Ska dra kabel från familjens stuga till min friggebod.

Permalänk
Medlem

Ska dra kabel från familjens stuga till min friggebod.

Vilken kabel ska jag välja?
Vilket hölje? Är vattenslang som skydd bra?
CAT6 kabel är väll vettigt om jag inte missat något
Distansen är ungefär 35 meter i jord/grus,

Räcker det att gräva en 1dm djup kanal att lägga kabeln i?

Permalänk
Medlem

1 Dm kan du räkna med att nån kommer gräva sönder

Jag skulle säga 30-40

Går uthuset på samma strömskåp som huset? Inte bra att dra ledning mellan hus annars.

Kanske enklare att sätta upp en trådlös länk?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Borde räcka med en 32mm PEM-slang/50mm kabelskyddsrör som du kan skicka kabeln igenom men du bör gräva ner den lite djupare än just 10cm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oskar99:

Vilken kabel ska jag välja?
Vilket hölje? Är vattenslang som skydd bra?
CAT6 kabel är väll vettigt om jag inte missat något
Distansen är ungefär 35 meter i jord/grus,

Räcker det att gräva en 1dm djup kanal att lägga kabeln i?

Använd installationskabel för utomhusbruk och inte inomhuskabel och inte nån patchkabel., utekabeln ska dock inte dras nån längre sträcka inomhus så sätt vägguttagen direkt där du går igenom väggen.
Det är bara att söka på "cat 6 utomhus löpmeter" eller snarlikt så får du träffar på det och nån butik är kanske nära dig, du kan också fråga en elinstallatör om du kan köpa den längd som behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Borde räcka med en 32mm PEM-slang/50mm kabelskyddsrör som du kan skicka kabeln igenom men du bör gräva ner den lite djupare än just 10cm.

Har faktiskt redan påbörjat kabelgrävningen och kört på 1,5-2dm så de var ju bra iallafall

Permalänk
Medlem

Vi körde 150 meter seriell-kabel direkt på marken i mitten av 90-talet för att lira populous/powermonger/stuntcar racer på amigan, höll i de 5 år den användes och älskade att ligga under snö, så att du ens gräver jord över en faktiskt skärmad kabel känns som overkill

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

1 Dm kan du räkna med att nån kommer gräva sönder

Jag skulle säga 30-40

Går uthuset på samma strömskåp som huset? Inte bra att dra ledning mellan hus annars.

Kanske enklare att sätta upp en trådlös länk?

Fast fiberkabel är ju plast/glasfiber och leder således ingen ström om man väljer metallfritt kablage. Vad gäller grävdjup så är regeln att det ska vara 30 cm djup kanal och 10 cm ovanför fibern dvs på 20 cm djup ska man dra ett färgband/markeringsnät längs med kabeln så att det blir en varning i händelse av att nån gräver där i framtiden. Att använda trädgårdsslag är ej att rekommendera för kanalisation eftersom dessa inte går att svetsa/patcha i händelse av att fibern går sönder då måste man gräva ur hela kabeln vilket kan vara ett helvete då det är marktjäle vintertid.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Går uthuset på samma strömskåp som huset? Inte bra att dra ledning mellan hus annars.

Aldrig sett någon nämna detta i liknande trådar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast fiberkabel är ju plast/glasfiber och leder således ingen ström om man väljer metallfritt kablage. Vad gäller grävdjup så är regeln att det ska vara 30 cm djup kanal och 10 cm ovanför fibern dvs på 20 cm djup ska man dra ett färgband/markeringsnät längs med kabeln så att det blir en varning i händelse av att nån gräver där i framtiden. Att använda trädgårdsslag är ej att rekommendera för kanalisation eftersom dessa inte går att svetsa/patcha i händelse av att fibern går sönder då måste man gräva ur hela kabeln vilket kan vara ett helvete då det är marktjäle vintertid.

Vilken typ av slang bör jag välja istället?

Permalänk
Medlem

Skadar väl inte att mäta upp eventuell potentialskillnad före eller i samband med kabeldragningen. Om en sådan inte är noll så kan signalkabeln agera eljordkabel mellan husen - mindre lyckat! (Mät också under alla förekommande driftsfall, element, kokplattor etc.)

