Logitech siktar mot molnen med handhållna G Cloud

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av hypercat:

Detta kommer några år försent nu när stadia floppat totalt. Streaming-moln-gaming har nu visat sig vara undermåligt när inte ens google kan få det att fungera.

Men det finns som nämnt en annan marknad, emulation för de äldre och native android spel för de lite yngre/ de som inte har något emot p2w och liknande. man borde ju kunna spela Genshin, pubg mobile och fortnite på denna.
Då handlar det om att den skall få bra software support och att logitech inte bara fokuserar på "cloud".

Att Google inte fått Stadia att rulla beror mer på Googles strategi än något annat. Tekniken i sig fungerar ju fenomenalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypercat:

Detta kommer några år försent nu när stadia floppat totalt. Streaming-moln-gaming har nu visat sig vara undermåligt när inte ens google kan få det att fungera.

Både jag och sonen spelar molnspel varje dag på min XB, det funkar för det mesta utmärkt. Sen föredrar jag förstås att spela spelen installerade på konsolen av flera anledningar, men för att testa ett nytt spel eller så är det ju perfekt.

Citat:

Men det finns som nämnt en annan marknad, emulation för de äldre och native android spel för de lite yngre/ de som inte har något emot p2w och liknande. man borde ju kunna spela Genshin, pubg mobile och fortnite på denna.
Då handlar det om att den skall få bra software support och att logitech inte bara fokuserar på "cloud".

Som jag ser det finns det några användningsområden för en sådan här enhet. För mig är de i följande prioritetsordning: Emulering av gamla spelkonsoler och plattformar. Spela remote/streamat, via molnet eller än mer streamat från min lokala PC eller XB. Android-spel.

För det förstnämnda så har jag ju redan fått en försmak på typ det på min Switch med Virtual Console eller vad det heter, alltså gama NES, SNES och Megadrive-spel på en liknande enhet. N64 finns också men kostar extra och ärligt talat så är det inte så mycket som lockar där. Men för de äldre spelen så passar de ofta väldigt bra att spela i soffan eller liknande. Lägger man till Playstationspel, PSP, DS, MAME, NeoGeo och liknande så finns det ju en massa roligt, och köper man rätt enhet så klarar den ju Dreamcast, GC, PS2 kanske till och med Wii också.

Remote-spel lockar en del också. Sonen ockuperar inte sällan teven där efter middagen när man har tid, så att kunna köra mina XB-spel streamat från min XB är ju grymt. Eller om han spelar XB så kan ju streama från datorn istället via Steam. På resande fot vet jag inte om det blir så mycket streaming förstås, jag misstänker att det funkar mindre bra via mobilnätet, men då kan man ju köra emulerat.

Android-spel är egentligen ingen prioritet för mig, men det finns ju några undantag. Till exempel borde GTA 3, VC och SA i mobilversionerna fungera bättre än emulerade PS2-versioner. Chinatown Wars har jag försökt spela några gånger men kontrollerna är inte så bra med touch, så det kanske blir bättre med en sådan här. I övrigt spelar jag bara enklare pusselspel och sånt på telefonen så de känns inte så aktuella för denna kanske, men det kan ju finnas en del mer avancerade spel som jag inte hittat eftersom jag inte letat efter dem liksom. Jag har också en hel del Android-spel från gamla HumbleBundle-bundles där det säkert finns en del som hade varit roligare med riktiga kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lite dyrt för vad det är. För $399 så får man ju den billigaste Steam Deck-modellen, som är mer kapabel. De flesta gamers har nog redan en tillräckligt bra telefon för att kunna spela på, och då räcker det ju med att köpa en kontroll. Blir nog ingen vidare bra succé det här.

lite dyrt, men helt annan form än steamdeck, steamdeck är ju en bjässe jämfört.
kanske vid nån rea eller så om man kan få den för 2500kr eller mindre att den kan vara intressant, inte som streaming men för emulering eller kanske rent av flasha linux på (om det finns upplåsningsmöjlighet på bootloader.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+