fr. Win 8.1 till Win 10: Home eller Pro!

Permalänk
Medlem

fr. Win 8.1 till Win 10: Home eller Pro!

Hej på er alla!

Jag har en bärbar från 2014 som fungerar perfekt. Den är med Win 8.1 Pro, är uppgraderat med RAM minnet till max (16 Gb) och 2019 med ny SSD. Jag t.o.m. har en bra extra skärm till den och allt flyttar på bra. Datorn är fortfarande snabb för det som används till.

Jag vill uppgradera den till Win 10. Win 11 är inte alls aktuellt för den dator p.g.a. den är för gammal.

Jag velar mellan Home och Pro, men är mer intresserad av Pro! Saken är att jag inte hittar köpa nån Pro med full licens. Bara OEM.

Vilka är reglerna kring OEM? Går det att installera på en äldre dator?

Ska man koppla licensen till sitt MS-konto eller till datorn? Jag läste att kopplar man licensen till MS-kontot (vet inte hur man gör det men det får bli senare efter att jag installerar OS:et) kan man installera på en annan dator om man vill så. Men kopplar man till en dator då går det inte att flytta det till en annan dator.

Var nånstans hittar man de billigaste licenserna? Genom MS:kontot kan man köpa full licens, och Home är ganska billigt men Pro kostar för mycket tycker jag!

Vad har ni som råd: Home eller Pro, full licens eller OEM?

Tack på förhand!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet kan du fortfarande uppgradera helt gratis och då du har Pro ska det automatiskt bli Pro av W10 också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Såvitt jag vet kan du fortfarande uppgradera helt gratis och då du har Pro ska det automatiskt bli Pro av W10 också.

Tack för svaret!

Hur gör man det? I "Windows Update" hade jag för flera år sedan ett erbjudande. Alltså en länk med texten typ "Windows 10 is ready and it's free"! Men länken försvann efter några månader!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Tack för svaret!

Hur gör man det? I "Windows Update" hade jag för flera år sedan ett erbjudande. Alltså en länk med texten typ "Windows 10 is ready and it's free"! Men länken försvann efter några månader!

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10?r...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tack!

Från länken hittar jag "Du har en licens för att installera Windows 10 och uppgraderar den här datorn från Windows 7 eller Windows 8.1"! Alltså det innebär inte att det är gratis! Eller menar du att man kan använda sin licens fr. Win 8.1?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna länk, med mer anvisningar om hur man gör!

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-...

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Tack!

Från länken hittar jag "Du har en licens för att installera Windows 10 och uppgraderar den här datorn från Windows 7 eller Windows 8.1"! Alltså det innebär inte att det är gratis! Eller menar du att man kan använda sin licens fr. Win 8.1?

Alltså, du har en licens för din 8.1 och den ska således gälla.

Bara ladda ner verktyget och skapa installationsmedia på t.ex. en USB-sticka. Kör uppgraderingen och det ska vara klart. Såvitt jag vet har de inte tagit bort den möjligheten ännu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Alltså, du har en licens för din 8.1 och den ska således gälla.

Bara ladda ner verktyget och skapa installationsmedia på t.ex. en USB-sticka. Kör uppgraderingen och det ska vara klart. Såvitt jag vet har de inte tagit bort den möjligheten ännu.

Tusen tack! Det har jag för Win 8.1 Pro. Jag gör det imorgon bitti! Återkommer!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Inaktiv

Testa med Pro först! Group Policy är en sån där grej som är bra att ha även om man inte är sysadmin (saknas på Home). Kan va nån inställning som man vill göra. "Allt" går att fixa i Group Policy (nåja).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Hej på er alla!

Jag har en bärbar från 2014 som fungerar perfekt. Den är med Win 8.1 Pro, är uppgraderat med RAM minnet till max (16 Gb) och 2019 med ny SSD. Jag t.o.m. har en bra extra skärm till den och allt flyttar på bra. Datorn är fortfarande snabb för det som används till.

Jag vill uppgradera den till Win 10. Win 11 är inte alls aktuellt för den dator p.g.a. den är för gammal.

Jag velar mellan Home och Pro, men är mer intresserad av Pro! Saken är att jag inte hittar köpa nån Pro med full licens. Bara OEM.

Vilka är reglerna kring OEM? Går det att installera på en äldre dator?

Ska man koppla licensen till sitt MS-konto eller till datorn? Jag läste att kopplar man licensen till MS-kontot (vet inte hur man gör det men det får bli senare efter att jag installerar OS:et) kan man installera på en annan dator om man vill så. Men kopplar man till en dator då går det inte att flytta det till en annan dator.

