3:e-parts lösning för att få datorn i sleep/hibernate?

Permalänk
Medlem

3:e-parts lösning för att få datorn i sleep/hibernate?

Jag har kämpat av och till under ett par år med att få min dator att gå i sleep/hibernate automatiskt efter x tid utan framgång.
Följt massor av guider men alltid utan resultat annat än högst tillfälligt.

För det mesta är det någon form av multimedia-device som stoppar att datorn går i sleep (typiskt ljud).

Det är ju dock uppenbart att detta inte borde vara ett problem då alt+F4 -> sleep fungerar utmärkt.

Så nu undrar jag om det finns någon 3:e parts lösning som är lite mer bestämd än windows egna lösning som ju verkar vara lite för finkänslig när den själv skall ta datorn i sleep och inte blir tillsagd av användaren att verkligen gå till sleep.

alt+F4 -> sleep fungerar ju men jag glömmer det lite för ofta (typ glömmer oftare än jag kommer ihåg).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nizztos:

Jag har kämpat av och till under ett par år med att få min dator att gå i sleep/hibernate automatiskt efter x tid utan framgång.
Följt massor av guider men alltid utan resultat annat än högst tillfälligt.

För det mesta är det någon form av multimedia-device som stoppar att datorn går i sleep (typiskt ljud).

Det är ju dock uppenbart att detta inte borde vara ett problem då alt+F4 -> sleep fungerar utmärkt.

Så nu undrar jag om det finns någon 3:e parts lösning som är lite mer bestämd än windows egna lösning som ju verkar vara lite för finkänslig när den själv skall ta datorn i sleep och inte blir tillsagd av användaren att verkligen gå till sleep.

alt+F4 -> sleep fungerar ju men jag glömmer det lite för ofta (typ glömmer oftare än jag kommer ihåg).

Har du uppdaterat alla relevanta firmwares och drivrutiner ? Gjorde du en ren installtion från början eller har du flyttat en installation ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du uppdaterat alla relevanta firmwares och drivrutiner ? Gjorde du en ren installtion från början eller har du flyttat en installation ?

Ren installation (först "fabriksinstallation" och sedan en ominstallation "från scratch" på ny disk av annan anledning en denna).
Alla drivrutiner (som jag känner till) är av senaste snitt.

Min bästa gissning är att det är saker som webläsare eller liknande där det tex finns en youtube flik någonstans i listan över öppna flikar som håller fast någon "device".

Problemet har funnits från dag ett med denna dator i kombination med vad jag nu kör för mjukvara på den. Har som sagt under ett par års tid googlat och letat lösningar men kammat noll. Därför som jag söker en alternativ lösning som inte innebär att hitta rätt inställningar i windows (oräknerliga är de som provats).

Permalänk
Medlem

Har du kollat i BIOS/UEFI?
Hade själv problem med liknande som till slut grundade sig i Sleep state(S2, S3 etc.) inställningar på BIOS-nivå så att säga.

Annars hade jag nog kollat vidare via powercfg i cmd om det inte redan är gjort (kör powercfg /? för info).

powercfg /LASTWAKE om den har loggat vad som väckt datorn så kan du i bästa fall gå vidare och stänga av den enheten via powercfg /DEVICEDISABLEWAKE.

Annars mer utförliga rapporter om sömn.

powercfg /SLEEPSTUDY & /SYSTEMSLEEPDIAGNOSTICS

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/ke...

Hoppas det löser sig och om inte annat att du hittar en 3e parts lösning för ändamålet. Lycka till!

Permalänk

Sorry om jag high-jackar tråden lite men letar också efter liknande.
Jag vill få en Win10 burk att gå till sleep om den inte har fått någon input på säg 5 min.

Problemet jag har är 3 barn som lämnar sina datorer på, med spel igång och därför stängs dem inte av.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Sorry om jag high-jackar tråden lite men letar också efter liknande.
Jag vill få en Win10 burk att gå till sleep om den inte har fått någon input på säg 5 min.

Problemet jag har är 3 barn som lämnar sina datorer på, med spel igång och därför stängs dem inte av.

Energialternativ-> redigera schemainställningar-> ändra avancerade inställningar-> strömsparläge-> Viloläge efter (Batteridrift/nätansluten)

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34