Playstation 5 får uppdaterad systemkrets

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 får uppdaterad systemkrets

Den tredje revisionen av Sonys konsol visar sig inte bara ha nedbantat moderkort och kylarlösning. Även systemkretsen krymps till 6 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var är redesign av utsidan?!?

Permalänk
Avstängd

Det är väl bra att få ner förbrukningen lite, den borde bli tystare med men det var väl inget direkt problem innan heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Var är redesign av utsidan?!?

Behövs det?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Detta är orsaken till varför jag inte redan nu har köpt en konsol när jag inte har tid att spela. Dock handlar fokus väldigt mycket på att tillverkarna försöker få ner sin egna kostnader, minska garantiärenden och öka produktionen. Och inte prioritet att förbättra produkten för deras kunder.

T.ex. en test jag såg låt den nya pyttelite högre än föregående modell. Även problem med byte av CMOS batteri vill jag minnas. Låg den inte bakom något och det var superjobbigt att byta?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är orsaken till varför jag inte redan nu har köpt en konsol när jag inte har tid att spela. Dock handlar fokus väldigt mycket på att tillverkarna försöker få ner sin egna kostnader, minska garantiärenden och öka produktionen. Och inte prioritet att förbättra produkten för deras kunder.

T.ex. en test jag såg låt den nya pyttelite högre än föregående modell. Även problem med byte av CMOS batteri vill jag minnas. Låg den inte bakom något och det var superjobbigt att byta?

Japp, CMOS är nu placerat betydligt mer gömt. Man behöver i princip plocka isär hela konsolen för att komma åt det ordentligt.

Permalänk
Medlem

När ska dom ändra designen så det inte ser ut som sauron från sagan om ringen

Nog för att utseendet inte spelar nån som helst roll, men jämfört med sina tidigare syskon så ser den inte vacker ut 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är orsaken till varför jag inte redan nu har köpt en konsol när jag inte har tid att spela. Dock handlar fokus väldigt mycket på att tillverkarna försöker få ner sin egna kostnader, minska garantiärenden och öka produktionen. Och inte prioritet att förbättra produkten för deras kunder.

T.ex. en test jag såg låt den nya pyttelite högre än föregående modell. Även problem med byte av CMOS batteri vill jag minnas. Låg den inte bakom något och det var superjobbigt att byta?

På vilket sätt är färre garantiärenden och lägre strömförbrukning inte en förbättrad produkt för kunden? Färre garantiärenden är ju typ definitionen av en "bättre" produkt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Priset på konsolen höjs samtidigt som kostnaden för tillverkning sänks med ca 12%?
Nu är det ju såklart inflation men vet inte riktigt om det täcks helt..

Oavsett lär vi ju se fler PS5or i hyllorna. Jag känner personligen att jag stannar helt på PC nu. Kör en PC vid tvn, en spel-pc (signatur), en steam deck så nu kan jag spela lite var jag vill.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

På vilket sätt är färre garantiärenden och lägre strömförbrukning inte en förbättrad produkt för kunden? Färre garantiärenden är ju typ definitionen av en "bättre" produkt

Det har jag inte påstått. Det jag påstår är att de prioriterar deras egen vinning och det får ofta positiva saker för kunderna, men jag själv skulle vilja ha bättre kylning som är tystare. Men det är inte alls vad de prioriterar. Vad jag såg på en test låt den senaste högre än förra trots den drog mindre ström. -Mindre kylflänsar, kanske "sämre fläkt" etc.
Rent historisk så har nya versioner ofta varit sämre för kunden med förbättrad skydd, fast jag tror skaran som ser detta som något negativt är mindre idag när folk spelar så mycket multiplayer.

*edit*
Går man 20år bak i tiden så kunde man köpa tysta fläktar eller fläktar som höll i många år. Man kunde ej få båda sakerna utan fick välja. Idag är detta inte lika extremt, men säkerligen prioriterar Sony fläktar som håller länge framför tystare.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Priset på konsolen höjs samtidigt som kostnaden för tillverkning sänks med ca 12%?
Nu är det ju såklart inflation men vet inte riktigt om det täcks helt..

Oavsett lär vi ju se fler PS5or i hyllorna. Jag känner personligen att jag stannar helt på PC nu. Kör en PC vid tvn, en spel-pc (signatur), en steam deck så nu kan jag spela lite var jag vill.

Det är nog möjligt att de fortfarande inte tar sig särskilt långt över plus-minus-noll. Som jag förstår det har det varit knappa marginaler på hårdvaran, men instinktivt tar helt klart emot ändå som konsument när de höjer priset samtidigt som produktionskostnaderna ser ut att gå ned.