Lägg inte kabelröret och kabeln för tight, lite dragmån skadar inte. Tjälen kan leva rövare med marken runt omkring kabeln under våren.
Fodra gärna med sand också, och gräsrötter går ner 15 cm. Så 15 cm jord + 5 cm sand + 5 cm rör + 5 cm sand = 30 cm grävdjup är realistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast fiberkabel är ju plast/glasfiber och leder således ingen ström om man väljer metallfritt kablage. Vad gäller grävdjup så är regeln att det ska vara 30 cm djup kanal och 10 cm ovanför fibern dvs på 20 cm djup ska man dra ett färgband/markeringsnät längs med kabeln så att det blir en varning i händelse av att nån gräver där i framtiden. Att använda trädgårdsslag är ej att rekommendera för kanalisation eftersom dessa inte går att svetsa/patcha i händelse av att fibern går sönder då måste man gräva ur hela kabeln vilket kan vara ett helvete då det är marktjäle vintertid.

Fast ingenstans står det nått om fiber. CAT6 nämns, vilket är vanlig kopparkabel

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Aldrig sett någon nämna detta i liknande trådar?

Sett det massor med gånger på forumet här

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Aldrig sett någon nämna detta i liknande trådar?

Tvärtom tycker jag att det nämns i nästan varenda tråd där TS vill dra kabel från ett hus till ett annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

1 Dm kan du räkna med att nån kommer gräva sönder

Jag skulle säga 30-40

Går uthuset på samma strömskåp som huset? Inte bra att dra ledning mellan hus annars.

Kanske enklare att sätta upp en trådlös länk?

För övrigt är det samma huvudströmskåpssäkring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar99:

Vilken typ av slang bör jag välja istället?

PEM slang är lämpligt för detta, eller annan hård slang med slät insida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

PEM slang är lämpligt för detta, eller annan hård slang med slät insida.

Typ denna då eller?

https://markgrossen.se/brunnar/pem-slang-kopplingar/pem-slang...

Permalänk
Medlem

Korrekt rör sett till färg och typ är väl egentligen detta: https://www.ljustema.se/Kabelskydd-och-jordningsmatr/48071-ka...

.... men vattenslang/PEM-slang duger förmodligen också.

Permalänk
Medlem

Fungerar säkert finfint. Dock så har den blå linje på sig vilket i sig signalerar att det skall vara vatten i den, grön linje hade varit bättre men den signalerar fiber. Oavsett så är det ju samma slang i grund och botten, och ser man ändarna så kan man nog lista ut att det går nätverk i den.
Se bara till att ändarna sitter skyddade så att det inte kommer ner vatten i dem, kan verkligen döda kablar när frosten kommer, för inte tala om att det är omöjligt att byta kabel i den förrän våren kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar99:

Vilken typ av slang bör jag välja istället?

Kom på att du verkar prata om vanlig nätverkskabel och inte fiberkablar då går det nog bra att använda trädgårdsslang även om jag själv skulle föredra korrugerad plastslang så kallad flexslang då det blir lättare dra kabel genom, de är mer flexibla och lätta att kapa samt patcha om det skulle gå sönder. Pratar om sådana här: https://www.byggmax.se/kabelslang-gul-p6111719#1253=60751

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kom på att du verkar prata om vanlig nätverkskabel och inte fiberkablar då går det nog bra att använda trädgårdsslang även om jag själv skulle föredra korrugerad plastslang så kallad flexslang då det blir lättare dra kabel genom, de är mer flexibla och lätta att kapa samt patcha om det skulle gå sönder. Pratar om sådana här: https://www.byggmax.se/kabelslang-gul-p6111719#1253=60751

Trädgårdsslang är aldrig bra att gräva ner för den är mjuk och ömtålig jämfört med slang som är tänkt att läggas i jorden. använder man trädgårdsslang lär det bli svårt att dra om nått i den om det skulle behövas för den lär tryckas ihop och troligen går det nog även hål på den efter några år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du redan Pem slang så funkar den bra. Ska du köpa nytt så rekommenderas 50 mm kabelsskyddsslang/rör, Det är smidig med dragsnöre på plats. Vill du fixa ett dragsnöre i pemslang så knyter man en liten papperstuss i änden på tex ett murarsnöre. Stoppa i ena ändan och sen tar man dammsugaren från andra änden på slangen. Funkar riktigt bra

Sen angående koppar/fiber så för det första skippa skärmad kabel - den är en kvarleva från forntiden (behöver man dra i störd miljö så dra fiber). Ethernet ska på pappret klara 14/1500Volt överspänning så teoretiskt så ska det vara väldigt robust - i verkligheten (mina egna erfarenheter) så håller det fint fram tills dess att det åskar. Då räckte inte den isolationen så långt utan jag hade problem med åskskador årligen. Sen blev det byte till fiber och noll åskskador.

