Har priserna återvänt till det normala?

Permalänk
Medlem

Har priserna återvänt till det normala?

Har inte följt med utvecklingen av priserna på grafikkort mer än att jag vet att priserna stack iväg något extremt för ett tag sedan. Har problemet löst sig eller är det fortfarande höga priser?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Fortfarande höga priser men ingen brist längre, nu är det mer att inflationen är hög och tillverkningskostnaden är hög.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Har inte följt med utvecklingen av priserna på grafikkort mer än att jag vet att priserna stack iväg något extremt för ett tag sedan. Har problemet löst sig eller är det fortfarande höga priser?

Begagnatpriserna börjar se bättre ut, det kan bli ett högt utbud snart på grund av att Ethereummining har försvunnit. Butikspriserna laggar som vanligt och 40-serien kommer fortsatt vara dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Fortfarande höga priser men ingen brist längre, nu är det mer att inflationen är hög och tillverkningskostnaden är hög.

Samt att återförsäljare köpte en massa-massa kort av nuvarande gen till priser som de inte gärna går minus på när de försöker sälja. Lite kul att Nvidia hade med RTX 3000-serien i sin presentation om lineupen som den kommer att se ut med Ada. Om varken AMD eller Nvidia släpper nåt hyfsat budget i år så är det fortsatt current gen som gäller för de som inte vill betala genom näsan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Samt att återförsäljare köpte en massa-massa kort av nuvarande gen till priser som de inte gärna går minus på när de försöker sälja. Lite kul att Nvidia hade med RTX 3000-serien i sin presentation om lineupen som den kommer att se ut med Ada. Om varken AMD eller Nvidia släpper nåt hyfsat budget i år så är det fortsatt current gen som gäller för de som inte vill betala genom näsan.

De kommer få ge vika när nya modeller från Nvidia & AMD dyker upp och sälja med förlust eller om Intel går ordning på sina grafikkort och börjar pumpa ut dem i någon typ av volym.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

När senaste xx80 säljs för cirka 4399:- så är priserna tillbaka till det normala.

Jag tror det är en bit kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

När senaste xx80 säljs för cirka 4399:- så är priserna tillbaka till det normala.

Jag tror det är en bit kvar

Den tiden är förbi

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

När senaste xx80 säljs för cirka 4399:- så är priserna tillbaka till det normala.

Jag tror det är en bit kvar

Det är ungefär samma pipe dream som att tänka att det normala är att bensinen kostar under 10 kr litern. Enda hoppet att senaste xx80 skulle kosta de summorna närmaste framtiden är om xx80 blir nya budget/mellanklassen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

När senaste xx80 säljs för cirka 4399:- så är priserna tillbaka till det normala.

Jag tror det är en bit kvar

Normalpriser 2022:

RTX 3090 Ti - Cirka 10 laxar
RTX 3090 - Cirka 9 laxar
RTX 3080 Ti - Cirka 8 laxar
RTX 3080 - Cirka 7 laxar
RTX 3070 Ti - Cirka 6 laxar
RTX 3070 - Cirka 5 laxar
RTX 3060 Ti - Cirka 4 laxar
RTX 3060 - Cirka 3 laxar
RTX 3050 - Cirka 2 laxar

I en normal värld så kommer alla dessa kort som 40xx med en prisökning på +500kr kanske?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Den tiden är förbi

Skrivet av roxkz:

Det är ungefär samma pipe dream som att tänka att det normala är att bensinen kostar under 10 kr litern. Enda hoppet att senaste xx80 skulle kosta de summorna närmaste framtiden är om xx80 blir nya budget/mellanklassen.

Najs. Då har vi tillsammans samarbetat till att ge ett svar till TS att priserna inte kommer återgå till normalpriserna som de var mellan åren typ 2000 - 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Najs. Då har vi tillsammans samarbetat till att ge ett svar till TS att priserna inte kommer återgå till normalpriserna som de var mellan åren typ 2000 - 2019

Det är inte vad jag skrev Normalpriser från 2000 är ju inte relevanta för vad som är normalpriser 2022. Vi hade en miningboom och coronakrisen som har påverkat priserna men det har vi inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte vad jag skrev Normalpriser från 2000 är ju inte relevanta för vad som är normalpriser 2022. Vi hade en miningboom och coronakrisen som har påverkat priserna men det har vi inte längre.

Så vad är ett normalpris enligt dig?

Priserna var rätt stabila mellan 2000-2019, det var väl därför jag tog den perioden. Det är iallafall så jag tänker mig spontant ett normalpris. Ett stabilt pris över längre tidsperiod

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så vad är ett normalpris enligt dig?