Permalänk
Skrivet av RVX:

När ska dom ändra designen så det inte ser ut som sauron från sagan om ringen <Uppladdad bildlänk>
Nog för att utseendet inte spelar nån som helst roll, men jämfört med sina tidigare syskon så ser den inte vacker ut 😂

Snyggare än PS4 iaf, tycker jag 😁 Framförallt snyggare än Xbox x series med så

Permalänk
Medlem

väntar på en PS5 slim nu bara xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Snyggare än PS4 iaf, tycker jag 😁 Framförallt snyggare än Xbox x series med så

Tycker du? Aja, smaken är som baken

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har de fixat coilwhine som kommer från dess nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Var är redesign av utsidan?!?

De kommer antagligen släppa Ps5 slim när de går över till 5nm

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är nog möjligt att de fortfarande inte tar sig särskilt långt över plus-minus-noll. Som jag förstår det har det varit knappa marginaler på hårdvaran, men instinktivt tar helt klart emot ändå som konsument när de höjer priset samtidigt som produktionskostnaderna ser ut att gå ned.

Vet inte riktigt om jag köper det, lagringsenheten finns nu till ca halva priset emot när man först kunde börja köpa till detta.
I alla fall när det kommer till slutkund för expansion av lagring.

Xbox säljer dock sin expansion av lagring till nästan dubbla priset av vad det kostar till PS5:

PS5 Ready lagring 1TB 1290Kr.
https://www.inet.se/produkt/4305264/kingston-fury-renegade-m-...

Xbox Series 1TB 2499Kr.

https://www.power.se/datorer/haarddiskar-och-lagring/extern-l...

Nodkrympning, mindre kylning, förmodligen bättre Yield, billigare minnen samt billigare lagring borde kunnat minska priset en hel del. Andra saker kanske kan äta upp allt detta, men jag ser ingen tydlig förklaring varför vi går så mycket bakåt så att Sony till och med måste höja priset på konsolen, något som konkurrenterna inte verkar känna behov av. Xbox series X har till och med lägre pris här än vid lanseringen, finns på flera ställen för 5700Kr, vilket är 895Kr billigare än för PS5.

Det är nog mest tillgång och efterfrågan som spelar in här, det finns Xbox Series X i lager medans det är mer brist på PS5. Sony behöver alltså inte prispressa eftersom att dem ändå säljer ut, utan kan göra tvärt om istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Priset på konsolen höjs samtidigt som kostnaden för tillverkning sänks med ca 12%?
Nu är det ju såklart inflation men vet inte riktigt om det täcks helt..

Oavsett lär vi ju se fler PS5or i hyllorna. Jag känner personligen att jag stannar helt på PC nu. Kör en PC vid tvn, en spel-pc (signatur), en steam deck så nu kan jag spela lite var jag vill.

Skrivet av landmarks:

Det är nog möjligt att de fortfarande inte tar sig särskilt långt över plus-minus-noll. Som jag förstår det har det varit knappa marginaler på hårdvaran, men instinktivt tar helt klart emot ändå som konsument när de höjer priset samtidigt som produktionskostnaderna ser ut att gå ned.

Skulle vara relativt säker på att man tagit med produktionsförbättringar och marginalförbättringar i åtanke när man satte lanseringspris mm. och att den prishöjning som skett har gjorts för att kompensera för eventuella förseningar av dessa förbättringar. Skulle vara otroligt förvånad om Sony inte räknar på minst fem års sikt när de sätter introduktionspriser etc. för en ny konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det har jag inte påstått.

Du skrev ordagrant att de prioriterade att få ner antalet garantiärenden

Men nu med ditt utförligare svar så förstår jag hur du menar och jag kan inte annat än att hålla med dig. Hade varit fint om de förädlade produkten med en liten del av vinsten de gör. T.ex. som du sa, genom bättre kylning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Den nya tillverkningstekniken innebär en ökad transistortäthet om 18 procent, något som för Playstation 5 ser ut att nyttjas främst för att pressa ned strömförbrukningen.

Kan behövas nu när elpriserna går upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kan behövas nu när elpriserna går upp

...bara för att du kommer att ha el i vinter /s
(från en salt skåning )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

De kommer antagligen släppa Ps5 slim när de går över till 5nm

Gissar att det kommer dröja ett tag.

