Intels VD håller låda ikväll – kan avtäcka "Raptor Lake"

Permalänk
Melding Plague

Intels VD håller låda ikväll – kan avtäcka "Raptor Lake"

Utvecklarkonferensen Intel Innovation inleds med en keynote där bolagets VD Pat Gelsinger väntas avtäcka Core 13000 "Raptor Lake".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Come on en release i linje med AMDs så mitt villhöver-behov inte tänds!

Permalänk
Medlem

Dagen efter lanseringen och publicerade tester av Ryzen 7000. Är detta planerat sedan tidigare eller bara ren coinsidence? Att själva keynoten nog har varit planerad i förväg fattar jag, men avtäckandet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag vet att man kan presentera data osv, men min magkänsla är att senaste Ryzen inte är överväldigande, kan bero på att det är ny plattform. Om Intels nya är lika bra som senaste Ryzen, och priserna är lika bra, så drar Intel längsta strået här. Därutöver tror jag att Intels kommer att ha hårdare prestanda, och det finns absolut utrymme att lägga sig under Ryzen prismässigt. Jag tror Intel har ett bra utgångsläge. Åtminstone för mig är energieffektivitet kul, men inte det som talar starkast, inte ens top #3. Enda fördelen Ryzen har såvida inget oförutsett sker, är att deras plattform kommer köras till minst 2025. Det är samma som sist; Första Ryzen på AM4 var inte starkast, men plattformen mognade och det var först mot slutet som AMD accelererade. Den här gången är dock Ryzen lite mera inkört. Jag är spontant mer inriktad på Raptor nu, men öppen för att bli övertalad åt endera håll. Kanske lades Ryzen så högt prismässigt för att kunna ha prissänkningar att kontra med när väl Raptor är släppt. Spännande!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av RVX:

Dagen efter lanseringen och publicerade tester av Ryzen 7000. Är detta planerat sedan tidigare eller bara ren coinsidence? Att själva keynoten nog har varit planerad i förväg fattar jag, men avtäckandet?

Det har snackats om att det kan bli avtäckande under Innovation-eventet sedan mitten av sommaren typ, så det är nog inte en helt ny idé. Får man tro rykten ligger säljstarten inte förrän i oktober (även om det inte är så långt bort nu då).

Med det sagt behöver inte det ena utesluta det andra. Det är säkerligen en medveten strategi från de flesta att inte hamna allt för långt från konkurrenterna vad gäller lansering och säljstart.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det kommer att vara som allt annat som lanseras just nu. JÄTTESNABBT, energieffektivare men fortfarande JÄTTEHÖG förbrukning, JÄTTEVARMT och JÄTTEDYRT.

Edit: Ja - jag vet att mycket av kostnadsökningen beror på dollarns värde gentemot kronan, svensk tull, moms, skatt m.m. och inflationen. Men allt är relativt och jag får fortfarande min lön i SEK.

Permalänk
Snusfri

Längtar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jag gissar att det kommer att vara som allt annat som lanseras just nu. JÄTTESNABBT, energieffektivare men fortfarande JÄTTEHÖG förbrukning, JÄTTEVARMT och JÄTTEDYRT.

Edit: Ja - jag vet att mycket av kostnadsökningen beror på dollarns värde gentemot kronan, svensk tull, moms, skatt m.m. och inflationen. Men allt är relativt och jag får fortfarande min lön i SEK.

Bara energieffektivare när man stryper effektbudget skulle jag gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det har snackats om att det kan bli avtäckande under Innovation-eventet sedan mitten av sommaren typ, så det är nog inte en helt ny idé. Får man tro rykten ligger säljstarten inte förrän i oktober (även om det inte är så långt bort nu då).

Med det sagt behöver inte det ena utesluta det andra. Det är säkerligen en medveten strategi från de flesta att inte hamna allt för långt från konkurrenterna vad gäller lansering och säljstart.

Ja, jag tror också på det sistnämnda lite grand.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

blir inget inhandlat förrän dollarn är typ 8kr eller 6 där den borde vara, heja dennis
Ska bli intressant & se om de lyckas släppa nåt intressant denna g (saphire rapids tex)
Gissar att det blir mycket staplade kretsar, dpu er, AI & andra specialkort men en får se.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Utvecklarkonferensen Intel Innovation inleds med en keynote där bolagets VD Pat Gelsinger väntas avtäcka Core 13000 "Raptor Lake".

Läs hela artikeln här

Vilket sammanträffande

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Känns sådär spontant väldigt bra timat när AMD kanske inte fått riktigt lika varmt mottagande denna gång som vissa tidigare lanseringar. Att sen Intel lanserar dagen efter med troligtvis stor fokus på gaming och gömmer undan sina energiförbruknings/effektivitet siffror där AMD är vanligtvis starkare. Gissar det inte är omöjligt att Intel visar prestandavinster i typ 15 - 20% i vissa titlar över AMDs värsta (1080p) och möjligtvis visar upp nån 6GHz överklock för att riktigt spetsa till det känns som skulle gå bra hem i marknadsföringsväg just nu när AMD 3D cache processorerna kommer först senare som jämnar upp kampen igen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Känns sådär spontant väldigt bra timat när AMD kanske inte fått riktigt lika varmt mottagande denna gång som vissa tidigare lanseringar. Att sen Intel lanserar dagen efter med troligtvis stor fokus på gaming och gömmer undan sina energiförbruknings/effektivitet siffror där AMD är vanligtvis starkare. Gissar det inte är omöjligt att Intel visar prestandavinster i typ 15 - 20% i vissa titlar över AMDs värsta (1080p) och möjligtvis visar upp nån 6GHz överklock för att riktigt spetsa till det känns som skulle gå bra hem i marknadsföringsväg just nu när AMD 3D cache processorerna kommer först senare som jämnar upp kampen igen.

