställt språk i windows för kör mitt operativsystem på engelska och ändrat till svensk tangentbords layout vid installationen ~2015?

Ja, nyckelordet är Windows vad gäller att skeppa tangentbordslayouter där ctrl+alt "emulerar" altgr.

Det går säkerligen att skapa en tangentbordslayout med motsvarande beteende under valfritt annat OS, men det är inte del av standardlayouten och är ingen självklarhet att det ska fungera bara för att man har t.ex. svensk layout.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

AutoKey är ett lättsamt program som kan användas för att ex. låta alt+2 skriva ett snabel-a

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Det händer inget för mig när jag trycker CTRL + ALT + 2, utan måste växla till engelsk layout för att kunna göra snabel-a.

Går det att få till samma tangentbordslayout i Linux som på Windows?

Tror inte det är möjligt med ctlr+alt +2 då det ger oss "^G" om vi använder "bind" som är builtin, nedan te.x ger dig left ALT + 2 = @ i alla milljöer, för permanent lägg till det i ~/.profile te.x

bind '"\e2"':"\"@"\"

Permalänk
Medlem

Tänk vad man kan använda altGr till t.ex €®©ł€¨æł. För mig har det bara varit för @. Kommer ihåg när jag var liten och hade lite svårt att komma ihåg altGr + 2 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Med AltGr och svensk layout i Linux så kan man för övrigt skriva en del användbara symboler som t.ex. Ω ˚ ¹ ² ³ (och ⅝ av någon anledning). Se Wikipedia för alla symboler man kan skriva med svensk layout.

5/8... Det hintar om inch i min värld. Amerikas version av centimeter, som bekant.

Vet du om 3/8, 7/16, 9/16, 3/4, 7/8, 1/8, 1/2 råkar finnas också? (ja, jag är slö )
Isåfall skulle min teori kunna stämma...

Glömde en (och säkert fler)
Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

5/8... Det hintar om inch i min värld. Amerikas version av centimeter, som bekant.

Vet du om 3/8, 7/16, 9/16, 3/4, 7/8, 1/8, 1/2 råkar finnas också? (ja, jag är slö )
Isåfall skulle min teori kunna stämma...

Börjar kanske bli OT men.. kollar jag i Wiki-länken ovan hittar jag fyra st sådana tecken. Vill man ha andra är det nog Unicode som gäller https://unicode-table.com/en/search/?q=vulgar

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Börjar kanske bli OT men.. kollar jag i Wiki-länken ovan hittar jag fyra st sådana tecken. Vill man ha andra är det nog Unicode som gäller https://unicode-table.com/en/search/?q=vulgar

Eftersom jag är mer nyfiken än lat, så noterade jag samma sak.
Well, offtopic, så vi ska väl skippa vidare utredning, men jag känner att det är en bra teori till 5/8-an. Den är så pass udda att ha med till en standard uppsättning på ett tangentbord, liksom.

Edit: jag skulle önska ALT-GR-0216 som ALT-GR+tangent, detta för att jag anger diameter på mätrumsuppdrag. 0176 är grader om jag minns rätt, den vill jag också ha. Men jag är injobbad på dessa grejer. Så det funkar ändå.

Lite mer bara
Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Grader som ° får du väl om du använder Alt Gr+Shift+0
Diameter som Ø får man via Alt Gr+Shift+ö

Autokey är som sagt annars lättanvänt.
https://github.com/autokey/autokey
Där kan man ju förutom att använda tangentbordskombinationer låta skriven text grader bli just °

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Grader som ° får du väl om du använder Alt Gr+Shift+0
Diameter som Ø får man via Alt Gr+Shift+ö

Autokey är som sagt annars lättanvänt.
https://github.com/autokey/autokey
Där kan man ju förutom att använda tangentbordskombinationer låta skriven text grader bli just °

<Uppladdad bildlänk>

Bra tips, osäker på om jag kan krångla in Autokey på en hårt begränsad företagsdator hos vår favorit-fordons-tillverkare, men jag ska kolla.

Annars, åratal av vana, gör att att ALT+numpad-kod är det som naturligt. Jag har en liten fusklista på en skärm.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

en hårt begränsad företagsdator

Företagsdator som kör Linux?
Heder åt det företaget.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Annars, åratal av vana, gör att att ALT+numpad-kod är det som naturligt. Jag har en liten fusklista på en skärm.

Är inte det en Windows-grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Företagsdator som kör Linux?
Heder åt det företaget.

Om personen pratar om en stor fordonstillverkare i Göteborg så finns det användare med Linux där, men du måste godkänna att du inte får någon support på OSet och det är ditt fel om saker inte fungerar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.