Playstation 5 får uppdaterad systemkrets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

5690kr har varit ordinare pris sen lanseringen faktiskt.

Du har nog rätt verkar stämma, gick mer på att jag trodde att $/€ priset var detsamma för båda konsolerna, hade inte riktigt koll på Sverige där.
Men hade det skiljt så här mycket i pris vid lanseringen så hade det blivit rätt mycket uppståndelse, likadant ifall priset på lagring skulle skiljt så mycket som det gör nu.

Skrivet av Peite:

Äntligen! Dags att dra ned på elförbrukningen!
Men hoppas man får höra mer kring huruvida kvalitén på PSU:n har förbättrats eller inte. Coil Whine, om det uppstår, så väsnas det från PSU.
Sedan är det ju alltid risk att man får en fläkt av sämre märke, men där får man ju i vilket fall räkna med att göra handpåläggning själv i form av att installera en Nidec eller Delta eller vad som nu anses vara tystast.

Är det fortfarande ett problem? Hörde lite rapporter om det i början, men har inte hört något om det på typ 1,5år, så jag antog att det var löst.
Var väl en viss procent som fick problem med grafikdelen också, vilket gav grafikbuggar som det kan bli på PC typ.

Men är man extremt känslig för ljud så kanske man bör undvika första revisionerna då det brukar finnas barnsjukdomar och värmeutvecklingen/strömförbrukning brukar vara ett mindre problem över tid. Det är ju väldigt mycket fokus på att pressa priserna vid storskaliga lanseringar också, så där kan det ju i värsta fall tummas på kvalitén.

Permalänk
Medlem

Såg nån la upp en bild på annan sida med texten "ps5 är nu två år gammal, och fortfarande kan du inte gå till en affär o köpa den direkt från hyllan" 👍 men skönt att dom fixar med konsollen...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Xbox 360 gick från 90nm till 45 nm i sista revisionen så ifall de vill tvekar jag inte på att amd redan har en 5nm version in the lab. Konsolen är trots allt amd kärlek. Med 5nm kan dem lätt göra ps5 slim lika stor som ps4 pro. Folk kan lätt betala 500kr mer för slim och ett stort antal betalar säkert 1000kr mer. Ifall efterfrågan på ps5 fortsätter vara hög så ser jag inget problem, recessionen är dock ett potentiellt problem. Ps5 kommer trots allt antagligen vara med oss i 6-8 år framöver beroende på ifall det kommer en pro modell eller inte.

Tror iofs inte en Pros närvaro påverkar generationslängden i huvud taget. Men ja, denna generation kommer bli låååång. De har ju inte ens släppt den förra än.

Jag tror och hoppas på iaf en node minskning till (där en ev. Pro använder samma node). Frågan är bara vilken de hoppar på och när.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Tror iofs inte en Pros närvaro påverkar generationslängden i huvud taget. Men ja, denna generation kommer bli låååång. De har ju inte ens släppt den förra än.

Jag tror och hoppas på iaf en node minskning till (där en ev. Pro använder samma node). Frågan är bara vilken de hoppar på och när.
https://cdn.videocardz.com/1/2022/06/AMD-Phoenix-Point-Strix-Point-e1654844385277-1200x567.jpg

GTA6 verkar ju vara planerat till 2025 och det kommer ju alltid i slutet av en generation så de kan släppa det igen och ta betalt en gång till på nästa, så... 2026-2027 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

GTA6 verkar ju vara planerat till 2025 och det kommer ju alltid i slutet av en generation så de kan släppa det igen och ta betalt en gång till på nästa, så... 2026-2027 kanske?

Tror att denna generation blir betydligt längre, förmodligen 8-10år.
Sker inte tillräckligt snabb utveckling för att motivera generationsskifte. Det var redan ganska svårt att göra det den här gången och största framsteget verkar vara lagringsteknik. Nästa steg blir väl att standardisera RT i 4K, vilket redan är ett ganska stort problem även på PC idag. Det kan till och med bli svårt att motivera Pro varianter, ifall inte Sony och Microsoft är ok med att sälja en ganska nischad produkt. Vad ska man ha som försäljningsargument där? Pro och One X hade väl 4K i dess marknadsföringen.
Jag tror och hoppas att dem väntar tills lanseringen av RDNA4 för att det ska bli tillräckligt stor utveckling och lyckas hoppa på den tekniken tidigt, men då ligger vi nog runt 2025 ifall AMD lyckas hålla roadmap.