Jag tror det kommer vara det omvända att Intel blir riktigt starka i mångtrådade laster, då samtliga CPU'er kommer med E-kärnor. I spel kommer det nog vara jämnt skägg, men AMD's 3D cache kommer vara överlägsna i spel till våren.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Känns sådär spontant väldigt bra timat när AMD kanske inte fått riktigt lika varmt mottagande denna gång som vissa tidigare lanseringar. Att sen Intel lanserar dagen efter med troligtvis stor fokus på gaming och gömmer undan sina energiförbruknings/effektivitet siffror där AMD är vanligtvis starkare. Gissar det inte är omöjligt att Intel visar prestandavinster i typ 15 - 20% i vissa titlar över AMDs värsta (1080p) och möjligtvis visar upp nån 6GHz överklock för att riktigt spetsa till det känns som skulle gå bra hem i marknadsföringsväg just nu när AMD 3D cache processorerna kommer först senare som jämnar upp kampen igen.

Att de ska avtäcka idag har varit "känt" ett tag:
https://videocardz.com/newz/intel-to-announce-13th-gen-core-r...

En av teorierna till att AMD timade lansering av Raphael till igår, inkl då NDA:erna släpptes, var att Intel inte skulle ha tid att ha med jämförelser med Raphael i sina slides den 27 (se kommentar Whycry gjorde till artikeln)

Edit. Håller med dig i övrigt re effektivitet och 6Ghz.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har det talats om DDR5 eller kommer det ligga kvar på DDR4?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har alla företag börjat marknadsföra sig med keynotes a la Apple (nvidia, amd, nu intel)? Har väl aldrig varit en grej tidigare men nu känns det ju som att alla ska hålla ett event med en presentation i något hipp delstat ...

Permalänk
Inaktiv

Efter AMDs spelprestanda (fiasko) har kommit ut så blir det intressant att se vad Intel har kokat ihop. Förhoppningsvis skjuter de långt över ribban och får AMD att kasta på lite kol.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror det kommer vara det omvända att Intel blir riktigt starka i mångtrådade laster, då samtliga CPU'er kommer med E-kärnor. I spel kommer det nog vara jämnt skägg, men AMD's 3D cache kommer vara överlägsna i spel till våren.

Det hade varit en besvikelse. 12th verkar ju vara jämnt skägg med Ryzen 7000 så jag hoppas på betydliga förbättringar med 13th gen

Permalänk
Medlem

varför köpa ryzen Zen 4 den drar 100watt mer överallt typ än Zen 3, i spel kommer du inte se någon skilland oftast gpu som kommer bottlenecka dig långt före än Zen3 för dina 160+ FPS, om du inte sitter o renderar hela dagarna så är Zen3 bättre köp än Zen4 även idag.

Permalänk
Medlem

Gelsinger gör armhävningar på stream och bekräftar att de kommer presentera nya produkter.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

varför köpa ryzen Zen 4 den drar 100watt mer överallt typ än Zen 3, i spel kommer du inte se någon skilland oftast gpu som kommer bottlenecka dig långt före än Zen3 för dina 160+ FPS, om du inte sitter o renderar hela dagarna så är Zen3 bättre köp än Zen4 även idag.

Inte för att jag vet vad det direkt har med Intels presentation att göra men indirekt är det lite intressant att se huruvida de gör jmf med röde konkurrenten och om detta då är AM3 (vilket det rimligen borde vara)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

varför köpa ryzen Zen 4 den drar 100watt mer överallt typ än Zen 3, i spel kommer du inte se någon skilland oftast gpu som kommer bottlenecka dig långt före än Zen3 för dina 160+ FPS, om du inte sitter o renderar hela dagarna så är Zen3 bättre köp än Zen4 även idag.

Precis, köp ett RTX 4090 istället för >20 lapp.

Permalänk
Medlem

Nu kör vi!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 3rk0:

varför köpa ryzen Zen 4 den drar 100watt mer överallt typ än Zen 3, i spel kommer du inte se någon skilland oftast gpu som kommer bottlenecka dig långt före än Zen3 för dina 160+ FPS, om du inte sitter o renderar hela dagarna så är Zen3 bättre köp än Zen4 även idag.

Den drar inte 100W mer i spel

Permalänk

Någon som hittat en bra kanal på youtube eller twitch att kolla på?

Permalänk
Medlem

Arc! Vi får se vad 329USD blir om några kort dyker upp här

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

varför köpa ryzen Zen 4 den drar 100watt mer överallt typ än Zen 3, i spel kommer du inte se någon skilland oftast gpu som kommer bottlenecka dig långt före än Zen3 för dina 160+ FPS, om du inte sitter o renderar hela dagarna så är Zen3 bättre köp än Zen4 även idag.

Nja... Kolla in recensionerna där Ryzen 4 körs i Eco-mode (65 och 105w respektive). Anledningen till att dom pressar upp watten så himla mycket får du skylla på Intel!

Fast du har ju rätt i att grafiken är det som i första hand begränsar spel. Åtminstone i högre upplösningar.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

A770 329$ säljstart 12 oktober

TWITTER

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

13-serien finns att boka på Inet nu
https://www.inet.se/kategori/1218/socket-1700?sortColumn=rele...
Dyrt. Som allt annat idag!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/bSAIAS0e7HpibXpJmN4M8fal9_U/intel

Bokade min i9-13900KF hos komplett för 8159kr

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)