Det är inte som förr då konsolerna hoppade på en ny nod så fort den fanns tillgänglig. Vinsten i volym och framförallt kostnad per chip finns nog inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Gissar att det kommer dröja ett tag.

Det är inte som förr då konsolerna hoppade på en ny nod så fort den fanns tillgänglig. Vinsten i volym och framförallt kostnad per chip finns nog inte riktigt.

Det har du en poäng med, men ifall de kan sälja Ps5 slim samtidigt som Ps5 vanlig så får de större kapacitet.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Det har du en poäng med, men ifall de kan sälja Ps5 slim samtidigt som Ps5 vanlig så får de större kapacitet.

PS5 Fat - $499
PS5 Slim - $599
Vore nått det....the drama.

AMD har ju sagt att APU baserade på 4 nm (N4?) ska komma 2023. Så rent tekniskt så kan det gå. En skillnad mot denna övergång till N6 är dock att mindre noder inte är designkompatibla med ursprungliga N7 vilket innebär att t.ex. Zen2 måste "portas" till den nya noden, vilket fördyrar.

(det finns förövrigt ganska konkreta rykten att en omdesign av PS5 är på G. med "avtagbar" BD-drive som dessutom ska säljas separat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PS5 Fat - $499
PS5 Slim - $599
Vore nått det....the drama.

AMD har ju sagt att APU baserade på 4 nm (N4?) ska komma 2023. Så rent tekniskt så kan det gå. En skillnad mot denna övergång till N6 är dock att mindre noder inte är designkompatibla med ursprungliga N7 vilket innebär att t.ex. Zen2 måste "portas" till den nya noden, vilket fördyrar.

(det finns förövrigt ganska konkreta rykten att en omdesign av PS5 är på G. med "avtagbar" BD-drive som dessutom ska säljas separat)

Xbox 360 gick från 90nm till 45 nm i sista revisionen så ifall de vill tvekar jag inte på att amd redan har en 5nm version in the lab. Konsolen är trots allt amd kärlek. Med 5nm kan dem lätt göra ps5 slim lika stor som ps4 pro. Folk kan lätt betala 500kr mer för slim och ett stort antal betalar säkert 1000kr mer. Ifall efterfrågan på ps5 fortsätter vara hög så ser jag inget problem, recessionen är dock ett potentiellt problem. Ps5 kommer trots allt antagligen vara med oss i 6-8 år framöver beroende på ifall det kommer en pro modell eller inte.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Var är mina limited edition/collector's edition plates med motiv??????

Hade hoppats på att nya God of War eller Horizon Forbidden West hade skickat med men så blev det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Xbox series X har till och med lägre pris här än vid lanseringen, finns på flera ställen för 5700Kr

5690kr har varit ordinare pris sen lanseringen faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nodkrympning, mindre kylning, förmodligen bättre Yield, billigare minnen samt billigare lagring borde kunnat minska priset en hel del. Andra saker kanske kan äta upp allt detta, men jag ser ingen tydlig förklaring varför vi går så mycket bakåt så att Sony till och med måste höja priset på konsolen, något som konkurrenterna inte verkar känna behov av. Xbox series X har till och med lägre pris här än vid lanseringen, finns på flera ställen för 5700Kr, vilket är 895Kr billigare än för PS5.

Det är nog mest tillgång och efterfrågan som spelar in här, det finns Xbox Series X i lager medans det är mer brist på PS5. Sony behöver alltså inte prispressa eftersom att dem ändå säljer ut, utan kan göra tvärt om istället.

Sonys speldivision visar upp sitt resultat varje kvartal. I det ingår att försöka att inte gå back på konsolen.

MS speldivision kan leva på att "du" köpt nått Officepaket eller nån molntjänst på sistone...typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väl bra att få ner förbrukningen lite, den borde bli tystare med men det var väl inget direkt problem innan heller.

Teoretiskt ja, ifall de nu monterar fläkten rätt och får bort all överflödig tejp. Sony har dessutom minskat kylflänsen på PS5.

Skrivet av Kvarnis:

Har de fixat coilwhine som kommer från dess nätaggregat?

Det skulle jag inte tro att de får fixat i.o.m. det här.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Dags att dra ned på elförbrukningen!
Men hoppas man får höra mer kring huruvida kvalitén på PSU:n har förbättrats eller inte. Coil Whine, om det uppstår, så väsnas det från PSU.
Sedan är det ju alltid risk att man får en fläkt av sämre märke, men där får man ju i vilket fall räkna med att göra handpåläggning själv i form av att installera en Nidec eller Delta eller vad som nu anses vara tystast.