Priserna var rätt stabila mellan 2000-2019, det var väl därför jag tog den perioden. Det är iallafall så jag tänker mig spontant ett normalpris. Ett stabilt pris över längre tidsperiod

Ett pris där utbud och efterfrågan står i balans med varandra och det har vi inte haft de senaste två åren, men det är på bättringsvägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ett pris där utbud och efterfrågan står i balans med varandra och det har vi inte haft de senaste två åren, men det är på bättringsvägen

Isåfall har vi haft normalpriser konstant senaste två åren. Har inte varit problem att plocka upp ett grafikkort till det pris där utbud och efterfrågan har korsat varandra. Funnits bland annat på tradera, blocket och webbhandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Isåfall har vi haft normalpriser konstant senaste två åren. Har inte varit problem att plocka upp ett grafikkort till det pris där utbud och efterfrågan har korsat varandra. Funnits bland annat på tradera, blocket och webbhandlare.

Nu ignorerar du vad jag menar igen, så det får räcka för mig.

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina svar och spekulationer. Kortfattat kommer priserna kanske sjunka en aning men inget direkt att hoppas på. Däremot så kommer begagnat marknaden öppna upp en del.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Samt att återförsäljare köpte en massa-massa kort av nuvarande gen till priser som de inte gärna går minus på när de försöker sälja. Lite kul att Nvidia hade med RTX 3000-serien i sin presentation om lineupen som den kommer att se ut med Ada. Om varken AMD eller Nvidia släpper nåt hyfsat budget i år så är det fortsatt current gen som gäller för de som inte vill betala genom näsan.

Frågan är ju om det är dom nuvarande priserna på t.ex. 3080 kort (runt 10000 kr och uppåt) som är/kommer att bli det "normala" eller om det är runt den prisnivå som Komplett nyligen sålde ett 3080 (12GB) kort för (ca 7500 kr)? Jag tänker på att butikerna kanske sitter på en hel del kort just nu som är inköpta dyrt tidigare (som du också nämner). Men förr eller senare så måste dom ju sälja korten med mindre (eller ingen) vinst eftersom det kostar att ha dom ligga på lager också. För jag gissar att dom inte direkt går åt som smör i solsken just nu. Hur som helst så är jag en av dom som inte är beredd att betala en arm och ett ben för ett grafikkort, så högst troligen är det ett 3080 eller nåt i den stilen som gäller för mig. Till och med 12GB varianten av 4080 kommer att kosta alldeles för mycket för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Frågan är ju om det är dom nuvarande priserna på t.ex. 3080 kort (runt 10000 kr och uppåt) som är/kommer att bli det "normala" eller om det är runt den prisnivå som Komplett nyligen sålde ett 3080 (12GB) kort för (ca 7500 kr)? Jag tänker på att butikerna kanske sitter på en hel del kort just nu som är inköpta dyrt tidigare (som du också nämner). Men förr eller senare så måste dom ju sälja korten med mindre (eller ingen) vinst eftersom det kostar att ha dom ligga på lager också. För jag gissar att dom inte direkt går åt som smör i solsken just nu. Hur som helst så är jag en av dom som inte är beredd att betala en arm och ett ben för ett grafikkort, så högst troligen är det ett 3080 eller nåt i den stilen som gäller för mig. Till och med 12GB varianten av 4080 kommer att kosta alldeles för mycket för mig.

3080 kommer helt klart sjunka till 7 då de har stora lager av just den gpun nu.

Black friday kanske erbjuder riktiga rabatter i år?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

3080 kommer helt klart sjunka till 7 då de har stora lager av just den gpun nu.

Black friday kanske erbjuder riktiga rabatter i år?

Ja, man kan ju alltid hoppas. Dom senaste åren så har ju Black Friday reorna varit ganska bleka över lag. Inte helt ovanligt heller att butikerna har höjt priserna inför reorna för att sen sänka priserna tillbaka till ordinarie pris när t.ex. BF är. Jag hoppas även att andra komponenter dyker upp i BF rean i år, då vissa komponenter har gått upp i pris såsom chassin, moderkort m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, man kan ju alltid hoppas. Dom senaste åren så har ju Black Friday reorna varit ganska bleka över lag. Inte helt ovanligt heller att butikerna har höjt priserna inför reorna för att sen sänka priserna tillbaka till ordinarie pris när t.ex. BF är. Jag hoppas även att andra komponenter dyker upp i BF rean i år, då vissa komponenter har gått upp i pris såsom chassin, moderkort m.m.