Dock kan jag inte säga säkert om det var fibern mellan byggnaderna eller min 1 meters fiber mellan ADSL modemet och Switchen som gjorde mest nytta

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Har du redan Pem slang så funkar den bra. Ska du köpa nytt så rekommenderas 50 mm kabelsskyddsslang/rör, Det är smidig med dragsnöre på plats. Vill du fixa ett dragsnöre i pemslang så knyter man en liten papperstuss i änden på tex ett murarsnöre. Stoppa i ena ändan och sen tar man dammsugaren från andra änden på slangen. Funkar riktigt bra

Sen angående koppar/fiber så för det första skippa skärmad kabel - den är en kvarleva från forntiden (behöver man dra i störd miljö så dra fiber). Ethernet ska på pappret klara 14/1500Volt överspänning så teoretiskt så ska det vara väldigt robust - i verkligheten (mina egna erfarenheter) så håller det fint fram tills dess att det åskar. Då räckte inte den isolationen så långt utan jag hade problem med åskskador årligen. Sen blev det byte till fiber och noll åskskador.

Dock kan jag inte säga säkert om det var fibern mellan byggnaderna eller min 1 meters fiber mellan ADSL modemet och Switchen som gjorde mest nytta

@mats42 typ denna då eller?

https://www.bauhaus.se/kabelror-evopipes-med-dragtrad-tele-50...

Permalänk
Medlem

Det går att göra lite som man vill.

Ska man lägga kabeln på t.ex. endast 1dm djup är det bra att lägga kabeln i ett PEM-rör, dessa finns att köpa på byggmarknader etc. 20-50mm. Det kan vara bra med typ 32 mm eller liknande för få får man plats med fler kablar om det behövs, eller fiberkabel då det går att dra rör-i-rör.

Vilken RJ45 kabel man använder kvittar tycker jag, bara det är installationskabel med solida ledare så det blir lätt att trycka fast i plint-koppling, beroende på om man ska skarva vid senare tillfälle eller bara montera uttag. Eftersom PEM-rör är jobbiga att hantera brukar det vara lite enklare om man får ner den 2dm eller mer, lättare att få jordmassorna att hålla röret på plats.

Cat6 bör man välja, skiljer så lite i pris mot cat5e när det är korta sträckor. Däremot kan det vara bra lägga med några dragsnören när man kör in kabeln så att det finns extra om man ska dra igenom kablar vid senare tillfälle. Bra att du väljer kabel. Trådlöst i all ära men kan man välja kabel och arbetet inte är för jobbigt eller knepigt vinner man på det i längden.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Asså, jag grävde ner en nätverkskabel kabel nära 80 meter mellan två olika hus.. den låg helt solo i backen, funkade i flera år. Det var i skogen och under en cykelbana. Egentligen drog vi 2, först en COAX o sen en vanlig 8-trådig TP - tror inte ens cat5 fanns då.

Drog även till grannen. Detta var under 14400 modem-tiden.

Om man inte är rädd att göra om jobbet så räcker det med att lägga en sladd som den är. Annars kör man med nån slags slang, vanlig vattenslang funkar. Kabeln är inte känslig direkt. Du lär ha ersatt kabeln med nått bättre innan den kommer sluta funka.

Permalänk
Medlem

Japp. Se bara till att det är ett med slät insida, såg inget om det på Bauhaus sidan. Mycket lättare att dra i kabel i ett sånt. Tror det var en länk till en sådan slang/rör från byggmax tidigare så att du kan se hur det ska se/bör se ut. Ska du bara dra en tp kabel så kommer det gå bra ändå skulle jag säga men du kanske vill dra i något mer framöver. Just ja när du drar i kabeln, dra gärna i tex ett murarsnöre så att du har en ny dragtråd i röret (den befintliga drar du ju ur när du drar i kabeln)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen gjort samma sak, men en kortare sträcka. Från huset till garaget - vilket blev strax över 20 meter. Jag tittade också på alla möjliga varianter av markslang och så vidare till att börja med. Men jag valde att grävde ned en helt vanlig vattenslang, UV-beständig med krysstråd. Jag har ingen oro för att den går sönder, den är tillverkad för att ligga utomhus i väder, vind och sol över lång tid, och nedgrävd är den ju överlag skyddad istället. Det krävdes dessutom vassa verktyg för att klippa till i lagom längd.