Själv så tror jag att GTA6 kommer släppas 2024 och kommer visas nästa år, jag tror att de behöver få över spelmotorn till en ny generation relativt snart(vilket också gynnar GTA online). Spelarbasen bör ju finnas där 2024 och dem som inte är pigga på att köpa Series X och PS5 så sent bör ändå ha råd och motivation till Series S i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det kan till och med bli svårt att motivera Pro varianter, ifall inte Sony och Microsoft är ok med att sälja en ganska nischad produkt. Vad ska man ha som försäljningsargument där? Pro och One X hade väl 4K i dess marknadsföringen.

Jag skulle vilja att dom siktar på bättre RT prestanda isåfall. Det skulle kunna få mig att byta upp mig mid-gen, speciellt i kombination med bättre fps om det på sikt börjar bli ett problem (med och utan RT).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Tror att denna generation blir betydligt längre, förmodligen 8-10år.
Sker inte tillräckligt snabb utveckling för att motivera generationsskifte. Det var redan ganska svårt att göra det den här gången och största framsteget verkar vara lagringsteknik. Nästa steg blir väl att standardisera RT i 4K, vilket redan är ett ganska stort problem även på PC idag. Det kan till och med bli svårt att motivera Pro varianter, ifall inte Sony och Microsoft är ok med att sälja en ganska nischad produkt. Vad ska man ha som försäljningsargument där? Pro och One X hade väl 4K i dess marknadsföringen.
Jag tror och hoppas att dem väntar tills lanseringen av RDNA4 för att det ska bli tillräckligt stor utveckling och lyckas hoppa på den tekniken tidigt, men då ligger vi nog runt 2025 ifall AMD lyckas hålla roadmap.

Själv så tror jag att GTA6 kommer släppas 2024 och kommer visas nästa år, jag tror att de behöver få över spelmotorn till en ny generation relativt snart(vilket också gynnar GTA online). Spelarbasen bör ju finnas där 2024 och dem som inte är pigga på att köpa Series X och PS5 så sent bör ändå ha råd och motivation till Series S i alla fall.

Mitt inlägg var mest på skoj. De lyckades ju pricka in slutet på de förra två generationerna så det vore ju inte förvånande ifall de gjorde de även denna gång. Och det kom ju en läcka precis som påstod 2025 för GTA6. Men med tanke på tidigare releaser så lär det bli något år försenat och då passar det kanske bättre.

Sen får vi ju se. MS har ju pratat om att XB ska vara en app eller tjänst snarare än en konsol, så de kan ju gå i den riktningen och då kanske generationer är förbi liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvarnis:

Har de fixat coilwhine som kommer från dess nätaggregat?

Är det coilwhine som låter lite som att det typ brummar lågt från konsolen? Väldigt irriterande ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Är det coilwhine som låter lite som att det typ brummar lågt från konsolen? Väldigt irriterande ljud.

Låter mer som en rakapparat, min första Ps5 köpt 2020 lät så fick byta in mot en ny enhet och den lät också så men inte alls lika högt, en kompis PS5 har varken hörbart coilwhine eller oljud från fläkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvarnis:

Låter mer som en rakapparat, min första Ps5 köpt 2020 lät så fick byta in mot en ny enhet och den lät också så men inte alls lika högt, en kompis PS5 har varken hörbart coilwhine eller oljud från fläkt.

Ok, då är det inte det som låter för mig. Jag hör nog mest ljudet för att jag har PS5an på datorbordet kopplat till en av mina datorskärmar för att jag inte har fått ordning i vardagsrummet än efter flytt till ny lägenhet.
Men tack för svar