Sugen på en OLED från LG

Grafikkort har jag 2080 ti det räcker för mitt behov.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Normalpriser 2022:

RTX 3090 Ti - Cirka 10 laxar
RTX 3090 - Cirka 9 laxar
RTX 3080 Ti - Cirka 8 laxar
RTX 3080 - Cirka 7 laxar
RTX 3070 Ti - Cirka 6 laxar
RTX 3070 - Cirka 5 laxar
RTX 3060 Ti - Cirka 4 laxar
RTX 3060 - Cirka 3 laxar
RTX 3050 - Cirka 2 laxar

I en normal värld så kommer alla dessa kort som 40xx med en prisökning på +500kr kanske?

Om man inte har laxar, kan man betala med sillar tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Normalpriser 2022:

RTX 3090 Ti - Cirka 10 laxar
RTX 3090 - Cirka 9 laxar
RTX 3080 Ti - Cirka 8 laxar
RTX 3080 - Cirka 7 laxar
RTX 3070 Ti - Cirka 6 laxar
RTX 3070 - Cirka 5 laxar
RTX 3060 Ti - Cirka 4 laxar
RTX 3060 - Cirka 3 laxar
RTX 3050 - Cirka 2 laxar

I en normal värld så kommer alla dessa kort som 40xx med en prisökning på +500kr kanske?

Lägg på 500-kr på varje prisnivå för gen 3xxx, och sedan 1500kr för varje 4xxx-gen (kanske något mer för de högre korten), så tror jag att vi har ett realistiskt bestcase-scenario för vad vi kan se inom ett år. Då cryptomining i stort sett är borta ur bilden så kommer det handla om gaming, och det är en starkt växande marknad som jag inte tror påverkas våldsamt mycket av recessioner osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Om man inte har laxar, kan man betala med sillar tro?

Med dagens matpriser så ligger en rejäl lax säkert närmare 1000kr i fiskdisken

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Lägg på 500-kr på varje prisnivå för gen 3xxx, och sedan 1500kr för varje 4xxx-gen (kanske något mer för de högre korten), så tror jag att vi har ett realistiskt bestcase-scenario för vad vi kan se inom ett år. Då cryptomining i stort sett är borta ur bilden så kommer det handla om gaming, och det är en starkt växande marknad som jag inte tror påverkas våldsamt mycket av recessioner osv.

AMD & Intel finns också, 3xxx serien ska bort, att ha lager kostar pengar i dagens samhälle.

4xxx serien blir säkert snordyr men kör på AMD nästa gång

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ah känns som det kommer ta en stund innan de "billiga korten" i 3000 serien kommer bli billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Ah känns som det kommer ta en stund innan de "billiga korten" i 3000 serien kommer bli billigt.

Kolla Fyndvaror hos olika siter som säljer komponenter, går att göra riktigt bra fynd.

Jag köpte mig ett asus tuf 3070 för 5180kr inkl frakt för ett tag sedan, är väl inte jättebilligt men helt ok.
Såg ett 3090 för låga 9000 men då behöver man ha bra rabatt level.

Mvh

Permalänk
Medlem

Man hade velat veta ungefär hur mkt priserna på 3000-korten kan tänkas gå ner när 4000-korten släpps. Jag minns inte riktigt hur det t.ex. blev med 2000-korten när 3000-korten släpptes; om det handlade om kraftiga prissänkningar eller mindre.

Tyvärr har jag inget tålamod att vänta så jag lade en beställning på ett 3090-kort för 13K.. Det är väldigt mkt pengar men samtidigt är det billigare än förut om man tittar på Prisjakts prishistorik, och som sagt har jag ingen aning om hur mkt priserna kan tänkas påverkas senare när nya korten släpps.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Man hade velat veta ungefär hur mkt priserna på 3000-korten kan tänkas gå ner när 4000-korten släpps. Jag minns inte riktigt hur det t.ex. blev med 2000-korten när 3000-korten släpptes; om det handlade om kraftiga prissänkningar eller mindre.

Tyvärr har jag inget tålamod att vänta så jag lade en beställning på ett 3090-kort för 13K.. Det är väldigt mkt pengar men samtidigt är det billigare än förut om man tittar på Prisjakts prishistorik, och som sagt har jag ingen aning om hur mkt priserna kan tänkas påverkas senare när nya korten släpps.

2080 ti droppade väl innan 3000-serien släpptes för att sedan gå upp igen när prestandan blev klar och 2080 ti stod sig väldigt väl. Visar det sig att 4080 16gb inte ger något märkbart övertag på 3090 annat än i DLSS-titlar är det inte omöjligt att 3090 får ett uppsving från 9k begagnat till kanske 10, 11.

Annars känns landar nog ett begagnat 3090 på 8isch i ett år från nu såvida inte AMDs släpp kommer in och dominerar pris och prestanda.