Koppla displayportsskärm till dator med usb-c

Permalänk
Medlem

Koppla displayportsskärm till dator med usb-c

Hej och ursäkta mitt kanske inte så jättetekniska språk.

Jag har en bärbar jobb-PC som jag vill koppla in till min externa datorskärm hemma.

Jag har köpt en hub för att slippa dra ut och in massa kablar varje gång jag ska flytta PCn:
https://www.teknikdelar.se/sign-7-i-1-usb-c-hub-hdmi-rj45-usb...

- Datorn har usb-c-ingång och hdmi-ingång.
- Min externa skärm har displayport och vga-uttag.

Jag köpte en omvandlare: displayport till hdmi: https://www.teknikdelar.se/displayport-till-hdmi-monitorkabel...
Och kopplade med hjälp av den ihop datorskärmen via sin displayport, till hdmi-uttaget i PCn. (Testat både direkt i PCn och via huben. Men bilden går inte över till den externa skärmen, "check vga cable" eller något sånt står det.

Har jag köpt fel omvandlare? Vilken annan omvandlare jag borde köpa i så fall?

Sen undrar jag även ifall det går att koppla på ytterligare en datorskärm, som endast har vga-uttag.

Fråga ett: Hur kopplar jag ihop PCn med den externa skärmen?
Fråga två: Går det även att koppla in den ytterligare externa skärmen som endast har vga-uttag? Hur gör jag och vad behöver jag?

Hoppas jag var tydlig nog. Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jsoed:

Hej och ursäkta mitt kanske inte så jättetekniska språk.

Jag har en bärbar jobb-PC som jag vill koppla in till min externa datorskärm hemma.

Jag har köpt en hub för att slippa dra ut och in massa kablar varje gång jag ska flytta PCn:
https://www.teknikdelar.se/sign-7-i-1-usb-c-hub-hdmi-rj45-usb...

- Datorn har usb-c-ingång och hdmi-ingång.
- Min externa skärm har displayport och vga-uttag.

Jag köpte en omvandlare: displayport till hdmi: https://www.teknikdelar.se/displayport-till-hdmi-monitorkabel...
Och kopplade med hjälp av den ihop datorskärmen via sin displayport, till hdmi-uttaget i PCn. (Testat både direkt i PCn och via huben. Men bilden går inte över till den externa skärmen, "check vga cable" eller något sånt står det.

Har jag köpt fel omvandlare? Vilken annan omvandlare jag borde köpa i så fall?

Sen undrar jag även ifall det går att koppla på ytterligare en datorskärm, som endast har vga-uttag.

Fråga ett: Hur kopplar jag ihop PCn med den externa skärmen?
Fråga två: Går det även att koppla in den ytterligare externa skärmen som endast har vga-uttag? Hur gör jag och vad behöver jag?

Hoppas jag var tydlig nog. Tack på förhand.

Nej du är lite otydlig för du håller inte reda på signalriktningarna och det är mycket viktigt när det gäller videosignaler.
Kabeln du köpt är tänkt för att koppla DP++ till hdmi för den är för billig för att ha nån aktiv signalomvandlare.
Huben har ingen DP utgång och vill du använda den behöver du en aktiv signalomvandlare för hdmi till DP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsoed:

- Datorn har usb-c-ingång och hdmi-ingång.
- Min externa skärm har displayport och vga-uttag.

Nej, din dator har utgångar och din skärm har ingångar (bilden går ju från datorn till skärmen, inte tvärtom). Det är som sagt väldigt viktigt att hålla koll på det i såna här fall.

Att konvertera DP till HDMI är lätt eftersom DP har möjlighet att mata ut en HDMI-signal, men den motsatta vägen kräver en signalkonverterare vilket är ovanligare och dyrare. Din hubb konverterar DP från datorns USB-C-port till HDMI, så i ditt fall skulle du alltså behöva konvertera tillbaka det till DP igen för att kunna koppla in skärmen. Det enklaste skulle vara att bara skaffa en hubb som kan mata ut DP direkt istället för att behöva köra DP->HDMI->DP.

För VGA finns det adaptrar för både DP->VGA och HDMI->VGA, vad du väljer där spelar ingen större roll eftersom båda fallen kräver signalomvandling. Eventuellt kanske det går att hitta en hubb som kan mata ut både DP och VGA, men jag har ingen riktig koll på såna.