Jag hade redan en dragfjäder, så att dra kabeln genom slangen var ganska enkelt gjort. Slangen är dessutom nog ridig att jag kan dra en ny kabel genom den om så skulle krävas (jag har utan problem kunnat förflytta kabel dragen i slangen 1 meter i vardera riktning). Billigare blev det med.

Sen har jag såklart använd CAT6 för utomhusbruk, UV-beständig sådan och oskärmad. Jag har även satt kabelskydd där kabeln går in i huset genom väggen. Jag köpte kabeln metervis från Direktronik.

För djup rekommenderar jag absolut 30 cm. 10 cm är så pass grunt att du riskerar att vara där med diverse verktyg när du ska rensa ogräs, kantskära gräs vid sten eller liknande.

Till slut vad gäller jordpotential mellan hus när man drar nätverkskabel så nämnde min elektriker inget om några risker för det. Visserligen är garaget kopplat från huvudskåpet i villan, så det kanske påverkar? Om du är osäker kring risken för det som alla nämner så tycker jag att du ska prata med en elektriker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag har nyligen gjort samma sak, men en kortare sträcka. Från huset till garaget - vilket blev strax över 20 meter. Jag tittade också på alla möjliga varianter av markslang och så vidare till att börja med. Men jag valde att grävde ned en helt vanlig vattenslang, UV-beständig med krysstråd. Jag har ingen oro för att den går sönder, den är tillverkad för att ligga utomhus i väder, vind och sol över lång tid, och nedgrävd är den ju överlag skyddad istället. Det krävdes dessutom vassa verktyg för att klippa till i lagom längd.

Jag hade redan en dragfjäder, så att dra kabeln genom slangen var ganska enkelt gjort. Slangen är dessutom nog ridig att jag kan dra en ny kabel genom den om så skulle krävas (jag har utan problem kunnat förflytta kabel dragen i slangen 1 meter i vardera riktning). Billigare blev det med.

Sen har jag såklart använd CAT6 för utomhusbruk, UV-beständig sådan och oskärmad. Jag har även satt kabelskydd där kabeln går in i huset genom väggen. Jag köpte kabeln metervis från Direktronik.

För djup rekommenderar jag absolut 30 cm. 10 cm är så pass grunt att du riskerar att vara där med diverse verktyg när du ska rensa ogräs, kantskära gräs vid sten eller liknande.

Till slut vad gäller jordpotential mellan hus när man drar nätverkskabel så nämnde min elektriker inget om några risker för det. Visserligen är garaget kopplat från huvudskåpet i villan, så det kanske påverkar? Om du är osäker kring risken för det som alla nämner så tycker jag att du ska prata med en elektriker.

Om elen kommer via samma elmätare så har byggnaderna gemensam jord och potentialskillnaderna i elinstallationen bör vara minimala om det inte är nått fel på installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

https://www.amazon.se/Jeirdus-bepansrad-glasfiberkabel-patchk...

Annars är detta alternativ 1423 kr få kan du köra 10GB/s i framtiden

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Asså, jag grävde ner en nätverkskabel kabel nära 80 meter mellan två olika hus.. den låg helt solo i backen, funkade i flera år. Det var i skogen och under en cykelbana. Egentligen drog vi 2, först en COAX o sen en vanlig 8-trådig TP - tror inte ens cat5 fanns då.

Drog även till grannen. Detta var under 14400 modem-tiden.

Om man inte är rädd att göra om jobbet så räcker det med att lägga en sladd som den är. Annars kör man med nån slags slang, vanlig vattenslang funkar. Kabeln är inte känslig direkt. Du lär ha ersatt kabeln med nått bättre innan den kommer sluta funka.

Precis.

Det är inte så petigt och känsligt som folk tror, jag använda själv inomhuskabel utomhus, funkar fortfarande bra och säkert i många år till. Däremot äter UV-ljuset upp kabeln efter ett tag. Samma problem med koax till en parabol. Men så länge man inte rör i det så funkar det bra. Fördelen numera är att man kan köpa RJ45 kabel som har PE-mantel, den tål mer stryk även om den bara ligger 1dm ner i backen och som du säger kan man välja enklare slang om man vill det. Även smala typ 16-22mm PEM rör är enkla att få ner och duger bra.

Min erfarenhet är dock att det som man alltid brukar säga är en "tillfällig" lösning av någon märklig anledning blir permanent. Det säger jag alltid till folk när dom säger så, dom brukar bli sura och sedan med tiden säger dom. Men hur visste du att det skulle bli permanent med tiden.

För det bara blir så