Var nånstans hittar man de billigaste licenserna? Genom MS:kontot kan man köpa full licens, och Home är ganska billigt men Pro kostar för mycket tycker jag!

Vad har ni som råd: Home eller Pro, full licens eller OEM?

Tack på förhand!

Rent tekniskt så kan du kringgå W11 kraven utan nämnvärt krångel, bara så du vet. Huruvida du ska ha home eller pro versionen beror på vilken sorts användare du är. Behöver du tillgång till mer avancerade verktyg som group policy m.m. eller är du vanlig hemanvändare som surfar, tittar på film och spelar?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Testa med Pro först! Group Policy är en sån där grej som är bra att ha även om man inte är sysadmin (saknas på Home). Kan va nån inställning som man vill göra. "Allt" går att fixa i Group Policy (nåja).

Tack!

Jag blev fixerad på Pro just för bl.a. WIP som jag tycker att det kan vara värt att ha. Därefter allt annat som det du skrev med Group Policy men även BitLocker (det finns möjlighet att få kryptering på plats men att den är inbyggt från början är mycket bättre, tycker jag). Därefter finns det mer flexibilitet, bättre skydd, etc.

Skrivet av HoboCop:

Rent tekniskt så kan du kringgå W11 kraven utan nämnvärt krångel, bara så du vet. Huruvida du ska ha home eller pro versionen beror på vilken sorts användare du är. Behöver du tillgång till mer avancerade verktyg som group policy m.m. eller är du vanlig hemanvändare som surfar, tittar på film och spelar?

Tack!

Den dator kommer användas mest för vanliga arbete: kontorsarbete (inget avancerade, typ diverse uppgifter i Office men ibland kan jag behöva logga in hemifrån på jobbet bara för enkla saker typ tidrapport), surfande, titta ibland på YT, lyssna på musik, blogg, och sånt. Alltså det blir som en mix av grundläggande uppgifter (som klaras av Home) men även enklare saker som ingår i Pro.

Jag är inte så intresserad av W11 av olika anledningar:
- även om datorn fungerar helt perfekt nu (för 3 år sedan gick det original HDD sönder och bytte till en SSD), har haft max RAM för mer än 5 år (alltså den är ganska snabb för sin ålder) och är i stånd att driva en 1440 27" extern skärm utan problem den har lite begränsningar när det gäller hårdvara, som kan bli ännu mer störande i framtiden när bakåtkompatibiliteten kommer försämras. Och jag pratar att BT klarar inte driva nya BT-högtalare (jag kör trådat nu) och WiFi-kretsen kopplar bort emellanåt (jag kör trådat här oxå).
- W10 har EOL mot slutet av 2025. Alltså 3 år till. Då blir datorn 11 år gammal. Jag tycker att om den klarar sig så länge får det räcka. Då kan jag byta den.
- personer som har uppdaterat sina datorer (som klassas av MS som inkompatibla med W11) till W11, har rapporterat stora/större bekymmer p.g.a. man vid uppdateringar har fått diverse problem med mjukvara men mest med hårdvara. Jag vill inte ha bekymmer med sånt och att spendera tid med att rätta till saker som uppkommer. Den datorn har fungerat bekymmerslös i många år (utöver att HDD har gått sönder).

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Uppgradera till Win10, med deras egna media (sök på windows 10 media creation tool), ladda ner en ISO eller gör en usb-sticka.
Använd sen en av dessa att göra en upgradering innifrån windows. Då kommer du få en permanent digital licens (på den hårdvaran du har). Helt gratis, lagligt.

Win11 är ju bara ett sätt att blidka alla OEM datorsäljare, dom tappade marknad och skyllde på MS för att dom inte hållt i gång den vanliga uppgraderingcykeln.

Den dagen Win10 blir helt osupporterat kommer din dator nog vara oanvändbar av andra anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

- personer som har uppdaterat sina datorer (som klassas av MS som inkompatibla med W11) till W11, har rapporterat stora/större bekymmer p.g.a. man vid uppdateringar har fått diverse problem med mjukvara men mest med hårdvara. Jag vill inte ha bekymmer med sånt och att spendera tid med att rätta till saker som uppkommer. Den datorn har fungerat bekymmerslös i många år (utöver att HDD har gått sönder).

Inga större bekymmer alls på någon av de 4 av 5 datorer som inte stöds av MS med Windows 11 för mig. Rullar på bra och till o med bättre än W10 för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inga större bekymmer alls på någon av de 4 av 5 datorer som inte stöds av MS med Windows 11 för mig. Rullar på bra och till o med bättre än W10 för mig

kan ju argumentera också att Win11 inte tillför något, så varför ens köra det...